aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Deel op 25j ook aan q 90?
Verder geen verplichtingen
Heel erg bedankt. Ik heb dit net gedaan. Belfius zit rond deze bedragen (en is zelfs goedkoper als ik jaarlijkse premie neem ipv upfront (upfront premiebedrag nog niet gekregen van Belfius)) dus ik ga er vanuit dat we een goede SSV premie hebben gekregen.amturingas schreef: ↑7 april 2021, 13:54Voor de SSV: doe eens een simulatie op de website van Cardiff.Jolienb schreef: ↑7 april 2021, 12:47 Klopt.
Het is alleen tendens als ik rond hoor bij vrienden en kennissen dat de meeste enkel rentevoeten vergelijken.
Mijn eigen vriend dacht dat ik “moeilijk” deed omdat ik vroeg naar SSV premies en brandverzekeringpremies bij de verschillende banken.
Nu rentevoeten en verhouding hypotheek-mandaat is gemakkelijk te vergelijken.
Hoe weet ik nu echter of ik een goede SSV of brandpremie heb?
Als je daar een paar duizend euro goedkoper bent, dan is dat geen fout.
Makelaars verdienen grote commissies op SSV.
Als bij de bank de rentevoet omhoog gaat als je geen SSV neemt, dan moet je kijken of het kleine verschil van die hogere rentevoet niet ruimschoots gecompenseerd wordt door de veel lagere SSV.
Simulatie Cardiff doen, kost 5 minuten. Er is geen reden om het niet te doen.
Het probleem is dat we voor de aankoop van ons huis €635500). €360.000 lenen op 25 jaar (maandelijkse afbetaling) en €200.000 op 5 jaar (bullet dus maandelijkse interesten en dan kapitaalaflossing na 5 jaar). Die laatste is moeilijk te simuleren qua SSV.
-
- Verbannen Gebruiker
Als je rond dezelfde bedragen zit, dan heb je inderdaad een goede SSV. Voor kleine verschillen is het niet de moeite om elders te gaan.Jolienb schreef: ↑7 april 2021, 14:12
Heel erg bedankt. Ik heb dit net gedaan. Belfius zit rond deze bedragen (en is zelfs goedkoper als ik jaarlijkse premie neem ipv upfront (upfront premiebedrag nog niet gekregen van Belfius)) dus ik ga er vanuit dat we een goede SSV premie hebben gekregen.
Het probleem is dat we voor de aankoop van ons huis €635500). €360.000 lenen op 25 jaar (maandelijkse afbetaling) en €200.000 op 5 jaar (bullet dus maandelijkse interesten en dan kapitaalaflossing na 5 jaar). Die laatste is moeilijk te simuleren qua SSV.
Voor de bullet op 5 jaar zal de SSV niet groot zijn (relatief tov de 25 jaar). Dus ook hier kunnen geen grote verschillen zijn.
**edit** misschien kun je die bullet simuleren via tijdelijke overlijdensverzekering met vast kapitaal voor een periode van 5 jaar.
Succes !
We hebben 4 leningen voor ons project. 2 voor de aankoop (hier Q 86%) en 2 voor de verbouwing (we lenen 250k op 350k maar aangezien het verbouwingen betreffen rekenen de banken 350k aan 75% waarde en daarvan aan 90%). Om Q90 te hebben op de verbouwingen mogen we van een bank zelfs maar 248k lenen voor de verbouwing.
Wij hebben:
- Op 25 jaar
- €360k aan 0,95 + SSV + brandverzekering
- €190k aan 0,95 (geen extra verplichting)
- op 20 jaar
- €60k Vlaams renovatiekrediet: renteloos en geen extra verplichtingen
- op 5 jaar
- 200k bullet aan 0,55% + SVV + brandverzekering.
We hebben dus op de verbouwingen van 250k geen verplichtingen en op de aankoop woning (560k) wel verplichtingen.
Hypothecaire inschrijving is 25k - rest mandaat.
We verwachten morgen nog wel een verbeterd voorstel op bovenstaande (wat waarschijnlijk het finale zal zijn) qua rentevoeten en dus ook SSV (maar blijkt na simulatie pp Cardif al scherp te zijn) en we zijn nog bezig brandpremie aan t onderhandelen.
Indien we een finaal voorstel hebben, zal ik het hier wel posten.
