EU energiebeleid
Re: EU energiebeleid
We hadden hier tot voor kort een draadje, eerder draad, over Oekraïne en de oorlog en wat daar uit bleek is dat de meningen daar grondig over verschilden en iedereen bij zijn/haar mening bleef. Als dit hier een herhaling wordt, gaat een moderator dit eerder vroeg dan laat afsluiten.
Ongeacht wie er allemaal schuldig is aan en wat er waar of fake is aan de invasie, proxy-oorlog, nieuwe koude oorlog, handelsoorlog, informatie-oorlog, ... is het vooral de toekomst die me interesseert. Wat zijn de gevolgen voor de EU (en België en Vlaanderen)?
Ongeacht wie er allemaal schuldig is aan en wat er waar of fake is aan de invasie, proxy-oorlog, nieuwe koude oorlog, handelsoorlog, informatie-oorlog, ... is het vooral de toekomst die me interesseert. Wat zijn de gevolgen voor de EU (en België en Vlaanderen)?
Goh ... ik denk dat er zich een soort 'mythe' rond de figuur van Vladimir Poetin heeft gevormd. Een mythe gemaakt door onze rioolmedia.
Poetin leeft niet in een bunker en is niet paranoia. Poetin doet eigenlijk dezelfde dingen zoals elke president. Videocalls, bezoekjes brengen ..
Momenteel is er een BRICS+ meeting via videoconferentie ter info
Als je de media moet geloven is hij bijna halfdood van de leukemie.
Poetin leeft niet in een bunker en is niet paranoia. Poetin doet eigenlijk dezelfde dingen zoals elke president. Videocalls, bezoekjes brengen ..
Momenteel is er een BRICS+ meeting via videoconferentie ter info

Als je de media moet geloven is hij bijna halfdood van de leukemie.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Als het niet snel tot een oplossing komt zie ik dit niet goed komen in grote delen van het westen. Torenhoge energieprijzen en bepaalde zaken zullen schaars worden. Het Westen heeft gegokt en verloren. Het aantal mensen dat hun energiefacturen niet meer kan betalen zal zienderogen stijgen. Tekorten aan gas zijn realiteit aan het worden.cpnx schreef: ↑24 juni 2022, 16:37 We hadden hier tot voor kort een draadje, eerder draad, over Oekraïne en de oorlog en wat daar uit bleek is dat de meningen daar grondig over verschilden en iedereen bij zijn/haar mening bleef. Als dit hier een herhaling wordt, gaat een moderator dit eerder vroeg dan laat afsluiten.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
Nee, ze is niet bekwaam. Maar hoe lang is het geleden dat we nog een bekwame Commissievoorzitter gehad hebben? Jacques Delors? Dat is het probleem met de EU: de staatshoofden en regeringsleiders van de lidstaten vinden hun land belangrijker dan de EU en de nationale belangen hebben voorrang op de Europese. Daarom kiezen ze altijd een zwakke Commissievoorzitter zonder ervaring of gezag. Dan kunnen ze zelf doen wat ze willen.
Dus moeten ze voor De Croo kiezen volgende keer, die verkiest Europa boven zijn land
Hij zal blij zijn ^^

Hij zal blij zijn ^^
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zie de urgentie van de situatie nog helemaal niet vertaald in doortastend beleid op EU-niveau. Het is nog maar de vraag of we zoals het nu loopt een nieuwe grote oorlog op het Europees continent gaan kunnen vermijden. Als het blijft lopen zoals nu zie ik volgende zaken niet onmogelijk:
- het Russisch leger in zuidoost-Letland, misschen ook in Riga en de Suwalki-corridor het zuiden van Litouwen
- hopelijk geen oorlog in Polen
- zwellende vluchtelingenstromen
- een aantal industrietakken in West-Europa (chemie!) op hun gat
- grote spanningen binnen de EU, met o.a. Hongarije dat nog verder cavalier seul gaat spelen
- sterke politieke onrust (couppoging?) in Bulgarije
- dalende beurzen
- sterke negatieve economische impact op Brussel en België als gaststad en -land van een EU in crisis
Ook in de VS gaan ze terug back in time

