Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
Ik ben op zich ook wel benieuwd hoe de auteur tegenwoordig staat tegenover obligaties & als hij deze nog altijd op dezelfde manier wil gebruiken.
Niet direct iets te vinden.
De Auteur was hoofd van indexbeleggen bij meesman.nl voordat hij op pensioen ging.
Op hun portefeuille-samenstellen/ pagina vermelden zij nog steeds obligaties en verwijzen naar hun meesman obligaties-wereldwijd fonds.
50 % : 0-1 jaar en 45% 1-3 jaar.Meesman Obligatiefonds Wereldwijd belegt in kortlopende obligaties van
de meest kredietwaardige overheden en bedrijven wereldwijd. Het valutarisico wordt afgedekt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hoofdstuk 14: Herbalanceren
Na het instappen hoeft de passieve belegger zich niet of nauwelijks meer met beleggen bezig te houden.
Herstel een keer per jaar de oorspronkelijke verhouding tussen de hoeveelheid aandelen en obligaties als die scheefgegroeid is
Het enige waar u jaarlijks naar hoeft te kijken is de procentuele verdeling tussen de verschillende beleggingscategorien.
bij herbalanceren de in prijs gestegen effecten verkoopt en goedkopere effecten bijkoopt.
Iedere vijf jaar na te gaan of u op dat moment als belegger tot dezelfde beleggingsmix zou komen als oorspronkelijk
Bij beleggen voor een doel wordt de (resterende) beleggingshorizon per definitie elk jaar korter. [] ... reduceert u stapsgewijs het risicoprofiel van uw portefeuille. De kans dat u het beoogde eindbedrag inderdaad realiseert, neemt op deze manier sterk toe.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
K/W verhouding van IWDA is volgens de site van iShares per 2/02 23,61. Dit zou dus betekenen dat we nu nog net gespreid kunnen instappen. Bij een verdere stijging moeten we stoppen met instappen.B7H4long schreef: ↑3 februari 2021, 18:10
Vuistregels bij het instappen1. De koers-winst verhouding is 15 of lager. stap gewoon in []
2. De koers-winst verhouding ligt tussen 15 en 20. U kunt kiezen tussen gewoon of gespreid instappen []
3. De koers-winst verhouding ligt tussen 20 en 25. [] Als u besluit toch in te stappen, doe het dan gespreid []
4. De koers-winst verhouding is 25 of hoger. Wacht met het kopen van aandelen []
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Hoofstuk 15: Periodiek beleggen
Warren Buffett schreef:Door periodiek te beleggen in een indexfonds kan de belegger die nergens van weet meer rendement halen dan de meeste beleggingsexperts.
Gemak en flexibiliteitHet houdt in: het met regelmatige tussenpozen storten van een vast bedrag in een (index)fonds.
Het levert veel opDoor periodiek te beleggen groeit uw vermogen zonder dat u er omkijken naar heeft.
een gunstige gemiddelde aankoopkoers en rendement op rendement
De gemiddelde prijs die u voor de aandelen betaalt [is] altijd lager dan de gemiddelde koers over de desbetreffende periode
Er treedt een sneeuwbaleffect in werking, waardoor uw belegging steeds harder gaat groeien
Hoofdstuk 16" Media en marketing
In tijden van crisis en hoogtij versterken de media de waan van de dag.
Het doel van de media is natuurlijk niet het geven van advies over de verstandigste manier van beleggen. Zij willen gewoon hun oplage, page views of kijkcijfers omhoog schroeven
Financieel journalist in Fortune schreef:'overdag schrijven we "de zes beste fondsen om nu te kopen" maar 's avonds beleggen we in verstandige indexfondsen'
Financiële dienstverleners zijn ware meester in marketing. Hun intentie is niet u rijk te maken, maar zelf goed te verdienen.
Wall street journal, 13 januari 1998 schreef:We weten allemaal dat knappe koppen de beurskoersen niet kunnen voorspellen. Toch verschijnen ze altijd weer [op TV], wanhopig proberend intelligent over te komen.
