Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
TIP
Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
Om de waardering van de beurzen wat beter te kunnen beoordelen heb ik voor mezelf eens opgezocht hoe duur of goedkoop de grootste Amerikaanse aandelen nu staan. Ik heb sowieso een lijst met aandelen waarvan ik de forward P/FCF-verhoudingen monitor, en de meeste kwaliteitsaandelen noteren toch aan hoge multiples, veelal boven de 30x.
Maar misschien is die selectie niet representatief genoeg, en daarom heb ik een lijst opgesteld van de 160 Amerikaanse aandelen met de grootste beurswaarde, samen met hun forward P/FCF-ratio's. Hierdoor heb ik een beter zicht op waar de zeepbellen zitten, wat er heel duur is, wat gewoon duur is, wat goedkoop is (maar niet per se koopwaardig), en hoe wijdverspreid elk van deze niveau's is. Het kan mij helpen om beter de neerwaartse risico's van de beurzen in te schatten. Ik zet de lijst hier ook op het forum, misschien dat er nog mensen zijn die er iets aan hebben. En ge moogt er natuurlijk ook commentaar op geven als ge wilt
(P/FCF = price-to-free cash flow. Wie mij volgt op dit forum weet dat ik naar de vrije kasstromen kijk om te zien hoe winstgevend of verlieslatend een bedrijf is. Koers/winstverhoudingen zijn nutteloos.)
Persoonlijk bereken ik vrije kasstromen na aftrek van leasingverplichtingen, belastingen ivm aandelen voor werknemers, en uitkeringen ivm minderheidsbelangen. De prognoses van analisten in de lijst houden hier mogelijks geen rekening mee. En natuurlijk kunnen de prognoses te optimistisch of te pessimistisch zijn...

Maar misschien is die selectie niet representatief genoeg, en daarom heb ik een lijst opgesteld van de 160 Amerikaanse aandelen met de grootste beurswaarde, samen met hun forward P/FCF-ratio's. Hierdoor heb ik een beter zicht op waar de zeepbellen zitten, wat er heel duur is, wat gewoon duur is, wat goedkoop is (maar niet per se koopwaardig), en hoe wijdverspreid elk van deze niveau's is. Het kan mij helpen om beter de neerwaartse risico's van de beurzen in te schatten. Ik zet de lijst hier ook op het forum, misschien dat er nog mensen zijn die er iets aan hebben. En ge moogt er natuurlijk ook commentaar op geven als ge wilt

(P/FCF = price-to-free cash flow. Wie mij volgt op dit forum weet dat ik naar de vrije kasstromen kijk om te zien hoe winstgevend of verlieslatend een bedrijf is. Koers/winstverhoudingen zijn nutteloos.)
Persoonlijk bereken ik vrije kasstromen na aftrek van leasingverplichtingen, belastingen ivm aandelen voor werknemers, en uitkeringen ivm minderheidsbelangen. De prognoses van analisten in de lijst houden hier mogelijks geen rekening mee. En natuurlijk kunnen de prognoses te optimistisch of te pessimistisch zijn...

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Re: Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
Knap werk, in het peloton zitten er toch nog wel heel wat 'aantrekkelijk' geprijsde aandelen. Vooral pharma en energy zo te zien, die laatste wel cyclisch met rugwind.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mooi lijstje. Wat hier niet in zou misstaan zijn de groeiverwachtingen. Een te rechtvaardigen multiple ligt bij een bedrijf dat 15% groeit natuurlijk veel hoger dan bij een bedrijf dat 5% groeit. Zeker wanneer het over Quality gaat en de overige factoren vergelijkbaar zijn.
amgen heeft normaal beste groeivooruitzichten in zijn lijst als je rekening houd met de waardering .
Had deze naam ook al laten vallen maar dan 5% goedkoper
BMY , CAH ,UNM , WBA , ATO , MDU , SKM , UGI , MET , ADM
Maar deze hebben een beter totaal rendement .
Rekening houdend met waardering en groeivooruitzichten en risico
Zo'n tabellen zijn nutteloos zoals hierboven er staat niks op ,
market cap ?
Payout ?
Fair vallue ?
Groei ?
Dividend ?
jaren van dividend ?
risico ?
dividendsgroei ?
recessie bestendig ?
Het is jammer van uw werk
Had deze naam ook al laten vallen maar dan 5% goedkoper
BMY , CAH ,UNM , WBA , ATO , MDU , SKM , UGI , MET , ADM
Maar deze hebben een beter totaal rendement .
Rekening houdend met waardering en groeivooruitzichten en risico
Zo'n tabellen zijn nutteloos zoals hierboven er staat niks op ,
market cap ?
Payout ?
Fair vallue ?
Groei ?
Dividend ?
jaren van dividend ?
risico ?
dividendsgroei ?
recessie bestendig ?
Het is jammer van uw werk
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true
Dit zijn de cijfers waar je wel iets mee bent . Je kan alles sorteren
De onderliggende rapporten heb ik verwijderd , je mag al blij zijn dat ik dat hier al post
De onderliggende rapporten heb ik verwijderd , je mag al blij zijn dat ik dat hier al post