Die simulatie ga ik eens proberen. Heel erg bedankt!amturingas schreef: ↑7 april 2021, 14:17Als je rond dezelfde bedragen zit, dan heb je inderdaad een goede SSV. Voor kleine verschillen is het niet de moeite om elders te gaan.Jolienb schreef: ↑7 april 2021, 14:12
Heel erg bedankt. Ik heb dit net gedaan. Belfius zit rond deze bedragen (en is zelfs goedkoper als ik jaarlijkse premie neem ipv upfront (upfront premiebedrag nog niet gekregen van Belfius)) dus ik ga er vanuit dat we een goede SSV premie hebben gekregen.
Voor de bullet op 5 jaar zal de SSV niet groot zijn (relatief tov de 25 jaar). Dus ook hier kunnen geen grote verschillen zijn.
**edit** misschien kun je die bullet simuleren via tijdelijke overlijdensverzekering met vast kapitaal voor een periode van 5 jaar.
Succes !
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb ook even beslist een account aan te maken en wat mee te volgen. Onze situatie: Wij hebben onlangs een stuk grond gekocht en volledig zelf gefinancierd (grondprijs 160 000 euro). Onze nieuwbouw gaat ongeveer 360 000 euro kosten (architect, btw, alles inclusief), waarvan we zelf nog een 30 000 bekostigen. Totaal te lenen is dus 330 000 euro. Gezien wat we zelf financieren, zouden we denken dat we een hele mooie rentevoet kunnen krijgen, maar op dit moment (wel nog maar een eerste 'vragenrondje' gedaan) ziet het niet naar uit dat we (ver) onder de 1.30% rente gaan zakken. Dat lijkt me toch aan de hoge kant voor onze situatie, of zie ik dat verkeerd?
Op hoeveel jaar wil je de lening afbetalen?
Jullie hebben inderdaad een hele mooie eigen inbreng.
Jullie hebben inderdaad een hele mooie eigen inbreng.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dan zit je toch nog met een quotiteit van 60-80% en de berekening daarvan kan per bank anders zijn.MusicGamer schreef: ↑8 april 2021, 09:47 Ik heb ook even beslist een account aan te maken en wat mee te volgen. Onze situatie: Wij hebben onlangs een stuk grond gekocht en volledig zelf gefinancierd (grondprijs 160 000 euro). Onze nieuwbouw gaat ongeveer 360 000 euro kosten (architect, btw, alles inclusief), waarvan we zelf nog een 30 000 bekostigen. Totaal te lenen is dus 330 000 euro. Gezien wat we zelf financieren, zouden we denken dat we een hele mooie rentevoet kunnen krijgen, maar op dit moment (wel nog maar een eerste 'vragenrondje' gedaan) ziet het niet naar uit dat we (ver) onder de 1.30% rente gaan zakken. Dat lijkt me toch aan de hoge kant voor onze situatie, of zie ik dat verkeerd?
Daarnaast is de quotiteit maar 1 van de vele aspecten voor het aanbieden van een bepaalde intrestvoet.
-
- Newbie
- Contacteer:
Gaat wel om 25 jaar, dus ligt iets hoger, maar ik had het idee dat we toch wel lager dan 1,3 zouden moeten kunnen. Ik moet wel nog wat antwoorden krijgen en negociëren, dus ik hoop toch wel lager te kunnen eindigen.
De kortingen om dit van 1,3% richting de 0,9 à 1% te krijgen lagen bij mij bij Argenta in het feit dat we een pesioenspaarfonds hebben, de ouders wat beleggingen, ...MusicGamer schreef: ↑8 april 2021, 21:46 Gaat wel om 25 jaar, dus ligt iets hoger, maar ik had het idee dat we toch wel lager dan 1,3 zouden moeten kunnen. Ik moet wel nog wat antwoorden krijgen en negociëren, dus ik hoop toch wel lager te kunnen eindigen.
Bij ons zit die momenteel dus ook aan 0,9%-1% op 25 jaar en dit komt ook inderdaad niet enkel door onze quotiteit maar eveneens door liquidatiereserves en loonopbouw. Ze hopen dus eigenlijk in de toekomst nog goed aan ons te verkopen 

We hebben onderhandeld met zowel KBC als Belfius en moeten bijna de knoop gaan doorhakken. We lenen €560.000 voor de aankoop woning (€635.500) en €250.000 voor een renovatie die geschat wordt op €350.000-400.000. We hebben zelf het voorstel van de verschillende leningen gedaan om onze maandelijkse last te optimaliseren.
