Spaargeld teveel :-)
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Spaargeld teveel :-)
Nee.
Kies dan evenwichtig.
Het verschil zit in het risico en bijhorend (potentiëel) rendement.
Doe geen grote eerste inleg, maar verhoog eventueel je maandelijkse inleg naar 200 EUR ipv 100 EUR.
Niemand weet wanneer het "goed moment" is. Vandaar dat je best elke maand een vast bedrag investeert zonder omkijken gedurende 12 tot 24 maanden.
Met een horizon van 10-20 jaar moet je niet wakker liggen van het juiste moment als je gespreid aankoopt.
Hangt ervanaf of je tijd/moeite erin wil steken.Fenix_322 schreef: ↑21 januari 2021, 17:19 Als ik het goed begrijp kan ik gewoon de fondsen laten kiezen door Keytrade zelf maar desgewenst ook aanpassingen doen. Is het per definitie nodig om deze aanpassingen te doen en zit daar net het risico? Is er iets mis mee als je bij de start vertrouwt op de fondsen die zij voor je kiezen?
Indien niet, dan kies je gewoon wat Keytrade voorstelt in het "evenwichtig" plan bv.
Dit is zeker een goed idee als start als je totaal geen idee hebt wat te doen. (ik ben ook zo begonnen en geen spijt van)
Je kan in de toekomst nog altijd andere wegen inslaan als je dat zou willen.
Bedankt voor je reactie!EarthNvstr1 schreef: ↑21 januari 2021, 23:43
Hangt ervanaf of je tijd/moeite erin wil steken.
Indien niet, dan kies je gewoon wat Keytrade voorstelt in het "evenwichtig" plan bv.
Ligt het aan mij of klinkt 'voorzichtig' niet een beetje als 'weinig risico'?
'Evenwichtig' klinkt voor mij ongeveer hetzelfde.

Beide even vergeleken in de simulatie met 200 euro startkapitaal en 200 euro storting/maand.
Resultaat;
Voorzichtig: Inleg op 10 jaar: 24.200 euro, eindresultaat 34.790 euro (+10.590 euro)
Evenwichtig: Inleg op 7 jaar: 17.000 euro, resultaat 19.522 euro (+2.522 euro)
Dan lijkt voorzichtig me toch interessanter, al zal het ook risicovoller zijn.

Het is me overigens een raadsel waarom ze beide vergelijkingen niet laten zien met dezelfde looptijd?
Hoe gedurfd is 'gedurfd' eigenlijk? Wat is zowat het slechtste wat er kan gebeuren? Ik neem aan dat hier toch niet alleen maar bedrijven inzitten die op het randje van failliet zitten? Kan het hier echt zo zijn dat je een groot deel van je inleg kwijtspeelt? Of is het risico eerder dat je er mogelijk geen rendement uithaalt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voorzichtig = lager risico, lager potentieel rendement
Evenwichtig = gemiddeld risico gemiddeld potentieel rendement
Gedurft = hoger risico, hoger potentieel rendement
Nu hebben ze ook "Duurzaam"... dat staat eigenlijk naast de bovenstaande 3 types. Daar zou ik niet voor kiezen.
Dat is inderdaad zeer verwarrend. Heeft te maken de beschikbaarheid van historische gegevens van de fondsen volgens mij.Fenix_322 schreef: ↑22 januari 2021, 00:03 Beide even vergeleken in de simulatie met 200 euro startkapitaal en 200 euro storting/maand.
Resultaat;
Voorzichtig: Inleg op 10 jaar: 24.200 euro, eindresultaat 34.790 euro (+10.590 euro)
Evenwichtig: Inleg op 7 jaar: 17.000 euro, resultaat 19.522 euro (+2.522 euro)
Dan lijkt voorzichtig me toch interessanter, al zal het ook risicovoller zijn.![]()
Het is me overigens een raadsel waarom ze beide vergelijkingen niet laten zien met dezelfde looptijd?
Aan die simulaties moet je eigenlijk geen belang hechten... dat is puur theoretisch op basis van het verleden.
Over 10-20 jaar stelt gedurfd niet veel durf voor ;-)
Maar je moet dan wel je plan volhouden en niet panikeren als het plots 30%, 40%, 50% daalt. Je moet net dan blijven inleggen.