Hoofdstuk 17: indexbeleggen: eenvoudig maar niet makkelijk
Belevenissen van een indexbelegger
Beleggers leveren veel rendement in door te handelen bij onrust op de beurs.
Ze blijken meestal op de verkeerde momenten in- en uit te stappen.
Ze moeten zich daarom wapenen tegen impulsief reageren op de waan van de dag.
Emotie kost geldDe rode draad is [] dat beleggers lagere rendementen maken dan de fondsen waarin ze beleggen.
Houd het hoofd koelbeleggers in spectaculaire fondsen veel minder succesvol zijn dan beleggers in saaie fondsen. [] de verklaring is simple: spectaculaire fondsen verleide beleggers veel sterker om in en uit te stappen dan 'saaie' fondsen.
Algemeen geld dat beursmalaises perioden zijn die je moet uitzitten... met zoveel gemoedsrust en geduld als mogelijk.
1. Kies een beleggingsmix die past bij uw risicotolerantie []
2. Neem geen beleggingen op in uw portefeuille waar us zich niet comfortable bij voelt []
3. Volg het financiële nieuws niet op de voet []
4. Beleg een klein deel actief []
5. Reken u niet rijk []
6. Leg uw voornemen tot 'kopen en houden' schriftelijk vast. []
7. Accepteer dat controle over financiële markten een illusie is. []
Belevenissen van een indexbelegger
Actieve en passieve beleggers bekijken elkaar met een zeker verwondering.
Actieve beleggers vinden het merkwaardig dat indexbeleggers zich bij voorbaat neerleggen bij een makrtconform rendement dat door actieve beleggers als 'gegarandeerde middelmatigheid' wordt bestempeld.
Indexbeleggers kijken op hun beurt vreemd aan tegen actieve beleggers. Ze snappen niet dat actieve beleggers vasthouden aan hun geloof dat ze de koersen kunnen voorspellen als er zoveel onderzoeken zijn die dat tegenspreken. Actieve beleggers kunnen toch zelf zien dat ze achterblijven? Ze halen niet een de 'gegarandeerde middelmaat'.
Benjamin Graham schreef:Mensen hoeven geen buitengewone inzichten of intelligentie te bezitten. Wat ze vooral nodig hebben is de bereidheid om eenvoudige regels te accepteren en zich daaraan te houden.
Hoofstuk 18: Samenvatting van deel II
Op een bladzijde herhaalt de auteur de belangrijkste punten van de vorige 8 hoofstukken.
Op een bladzijde herhaalt de auteur de belangrijkste punten van de vorige 8 hoofstukken.
Heeft de auteur een opinie over goud in de portefeuille?
Wat ik niet goed begrijp is het grote verschil in K/W verhouding op verschillende websites. Bvb bij IWDA vind je op de site van Ishares een K/W verhouding van 24,24 (5 feb) maar volgens Morningstar is de K/W verhouding van IWDA 'slechts' 19,84.
Iemand enig idee waar het grote verschil vandaan komt? Via Yahoo of Bloomberg vind ik geen K/W terug voor IWDA.
Ik probeer in te schatten wanneer ik IWDA zou aankopen maar aan de huidige KW 24,24 is is het te duur momenteel. Of is dat te kort door de bocht om mij enkel daarop te baseren?
De K/W op morningstar is waarschijnlijk forward looking.aboe schreef: ↑8 februari 2021, 20:19 Wat ik niet goed begrijp is het grote verschil in K/W verhouding op verschillende websites. Bvb bij IWDA vind je op de site van Ishares een K/W verhouding van 24,24 (5 feb) maar volgens Morningstar is de K/W verhouding van IWDA 'slechts' 19,84.
Iemand enig idee waar het grote verschil vandaan komt? Via Yahoo of Bloomberg vind ik geen K/W terug voor IWDA.
Epiloog: Indexbeleggen en de kredietcrisis
Twaalf lessen uit de kredietcrisis
De kredietcrisis herinnert one eraan dat bepaalde economische en financiële wetmatigheden zich vroeg of laat altijd weer doen gelden.
