Mijn portefeuille
TIP
Re: Mijn portefeuille
Als mensen met beleggingstips komen, in een forum, of op een eigen blog, heb ik daar geen probleem mee. De voorbije 5 jaar heb ik geleerd om daar kritisch naar te kijken, en het is voor mij ook een kans om soms pareltjes te ontdekken die nog niet op mijn radar verschenen waren.
En is het opdringerige gepush over IWDA uiteindelijk niet juist hetzelfde ? Of het nu verpakt zit in de Bogle-sekte of een andere naam heeft, ik zie het verschil niet.
Maar meningen verschillen blijkbaar...
En is het opdringerige gepush over IWDA uiteindelijk niet juist hetzelfde ? Of het nu verpakt zit in de Bogle-sekte of een andere naam heeft, ik zie het verschil niet.
Maar meningen verschillen blijkbaar...
+1
goe gezegd annetje
goe gezegd annetje
Helemaal met je eens ,annetje!!Het is hier niet mijn bedoeling om 2 websites tot tegen de grond af te breken....Helemaal niet!Het is gewoon (beginnende) beleggers waarschuwen,zoals je zelf zegt ,daar heel kritisch tegenover te staan.Zoek altijd meerdere bronnen op en maak je eigen huiswerk.Zelfs betalende beleggingsbladen en websites zijn niet altijd te vertrouwen.Herinner mij nog beurstips met hun hemispherx,de helft van beleggend vlaanderen heeft er geld aan verloren.Bleek achteraf dat de toenmalige uitgever (goosens) aandeelhouder was van het bedrijf.....Nog ook eventjes voor alle duidelijkheid...de beurstips van nu is niet meer de beurstips van toen.
Van websites als Mijn Kapitaal en de spin off, Mijn Portefeuille, kan je zeggen dat ze de ultieme beurswijsheid niet in pacht hebben, omdat blijkbaar hun defensieve modellen zonder de nodige wijzigingen in te voeren, ook niet de modelportefeuilles bleken te zijn, die ze dachten dat ze waren...Maar om toch één punt ter hun verdediging aan te brengen, is dat ze altijd en zeker de beginnende belegger er op gewezen hebben , voorzichtig te zijn en vooral in onzekere tijden niet aan te kopen. Ook het wegwijs maken in het wereldje van de fondsen is zeker een positief bijdrage voor de beginners.
Ik heb nog een vraag voor "Al Fonds" naar aanleiding van de discussie die dinsdag werd gevoerd in de Bogleheads-rubriek van dit forum omtrent de GOGI-score.
Ik heb op uw website volgend artikel teruggevonden (waar u vandaag nog eens naar verwees in een nieuw artikel) en waarin de GOGI-score van onder meer IWDA wordt weergegeven sedert 01-01-2016:
https://mijnportefeuille.be/2020/12/08/ ... um-factor/
Ik heb uw GOGI-grafiek even vergeleken met de werkelijke grafiek van IWDA:
https://www.google.com/search?source=hp ... CAc&uact=5
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan eigenlijk geen (of in ieder geval heel weinig) momenten terugvinden waarop GOGI tussen 01-01-2016 en 01-11-2019, de (periodieke) belegger zou hebben beschermd tegen korte-termijn verliezen. De enige periode waarin er een duidelijke GOGI-stop was, gevolgd door een (stevige daling) is volgens mij tussen 01-11-2019 tot 01-03-2019 (= de periode die u zelf hebt aangehaald om het succes van GOGI aan te tonen).
Voor het overige heeft de (periodieke) belegger die tussen 2016 en 31-12-2019 heeft nagelaten om in te stappen, meer dan 30% laten liggen...
Graag verduidelijking hierover indien iets over het hoofd zou worden gezien in bovenstaande redenering.
Ik heb op uw website volgend artikel teruggevonden (waar u vandaag nog eens naar verwees in een nieuw artikel) en waarin de GOGI-score van onder meer IWDA wordt weergegeven sedert 01-01-2016:
https://mijnportefeuille.be/2020/12/08/ ... um-factor/
Ik heb uw GOGI-grafiek even vergeleken met de werkelijke grafiek van IWDA:
https://www.google.com/search?source=hp ... CAc&uact=5
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan eigenlijk geen (of in ieder geval heel weinig) momenten terugvinden waarop GOGI tussen 01-01-2016 en 01-11-2019, de (periodieke) belegger zou hebben beschermd tegen korte-termijn verliezen. De enige periode waarin er een duidelijke GOGI-stop was, gevolgd door een (stevige daling) is volgens mij tussen 01-11-2019 tot 01-03-2019 (= de periode die u zelf hebt aangehaald om het succes van GOGI aan te tonen).
