Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
TIP
Re: Huis gekocht, ook direct domicilie daar zetten?
zal allemaal weinig uithalen als je er vroeger intrekt, met twee of alleen, vroeger of later. De periode schuift gewoon op. Op het einde heb je jaar langer. Als huis in orde is ga je gewoon het beiden bewonen. Zal je relatie ook ten goede komen om in een proper huis te gaan wonen. Is de sop de kool allemaal niet waard.
Dit begrijp ik niet echt? Om van de woonbonus gebruik te kunnen maken moeten we alle 2 voor het einde van het jaar er in wonen.ludo schreef: zal allemaal weinig uithalen als je er vroeger intrekt, met twee of alleen, vroeger of later. De periode schuift gewoon op. Op het einde heb je jaar langer. Als huis in orde is ga je gewoon het beiden bewonen. Zal je relatie ook ten goede komen om in een proper huis te gaan wonen. Is de sop de kool allemaal niet waard.
Hoeveel verlies hebben we effectief als mijn vriendin dit bijvoorbeeld niet doet?
Welke periode schuift gewoon op?
Hopelijk kan je het wat verduidelijken.
Bedankt
ludo schreef: zal allemaal weinig uithalen als je er vroeger intrekt, met twee of alleen, vroeger of later. De periode schuift gewoon op. Op het einde heb je jaar langer. Als huis in orde is ga je gewoon het beiden bewonen. Zal je relatie ook ten goede komen om in een proper huis te gaan wonen. Is de sop de kool allemaal niet waard.
Klopt niet, er is geen aftrek van de woonbonus meer mogelijk, zie circulaire van de
FOD van ongeveer 30 blz. ( een gedeelte daaruit ). Wel aftrek voor langetermijnsparen(dat staat niet in die cirulaire ). Niet moeilijk dat die mannen/vrouwen van de FOD financien het niet meer goed zien zitten.
Circulaire nr. Ci.RH.26/581.538 (AOIF 20/2007) dd. 17.07.2007
. Leningen gesloten vanaf 1.1.2005 (nieuw stelsel)
20. De aftrek voor enige en eigen woning als bedoeld in de artikelen 104, 9°, 115 en 116, WIB 92 (nieuw (1) - zie bijlage 3), is van toepassing op de volgende bestedingen (2) :
[1. Ook artikel 105, WIB 92 (nieuw), zoals vervangen bij artikel 395 van voormelde programmawet (bijlage 1) is van toepassing maar daarop wordt in het kader van deze circulaire niet nader ingegaan.
2. Mits de andere ter zake geldende voorwaarden ook zijn vervuld.]
a) de interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van :
• hypothecaire leningen
• die vanaf 1.1.2005 zijn aangegaan
• die geen herfinanciering zijn van een vóór 1.1.2005 gesloten hypothecaire lening (zie nr. 22)
• en die specifiek zijn gesloten
o om een woning te verwerven of te behouden
o die op 31 december van het jaar waarin het leningscontract is gesloten de EIGEN woning is als bedoeld in artikel 12, § 3, WIB 92
o en die de enige woning is op 31 december van het jaar waarin het leningscontract is gesloten;
Laatst gewijzigd door paul op 2 augustus 2009, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar wat hij zegt over relatie is missch. wel weer waar, dat we het niet overhaasten daar...
Wat is het verschil tussen het voordeel van de woonbonus en het langetermijnsparen? in euros?
Ze kan dan toch nog pensioensparen doen ook extra?
Ik zal dit jaar de woonbonus kunnen genieten, maar enkel mijn vriendin is nog het probleem...
Wat is het verschil tussen het voordeel van de woonbonus en het langetermijnsparen? in euros?
Ze kan dan toch nog pensioensparen doen ook extra?
Ik zal dit jaar de woonbonus kunnen genieten, maar enkel mijn vriendin is nog het probleem...
Het ”langetermijnsparen” is voornamelijk bij mensen met een heel laag inkomen veel nadeliger, omdat men als percentage van de belastingvermindering de gemiddelde aanslagvoet neemt ipv de hoogste aanslagvoet bij de woonbonus. Bij een woonbonus is het maxium dat men mag aftrekken nog hoger en staat het maximum bij een woonbonus ook los van het belastbaar inkomen.