Je kan de voorgestelde fonden en de verhouding bekijken onder de simulatie.Fenix_322 schreef: ↑22 januari 2021, 00:03 Wat is zowat het slechtste wat er kan gebeuren? Ik neem aan dat hier toch niet alleen maar bedrijven inzitten die op het randje van failliet zitten? Kan het hier echt zo zijn dat je een groot deel van je inleg kwijtspeelt? Of is het risico eerder dat je er mogelijk geen rendement uithaalt?
Kijk eens naar de SRRI bv., lees eens de details van een fonds.
Veel heeft te maken met je horizon. Ja, het kan 50% dalen, maar ook wat later terug hersteld zijn (kijk naar de drip in maart 2020 en waar we nu staan). Op 10-20 jaar maakt een dip af en toe, zelfs van 50% normaal gezien niet uit. Je moet dan wel over 20 jaar niet verkopen als we op dat moment juist een crash hebben gehad natuurlijk.
Een slecht fonds zak je rendement wat omlaag halen, maar je andere fondsen maken dat ruimschoots goed.
Maar het is ook niet omdat een fonds 1 jaar slecht presteert dat het een slecht fonds is.
Ook bij fondsen kan je dus best spreiden over meerdere fondsen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 januari 2021, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om je een concreet idee te geven...
Ik ben in 2018 begonnen met 500 euro per maand met 5 fondsen (zelf geselecteerd):
LU0562822386 Blackrock Global Eur Eq Inc A2
LU0260870661 Franklin Templeton Global Total Return Fund A (acc)
LU0379615668 Merclin Sivac Global Equity C (NAV weekly Thursday)
LU0187076913 Robeco Cap Growth Emerging Markets Equities D
LU0569862609 UBAM Global High Yield Solution AHC
Totaal geïnvesteer kapitaal: 10.000 EUR
Huidige waarde (met verkoopkosten afgetrokken): 11.200 EUR
Dat is momenteel dus 12% "winst" als ik zou verkopen, zijnde 4% netto per jaar.
P.S.: dit is in geen enkel geval een advies voor de genoemde fonsen, noch in positieve zin, noch in negatieve zin.
Ik ben in 2018 begonnen met 500 euro per maand met 5 fondsen (zelf geselecteerd):
LU0562822386 Blackrock Global Eur Eq Inc A2
LU0260870661 Franklin Templeton Global Total Return Fund A (acc)
LU0379615668 Merclin Sivac Global Equity C (NAV weekly Thursday)
LU0187076913 Robeco Cap Growth Emerging Markets Equities D
LU0569862609 UBAM Global High Yield Solution AHC
Totaal geïnvesteer kapitaal: 10.000 EUR
Huidige waarde (met verkoopkosten afgetrokken): 11.200 EUR
Dat is momenteel dus 12% "winst" als ik zou verkopen, zijnde 4% netto per jaar.
P.S.: dit is in geen enkel geval een advies voor de genoemde fonsen, noch in positieve zin, noch in negatieve zin.
Mijn Keyplan heb ik reeds meer dan 5 jaar, en door de jaren heen zijn de fondsen een paar keer gewijzigd.
Van heel defensief in het begin, tot pure aandelenfondsen anderhalf jaar later. Momenteel sta ik op meer dan 40% winst.
Aangezien je meerdere jaren blijft sparen, op maandelijkse basis, kan je je de vraag stellen of je niet beter voor aandelenfondsen gaat. Alleen al door de maandelijkse aankopen, surf je mee op de grillen van de beurs.
Uiteindelijk dalen defensievere fondsen ook bij een correctie, maar hun herstel duurt veel langer.
Met een startbedrag beginnen zou ik nu niet doen. In maart/april vorig jaar had dat wel interessant geweest.
Een jaar geleden heb ik voor mijn vader (samen met hem) een Keyplan opgestart met enkel aandelenfondsen. In 't begin was hij wat twijfelachtig, vooral naar risico toe. Tijdens Corona is hij dat op geregelde basis blijven opvolgen. Toen alles naar beneden ging, had hij even spijt en kwam er twijfel. Maar al snel zag hij de kentering, en nu is hij heel tevreden.
Van heel defensief in het begin, tot pure aandelenfondsen anderhalf jaar later. Momenteel sta ik op meer dan 40% winst.
