tips om aardgas te besparen
Re: tips om aardgas te besparen
Word tijd dat we er mee stoppen, barman geeft ons nog ene. 

overgang naar ijs is totaal niet relevant voor cv
of heeft odbc een ketel waarbij er ijs in de leidingen zit?
tjonge jonge
of heeft odbc een ketel waarbij er ijs in de leidingen zit?
tjonge jonge
-
- Hero Member
- Contacteer:
Sorry obc, maar iemand die zoveel dt-fouten maakt als jij heeft voor mij geen enkele intellectuele geloofwaardigheid.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Aardgasfactuur nadert de 2.500 euro
https://www.hln.be/consument/aardgasfac ... ~a149421a/
Filmpje van ene Kristof de Paepe op die webpagina ook..
https://www.hln.be/consument/aardgasfac ... ~a149421a/
Filmpje van ene Kristof de Paepe op die webpagina ook..
Inderdaad, omdat koude lucht geen infrarood uitstraalt. Met een IR camera zul je nooit koude lucht zien stromen. Daarvoor zijn ze niet gemaakt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, heeft niks met volume of infrarood straling te maken, wel met convectie, koude lucht is zwaarder dan warme, koude lucht zal bijgevolg onderaan uit de koelkast stromen terwijl warme er langs boven in stroomt.
Overigens stralen alle oppervlakten warmte uit, ook de koude. Alle oppervlakten ontvangen ook stralingswarmte, een voorwerp koelt af wanneer het meer warmte uitstraalt dan het ontvangt. In een ruimte met koude wanden zal je lichaam dus meer warmte verliezen omdat je minder stralingswarmte ontvangt uit de omgeving, niet omdat je zelf meer warmte uitstraalt. Om dat te compenseren moet de luchttemperatuur wat hoger ingesteld worden zodat je lichaam minder warmte verliest door convectie.
Warmte energie kan zich in normale omstandigheden op drie manieren verplaatsen, convectie, geleiding en straling. In een tocht dichte woning geven bv radiatoren het gros van hun warmte af via convectie, de warmte gaat vooral via geleiding door muren, vloer, dak, enz.. naar buiten, de buitenschil van de woning verliest vervolgens via straling en convectie haar warmte naar de omgeving.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, maar ik had het vooral op wat je ziet op een IR-camera wanneer je de deur van een ijskast opentrekt.vortex schreef: ↑30 oktober 2021, 08:56Nee, heeft niks met volume of infrarood straling te maken, wel met convectie, koude lucht is zwaarder dan warme, koude lucht zal bijgevolg onderaan uit de koelkast stromen terwijl warme er langs boven in stroomt.
Overigens stralen alle oppervlakten warmte uit, ook de koude. Alle oppervlakten ontvangen ook stralingswarmte, een voorwerp koelt af wanneer het meer warmte uitstraalt dan het ontvangt. In een ruimte met koude wanden zal je lichaam dus meer warmte verliezen omdat je minder stralingswarmte ontvangt uit de omgeving, niet omdat je zelf meer warmte uitstraalt. Om dat te compenseren moet de luchttemperatuur wat hoger ingesteld worden zodat je lichaam minder warmte verliest door convectie.
Warmte energie kan zich in normale omstandigheden op drie manieren verplaatsen, convectie, geleiding en straling. In een tocht dichte woning geven bv radiatoren het gros van hun warmte af via convectie, de warmte gaat vooral via geleiding door muren, vloer, dak, enz.. naar buiten, de buitenschil van de woning verliest vervolgens via straling en convectie haar warmte naar de omgeving.
Ijskast: volume 0,5 m³, temp: 6 graden
Keuken/woonkamer: volume 100 m³, temp 20 graden
Doe datzelfde eens met 2 ijskasten (bij wijze van spreken):
Gekoelde ijskast: volume 0,5 m³, temp: 6 graden
Niet-gekoelde ijskast: volume 0,5 m³, temp: 20 graden
Zou in dat laatste geval het zichtbare effect van warmteverplaatsing op IR-camera niet een heel pak minder zijn ?
Ja, maar dat heeft dus niks met volume te maken, wel met temperatuur verschil.EarthNvstr1 schreef: ↑30 oktober 2021, 19:24Ok, maar ik had het vooral op wat je ziet op een IR-camera wanneer je de deur van een ijskast opentrekt.
Ijskast: volume 0,5 m³, temp: 6 graden
Keuken/woonkamer: volume 100 m³, temp 20 graden
Doe datzelfde eens met 2 ijskasten (bij wijze van spreken):
Gekoelde ijskast: volume 0,5 m³, temp: 6 graden
Niet-gekoelde ijskast: volume 0,5 m³, temp: 20 graden
Zou in dat laatste geval het zichtbare effect van warmteverplaatsing op IR-camera niet een heel pak minder zijn ?
De prijs van aardgas (groothandelsprijzen) is volgens de krant Nieuwsblad meer dan gehalveerd (recent) ten opzichte van de piekprijs.
We zijn weer ietsje meer gerust.
We zijn weer ietsje meer gerust.
Had met goedkeuring van 2 aardgascentrales te maken, was een politiek spelletje waar wij weer de dupe van waren .
De eerste werd niet goedgekeurd en wat bleek , aardgasprijs schoot de hoogte in.
Al de speculaties van russen dit en dat of corona dit en dat , larie in pakjes.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat is toch zonder de heffingen mag ik hopen want anders zit jij ruim onder het sociaal tarief.Jamesken schreef: ↑15 oktober 2021, 08:33 Allee David is verbannen zie ik
Ik heb even mijn gasprijs opgezocht Aardgas: 1,70 €c/kWh. Mochten de prijzen niet zakken zal ik volgend jaar wel pech hebben bij vernieuwing van het contract en een hogere prijs gaan betalen.
Ik dien ook niet direct te besparen aangezien ik steeds spaarzaam ben geweest ook bij goedkope prijzen. Ik hou de baseline kosten laag... dat heeft reeds zijn vruchten afgeworpen. Ik heb weinig compassie met de verspillers die nu ineens wakker schieten, maar beter laat dan nooit.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan kunde beter u kot verkopen en kleinschaliger gaan wonen en dan kunnen andere mensen het aanpakken. Daarvoor zou een niet belastingsplicht moeten zijn... ouderen herplaatsen naar geschiktere woningen.odbc schreef: ↑18 oktober 2021, 12:02Veel hebben een woning van jaren '80 geïsoleerd en dubbel glas (type pollyglas) met droge lucht in.
Mensen zijn 65 jaar en ouder.
Dan nog zwaar beginnen te isoleren tegen binnenmuren en hoog rendementglas, die kostprijs krijg je er nooit nog uit in uw restende levensjaren.