dilemma: kosten vs gemoedsrust
TIP
Re: dilemma: kosten vs gemoedsrust
Misschien eens een lijstje posten van wel zelfstandige.
Kwestie van het forum wat bij te brengen.
Estate Guru believer.
Is toch geweten dat heel wat banken met zelfstandigen werken.
Bij de grootbanken al zeker Belfius en ING
Cijfers voor Belfius:
595 kantoren, 133 eigen en 462 zijn zelfstandigen, dus minder dan 1 op 4 van de kantoren is van Belfius zelf.
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/banken/g ... n/10271331
Artikel heeft het ook over de zelfstandige kantoren van ING, zonder cijfers weliswaar.
En over een trend naar verzelfstandiging bij ING en Belfius.
Bij Argenta (zo goed als) allemaal zelfstandig dacht ik.
Bij de grootbanken al zeker Belfius en ING
Cijfers voor Belfius:
595 kantoren, 133 eigen en 462 zijn zelfstandigen, dus minder dan 1 op 4 van de kantoren is van Belfius zelf.
bron: https://www.tijd.be/ondernemen/banken/g ... n/10271331
Artikel heeft het ook over de zelfstandige kantoren van ING, zonder cijfers weliswaar.
En over een trend naar verzelfstandiging bij ING en Belfius.
Bij Argenta (zo goed als) allemaal zelfstandig dacht ik.
De lijst geraakt maar uitgebreider : ook bij Crelan en Axa.
En wat is het statuut van de agenten bij Beobank en VDK
En wat is het statuut van de agenten bij Beobank en VDK

Volgens mij is alleen bij KBC het (bank)kantorennet nog 100% intern. KBC verzekeringskantoren zijn zelfstandig.
-
- Newbie
- Contacteer:
Op zich is niet alles meer zoals enkele jaren terug.
Banken zijn op zich ook wat kritischer geworden door het ontstaan van andere beleggingsbronnen/internetspelers en andere..
Ze zijn zich bewust van het niet altijd zo rooskleurig rendement uit het verleden en hebben de laatste jaren hun oplossingen toch al wat bijgeschaafd. Vaak zien we nu toch ook trackers opduiken bij verschillende kernfondsen, standaard portfolio bankfondsen.. Iedereen is vrij natuurlijk om rendementen te bekijken en door morningstar te halen.
Online brokers zetten soms in op veel transactieverkeer hetgeen en hunzelf en de staatskas goed sponsort.
Je bent in mijn ogen dan nog beter af met een traditionele bank die de klant niet teveel op kosten jaagt maar wel een goed product aanbiedt.
Het enige wat de traditionele banken doen is de klant op kosten jagen, dat is hun verdienmodel...
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat is uiteraard beetje heel kort door de bocht.
Je moet verder kijken dan dat je neus lang is.
Er worden ook goeie zaken voorgesteld, maar als je maar door 1 bril wil kijken dan is dat uiteraard voor je zelf.
Er zijn ook veel mensen die zichtzelf arm beleggen, in de veronderstelling dat ze het niet zo slecht doen, verrichten ze veel aankopen en verkopen. De staat neem 0.35% taks op iedere aankoop en verkoop

Dat doet ze toch ook bij iedere aan- en verkoop bij de grootbank? Misschien moet je het forum even goed doornemen...
Inderdaad.Bachelor FV schreef: ↑28 november 2021, 18:04 Je bent in mijn ogen dan nog beter af met een traditionele bank die de klant niet teveel op kosten jaagt maar wel een goed product aanbiedt.
Spijtig genoeg hebben de banken niet veel goede producten en spijtig genoeg rekenen ze hoge aankoopkosten, hoge verkoopkosten en hoge lopende kosten aan.
... Je kan natuurlijk altijd het tegendeel aantonen met concrete voorbeelden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Als je maar in één richting kijkt zul je natuurlijk graag de verhalen lezen die steeds je eigen gelijk bevestigen.
Als je niet verder kijkt dan, één fonds, of enkele beleggingen dan lijkt het mij beetje frappant om daaruit conclusies te trekken. Al moet je uiteraard steeds zelf je huiswerk maken.
Als je eens kijkt naar een BNP Aqua of KBC Water eco, met beiden een rendement van + 30% Year till date.
Over 5-10 jaar sterke prestaties. Argenta Thematic + 24% en 3Y gemiddelde van + 23%

Dan ben ik ervan overtuigd dat vele individuele beleggers blij zouden zijn om enkele van deze stuks in portfolio te hebben

BNP fonds doet slechter dan zijn index.
KBC fonds doet veel slechter dan zijn index en slechter dan IWDA.
Argenta fonds doet beter dan zijn index.
Je voorbeelden overtuigen me niet.
KBC fonds doet veel slechter dan zijn index en slechter dan IWDA.
Argenta fonds doet beter dan zijn index.
Je voorbeelden overtuigen me niet.
Bachelor FV schreef: ↑29 november 2021, 01:49 Als je eens kijkt naar een BNP Aqua of KBC Water eco, met beiden een rendement van + 30% Year till date.
Over 5-10 jaar sterke prestaties. Argenta Thematic + 24% en 3Y gemiddelde van + 23%.
Dan ben ik ervan overtuigd dat vele individuele beleggers blij zouden zijn om enkele van deze stuks in portfolio te hebben![]()
En hoeveel moet je nog in mindering brengen voor de Instapkosten, de uitstapkosten en de resp beurstaxen?
Neen beleggen via de bank is niet voordelig; behalve als je gewoon de bank gebruikt om direct op de beurs aan te kopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.