Voor het overige heeft de (periodieke) belegger die tussen 2016 en 31-12-2019 heeft nagelaten om in te stappen, meer dan 30% laten liggen...
Graag verduidelijking hierover indien iets over het hoofd zou worden gezien in bovenstaande redenering.
De echte Al Fonds is al meer dan zeven jaar niet meer op op dit forum geweest.
Slaap rustig verder Yaris
De GOGI methode, zoals ik het begrijp, geeft aan wanneer je niet moet storten: STOP
Andere momenten mag je wel gespreid aankopen SPREAD. Let op MP is heel duidelijk dat ze geen BUY signaal geven.
Wanneer dan wel kopen?
Ze geven hints in hun artikels:
Op 27 maart een bericht dat ik interpreteer "zeker niet alles in een keer"
https://mijnportefeuille.be/2020/03/27/ ... -te-kopen/
Op 5 April lichten ze een deel van de sluier op:
https://mijnportefeuille.be/2019/11/13/ ... orrecties/
Verdere zoektocht leverde uiteindelijk volgende richtlijnen op:
https://mijnportefeuille.be/2020/03/18/ ... -beleggen/
Samenvatting:
Het lijkt dat beleggers die de laatste 4 jaar in MSCI world wilden beleggen, eerste gedurende jaren hun maandelijkse stortingen opspaarden. In maart 2020 en eventueel ook in april was er dan 2x een SPREAD en werd er dus 2x het fonds aangekocht. Elk van deze aankopen was een aankoop zijn voor 1/18 van de "spaarpot".
Sinds Mei word de spaarpot weer uitgebreid, wachtende tot een nieuwe SPREAD van de GOGI Inverse.
Andere momenten mag je wel gespreid aankopen SPREAD. Let op MP is heel duidelijk dat ze geen BUY signaal geven.
Wanneer dan wel kopen?
Ze geven hints in hun artikels:
Op 27 maart een bericht dat ik interpreteer "zeker niet alles in een keer"
https://mijnportefeuille.be/2020/03/27/ ... -te-kopen/
Is het nu al het moment om ( bij ) te kopen ? That’s the question.
[...] Kunnen we terug beginnen te kopen of wachten we best nog even af ?
[...] Iemand die zo overtuigd is van zijn eigen kennis en kunde gaf op een ander forum iemand de raad om maar alles in één keer te storten (lump sum): “Dan ben je der van af !”
Van je centen in ieder geval, dat klopt.
Op 5 April lichten ze een deel van de sluier op:
Dit bevestigt hetgeen reeds op 13/11/2019 geschreven werdAls je op veilig wil spelen ? Koop al een deel en hou de verdere evolutie goed in de gaten.
De mensen die echt goedkoop willen aankopen, kunnen alzo hun order ingeven als de GOGI Invers een SPREAD geeft. De grafieken zijn toch wel duidelijk.
Zo’n SPREAD geeft ook het signaal dat men zijn orders “groter” kan maken, maar een garantie dat het niet meer verder daalt, kunnen wij op dit moment ook niet geven.
[...]
Daarom, als we mogen, een laatste advies:
Haast en spoed zijn zeker niet nodig.
https://mijnportefeuille.be/2019/11/13/ ... orrecties/
Wie GOGI invers volgt, gaat pas instappen als het signaal op SPREAD staat.
Is dit een garantie op succes? Neen, het is niet omdat een belegging gedaald is, dat het nog niet veel harder kan dalen. Misschien is een GOGI Invers SPREAD signaal pas de aanvang van een hele reeks dalingen. En wie weet een echte crash.
Daarom hanteren we als indicator het woordje SPREAD of gespreid instappen. Het blijft enorm belangrijk om je beleggingen te spreiden in de tijd om accidenten te vermijden. Zelfs al komen er nog verdere dalingen, dan ga je gewoon je gemiddelde aankoopkoers verlagen. Je legt dan de grondslag voor toekomstige winsten.
Verdere zoektocht leverde uiteindelijk volgende richtlijnen op:
https://mijnportefeuille.be/2020/03/18/ ... -beleggen/
Met GOGI invers proberen we niet te beleggen op het dieptepunt, in tegendeel. We gaan GESPREID beleggen op de weg naar beneden en een stuk op weg naar terug naar boven. Hoe moeilijk die weg naar beneden ook is om aan te zien.
[...]
En sowieso ga je alle beleggers grandioos verslaan die niet geloven dat het instapmoment belangrijk is. Wie gelooft dat nu nog?
Gespreid over welke periode?
Blijkbaar duren berenmarkten met een recessie gemiddeld anderhalf jaar. Stel dat je bijvoorbeeld 9.000 euro wil beleggen, dan ga je de komende 18 maanden (en enkel wanneer GOGI Invers een SPREAD geeft) 500 euro per maand beleggen.