Finaal voorstel KBC:
- €360.000 op 25 jaar aan 0,87% vast;
- €200.000 bullet op 5 jaar aan 0,45% vast;
- Vlaams renovatiekrediet: €60.000 op 20 jaar aan 0,87% vast maar rente wordt terugbetaald door de Vlaamse overheid;
-€188.000 op 25 jaar aan 0,9% vast.
- dossierkost: €500
- SSV (75-100) enkel verplicht op de eerste twee leningen: eenmalig premie €1468,66 op bullet en jaarlijkse premie €686,2 gedurende 16 jaar op de lening van €360.000
- brandverzekering: €736,95 (exclusief familiale verzekering en exclusief diefstal) jaarlijks
- geen reserveringsprovisie
- hypotheek 25.000 en mandaat 783.000
Voorstel Belfius (hier is nog een laatste onderhandelronde bezig)
- €360.000 op 25 jaar aan 0,9% vast;
- €200.000 op 5 jaar bullet aan 0,45% vast;
- Vlaams renovatiekrediet: €60.000 op 20 jaar aan 0,9% vast maar rente wordt terugbetaald door Vlaamse overheid;
- €190.000 op 25 jaar aan 0,9% vast.
- dossierkost: €250
- SSV (75-100): enkel verplicht op de eerste twee leningen. Eenmalig premie van €1470,46 op bullet en jaarlijkse premie van €617,95 gedurende 16 jaar voor de lening op 25 jaar
- brandverzekering: €594,57 (inclusief familiale verzekering maar exclusief diefstal) jaarlijks
- geen reserveringsprovisie de eerste 7 maanden (er wordt momenteel gekeken of ook een langere waiver mogelijk is) en erna 0,1%
- hypotheek €25.000 en mandaat €785.000
Ik weet dat beide mooie voorstellen zijn maar we moeten eentje kiezen. Wat zouden jullie doen? We denken voor Belfius te gaan.
Finaal voorstel KBC:
- €360.000 op 25 jaar aan 0,87% vast;
- €200.000 bullet op 5 jaar aan 0,45% vast;
- Vlaams renovatiekrediet: €60.000 op 20 jaar aan 0,87% vast maar rente wordt terugbetaald door de Vlaamse overheid;
-€188.000 op 25 jaar aan 0,9% vast.
- dossierkost: €500
- SSV (75-100) enkel verplicht op de eerste twee leningen: eenmalig premie €1468,66 op bullet en jaarlijkse premie €686,2 gedurende 16 jaar op de lening van €360.000
- brandverzekering: €736,95 (exclusief familiale verzekering en exclusief diefstal) jaarlijks
- geen reserveringsprovisie
- hypotheek 25.000 en mandaat 783.000
Voorstel Belfius (hier is nog een laatste onderhandelronde bezig)
- €360.000 op 25 jaar aan 0,9% vast;
- €200.000 op 5 jaar bullet aan 0,45% vast;
- Vlaams renovatiekrediet: €60.000 op 20 jaar aan 0,9% vast maar rente wordt terugbetaald door Vlaamse overheid;
- €190.000 op 25 jaar aan 0,9% vast.
- dossierkost: €250
- SSV (75-100): enkel verplicht op de eerste twee leningen. Eenmalig premie van €1470,46 op bullet en jaarlijkse premie van €617,95 gedurende 16 jaar voor de lening op 25 jaar
- brandverzekering: €594,57 (inclusief familiale verzekering maar exclusief diefstal) jaarlijks
- geen reserveringsprovisie de eerste 7 maanden (er wordt momenteel gekeken of ook een langere waiver mogelijk is) en erna 0,1%
- hypotheek €25.000 en mandaat €785.000
Ik weet dat beide mooie voorstellen zijn maar we moeten eentje kiezen. Wat zouden jullie doen? We denken voor Belfius te gaan.
Laatst gewijzigd door Jolienb op 16 april 2021, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zijn we ook geneigd te doen
Het verschil in rente en het verschil in SSV compenseren elkaar bijna. Buiten de brandverzekering gaat het over ongeveer €500. Op die som en looptijd is dat te verwaarlozen.
Dus ik treed Earth bij: kies de bank waar jullie het beste gevoel bij hebben.
Dus ik treed Earth bij: kies de bank waar jullie het beste gevoel bij hebben.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)