Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
Meer dan een decennium geleden las ik voor de eerste keer het boek:
De schitterende eenvoud van indexbeleggen
Wat de banken u niet vertellen
van Jacques Wintermans
Eerste druk 2009 - vijfde druk 2020
Toen heb ik het boek uitgeleend en niet meer teruggekregen.
Nu ben ik het boek aan het herlezen en herinner me waarom ik zo goed vond.
In deze thread zal ik per hoofdstuk het beste delen.
Je kan het boek bestellen hier op het web aan €24,95 per boek, inclusief verzendkosten. Zeker een goede investering.
van Jacques Wintermans
Eerste druk 2009 - vijfde druk 2020
Je kan het boek bestellen hier op het web aan €24,95 per boek, inclusief verzendkosten. Zeker een goede investering.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 januari 2021, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
Voorwoord
door Gerrit Zalm, Minister van Financien van Nederland (1994-2007)
Introductie
door Burton Malkiel, Auteur van A Random Walk Down Wall Street
Inleiding
Boek:
- beleggen ontdoen van onnodige complexiteit
- helpen bij het maken van keuzes
- kennismaking met wetenschappelijk onderzoek dat profesioneel vermogensbeheer in nieuw daglicht plaatst.
Deel 1: De achtergrond
Deel 2: In vier stappen zelf beleggen: hoe beleggingsmix kiezen, hoe invullen met indexfondsen, hoe instappen en daarna nauwelijks omkijken.
door Gerrit Zalm, Minister van Financien van Nederland (1994-2007)
Ik denk niet dat ik beter weet dan andere mensen welke bedrijven in de toekomst beter zullen presteren dan verwacht (de algemene verwachting zit immers reeds al in de beurskoers). Ik geloof ook niet dat andere mensen uniek inzichten hebben die ze aan mij kunnen verkopen. Echt geniale ideen verkoop je niet, die houd je voor jezelf.
Indexbeleggen is simpel, goedkoop en zonder pretenties
Introductie
door Burton Malkiel, Auteur van A Random Walk Down Wall Street
Inleiding
Boek:
- beleggen ontdoen van onnodige complexiteit
- helpen bij het maken van keuzes
- kennismaking met wetenschappelijk onderzoek dat profesioneel vermogensbeheer in nieuw daglicht plaatst.
Deel 1: De achtergrond
Deel 2: In vier stappen zelf beleggen: hoe beleggingsmix kiezen, hoe invullen met indexfondsen, hoe instappen en daarna nauwelijks omkijken.
Indexbeleggen mag dan eenvoudig zijn, het is niet makkelijk.
Voor indexbeleggen hebt u een hoge mate van zelfdiscipline nodig
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Toevallig 2 weken geleden gelezen. Het type boek waarvan ik wenste dat ik het eerder was tegen gekomen. Intussen anderen ook al aangezet om het te lezen.B7H4long schreef: ↑23 januari 2021, 13:37 Meer dan een decennium geleden las ik voor de eerste keer het boek:
van Jacques Wintermans
Je kan het boek bestellen.Zeker een goede investering.
Dit boek ook jaren terug gelezen en vond het toen ook echt goed!
Ik heb het niet uitgeleend en staat nog altijd klaar om eens opnieuw ter hand te nemen....
Ik heb het niet uitgeleend en staat nog altijd klaar om eens opnieuw ter hand te nemen....
Hoofstuk 1: Het moderne beleggen
Actief beleggen en indexbeleggen zijn de twee basisstrategieën van beleggen.
Actieve beleggers proberen op allerlei manieren de markt te verslaan.
Indexbeleggers volgen de markt en zijn tevreden met een marktconform rendement.
Kies een van beide manieren van beleggen en volg die aanpak consequent
Henrik Meesman, oprichter Meesman Index Investments schreef:Actief versus passief is een vraag die de essentie van beleggen raakt.
Er zijn miljoenen professionele en particuliere [actieve] beleggers op zoek naar naalden in de hooiberg
Een indexbelegger heeft het makkelijker [] Als hij op korte termijn belegt, koopt hij een bepaald type obligaties, dat weinig fluctueert op korte termijn. [] Belegt hij voor de lange termijn, dan koopt hij een breed gespreid pakket aandelen. [] Schattingen over risoc's en langetermijnrendementen van deze beide beleggingscategorien baseert hij op historisch gegevens
Bij indexbeleggen zijn de belangrijke keuzes niet zo moeilijk en de moeilijke keuzes niet zo belangrijk
Risico is de bron van rendement
Mooi initiatief! Ik heb het boek besteld op jouw aanbeveling en had net hoofdstuk 1 achter de rug toen ik je post zag. Totnutoe komt jouw samenvatting praktisch 1 op 1 overeen met mijn notities! 

Ik las het ook rond 2006 en sindsdien overgestapt naar indexfondsen. Zeer tevreden over.
