Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
TIP
Re: Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
Maar al te goed. Waardecreatie is een basiseigenschap van een economie.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Re: Mijn verrijzenis & aankondiging gratis online boek voor beginnende beleggers
En je beseft ook dat we momenteel in een recessie zitten?
-
- Jr. Member
Volgens mij hangen de winsten op de beurs niet alleen af van nieuwe kapitalen van beleggers, maar ook door waardeverhogingen van bedrijven, om allerhande redenen.
Da's nieuwe informatie, top!
Ik zie de link niet direct met beleggen op lange termijn, maar stel voor dat je dit topic uiteenzet in een andere thread of online boek, want voor dit onderwerp lijkt het me niet meteen zo relevant. Dank je.
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Boompje, dikke proficiat !
1 Opmerking: Beleg zelf reeds zeer lang. Tot voor kort was je werkwijze, gebaseerd op fondsen, denk ik zeer goed. Heb zelf in de jaren '80 prima resultaten gehaald met voornamelijk landenfondsen.
Maar we beleven geen normale tijden. Er zijn geen zekerheden meer. De rest van de redenering laat ik aan jullie over ...
1 Opmerking: Beleg zelf reeds zeer lang. Tot voor kort was je werkwijze, gebaseerd op fondsen, denk ik zeer goed. Heb zelf in de jaren '80 prima resultaten gehaald met voornamelijk landenfondsen.
Maar we beleven geen normale tijden. Er zijn geen zekerheden meer. De rest van de redenering laat ik aan jullie over ...
Enkel van nieuw kapitaal van beleggers.Janmetvrees schreef: ↑6 juli 2020, 13:59 Volgens mij hangen de winsten op de beurs niet alleen af van nieuwe kapitalen van beleggers, maar ook door waardeverhogingen van bedrijven, om allerhande redenen.
Tesla, Alphabet, Facebook zijn daar mooie voorbeelden van, deze betalen geen dividend, dus zijn volledig afhankelijk van nieuw kapitaal.
Omdat investeerders menen dat die bedrijven meerwaarde gaan creëren en er vanuit die veronderstelling in willen participeren. Waardecreatie dus.TrX schreef: ↑6 juli 2020, 14:03Enkel van nieuw kapitaal van beleggers.Janmetvrees schreef: ↑6 juli 2020, 13:59 Volgens mij hangen de winsten op de beurs niet alleen af van nieuwe kapitalen van beleggers, maar ook door waardeverhogingen van bedrijven, om allerhande redenen.
Tesla, Alphabet, Facebook zijn daar mooie voorbeelden van, deze betalen geen dividend, dus zijn volledig afhankelijk van nieuw kapitaal.
Als een bedrijf 100 miljoen aandelen heeft die aan €10 noteren is dat bedrijf 1 miljard waard.
Als de volgende transactie een volume van 100 stuks aan €11 is, dan is het bedrijf 1,1 miljard waard.
Aangezien er een koper en een verkoper is bij bovenstaande transactie, is er geen netto instroom van kapitaal en toch is de beurs 100 miljoen "gegroeid", ondanks een volume van slechts €1100.
Zo moeilijk is dat toch niet
Als de volgende transactie een volume van 100 stuks aan €11 is, dan is het bedrijf 1,1 miljard waard.
Aangezien er een koper en een verkoper is bij bovenstaande transactie, is er geen netto instroom van kapitaal en toch is de beurs 100 miljoen "gegroeid", ondanks een volume van slechts €1100.
Zo moeilijk is dat toch niet

72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Niet correct.
Er is geen "nieuw" geld nodig om de prijzen op een beurs te laten stijgen.
Ook aankopen met "oud" geld zullen de prijzen op de beurs beinvloeden.
Of dacht je dat er sinds begin maart 25% extra geld naar de beurs gevloeid is?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat is het alternatief?SparSpaar schreef: ↑6 juli 2020, 14:01 Boompje, dikke proficiat !
Dit verband ontgaat mij volledig. Ze betalen geen dividend, dus ze zijn volledig afhankelijk van nieuw kapitaal...

Ik denk eerder het tegendeel: ze betalen geen dividend, dus ze houden al het kapitaal in het bedrijf en ze hebben dus géén nieuw kapitaal nodig.
Toegegeven, Tesla haalt wél nieuw kapitaal op, maar Alphabet en Facebook cumuleren kapitaal en hebben nooit nieuw kapitaal nodig.
Je maakt een klassieke fout. Veel beginnelingen maken die fout. Het is niet omdat de beurzen 25% hoger staan dat er 25% meer geld naar de beurzen gegaan is.
De beurskoers is niet gebaseerd op de hoeveelheid geld dat naar de beurzen gaat, maar wel op de prijs waaraan dit gebeurt.
Als de beurswaarde van een bedrijf 1 miljard is aan de huidige koers 100€, en ik koop op de beurs 10 aandelen aan 101€, dan wordt de beurswaarde 1,01 miljard.
Er is dus 1010€ naar de beurs "gevloeid", en dat zorgt ervoor dat de beurswaarde van het bedrijf 10 miljoen gestegen is.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
^Zeer terechte opmerking.
Totale beurswaarde is een zeer theoretische waarde en voor een groot deel virtueel. Toch wordt deze vaak als absoluut bedrag voorgesteld door wie er baat bij heeft, o.a. de financiële sector, media en politici.
Interessant eerste bericht voor een nieuw forumlid. Ben benieuwd naar uw verdere inzichten.
Totale beurswaarde is een zeer theoretische waarde en voor een groot deel virtueel. Toch wordt deze vaak als absoluut bedrag voorgesteld door wie er baat bij heeft, o.a. de financiële sector, media en politici.
Interessant eerste bericht voor een nieuw forumlid. Ben benieuwd naar uw verdere inzichten.
Het wordt absoluut als je verkoopt aan de prijs op dat moment.Oudere Jongere schreef: ↑6 juli 2020, 17:17 Totale beurswaarde is een zeer theoretische waarde en voor een groot deel virtueel. Toch wordt deze vaak als absoluut bedrag voorgesteld door wie er baat bij heeft, o.a. de financiële sector, media en politici.
Aangename kennismaking, Oudere Jongere. En de anderen ook.
@Oudere Jongere: ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ETF voor mij de beste manier van beleggen is.
Maar ik ben me bewust van het feit dat de beurs soms lange tijd kwakkelt en na 20 jaar weer op hetzelfde punt kan staan als 20 jaar ervoor.
Ik vind het maar een magere troost dat een correctie 10 jaar voor mijn dood, weer ongedaan gemaakt zal zijn 10 jaar na mijn dood.
Vandaar niet vol in aandelen.
@Oudere Jongere: ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ETF voor mij de beste manier van beleggen is.
Maar ik ben me bewust van het feit dat de beurs soms lange tijd kwakkelt en na 20 jaar weer op hetzelfde punt kan staan als 20 jaar ervoor.
Ik vind het maar een magere troost dat een correctie 10 jaar voor mijn dood, weer ongedaan gemaakt zal zijn 10 jaar na mijn dood.
Vandaar niet vol in aandelen.