Een artikel met dt-fouten, dat komt niet bepaald goed over. Als de vorm slordig is, dan is de inhoud dat ook.lop schreef: ↑8 december 2021, 01:28 https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true
De onderliggende rapporten heb ik verwijderd , je mag al blij zijn dat ik dat hier al post![]()
Kijk dan niet , denk dat het de eerste keer is dat je een klein stukje te zien krijgt van hoe professionele beleggers te werk gaan , en met zo'n commentaar zal het de laatste keer zijn ook .sintorama schreef: ↑8 december 2021, 08:35Een artikel met dt-fouten, dat komt niet bepaald goed over. Als de vorm slordig is, dan is de inhoud dat ook.lop schreef: ↑8 december 2021, 01:28 https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... ue&sd=true
De onderliggende rapporten heb ik verwijderd , je mag al blij zijn dat ik dat hier al post![]()
Misschien op de verkeerde plaats, maar ik wil er ook geen nieuwe topic voor aanmaken.
Waar koop je Amerikaanse aandelen het beste (met Degiro) op fiscaal vlak en op vlak van rendement?
Een Europese of zelfs Belgische beurs of best de Amerikaanse?
Waar koop je Amerikaanse aandelen het beste (met Degiro) op fiscaal vlak en op vlak van rendement?
Een Europese of zelfs Belgische beurs of best de Amerikaanse?
Ik zou de vrije kasstroom over de ondernemingswaarde i.p.v. beurswaarde nemen. Dan hou je ook rekening met de nettoschuld/kaspositie.
Mee eens, maar dan dient de FCFF (to firm) gebruikt te worden ipv van FCF(E) en denk niet dat die uit Refinitiv geplukt kan worden.
De gemiddelde P/E ratio over 10 jaar is het uitgangspunt voor de huidige waardering .
De verwachte total return houd rekening met de verwachte groei en de huidige waardering over termijn van 5 jaar .
Risico kun je zien achteraan houd ook rekening met payoutratio , schulden , dividend geschiedenis , recessie bestendigheid .
Staat eigenlijk allemaal in de onderliggende rapporten maar kan geen 3000 pagina's uploaden . Maar geef 1 goede raad beperk je tot A en B
-
- Jr. Member
- Contacteer:
P/E is echt irrelevant. Focus op FCF yield + (verwachte) groei van die FCF. Tel je beide percentages op krijg je een idee van het rendement dat je met je investering kan halen. Dan kan je nog aan P/E’s van in de 40 of 50 kopen…
Met de daling van de beurzen de voorbije weken heb ik de oefening opnieuw gemaakt.
Lijst is uitgebreid van 160 naar 200 aandelen, en heb er ook de EV/FCF aan toegevoegd.
Let op: verwachtingen van analisten kunnen (veel) te optimistisch zijn, en houd rekening met eventuele leasingbetalingen en belastingen ivm equity awards die je bij de prognoses van analisten wellicht nog in mindering moet brengen ! (bv. $11 miljard bij Amazon, $4 miljard bij Meta, $7 miljard bij Apple en Alphabet, of zelfs meer...)

Lijst is uitgebreid van 160 naar 200 aandelen, en heb er ook de EV/FCF aan toegevoegd.
Let op: verwachtingen van analisten kunnen (veel) te optimistisch zijn, en houd rekening met eventuele leasingbetalingen en belastingen ivm equity awards die je bij de prognoses van analisten wellicht nog in mindering moet brengen ! (bv. $11 miljard bij Amazon, $4 miljard bij Meta, $7 miljard bij Apple en Alphabet, of zelfs meer...)

Laatst gewijzigd door gpv1 op 30 januari 2022, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Waarom post je deze lijst ?
Om nuttig te zijn heb je verschillende gegevens te kort .
Gemiddelde P/E ratio op lange termijn
Verwachte groei
Dividend
Fair value
Nu vergelijk jij een kokosnoot met een druif als je begrijpt wat ik bedoel
Met de daling moet je meer kijken naar aandelen zoals LAZ en BLK is maar een tip
Om nuttig te zijn heb je verschillende gegevens te kort .
Gemiddelde P/E ratio op lange termijn
Verwachte groei
Dividend
Fair value
Nu vergelijk jij een kokosnoot met een druif als je begrijpt wat ik bedoel
Met de daling moet je meer kijken naar aandelen zoals LAZ en BLK is maar een tip

Bestaat dergelijke lijst ook voor Europese aandelen?
KBC Ancora - Tubize - ASML - Exor - GIMV - Recticel - EVS - Melexis - Prosus - Alphabet - META