Aangezien je meerdere jaren blijft sparen, op maandelijkse basis, kan je je de vraag stellen of je niet beter voor aandelenfondsen gaat. Alleen al door de maandelijkse aankopen, surf je mee op de grillen van de beurs.
Uiteindelijk dalen defensievere fondsen ook bij een correctie, maar hun herstel duurt veel langer.
Met een startbedrag beginnen zou ik nu niet doen. In maart/april vorig jaar had dat wel interessant geweest.
Een jaar geleden heb ik voor mijn vader (samen met hem) een Keyplan opgestart met enkel aandelenfondsen. In 't begin was hij wat twijfelachtig, vooral naar risico toe. Tijdens Corona is hij dat op geregelde basis blijven opvolgen. Toen alles naar beneden ging, had hij even spijt en kwam er twijfel. Maar al snel zag hij de kentering, en nu is hij heel tevreden.
Bedankt voor je antwoord annetje!annetje schreef: ↑22 januari 2021, 10:21 Mijn Keyplan heb ik reeds meer dan 5 jaar, en door de jaren heen zijn de fondsen een paar keer gewijzigd.
Als ik het goed begrijp is een standaard evenwichtige of voorzichtige portefeuille die aangemaakt wordt door je Keyplan een mix van aandelenfondsen en obligatiefondsen om een juiste afweging te maken wat betreft het risico dat de klant wenst te nemen, klopt dat? Ik kan neem ik aan perfect achteraf enkele fondsen (bvb. de obligatiefondsen) uit mijn portefeuille zwieren en vervangen door andere (extra aandelenfondsen)? Is het dit waar je op aanstuurt? Is dit dan wat men bedoelt met transacties (en bijkomende kosten)? Of wat zijn nog transacties? Als ik dit doe klopt mijn gekozen profiel (bvb. evenwichtig) wel niet meer en kan het zijn dat je zonder het te weten 'gedurfd' bezig bent, niet?
Dat met een (hoog) startkapitaal beginnen geen goed idee is, denk ik ook wel te snappen. De beurs zit momenteel op een hoog niveau en de kans is groter dat er een daling zit aan te komen dan dat de stijging nog lang kan aanhouden, is dat een juiste redenering? Al is zoiets niet voorspelbaar? Hoe hoog kan de beurs gaan?

Ik heb gisteren een account gemaakt op Keytrade, en een rekening geopend en er geld op gestort. Eens deze storting gebeurd is kan ik ermee aan de slag! Toch wel spannend eigenlijk, al ga ik voorzichtig (geen mega bedragen) starten!

Bij mijn ouders en schoonouders staat ook nog een heleboel geld te verkommeren op hun spaarrekening, maar ik voel me momenteel toch niet slim genoeg om ook met hun geld te gaan 'knoeien'... Wie weet komt het er nog eens van.

Nog een heel andere (misschien rare) vraag over een lopende belegging.
Wat gebeurt er met je belegging als je plots overlijd? Wordt je belegging dan stopgezet en moet je automatisch uitstappen? Kan je echtgenote (ik ben getrouwd) je belegging verder overnemen? Of is dit afhankelijk van je huwelijkscontract?
Rare vraag misschien, maar door een recent overlijden in onze familie wil ik ook van zulke zaken op de hoogte zijn. Ik vind hierover echter weinig informatie? Iemand (een link naar) meer info?
Alvast bedankt!
Wat gebeurt er met je belegging als je plots overlijd? Wordt je belegging dan stopgezet en moet je automatisch uitstappen? Kan je echtgenote (ik ben getrouwd) je belegging verder overnemen? Of is dit afhankelijk van je huwelijkscontract?
Rare vraag misschien, maar door een recent overlijden in onze familie wil ik ook van zulke zaken op de hoogte zijn. Ik vind hierover echter weinig informatie? Iemand (een link naar) meer info?
Alvast bedankt!
Ofwel kies je voor een voorgedefinieerde portefeuille, ofwel kies je zelf (à-la-carte). Ik heb geen idee of je de voorgedefinieerde portefeuilles in de loop van tijd kan wijzigen.
Kies je voor een neutrale, dan zal het totaal van de fondsen ongeveer 50% aandelen en 50% obligaties bevatten. Kies je defensief, dan zal het eerder richting een 30/70 verhouding gaan, en bij gedurfd wellicht 70/30.