Een goede uitspraak uit dit boek (blz.171) vond ik de volgende :
Uitspraak van een financieel journalist in Fortune :
«
Overdag schrijven we « De zes beste fondsen om nù te kopen », maar ‘s avonds beleggen we in verstandige indexfondsen.
Een goede uitspraak uit dit boek (blz.171) vond ik de volgende :
Uitspraak van een financieel journalist in Fortune :
«
Overdag schrijven we « De zes beste fondsen om nù te kopen », maar ‘s avonds beleggen we in verstandige indexfondsen.
Lijkt me een zeer goed boek ik heb het besteld.
Zijn hier eigenlijk forum-leden die beleggen via Meesman? Zonet eens op hun site gaan kijken, ziet er wel interessant uit.
Hoofstuk 2: De rendementen
Rendementen van de laatste 3,5 of 10 jaar zeggen hoegenaamd niets over de rendementen van de komende 3,5 of 10 jaar
Echter, rendemensverwachtingen die gebaseerd zijn op zeer lange tijdsreeksen uit het verleden, geven een tamelijk betrouwbare indicatie, niet voor de komende jaren, maar voor de verre toekomst.
We stoppen aandelen in de beleggingsportefeuille om rendement te genereren en voegen kortlopende staatsobligaties toe om risico te beheersen
Aandeelkoersen lijken bij oplopende inflatie te reageren op zodanige wijze dat het koopkrachtrendement op peil blijft
1. De koers van obligaties gaat omhoog als de rente zakt en omgekeerd [].
2. Stijgingen en dalingen van obligatiekoersen [] zijn minder scherp naarmate de resterende looptijd korter is.
3. Obligaties van solide instellingen [] bieden een lagere rente []
4. Langlopende obligaties geven meer rente dan kortlopende obligaties.
Waarom zou je dat doen? Of waarom zou je dat boek kopen? Koop gewoon IWDA en IEAG, meer moet een Boglehead / indexbelegger niet doen, al de rest is tijdverspilling, geleuter en nutteloze kosten die het rendement aanvreten. Moet zijn dat index beleggen toch niet de eenvoud zelve is, gezien de kilometers tekst die er aan gewijd worden

-
- Verbannen Gebruiker
Hun indexfondsen beleggen in andere indexfondsen die je rechtstreeks zelf kunt kopen.
En dat kost je 0,5% per jaar.
Waarom zou je die 0,5% per jaar willen verliezen?
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Persoonlijk heb ik toch veel gelezen over beleggen. Op het einde heb ik "indexbeleggen" en "Do It Yourself" gekozen (een beetje meer dan drie jaar geleden). Ik weet zeker dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik weet dat alles (plan, risico-profiel, allocatie, rebalancing...) OK is. Als de portefeuille daalt zal ik niet "alles verkopen".vortex schreef: ↑24 januari 2021, 16:26Waarom zou je dat doen? Of waarom zou je dat boek kopen? Koop gewoon IWDA en IEAG, meer moet een Boglehead / indexbelegger niet doen, al de rest is tijdverspilling, geleuter en nutteloze kosten die het rendement aanvreten. Moet zijn dat index beleggen toch niet de eenvoud zelve is, gezien de kilometers tekst die er aan gewijd worden![]()
Heel-heel-heel interessant om te lezen :
* https://www.bogleheads.org/wiki/Getting ... _investors (non-US investors in het algemeen)
* https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium (belgian investors)
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Hoofstuk 3: De risico's
Risico hoort bij beleggen. Loop geen risico, maar neem het bewust.
Verstandig en bewust omgaan met risico os belangrijk voor succesvol beleggen
Risico is er in vele soorten en maten:
het risico om al je geld te verliezen op de beurs (rampzalig),
het risico om achter te blijven op het marktconforme rendement (vervelend),
het risico dat de koersen wild op en neer gaan (beangstigend),
het risico om een negatief rendement te maken in een kalenderjaar (verontrustend) of
het risico om na jaren van beleggen nog steeds op verlies te staan (frustrerend)
Van de hiervoor genoemde risico's zijn er enkele onnodig, sommige kunnen verkleind worden, andere zijn niet te vermijden
Wie risico ten principale schuwt en verlies tegen elke prijs wil voorkomen, kan beter wegblijven van de beurs
Elroy Dimson, London Business School schreef:Risico betaat omdat er meer kan gebeuren dan er zal gebeuren
Bijna een op de drie a vier beursjaren is negatief voor aandelen en ongeveer een op de tien voor (kortlopende staat)obligaties
Er bestaat bij beleggen in aandelen een kleine kans dat de koopkracht langduring niet toeneemt
Peter Bernstein, Auteur van 'Capital Ideas' schreef:De basiswet van beleggen is onzekerheid over de toekomst
OP korte termijn zijn obligaties, en vooral kortlopende staatsobligaties, veiliger dan aandelen
Door het hogere verwachte rendement van aandelen in vergelijking met obligaties is de kans dat aandelen op lange termijn positieve rendement opleveren groter dan bij obligaties