Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Holdings of ETF's als basis van je portefeuille?
Het is natuurlijk allemaal ingewikkelder dan mijn school-voorbeeldje. Een accumulerende tracker betaalt natuurlijk ook RV (maar niet de dure Belgische). Via een distribuerende tracker ga je echter het slechtste van twee werelden combineren.. ETF's for idiots.
Het punt dat ik echter wil maken is: losse aandelen (die dividenden uitkeren!) aanhouden in portefeuille is vaak duurder dan sommige trackers aanhouden in portefeuille. Het is niet 'gratis' om losse aandelen te bezitten, zelfs al doe je geen transacties.
Het punt dat ik echter wil maken is: losse aandelen (die dividenden uitkeren!) aanhouden in portefeuille is vaak duurder dan sommige trackers aanhouden in portefeuille. Het is niet 'gratis' om losse aandelen te bezitten, zelfs al doe je geen transacties.
Laatst gewijzigd door troglodytes op 29 oktober 2021, 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ach ja ...B7H4long schreef: ↑29 oktober 2021, 17:11 Als je een aandeel Bekaert hebt, dan bezit je een deeltje van de volgende bedrijven: https://ar2009.bekaert.com/en/financial ... -companies

Hetzelfde is van toepassing voor bv. Telenet ... maar daar zit het mooi in de naam "Telenet Group Holding NV".
Ik denk echter niet dat dit het struikelpunt van de discussie is

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 oktober 2021, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja, maar het zijn net al die nuances waar het over gaat natuurlijk ...troglodytes schreef: ↑29 oktober 2021, 17:46 Het is natuurlijk allemaal ingewikkelder dan mijn school-voorbeeldje. Een accumulerende tracker betaalt natuurlijk ook RV (maar niet de dure Belgische). Via een distribuerende tracker ga je echter het slechtste van twee werelden combineren.. ETF's for idiots.

- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Neen. Mijn punt van hierboven kan je, denk ik, niet nuanceren. Of je zou eens moeten vragen aan de fiscus of hij het eventueel kan :-)EarthNvstr1 schreef: ↑29 oktober 2021, 17:50 Tja, maar het zijn net al die nuances waar het over gaat natuurlijk ... ;)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik bedoel dan de nuances die je zelf aanbracht ...troglodytes schreef: ↑29 oktober 2021, 17:52Neen. Mijn punt van hierboven kan je, denk ik, niet nuanceren. Of je zou eens moeten vragen aan de fiscus of hij het eventueel kan :-)EarthNvstr1 schreef: ↑29 oktober 2021, 17:50 Tja, maar het zijn net al die nuances waar het over gaat natuurlijk ...![]()
En net zo min is het 'gratis' om ETF's te bezitten, zelfs al doe je geen transacties.Het punt dat ik echter wil maken is: losse aandelen (die dividenden uitkeren!) aanhouden in portefeuille is vaak duurder dan sommige trackers aanhouden in portefeuille. Het is niet 'gratis' om losse aandelen te bezitten, zelfs al doe je geen transacties.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat we rond zijn. Wrap it up.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Conclusie:B7H4long schreef: ↑29 oktober 2021, 16:59 En hier een grafiek van Morningstar.com die aangeeft hoe diversificatie over meerdere stocks het risico verminderd.
(ref: https://www.morningstar.com/articles/97 ... -read-this)
Ik moet minstens duizend verschillende individuele aandelen opnemen in mijn port

Edit: dan zit ik aan 4% van mijn target

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De "thuismarkt" beurzen zijn gesloten, dus 't is etenstijd.
Smakelijk!