Aan je vragen te zien, krijg ik het gevoel dat je amper weet waar je mee bezig bent. We kunnen het allemaal met hand en tand uitleggen, maar eigenlijk kan je alle antwoorden hier terugvinden : beginnen-met-beleggen-t29436-210.html#p489530
Als je dat naslagwerkje gelezen hebt, kan je heel gefundeerd starten met beleggen, en ga je zeker geen spijt krijgen van de beslissingen die je neemt.
Het technische rond overlijdens kan iemand anders misschien beter uitleggen.
Kies je voor een neutrale, dan zal het totaal van de fondsen ongeveer 50% aandelen en 50% obligaties bevatten. Kies je defensief, dan zal het eerder richting een 30/70 verhouding gaan, en bij gedurfd wellicht 70/30.
Aan je vragen te zien, krijg ik het gevoel dat je amper weet waar je mee bezig bent. We kunnen het allemaal met hand en tand uitleggen, maar eigenlijk kan je alle antwoorden hier terugvinden : beginnen-met-beleggen-t29436-210.html#p489530
Als je dat naslagwerkje gelezen hebt, kan je heel gefundeerd starten met beleggen, en ga je zeker geen spijt krijgen van de beslissingen die je neemt.
Het technische rond overlijdens kan iemand anders misschien beter uitleggen.
Een Keyplan die je opstart op basis van een voorgedefinieerde portefeuille kan je zonder meer in de loop van tijd wijzigen.
Dat klopt ongeveer annetje

Het is alleen de vraag of dat een reden is om er niet aan te beginnen...
Ik moet zeggen... hoe meer ik erover lees, hoe beter ik het begin te begrijpen.
Maar ik geloof graag dat ik af en toe een domme vraag stel

Bedankt voor de link naar het naslagwerk! Ik ben ermee bezig!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Interessante vraag en ik zou daar ook wel alles details van willen weten.Fenix_322 schreef: ↑22 januari 2021, 11:27 Wat gebeurt er met je belegging als je plots overlijd? Wordt je belegging dan stopgezet en moet je automatisch uitstappen? Kan je echtgenote (ik ben getrouwd) je belegging verder overnemen? Of is dit afhankelijk van je huwelijkscontract?
Ik ga er in ieder geval vanuit dat je beleggingen niet zomaar verkocht worden.
Ik neem aan dat dit geregeld wordt in de erfenis, net zoals met bv. een roerend goed.
Je zou de portefeuille kunnen laten splitsen onder alle erfgenamen, of enkel onder de geïnteresseerde erfgenamen met compensatie voor de andere, of als niemand het wil dan alles laten verkopen en verdelen.
Uiteraard zal voor eender welke oplossing er gekozen wordt er wat kosten zijn bij de bank/broker voor de afhandeling.
Als je er allemaal niets van kent, géén risico wil lopen en je niet in een beleggings studie wil verdiepen zal je tevreden moeten zijn met het op een spaarboekje te zetten in afwachting van betere tijden..Fenix_322 schreef: ↑18 januari 2021, 15:50 Stel, je bent 43, hebt een spaarcentje aan de kant gezet en 'helaas' komt er ook een erfenis jouw kant uit.
Je hebt plots pakweg 100.000 euro die je in principe niet echt nodig hebt.
Je hebt echter ook weinig kennis van 'het financiële wereldje' waardoor je door het beleggingsbos de bomen niet meer ziet![]()
Wat doe je? Welke opties zijn mogelijk interessant (en liefst niet té risicovol).
Nog even economie gaan studeren is geen optie vrees ik.
Raad vragen aan een bank (zijn dat geen bandieten?)
Op zoek gaan naar onafhankelijk advies? Waar vind je zoiets?![]()
Alvast bedankt
Je kan nu eenmaal met 100.000 euro geen vastgoed kopen, eventueel wel wat garage boxen of staan plaatsen,maar de huuropbrengst is minimaal en lange termijn belegging voor je je inleg terug hebt verdiend..
Je kan niet met elke investering die je doet ervan uitgaan dat je mega winsten gaat maken...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm:
- "weinig kennis van 'het financiële wereldje' waardoor je door het beleggingsbos de bomen niet meer ziet" => heeft dus vermoedelijk al wat zelf proberen uit te vissen
- "Wat doe je? Welke opties zijn mogelijk interessant" => wil dus iets leren
- liefst niet té risicovol => wil dus risico nemen
Fysiek vastgoed kan natuurlijk wel met 100.000 EUR, bv. een studio of klein appartement met lening als hefboom.
