Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Hij heeft (net als ik
) nog groenstroomcertificaten die de prosumententaks ruimschoots dekken. Mijn installatie van 2011 is ook al jaren terugverdiend

+1
Dat is haalbaar voor een renovatie en best betaalbaar.
Kost beduidend minder dan een nieuwbouw en je krijgt er nog meer voor ook.
En de investering is te spreiden in de tijd zodat je zelfs geen schulden bij de bank moet aangaan.
Dat is helemaal niet anders. Ik woon er in.
Ja, sinds 2015. Dat bedraagt echter op jaarbasis maar 23% van de GSC rechten.
De nulenergierekening was dus eigenlijk een understatement.

Ecopower. Al sinds de dag dat ze actief zijn op de particuliere markt.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 15 juni 2020, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze installatie was volledig terugverdiend op 4 jaar en 8 maanden: van 17/12/2010 tot 13/08/2015:
Rekening gehouden met alle kosten:
- volledige installatie inclusief plaatsing, keuring, solarlog (+Proximus-interventie)
- intrestverlies op stukje spaarcenten dat we zelf geïnvesteerd hebben boven op maximum bedrag groene lening
- aflossing groene lening
(prosumententarief wordt pas aangerekend sinds 2016, dus toen was installatie al terugverdiend)
Rekening gehouden met alle inkomsten:
- belastingsvoordeel installatie
- belastingsvoordeel groene lening
- subsidietje van gemeente
- certificaten (van 350 euro)
- besparing op elektriciteitsfactuur
Rekening gehouden met alle kosten:
- volledige installatie inclusief plaatsing, keuring, solarlog (+Proximus-interventie)
- intrestverlies op stukje spaarcenten dat we zelf geïnvesteerd hebben boven op maximum bedrag groene lening
- aflossing groene lening
(prosumententarief wordt pas aangerekend sinds 2016, dus toen was installatie al terugverdiend)
Rekening gehouden met alle inkomsten:
- belastingsvoordeel installatie
- belastingsvoordeel groene lening
- subsidietje van gemeente
- certificaten (van 350 euro)
- besparing op elektriciteitsfactuur
Idd, de helft op het forum is zo goed in stockpicking dat ze ondertussen rijker zijn dan Warren buffet. Er zijn er enkele waar ik wel geloof aan hecht
Ik behoor dan tot die andere helft die zelfs niet in de buurt van de rijkdom van Warren Buffet komt.
Was dat het geval zat ik zelfs niet op een forum als dit.
Ik had ook al aangegeven dat ik gemiddeld niet meer dan +/- 10% rendement heb behaald uit mijn aandelentijd.
En daar zaten aandelen bij die zich op enkele weken tijd vermengvuldigd hebben maar net zo goed rakkers welke op praktisch nul geëindigd zijn.
Mijn punt was dan ook, als je zo wantrouwig bent, het geen enkele zin heeft om anoniem detailcijfers op te vragen.
Het is waar of het is niet waar. Of je dat nu met details gaat inkleden of niet maakt niet uit.
Een mooie besparing voor de overheid: de VREG afschaffen.
Zou meteen ook een maffiose, corrupte instantie zijn die verdwijnt.
Waarom bestaat die eigenlijk?
Zou meteen ook een maffiose, corrupte instantie zijn die verdwijnt.
Waarom bestaat die eigenlijk?
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Ik denk vooral om de negatieve maatregelen van de angsthazen in de politiek uit te voeren zonder dat een politieke partij er stemmen door verliest. Want alle partijen kunnen het afschuiven op de VREG.
Net zoals tijdens de coronacrisis brengt de overheid zelf het goede nieuws (bv. hoera, een nieuwe premie) en heeft ze voor het echt slechte nieuws een commissie van experten (wat betreft regulering van de elektriciteitsmarkt is dit dan de VREG die hun eigen goed nieuws mag proberen terug te draaien en er nog een schepje bovenop mag doen).
Het zal wel geen toeval zijn dat een regering die hoofdzakelijk uit advocaten bestaat, met soms dan nog een eigen succesvol advocatenbureau, vanuit beleidsstandpunt bij de vleet rammelende wetteksten uit hun mouw schudden.
De VREG is door diezelfde overheid ook opgericht als Vlaamsche opvolger van de CREG. Zoals je weet is het eerste prosumententarief (opgelegd door de CREG) met succes voor een hogere rechtbank aangevochten en verworpen.
Hierop heeft de door de Vlaamse overheid opgerichte VREG bijna onmiddellijk een nieuw prosumententarief ingevoerd.
Met o.a. als argumentatie dat uitspraken tegen federale instanties (cfr. de CREG) niet gelden voor Vlaamse onderdanen.
De regels uitgevaardigd door de VREG en he tnieuwe prosumententarief zijn dan ook alleen maar van toepassing op in Vlaanderen gedomicilieerde consumenten. Je weet wel: 'wat we zelf doen, belasten we beter'.

Uiteraard bestaat de CREG ook nog. Met als gevolg dat je als Vlaming twee keer betaalt voor instanties die eigenlijk hetzelfde werk in één keer konden doen.
Als je dan weet dat leden van de VREG die het beleid mee uitstippelen ook nog eens zitting hebben in een bedrijf dat er alle voordelen aan heeft dat de digitale meter zo snel en massaal mogelijk wordt uitgerold weet je het wel. Ze zetten in op apps om de domme slimme meter toch nog een beetje slim te maken, uiteraard tegen extra betaling van de verbruiker.
Kies het "zekere" voor het "onzekere"
"Demir waarschuwt voor overhaaste bestelling van zonnepanelen"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200709_95207043
"Demir waarschuwt voor overhaaste bestelling van zonnepanelen"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200709_95207043
Mijn panelen zijn besteld. We zien wel ivm de terugdraaiende teller.