Twaalf lessen uit de kredietcrisis
1. Vrijwel niemand zag de crisis aankomen []
Les: voorspellen wat er op de beurs gaat gebeuren is bijzonder moeilijk.
Dus: erken dat je het niet kunt en beleg passief []
2. Ook in slechte tijden is indexbeleggen beter []
Les: in goede en slechte tijden doen indexfondsen het beter dan de meeste actief beheerde fondsen. []
3. Wereldwijd zijn aandelen gehalveerd []
Les: beleggen in aandelen is risicovol [] beleggen in aandelen voor korte termijn is niet beleggen maar speculeren
Dus: kies een beleggingsmix die u niet in financiële problemen brengt []
4. Veel individuele aandelen, sectoren en landen verloren meer dan de helft van hun waard []
Les: het beleggen in individuele aandelen, sectoren en landen brengt extra, onnodig risico mee.
Dus: zorg voor een zo breed mogelijke spreiding []
5. Niet alle obligaties bleven overeind []
Les: als het misgaat, gaan obligaties van minder kredietwaardige bedrijven in de uitverkoop
Dus: bedrijfsobligaties zijn minder geschikt als stabilisator.
6. Vrijwel alle beleggingscategorien incasseerden grote klappen []
7. Tijdig herbalanceren bij naderende einddatum heeft uitstekend gewerkt []
8. Je kunt soms niet aan je geld komen []
9. Garanties zijn niet in beton gegoten []
Les: een garantie is niet meer waard dan de kredietwaardigheid van de instelling die de garantie geeft.
10. Zelfs sparen is niet risicoloos []
Les: banken kunnen failliet gaan []
11. Banken stellen de klant niet centraal []
Les: stel geen blind vertrouwen in banken []
12. Sommige fraudeurs vallen alleen door de mand bij een ernstige crisis []
Les: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk niet waar.
Bijlagen:
<allen de moeite>
Lijst van afkortingen
Verklarende woordenlijst
Noten
Website
www.indexbeleggen.nl
<allen de moeite>
Lijst van afkortingen
Verklarende woordenlijst
Noten
Website
www.indexbeleggen.nl
Helemaal akkoord dat de beleggingsmix (assetallocatie) wellicht de belangrijkste beleggingsbeslissing is... en dat het de lastigste is.B7H4long schreef: ↑1 februari 2021, 18:12 Hoofstuk 11: Beleggingsmix bepalen
De eerste stap in het beleggingsproces is het vaststellen van de beleggingsmix: ... Het is de belangrijkste beslissing die een belegger neemt,...De vijf factoren die een rol spelen bij de keuze van de juiste beleggingsmix zijn:
1. risicotolerantie []
2. beleggingshorizon []
3. financiële situatie []
4. kennis en ervaring []
5. beleggingsdoelstelling []Het is in de praktijk lastig om risicotolerantie goed vast te stellen. [] omdat het moeilijk te voorspellen is hoe mensen zich werkelijk gedragen in voor hen onbekende situaties.Een andere manier om kort door de bocht tot een besltui te komen []
1. Ga ervan uit dat aandelen 50% kunnen zakken []
2. Stel vans hoeveel verlies u persoonlijk financieel en psychologisch aankunt.

Geeft dit boek ook een soort concrete richtlijn of vuistregel? Zoals de age in bonds regel waarbij je dan x of y kunt bijtellen of aftrekken afh van je ervaring en situatie?
De quotes hier lijken vooral te bevestigen dat het een lastige oefening is. Ze geven wel aan waarmee je rekening moet houden. Maar het zegt niet dat als je de criteria zus of zo evalueert, dat je dan bv 60/40 kunt kiezen.
Ook geen enkel idee hoe ik "financieel of psychologisch" een waardedaling van 40% dan wel 25% zou aankunnen, of hoe ik dat zou moeten inschatten

Geen kritiek, integendeel, gewoon nieuwsgierig