Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Re: Wie weet het nog ? Benzine, Diezel, Aardgas, Elek
Korte verplaatsing per fiets of te voet; langere verplaatsingen (+250km) met een diesel. Alles wat daar tussen ligt een "electromobiel" of Hybride. ps hoever denk je dat je met een "electro" kunt geraken; in km in het huidig verkeer?veje schreef: ↑17 september 2021, 21:15 wij kijken uit naar een andere auto, in mijn zoektocht kwam ik op dit draadje uit...
We rijden ongeveer 30.000 km/jaar, waarvan wekelijks zeker 2x 250 km op een dag.
Voor zower ik nog een beetje kan volgen zou een PHEV combi benzine/elektriciteit voor ons best passen. Elektrisch voor de korte verplaatsingen, benzine voor de langere.
Iemand die ons een beetje op weg kan helpen ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
dank je om mee te denken. Ik heb tweemaal per week een verplaatsing van 250 km, grotendeels autostrade.
Als ik de technische gegevens mag geloven kunnen de meeste PHEV tot 40 à 50 km halen op elektriciteit..? Deze kleine verplaatsingen gebeuren voor ons meest op gemeentewegen, geen autostradekilometers hiervoor.
Als ik de technische gegevens mag geloven kunnen de meeste PHEV tot 40 à 50 km halen op elektriciteit..? Deze kleine verplaatsingen gebeuren voor ons meest op gemeentewegen, geen autostradekilometers hiervoor.
Waterstof zal de toekomst zijn, maar er zijn nog maar enkel stations waar je kunt tanken..
Laat je niet vangen door de technische gegevens. Dat is wat in theorie mogelijk zou moeten zijn maar wat in de praktijk nooit gehaald wordt.
Een collega zou 40 km elektrisch moeten kunnen rijden met zijn hybride wagen. Hij haalt amper 25 km en dan ook enkel als hij in bompa-modus rijdt.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Da's diesel. Geen twijfel.veje schreef: ↑17 september 2021, 21:15 wij kijken uit naar een andere auto, in mijn zoektocht kwam ik op dit draadje uit...
We rijden ongeveer 30.000 km/jaar, waarvan wekelijks zeker 2x 250 km op een dag.
Voor zower ik nog een beetje kan volgen zou een PHEV combi benzine/elektriciteit voor ons best passen. Elektrisch voor de korte verplaatsingen, benzine voor de langere.
Een benzine-hybride verbruikt veel op de langere afstanden. En heeft een kleinere tank, dus vaak tanken.
Diesel = zuiniger (want lichter) en groot rijbereik.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Waarom zo pertinent toch voor diesel ?
BIV en jaarlijkse taks liggen merkelijk hoger, , dieselprijs is quasi gelijk aan de benzineprijs, restwaarde van een diesel binnen enkele jaren ? Dat zijn voor mij de grootste redenen om geen diesel meer te nemen.
Stel dat je met een benzine 1l/100km meer verbruikt, dat kost bij 30.000 km/jaar dan ca 450€ meer aan brandstof. Dat heft het verschil in BIV en jaarlijkse taks toch ongeveer op?
Of zie ik dat helemaal verkeerd ?
Niet makkelijk allemaal....
BIV en jaarlijkse taks liggen merkelijk hoger, , dieselprijs is quasi gelijk aan de benzineprijs, restwaarde van een diesel binnen enkele jaren ? Dat zijn voor mij de grootste redenen om geen diesel meer te nemen.
Stel dat je met een benzine 1l/100km meer verbruikt, dat kost bij 30.000 km/jaar dan ca 450€ meer aan brandstof. Dat heft het verschil in BIV en jaarlijkse taks toch ongeveer op?
Of zie ik dat helemaal verkeerd ?
Niet makkelijk allemaal....
-
- VIP member
- Contacteer:
Oei, sinds wanneer zijn diesel motoren lichter dan benzine motoren? Dat is een goede
Benzine blijft veel aangenamer om te rijden vind ik 

CNG , vorige week nog naar de Ardeche geweest en 120 euro aan brandstof betaald voor 2365 km gereden te hebben. Ik betaal bovendien nog altijd geen wegentaks en heb ook geen BIV moeten betalen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik neem aan max 250 km per dag heen-en-terug dan, dus 2 x 125km op een dag. Grotendeels autostrade, ok.veje schreef: ↑18 september 2021, 20:37 dank je om mee te denken. Ik heb tweemaal per week een verplaatsing van 250 km, grotendeels autostrade.
Is het een vaste bestemming ? Heb je daar elek oplaad mogelijkheid ?
Het gaat om verschillende bestemmingen, oplaadmogelijkheid is daar niet beschikbaar....
Dank voor je inbreng. CNG-technologie lijkt niet verder ontwikkeld te worden, en de gasprijs wordt mogelijk nog volatieler in de volgende jaren.
Probleem gaat zijn dat je in de praktijk nauwelijks gebruik zult maken van het elektrisch rijden. Het rijbereik en het vermogen is daar de meeste gevallen te klein voor, zeker met je overwegend grote verplaatsingen. Alleen zinvol wanneer er vaak stadsverkeer gereden wordt en er thuis of op het werk geladen kan worden. Keuze is niet gemakkelijk omdat we in een overgangsperiode zitten, nieuwe technologie is nog duur en heeft nog redelijk wat nadelen (prijs/rijbereik en beschikbaarheid laadpalen bv). Misschien overwegen om nog enkele jaren voort te doen met oude technologie, een tweedehands auto bv. Voor het klimaat hoef je het niet te doen, ons land is immers bezig met een omschakelen naar fossiele brandstof (gas) om elektriciteit op te wekken in plaats van CO2 neutrale kernenergie.veje schreef: ↑17 september 2021, 21:15 wij kijken uit naar een andere auto, in mijn zoektocht kwam ik op dit draadje uit...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik neem aan dat het om een particulier aankoop gaat.
Ik zou het in jouw plaats ook niet weten eerlijkt gezegd ;-)
Het lijkt mij dat je zo juist op het kruispunt zit waar de keuze niet voor de hand ligt.
In je keuze moet je rekening houden met.
Budget - aantal kilometers per jaar - hoelang wil je met dezelfde wagen rijden - Nieuw of tweedehands.
Benzine en diesel zal nooit volledig verdwijnen..
Budget - aantal kilometers per jaar - hoelang wil je met dezelfde wagen rijden - Nieuw of tweedehands.
Benzine en diesel zal nooit volledig verdwijnen..