In afwachting dat kernfusie eindelijk werkt (ik heb zo mijn twijfels): duizende windmolens op zee en land, op alle daken zonnepanelen, warmtepompen a volonte, goed isoleren verplichten, voor de circa tien dagen op een jaar zonder wind noch zon enkele centrales op waterstof... Kortom een energiebeleid voor een land zonder grondstoffen.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Inderdaad, het alsof EU en nationale politici denken dat ze met met blauwgele kleuren, persverklaringen en tweets een bijdrage leveren terwijl de Russen boots on the ground hebben. Virtuele realiteit versus realiteit. Die indruk heb ik ook over andere thema's.fropskottel schreef: ↑24 juni 2022, 17:25 Ik zie de urgentie van de situatie nog helemaal niet vertaald in doortastend beleid op EU-niveau.
Ik heb in interviews Zuid-Afrikaanse, Turkse, Chinese, Indische, Mexicaanse, ... politici en/of militairen dezelfde vraag horen stellen.fropskottel schreef: ↑24 juni 2022, 17:25 Het is nog maar de vraag of we zoals het nu loopt een nieuwe grote oorlog op het Europees continent gaan kunnen vermijden.
Als Litouwen ruzie blijft zoeken met Rusland en China en denkt dat EU/USA/NAVO hen zullen beschermen zullen ze een dezer misschien eens het deksel op de neus krijgen. Denk dat Transnistrië een goeie kandidaat is, want daar zijn al Russische vredestroepen.fropskottel schreef: ↑24 juni 2022, 17:25 Als het blijft lopen zoals nu zie ik volgende zaken niet onmogelijk:
- het Russisch leger in zuidoost-Letland, misschen ook in Riga en de Suwalki-corridor het zuiden van Litouwen
Hopelijk.
Zeer zeker. Als er niet snel een oplossing gevonden wordt voor de export van kunstmest en graan uit Rusland (sancties), Wit-Rusland (sancties) en Oekraïne (oorlogszone) gaan vanuit N-Afrika, Sahel-Afrika en het midden-oosten (van Syrië t.e.m. Afghanistan) dit jaar enkele tientallen miljoenen migranten richting EU vertrekken. Wir schaffen das?
Alles wat met industriële grondstoffen, energie en chips te maken heeft. Bedrijven die veel energie nodig hebben gaan verhuizen naar USA, Canada, China, India, ... Door het chip-tekort houden chips-producerende landen hun productie voor de eigen industrie. Een deel(tje) van EU auto-industrie heeft om die reden productie verhuisd.fropskottel schreef: ↑24 juni 2022, 17:25 - een aantal industrietakken in West-Europa (chemie!) op hun gat
Volg dit niet zo.fropskottel schreef: ↑24 juni 2022, 17:25 - grote spanningen binnen de EU, met o.a. Hongarije dat nog verder cavalier seul gaat spelen
Geen idee. Volg dit niet zo.
Yep.
En van NAVO niet te vergeten.fropskottel schreef: ↑24 juni 2022, 17:25 - sterke negatieve economische impact op Brussel en België als gaststad en -land van een EU in crisis
De EU heeft regels, maar daar houden ze zichzelf niet aan. Was ook zo met de invoering van de euro: Griekenland kwam absoluut niet in aanmerking, iedereen wist dat, maar hoe meer zielen hoe meer vreugd. Dat heeft de Grieken zuur opgebroken. Alsof het nog niet erg genoeg was dat er nu conflicten zijn aan de grenzen van de EU, gaan ze nu van een actief conflict Oekraïne en een bevroren conflict Moldavië (Transnistrië) een interne aangelegenheid maken. Het had erger conflict door ook Georgië, met het bevroren conflict met Rusland over Zuid-Ossetië en Abchazië, kandidaat lid te maken. Te ver van ons bed?
Om die windmolens en zonnepanelen te maken heb je véél (zeldzame) grondstoffen nodig.Spaarplan schreef: ↑24 juni 2022, 18:11 In afwachting dat kernfusie eindelijk werkt (ik heb zo mijn twijfels): duizende windmolens op zee en land, op alle daken zonnepanelen, warmtepompen a volonte, goed isoleren verplichten, voor de circa tien dagen op een jaar zonder wind noch zon enkele centrales op waterstof... Kortom een energiebeleid voor een land zonder grondstoffen.
Zonder windmolens en zonnepanelen nog veel meer.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Het hoogspanningsnet moet daarvoor uitgebreid worden en enkele burgers in West-Vlaanderen hebben het NIMBY-syndroomSpaarplan schreef: ↑24 juni 2022, 18:11 In afwachting dat kernfusie eindelijk werkt (ik heb zo mijn twijfels): duizende windmolens op zee en land, op alle daken zonnepanelen, warmtepompen a volonte, goed isoleren verplichten, voor de circa tien dagen op een jaar zonder wind noch zon enkele centrales op waterstof... Kortom een energiebeleid voor een land zonder grondstoffen.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zoals men bijna 20 jaar geleden ook eens een poging gedaan heeft om na te denken en plannen te maken zeker ?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vrees net het tegendeel.GroupB schreef: ↑24 juni 2022, 10:53 Als je als Europese Unie sanctiepaketten doorvoert en een partieel olie-embargo tegen Rusland afkondigd, maar je weet niet wat de impact zal zijn op je eigen economie en of er zelf voldoende voorraad zal zijn om de winter door te komen, met alle respect maar dan ben je als politicus toch een complete dwaas die zich in een of andere ivoren toren bevindt![]()
![]()
![]()
Ik denk dat zoiets toch goed aantoont dat een politicus totaal geen voeling heeft met de gewone bevolking.
Er is een zeer (te ?) groot deel van "de gewone bevolking" dat alles "zo goedkoop mogelijk" wil en daarnaast emotioneel reageert op bepaalde conflicten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe weet jij dat allemaal ?