Enkel het echte pensioensparen (830 euro ) kan nog maar dat is bij beide systemen woonbonus en langetermijnsparen zo.
Bij nieuwe leningen na 2005 (woonbonus)
-------------------------------------------------
Voor inkomsten 2009 2080+ 690 EURO de eerste 10 jaar maximum aftrek
(belastingaftrek tegen de hoogste aanslagvoet.)
( kapitaal + intresten ) = 2770 euro max de eerste 10 jaar dus
Na 10 jaar valt die geindexeerde 690 euro weg
Langetermijnsparen
Kapitaalsaflossingen
Max aftrek 155,70 euro plus 6% van het nettoberoepsinkomen en beperkt tot max 2080 euro.
( enkel tegen gemiddelde aanslagvoet wordt belastingvermindering toegekend)
Aftrek intrest
12,5% van de interesten
Enkel het echte pensioensparen (830 euro ) kan nog maar dat is bij beide systemen woonbonus en langetermijnsparen zo.
Bij nieuwe leningen na 2005 (woonbonus)
-------------------------------------------------
Voor inkomsten 2009 2080+ 690 EURO de eerste 10 jaar maximum aftrek
(belastingaftrek tegen de hoogste aanslagvoet.)
( kapitaal + intresten ) = 2770 euro max de eerste 10 jaar dus
Na 10 jaar valt die geindexeerde 690 euro weg
Langetermijnsparen
Kapitaalsaflossingen
Max aftrek 155,70 euro plus 6% van het nettoberoepsinkomen en beperkt tot max 2080 euro.
( enkel tegen gemiddelde aanslagvoet wordt belastingvermindering toegekend)
Aftrek intrest
12,5% van de interesten
bedankt Paul allessinds voor alle moeite die jij doet.
Maar het is toch een beetje chinees
Dat langetermijnsparen kan ze dus nog altijd inbrengen, ookal trekt ze er pas volgend jaar in...
Als ik de woonbonus al geniet en zij dan het langetermijnsparen, zou dit niet voldoende zijn?
2x woonbonus zal beter zijn, maar dat maakt onze situatie alleen maar moeilijker en verplichtend...
Wat denk je? Zou het ons veel € schelen op 30jaar?
Nogmaals dank
Maar het is toch een beetje chinees

Dat langetermijnsparen kan ze dus nog altijd inbrengen, ookal trekt ze er pas volgend jaar in...
Als ik de woonbonus al geniet en zij dan het langetermijnsparen, zou dit niet voldoende zijn?
2x woonbonus zal beter zijn, maar dat maakt onze situatie alleen maar moeilijker en verplichtend...
Wat denk je? Zou het ons veel € schelen op 30jaar?
Nogmaals dank
nu lees ik dit weer:
Het maximum aftrekbare bedrag bedraagt momenteel 1950 euro per persoon en per jaar. Dit basisbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Daarnaast kan je de eerste 10 jaar van de hypothecaire lening per persoon 650 euro extra aftrekken van de belastingen, de zogenaamde woonbonus
DUS: het is enkel die woonbonus van de eerste 10jaar die ze zal verliezen als ze zich dit jaar niet meer domicilieerd?
Het maximum aftrekbare bedrag bedraagt momenteel 1950 euro per persoon en per jaar. Dit basisbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Daarnaast kan je de eerste 10 jaar van de hypothecaire lening per persoon 650 euro extra aftrekken van de belastingen, de zogenaamde woonbonus
DUS: het is enkel die woonbonus van de eerste 10jaar die ze zal verliezen als ze zich dit jaar niet meer domicilieerd?
Een kleine kans dat de wet van24- 12-2008 je redding brengt, maar ik ben geen jurist en het woordje "opnieuw" kan je het voordeel van de woonbonus dwarszitten.
( opnieuw is niet hetzelfde als voordien NIET)
• art. 115, §1, laatste lid, is van toepassing vanaf aanslagjaar 2009 (art. 2, W 24.12.2008 - BS 31.12.2008).
Wanneer de aftrek bij toepassing van het vorige lid, 2°, gedurende één of meer belastbare tijdperken niet is toegestaan en de belastingplichtige de in artikel 104, 9°, bedoelde woning zelf betrekt op 31 december van het belastbaar tijdperk waarin de in het tweede lid, 3°, bedoelde belemmeringen zijn weggevallen, wordt de aftrek opnieuw toegestaan vanaf dit belastbaar tijdperk.