Dat is volgens mij ook helemaal niet wat TS voor ogen heeft.
Bedankt voor je hulp ludo, daar heeft een mens wat aan!ludo schreef: ↑23 januari 2021, 14:23Als je er allemaal niets van kent, géén risico wil lopen en je niet in een beleggings studie wil verdiepen zal je tevreden moeten zijn met het op een spaarboekje te zetten in afwachting van betere tijden..Fenix_322 schreef: ↑18 januari 2021, 15:50 Stel, je bent 43, hebt een spaarcentje aan de kant gezet en 'helaas' komt er ook een erfenis jouw kant uit.
Je hebt plots pakweg 100.000 euro die je in principe niet echt nodig hebt.
Je hebt echter ook weinig kennis van 'het financiële wereldje' waardoor je door het beleggingsbos de bomen niet meer ziet![]()
Wat doe je? Welke opties zijn mogelijk interessant (en liefst niet té risicovol).
Nog even economie gaan studeren is geen optie vrees ik.
Raad vragen aan een bank (zijn dat geen bandieten?)
Op zoek gaan naar onafhankelijk advies? Waar vind je zoiets?![]()
Alvast bedankt
Je kan nu eenmaal met 100.000 euro geen vastgoed kopen, eventueel wel wat garage boxen of staan plaatsen,maar de huuropbrengst is minimaal en lange termijn belegging voor je je inleg terug hebt verdiend..
Je kan niet met elke investering die je doet ervan uitgaan dat je mega winsten gaat maken...
We zijn toch allemaal ergens moeten beginnen, niet? Of is beleggen enkel weggelegd voor de economisten onder ons? Ik zich nergens dat ik me er niet in wil verdiepen, integendeel ik vind het allemaal heel intrigerend en heb spijt dat ik er niet vroeger aan begonnen ben! Zo heb ik gisteren het naslagwerk dat hierboven aanbevolen werd meteen afgedrukt en meteen van begin tot einde uitgelezen. Er helemaal niets van kennen klopt dus ondertussen al niet meer.
Maar een ervaren belegger word je nu eenmaal niet op een week tijd, vandaar dat ik hier even om raad ben komen vragen, en die heb ik ondertussen ook gekregen. Ik ga er ook mee aan de slag! Als iedereen reageerde zoals jij... dan zou het inderdaad misschien bij een spaarboekje gebleven zijn. Nu heb ik mijn eerste stappen reeds ondernomen om voorzichtig te starten met beleggen.
Ik zeg overigens ook nergens dat ik geen (géén?) risico wil nemen. Ik wil gewoon door onwetendheid geen domme dingen doen waardoor ik zonder het te beseffen grote risico's neem.
Bedankt EarthNvstr1EarthNvstr1 schreef: ↑23 januari 2021, 15:35Hm:
- "weinig kennis van 'het financiële wereldje' waardoor je door het beleggingsbos de bomen niet meer ziet" => heeft dus vermoedelijk al wat zelf proberen uit te vissen
- "Wat doe je? Welke opties zijn mogelijk interessant" => wil dus iets leren
- liefst niet té risicovol => wil dus risico nemen
Fysiek vastgoed kan natuurlijk wel met 100.000 EUR, bv. een studio of klein appartement met lening als hefboom.
Dat is volgens mij ook helemaal niet wat TS voor ogen heeft.
Ik heb inderdaad al heel wat gelezen over beleggen en investeren, maar omdat je zoveel meningen en adviezen door mekaar leest, weet je uiteindelijk niet meer welke keuzes je nu best maakt. Ik heb me dan ook laten volduwen met info; videocalls met vastgoedmaatschappijen, afspraken bij banken, opzoekwerk op internet, dit forum,...
Ik wil er dus zeker veel (niet iets

En risico? Het is geld waar ik in principe nog lang niet op gerekend had, dus ik kan me permitteren om wat risico te nemen. Maar dat wil niet zeggen dat ik 'all the way' wil gaan voor die mega winsten. Een weloverwogen risico, een strak plan en het bekijken op (heel) lange termijn lijken me aangewezen!