Het kan misschien 5 jaar of nog veel langer duren vooraleer je op winst staat, afhankelijk hoe erg de recessie wordt. De vruchten pluk je dus veel later.
Vraag is: durf je gespreid instappen nu GOGI Invers sinds kort een SPREAD geeft op al onze portefeuilles? Of ben je toch iemand die liever wacht tot het ergste voorbij lijkt? Of denk je dat we afstevenen op een langdurige depressie zonder herstel op een redelijke termijn?
Voor de duidelijkheid: we moedigen niemand aan om te gaan beleggen op dit punt. Iedereen moet doen waar hij zich ok bij voelt. Het is niet aan iedereen gegeven om zijn of haar emotie opzij te zetten en dan moet je dat ook niet doen. Bovendien hebben wij niet de wijsheid in pacht, informeer je altijd bij verschillende onafhankelijke bronnen en neem je beslissingen op doordachte wijze.
Samenvatting:
Het lijkt dat beleggers die de laatste 4 jaar in MSCI world wilden beleggen, eerste gedurende jaren hun maandelijkse stortingen opspaarden. In maart 2020 en eventueel ook in april was er dan 2x een SPREAD en werd er dus 2x het fonds aangekocht. Elk van deze aankopen was een aankoop zijn voor 1/18 van de "spaarpot".
Sinds Mei word de spaarpot weer uitgebreid, wachtende tot een nieuwe SPREAD van de GOGI Inverse.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 december 2020, 21:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
@ Al Fonds, als u echt overtuigd bent van de meerwaarde van uw systeem, kunt u dit dan verdedigen, zodat ervaren beleggers als B7H4long, Ignition, enz. hierop hun commentaren kunnen geven ? Niemand (inclusief uzelf) heeft toch iets aan een systeem als dit niet wordt afgetoetst met de ervaringen van anderen op basis van objectieve feiten ?
Ongelooflijk: B7H4long schrijft hier bijna een thesis over GOGI en Zeepbel negeert die bijdrage compleet en blijft vragen stellen aan iemand die het forum al lang verlaten heeft.
Die" gogi" en al wat er rond hangt zoals "mpq" en" risk-factor" brengt toch wat teweeg hier op het forum.Toch nog eens een bewijs dat die website nog altijd populair is en dat er duidelijke nood is aan info en advies over fondsen.Het is misschien niet de echte Alfonds die hier reageert ,maar ze lezen duidelijk hier mee,want ze reageren op hun website als ze hier kritiek krijgen. Enfin,hun portefeuilles krijgen ze niet meer verkocht door Medirect, en dat is een goeie zaak voor beiden.
Iedereen doet nu met de info wat hij wil en doet hopelijk ook wat opzoekwerk naar de samenstelling van een fonds.
Hun verdienste is toch ook niet min in het verspreiden van algemene info en weetjes ivm fondsen.Ook het altijd beantwoorden (steeds beleefd) van de vragen van hun lezers(vooral door Marc,alfonds) mag toch ook wel eens hier in de bloemetjes gezet worden!Bij deze......
Iedereen doet nu met de info wat hij wil en doet hopelijk ook wat opzoekwerk naar de samenstelling van een fonds.
Hun verdienste is toch ook niet min in het verspreiden van algemene info en weetjes ivm fondsen.Ook het altijd beantwoorden (steeds beleefd) van de vragen van hun lezers(vooral door Marc,alfonds) mag toch ook wel eens hier in de bloemetjes gezet worden!Bij deze......
Hmmm ... jij refereert ongetwijfeld naar de vragen/opmerkingen die niet verwijderd worden, maar zelfs dan is die beleefdheid soms ver te zoeken. W.b. het verspreiden van algemene informatie geef ik je echter gelijk: dat is een niet te miskennen verdienste van mijnkapitaal/mijn portefeuille. Veel van die informatie kon je nergens anders vinden.
Ik ben heel blij dat er nu al ene de info echt gaan lezen is en behoorlijk mee is. Alleen nog een beetje fijntunen.
Alle uitleg staat op onze site. Als je daar verduidelijking over wil, dan kan je die daar steeds vragen. Ik ga heel die uitleg hier niet opnieuw doen. Wij hebben nog nooit een commentaar verwijderd tenzij er scheldwoorden in staan. Da's wel anders op SG.
Hier heeft Yaris weer een reactie verwijderd want de opmerking van Zeepbel was totaal fout. Beide grafieken gaan wel degelijk over IWDA, maar ze tonen van die ETF iets totaal anders.
