Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Staatsobligaties
De rendementen van de obligaties zakken.
De obligaties gaan vooral mee met de lange termijnrentevoeten. Strikt genomen volgen ze de volledige yield curve van de risicovrije rentevoeten. Dat zijn de rentevoeten voor de verschillende looptijden van 0 dagen tot 30 jaar van de overheidsobligaties. Enkel de korte looptijden worden bepaald door FED en EBC. De langere looptijden worden bepaald door vraag en aanbod.
Voor obligaties liggen de rendementen dan hoger dan de risicovrije rentevoeten naargelang ze meer risico hebben (lagere rating).
Hier vind je de yield curve van Belgische overheidsobligaties. Voor 10 jaar is het zelfs al gezakt naar 2,559%. Voor 2 jaar onder de 2%, voor 5 jaar boven de 2%.
https://www.marketwatch.com/investing/b ... trycode=bx
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik volg je hele uitleg wel hoor, maar over dit ene zinnetje heb ik toch een opmerking.huisjetuintjefiets schreef: ↑27 oktober 2022, 22:04 Enkel de korte looptijden worden bepaald door FED en EBC. De langere looptijden worden bepaald door vraag en aanbod.
Bij mijn weten is er wat bovenstaande betreft geen verschil tss. korte of lange looptijden, beiden worden n.m.i. gewoon bepaald door vraag en aanbod.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt, maar vraag en aanbod wordt begrensd door de ECB rates.EarthNvstr1 schreef: ↑28 oktober 2022, 10:55Ik volg je hele uitleg wel hoor, maar over dit ene zinnetje heb ik toch een opmerking.huisjetuintjefiets schreef: ↑27 oktober 2022, 22:04 Enkel de korte looptijden worden bepaald door FED en EBC. De langere looptijden worden bepaald door vraag en aanbod.
Bij mijn weten is er wat bovenstaande betreft geen verschil tss. korte of lange looptijden, beiden worden n.m.i. gewoon bepaald door vraag en aanbod.
Banks kunnen hun overtollig geld overnight plaatsen aan 1,5%. Dus kunnen banken niet minder dan 1,5% aanbieden aan andere banken indien ze overnight geld willen aantrekken.
Banken kunnen overnight lenen aan de ECB aan 2,25 of 2% voor een week. Banken die geld willen uitlenen aan andere banken kunnen dus niet meer vragen dan 2,25% / 2%.
De wet van vraag en aanbod geldt, maar de grenzen worden gezet door de ECB. Voor langere looptijden (2 weken, een maand, ...) blijft de invloed van de ECB duren. Vanaf bepaald moment (langere looptijden) is het puur vraag en aanbod.
Als De Tijd dus zegt dat je moet wachten met obligaties kopen omdat de ECB de rente aan het verhogen is, dan bewijst de journalist dat hij er niets van begrijpt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou zeggen: wordt beïnvloed ipv begrensdhuisjetuintjefiets schreef: ↑28 oktober 2022, 12:38 Klopt, maar vraag en aanbod wordt begrensd door de ECB rates.
Vanaf 2 november.huisjetuintjefiets schreef: ↑28 oktober 2022, 12:38 Banks kunnen hun overtollig geld overnight plaatsen aan 1,5%. Dus kunnen banken niet minder dan 1,5% aanbieden aan andere banken indien ze overnight geld willen aantrekken.
Banken kunnen overnight lenen aan de ECB aan 2,25 of 2% voor een week. Banken die geld willen uitlenen aan andere banken kunnen dus niet meer vragen dan 2,25% / 2%.
Dat is enkel voor commerciële banken van/aan de centrale bank en banken onderling.
Voor obligaties in het algemeen is dat niet, dat is puur vraag en aanbod, zowel voor korte als lange looptijden.huisjetuintjefiets schreef: ↑28 oktober 2022, 12:38 De wet van vraag en aanbod geldt, maar de grenzen worden gezet door de ECB. Voor langere looptijden (2 weken, een maand, ...) blijft de invloed van de ECB duren. Vanaf bepaald moment (langere looptijden) is het puur vraag en aanbod.
Uiteraard is het wel zo dat de actuele "beleidsrente" van de centrale bank meer een invloed heeft op kortere looptijden dan op langere looptijden.
Iemand hier ervaring met het aankopen van (Belgische) Staatsobligaties op Bolero?
Bij het proberen een limit order te plaatsen krijg ik namelijk de melding: "MSH1376 - Technische storing. Probeer later opnieuw". (Hiervoor ook een e-mail gestuurd, maar ik neem aan dat ze daar morgen op antwoorden natuurlijk).
Ging hier om de obligaties BE3871266933 en BE3871263906.
Welke staatsobligaties hebben jullie kunnen aanschaffen op Bolero?
Bij het proberen een limit order te plaatsen krijg ik namelijk de melding: "MSH1376 - Technische storing. Probeer later opnieuw". (Hiervoor ook een e-mail gestuurd, maar ik neem aan dat ze daar morgen op antwoorden natuurlijk).
Los van je vraag weet ik niet of zo’n transactie kans op slagen heeft op de beurs. Er zijn op dit moment geen verkopers (geen ask-koers).Nevlai schreef: ↑1 november 2022, 15:12 Iemand hier ervaring met het aankopen van (Belgische) Staatsobligaties op Bolero?
Laat zeker weten welk antwoord je ontvangt!
Wel serieus couponeke.
BELG0.8% 4JUN25
BELG0.8% 4JUN25
-
- Verbannen Gebruiker
Ik zou dat toch nog eens opnieuw uitrekenen.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 november 2022, 17:37Geen goede keuze. Je betaalt 2% RV, en bruto rendement rond de 2,5%. Blijft dus 0,5% netto zeer ruw gerekend.
-
- Verbannen Gebruiker
Als het 0,8% is in plaats van 8% dan is het iets anders. 8% zou gekund hebben, tijd geleden :-)pmu schreef: ↑22 november 2022, 17:54Ik zou dat toch nog eens opnieuw uitrekenen.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 november 2022, 17:37
Geen goede keuze. Je betaalt 2% RV, en bruto rendement rond de 2,5%. Blijft dus 0,5% netto zeer ruw gerekend.
Het is een coupon van 0.8% ... geen 8% hé ...
Koers 95, ....
Vervaldag 06.25
Netto opbrengst: iets meer dan 2% !
Koers 95, ....
Vervaldag 06.25
Netto opbrengst: iets meer dan 2% !
-
- Verbannen Gebruiker
BE0000351602Nevlai schreef: ↑1 november 2022, 15:12 Iemand hier ervaring met het aankopen van (Belgische) Staatsobligaties op Bolero?
Moest deze wel kopen in veelvoud van 1000 EUR nominaal, anders aanvaardde het systeem het bod, maar werd dan redelijk snel geannulleerd. Vraag gesteld aan Bolero via bericht en zeer snel duidelijk antwoord.
Bedankt om dit te laten weten!ronnie schreef: ↑23 november 2022, 08:51BE0000351602Nevlai schreef: ↑1 november 2022, 15:12 Iemand hier ervaring met het aankopen van (Belgische) Staatsobligaties op Bolero?
Moest deze wel kopen in veelvoud van 1000 EUR nominaal, anders aanvaardde het systeem het bod, maar werd dan redelijk snel geannulleerd. Vraag gesteld aan Bolero via bericht en zeer snel duidelijk antwoord.
OLO 10-jaar 3% yield: BE0000357666
https://news.belgium.be/sites/default/f ... ummary.pdf
Interessant?
https://news.belgium.be/sites/default/f ... ummary.pdf
Interessant?