( opnieuw is niet hetzelfde als voordien NIET)
• art. 115, §1, laatste lid, is van toepassing vanaf aanslagjaar 2009 (art. 2, W 24.12.2008 - BS 31.12.2008).
Wanneer de aftrek bij toepassing van het vorige lid, 2°, gedurende één of meer belastbare tijdperken niet is toegestaan en de belastingplichtige de in artikel 104, 9°, bedoelde woning zelf betrekt op 31 december van het belastbaar tijdperk waarin de in het tweede lid, 3°, bedoelde belemmeringen zijn weggevallen, wordt de aftrek opnieuw toegestaan vanaf dit belastbaar tijdperk.
Laatst gewijzigd door paul op 2 augustus 2009, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MeOnline schreef: nu lees ik dit weer:
Neen, bij een laag inkomen zal je aftrek voor langetermijnsparen lager zijn dan 1950
(geindexeerd 2080 ) EN enkel aftrekbaar tegen de gemiddelde aanslagvoet ipv de hoogste aanslagvoet bij een woonbonus
@ MeOnline
Ben je er ondertussen al uit geraakt?
Ben je er ondertussen al uit geraakt?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Ik en mijn vriendin zijn ook aan het ronddkijken om ons eigen plekje te kopen.
Zij studeert januari 2017 af als verpleegkundige (knelpuntberoep).
Wij willen iets kopen dichter bij mijn werk. Daarmee dat we onze zoektocht nu al starten, om een droomwoning te vinden tegen dat ze is afgestudeerd en daar dan ook kan werken.
We hebben samen al behoorlijk wat bijeen gespaard.
Als we de komende weken/maanden iets kopen, zijn we al verplicht om ons daar al te domiciliëren om te kunnen genieten van de nieuwe woonbonus, of kunnen we wachten tot 31/12?
Zij zou sowieso pas eind januari verhuizen tot na haar afstuderen.
Beiden wonen we momenteel bij ons ouders.
Zij studeert januari 2017 af als verpleegkundige (knelpuntberoep).
Wij willen iets kopen dichter bij mijn werk. Daarmee dat we onze zoektocht nu al starten, om een droomwoning te vinden tegen dat ze is afgestudeerd en daar dan ook kan werken.
We hebben samen al behoorlijk wat bijeen gespaard.
Als we de komende weken/maanden iets kopen, zijn we al verplicht om ons daar al te domiciliëren om te kunnen genieten van de nieuwe woonbonus, of kunnen we wachten tot 31/12?
Zij zou sowieso pas eind januari verhuizen tot na haar afstuderen.
Beiden wonen we momenteel bij ons ouders.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je domicilie moet er al staan om te kunnen genieten van de woonbonus.
Als alternatief zou je ook nog kunnen wachten tot je vriendin aan het werk is. Dat kan je potentieel veel geld besparen wegens interessanter dossier bank...
Als alternatief zou je ook nog kunnen wachten tot je vriendin aan het werk is. Dat kan je potentieel veel geld besparen wegens interessanter dossier bank...
(Er vanuit gaande dat de toekomstige woning in vlaanderen ligt)fropskottel schreef: ↑5 juni 2017, 23:52 Je domicilie moet er al staan om te kunnen genieten van de woonbonus.
Foutief: "werkelijke bewoning op het moment van uitgave" volstaat https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... e-woning-0
Domiciliering is dus geen verplichting!
Andere details: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus
Ja, da's waar maar ze heeft al getekend bij haar toekomstige werkgever.
Dus ik neem aan dat dat het bankdossier ook wel vergemakkelijkt.
Als we ons op eind december laten domiciliëren op het nieuwe adres, kunnen we al genieten van de nieuwe woonbonus?
Dus ik neem aan dat dat het bankdossier ook wel vergemakkelijkt.
Als we ons op eind december laten domiciliëren op het nieuwe adres, kunnen we al genieten van de nieuwe woonbonus?
Download onderaan de brochure over de " geintegreerde woonbonus " of lees er hier alles over
De geïntegreerde woonbonus is van toepassing op hypothecaire leningsovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2016.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus
De geïntegreerde woonbonus is van toepassing op hypothecaire leningsovereenkomsten gesloten vanaf 1 januari 2016.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -woonbonus