Deze week werd er niet begrepen dat het rendement van IWDA in een dalende trend zit: dat kan je ook in onze grafiek duidelijk zien.
Alle uitleg staat op onze site. Als je daar verduidelijking over wil, dan kan je die daar steeds vragen. Ik ga heel die uitleg hier niet opnieuw doen. Wij hebben nog nooit een commentaar verwijderd tenzij er scheldwoorden in staan. Da's wel anders op SG.
Hier heeft Yaris weer een reactie verwijderd want de opmerking van Zeepbel was totaal fout. Beide grafieken gaan wel degelijk over IWDA, maar ze tonen van die ETF iets totaal anders.
Deze week werd er niet begrepen dat het rendement van IWDA in een dalende trend zit: dat kan je ook in onze grafiek duidelijk zien.
Sorry, maar ondanks alle uitleg begrijp ik de methode nog steeds niet... Ik weet best dat u uw eigen grafieken maakt op basis van de rendementen van het laatste jaar. Maar de vraag is of dit relevant is als daarna uit de rëele grafiek van het fonds of de ETF blijkt dat de maandelijkse GOGI een verkeerd signaal heeft gegeven (en zoals gezegd kan ik in de grafieken op uw website geen of weinig juiste signalen terugvinden indien ik die met de rëele rendementen vergelijk) ? De discussie dinsdag is immers begonnen met de vaststelling dat een gemist rendement ook als verlies dient te worden beschouwd.AlFonds schreef: ↑17 december 2020, 21:26
1* Sommige artikels - de zuiver "technische" op Mijn Portefeuille zijn goed tot zeer goed.
2* Andere artikels zijn eerder onvolledig, onduidelijk of onzorgvuldig.
3* De artikel met beleggingsadvies zijn eerder incorrect en soms ronduit gevaarlijk.
4* En dan zijn er nog de artikels die misleidend of gewoon bedrog zijn: hun portefeuilles waar ze retroactief aanpassingen doen (en dan nog niet beter kunnen doen dan passieve portefeuilles :-)
5* Artikels die niet meer passen worden aangepast of verwijderd.
Ieder mag op het internet neerschijven wat ze willen, maar men moet er dan ook tegen kunnen dat er weerwerk komt.
Deze week hebben ze weer hun GOGI (GeOPtimiseerd Gespreid Instappen) op dit forum naar voor gebracht als verbetering van de eenmalige storting of het gewoon gespreid instappen waar er elke maand eenzelfde bedrag gestort zou worden.
Een van de principes die ik zelf aanhou is "geen markettiming", en concreet "beleg het geld als je het hebt".
Tot nu toe is, voor mij, elke alternatieve methode inferieur gebleken.
Vandaag heb ik wat tijd om het laatste GOGI artikel van MP grondig te lezen en dieper te bekijken.
Ik zal de berekeningen herhalen met de GOGI beschrijving van hierboven en zal mijn bevindingen hier neerschrijven.
Eerlijk gezegd geeft mijn eerste indruk aan dat het artikel in de 4de categorie valt.
(mannen van MP, als jullie het nog willen corrigen doe het dan snel...).
2* Andere artikels zijn eerder onvolledig, onduidelijk of onzorgvuldig.
3* De artikel met beleggingsadvies zijn eerder incorrect en soms ronduit gevaarlijk.
4* En dan zijn er nog de artikels die misleidend of gewoon bedrog zijn: hun portefeuilles waar ze retroactief aanpassingen doen (en dan nog niet beter kunnen doen dan passieve portefeuilles :-)
5* Artikels die niet meer passen worden aangepast of verwijderd.
Ieder mag op het internet neerschijven wat ze willen, maar men moet er dan ook tegen kunnen dat er weerwerk komt.
Deze week hebben ze weer hun GOGI (GeOPtimiseerd Gespreid Instappen) op dit forum naar voor gebracht als verbetering van de eenmalige storting of het gewoon gespreid instappen waar er elke maand eenzelfde bedrag gestort zou worden.
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... ml#p480832Wij hebben die studie verder gezet en verfijnd: onze GOGIscore duidt aan wanneer je best afwacht
Een van de principes die ik zelf aanhou is "geen markettiming", en concreet "beleg het geld als je het hebt".
Tot nu toe is, voor mij, elke alternatieve methode inferieur gebleken.
Vandaag heb ik wat tijd om het laatste GOGI artikel van MP grondig te lezen en dieper te bekijken.
Ik zal de berekeningen herhalen met de GOGI beschrijving van hierboven en zal mijn bevindingen hier neerschrijven.
Eerlijk gezegd geeft mijn eerste indruk aan dat het artikel in de 4de categorie valt.
(mannen van MP, als jullie het nog willen corrigen doe het dan snel...).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.