Met cijfers kan je natuurlijk alles bewijzen, laat me je voorbeeld omdraaien.troglodytes schreef: ↑29 oktober 2021, 17:39 SITUATIE A: Ik investeer 10.000 EUR in bedrijf X. Het keert jaarlijks een dividend uit van 3% bruto (300 EUR). Daar betaal ik 30% RV op (90EUR). De 'lopende kost' om deze aandelen in portefeuille te houden is dus 90/10.000 = 0,9% per jaar.
SITUATIE B: Ik investeer 10.000 EUR in accumulerende tracker X. De TER is meteen ook de 'lopende kost', namelijk 0,2% per jaar (20EUR).
Dat bedoel ik met 'verborgen TER' bij losse aandelen.
SITUATIE A: Ik investeer 10.000 EUR in bedrijf X. Het keert jaarlijks een dividend uit van 3% bruto (300 EUR). Daar betaal ik geen RV op want mijn totaalbedrag valt onder de vrijstelling van 800 EUR (0EUR)
De 'lopende kost' om deze aandelen in portefeuille te houden is dus 0/10.000 = 0% per jaar.
SITUATIE B: Ik investeer 10.000 EUR in accumulerende tracker X. De TER is 0,2% per jaar (20EUR)

25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
20%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 0%CASH Updated 01/05/2025
20%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 0%CASH Updated 01/05/2025
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waar het mij vooral om gaat: (edit: in dit topic)Bae1 schreef: ↑29 oktober 2021, 18:21Met cijfers kan je natuurlijk alles bewijzen, laat me je voorbeeld omdraaien.troglodytes schreef: ↑29 oktober 2021, 17:39 SITUATIE A: Ik investeer 10.000 EUR in bedrijf X. Het keert jaarlijks een dividend uit van 3% bruto (300 EUR). Daar betaal ik 30% RV op (90EUR). De 'lopende kost' om deze aandelen in portefeuille te houden is dus 90/10.000 = 0,9% per jaar.
SITUATIE B: Ik investeer 10.000 EUR in accumulerende tracker X. De TER is meteen ook de 'lopende kost', namelijk 0,2% per jaar (20EUR).
Dat bedoel ik met 'verborgen TER' bij losse aandelen.
SITUATIE A: Ik investeer 10.000 EUR in bedrijf X. Het keert jaarlijks een dividend uit van 3% bruto (300 EUR). Daar betaal ik geen RV op want mijn totaalbedrag valt onder de vrijstelling van 800 EUR (0EUR)
De 'lopende kost' om deze aandelen in portefeuille te houden is dus 0/10.000 = 0% per jaar.
SITUATIE B: Ik investeer 10.000 EUR in accumulerende tracker X. De TER is 0,2% per jaar (20EUR)
![]()
Investeren in 1 (of meerdere) specifiek(e) bedrijf/bedrijven is iets helemaal anders dan investeren in een indexfonds met 100+ bedrijven (vaak cap-weighted).
Die "lopende kosten" en belastingen hebben vaak maar weinig invloed (of zouden n.m.i. weinig invloed mogen hebben) op de keuze die iemand maakt.
Edit: P.S.: die max 240 EUR recuperatie van RV op dividend doet n.m.i. helemaal niet terzake (edit: in dit topic)
Met een score van 60% pro ETF wordt het misschien hier roepen in de woestijn.Maar laten we het toch maar eventjes proberen....
Neem eens die families die achter die familiale holdings steken onder de loep !
Mijn 4 favoriete fam holdings zijn: (hoewel, ik ze niet bezit)
SOFINA: de familie Boel, één van de machtigste adelijke families van Belgie
AKERMANS&VANHAAREN: De familie Bertrand ,delen,ackermans en vanhaaren, ook geen kattepis
HAL: De familie Van der vorm, de op één na rijkste familie van Nederland Vermogen geschat op 10 miljard!
AB INVESTOR: De zweedse familie Wallenberg! De meest vooraanstaande en machtigste familie van Europa. Een zakendynasty met bankiers,industrielen,politici,bureaucraten en diplomaten.De helft van de zweedse beurs hebben ze connectie mee. De lijst van hum participaties is indrukwekkend! Ooit eens gelezen dat ze in de jaren 70 veertig procent van de zweedse industriele werknemers te eten gaven.....
DIT ZIJN DE FAMILIES DIE OP DE KNOPPEN DUWEN !
Dit zijn de mensen die de politiek aansturen.Dit zijn de mensen die al op voorhand weten wat er gaat gebeuren.
Doemdenkers spreken wel eens van een complete meltdown, wel,mocht dit ooit eens gebeuren zijn dat de mensen die hun participaties op het droge gaan houden.Het zijn de deze die samenkomen in Davos.En ik kan zo doorgaan....
Dat er dan mensen zijn die hier beweren dat je veiliger af bent met een ETF,doet mij toch de wenkbrauwen fronsen!
AKERMANS&VANHAAREN: De familie Bertrand ,delen,ackermans en vanhaaren, ook geen kattepis
HAL: De familie Van der vorm, de op één na rijkste familie van Nederland Vermogen geschat op 10 miljard!
AB INVESTOR: De zweedse familie Wallenberg! De meest vooraanstaande en machtigste familie van Europa. Een zakendynasty met bankiers,industrielen,politici,bureaucraten en diplomaten.De helft van de zweedse beurs hebben ze connectie mee. De lijst van hum participaties is indrukwekkend! Ooit eens gelezen dat ze in de jaren 70 veertig procent van de zweedse industriele werknemers te eten gaven.....
Dit zijn de mensen die de politiek aansturen.Dit zijn de mensen die al op voorhand weten wat er gaat gebeuren.
Doemdenkers spreken wel eens van een complete meltdown, wel,mocht dit ooit eens gebeuren zijn dat de mensen die hun participaties op het droge gaan houden.Het zijn de deze die samenkomen in Davos.En ik kan zo doorgaan....
Dat er dan mensen zijn die hier beweren dat je veiliger af bent met een ETF,doet mij toch de wenkbrauwen fronsen!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Brederode en Alphabet ontbreken in uw rij. Jammer dat u ze niet bezit. Gelukkig heeft men nog ETF''s die langzaam maar rustig doorgaan. Begrijp waarom uw wenkbrauwen fronst wanneer u niet u die aandelen niet bezit!Divi schreef: ↑29 oktober 2021, 21:47 Met een score van 60% pro ETF wordt het misschien hier roepen in de woestijn.Maar laten we het toch maar eventjes proberen....
Je belegd blijkbaar zelf niet in deze bedrijven:
Is het om een van deze redenen:
1- Er zijn dikwijls familieproblemen in familiezaken, niet in het minst ivm de opvolging
2- Als publiek aandeelhouder heb je meestal heel weinig te zeggen. De familie zal beslissingen nemen die vooreerst goed zijn zichzelf.
3- Zijn dikwijls niet transparant: bvb
- uit wiki van HAL; "Dankzij ingewikkelde internationale constructies met de aandelen hoeft slechts een minimale openheid aan de dag gelegd te worden. De onderneming HAL Holding NV is gevestigd op Curaçao. Alle aandelen zijn in bezit van de HAL Trust, waarvan het vermogen beheerd wordt op de Bermuda Eilanden.[6]" - > wil je daar echt in beleggen?
- wiki Investor AB: "Deze familie bezit weliswaar nauwelijks 20% van de aandelen, maar heeft wel meer dan 45% van de stemrechten in handen."
Is het om een van deze redenen:
1- Er zijn dikwijls familieproblemen in familiezaken, niet in het minst ivm de opvolging
2- Als publiek aandeelhouder heb je meestal heel weinig te zeggen. De familie zal beslissingen nemen die vooreerst goed zijn zichzelf.
3- Zijn dikwijls niet transparant: bvb
- uit wiki van HAL; "Dankzij ingewikkelde internationale constructies met de aandelen hoeft slechts een minimale openheid aan de dag gelegd te worden. De onderneming HAL Holding NV is gevestigd op Curaçao. Alle aandelen zijn in bezit van de HAL Trust, waarvan het vermogen beheerd wordt op de Bermuda Eilanden.[6]" - > wil je daar echt in beleggen?
- wiki Investor AB: "Deze familie bezit weliswaar nauwelijks 20% van de aandelen, maar heeft wel meer dan 45% van de stemrechten in handen."
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.