Belgische dividend aandelen
TIP
Re: Belgische dividend aandelen
Etex is mss ook een mooie Belgische dividendbetaler? Momenteel een netto dividendrendement van meer dan 5% en ze hebben de gewoonte om dit mooi te laten stijgen jaarlijks (dit jaar status Quo). Actief aan het investeren in groei en wereldwijd actief!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gedurende de laatste jaren heb ik een behoorlijke positie Wereldhave Belgium (WEHB) opgebouwd - geeft vandaag 6% netto dividend. Om grote concentratie te vermijden zou ik dit aandeel eigenlijk wel aanbevelen voor wie nog niet te veel commercieel vastgoed in portefeuille heeft.
- mgmt is vrij conservatief, heeft ook weerwerk geboden bij vijandige overnamepoging Wereldhave - maar daarvoor was het mgmt imo nog beter - er zijn wel wat wissels geweest.
- overzichtelijke business, correcte rapportage door mgmt
- goede locaties, paar jaar terug was er een wachtlijst mochten er panden vrijkomen - ik denk niet dat de situatie ondertussen gewijzigd zal zijn
- niet uitgesloten dat Wereldhave nog eens een poging doet om het in te lijven -maar dat zal dit keer normaal aan betere voorwaarden gebeuren
- normale schuldgraad
- niet echt grootse groeiplannen momenteel (kan zowel negatief als positief gezien worden)
- mogelijke rentedalingen kunnen nog wat koerswinst opleveren - maar ik verwacht geen wonderen op dat vlak
- mgmt is vrij conservatief, heeft ook weerwerk geboden bij vijandige overnamepoging Wereldhave - maar daarvoor was het mgmt imo nog beter - er zijn wel wat wissels geweest.
- goede locaties, paar jaar terug was er een wachtlijst mochten er panden vrijkomen - ik denk niet dat de situatie ondertussen gewijzigd zal zijn
- niet uitgesloten dat Wereldhave nog eens een poging doet om het in te lijven -maar dat zal dit keer normaal aan betere voorwaarden gebeuren
- normale schuldgraad
- niet echt grootse groeiplannen momenteel (kan zowel negatief als positief gezien worden)
- mogelijke rentedalingen kunnen nog wat koerswinst opleveren - maar ik verwacht geen wonderen op dat vlak
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb al stevige posities in Ascencio en Retail Estates. Twijfel om ook WEHB in te slaan...contextbinder schreef: ↑12 juni 2025, 09:28 Gedurende de laatste jaren heb ik een behoorlijke positie Wereldhave Belgium (WEHB) opgebouwd - geeft vandaag 6% netto dividend. Om grote concentratie te vermijden zou ik dit aandeel eigenlijk wel aanbevelen voor wie nog niet te veel commercieel vastgoed in portefeuille heeft.
- normale schuldgraad
Netto dividend is hier aan huidige koers geen 6 maar eerder 5,6% netto.
Toch enkele bedenkingen:wh Nederland heeft hoge schuldgraad,scenario zoals bij Vastned en eerder picanol-tessenderlo is niet uitgesloten... Wereldhave noteerde ooit ver boven de 100€,dus toch ook wel risicovol...contextbinder schreef: ↑12 juni 2025, 09:28 Gedurende de laatste jaren heb ik een behoorlijke positie Wereldhave Belgium (WEHB) opgebouwd - geeft vandaag 6% netto dividend. Om grote concentratie te vermijden zou ik dit aandeel eigenlijk wel aanbevelen voor wie nog niet te veel commercieel vastgoed in portefeuille heeft.
- normale schuldgraad
-
- Hero Member
- Contacteer:
Overname door Wereldhave is idd een long shot door o.a. die hoge schuldgraad - maar idd, ze zijn daar niet vies van spitsvondigheden.
M.b.t. de koers van WEHB - absoluut geen hoge waardering vandaag.
EDIT: Om een idee te geven: Hier heeft WEHB een gewicht van kleine 8% in port, door het lokale karakter is het ook relatief ongevoelig voor Trump zijn acties en andere grote internationale events.
Naar mijn mening is Ascencio nog steeds 'best of the best' wat commercieel vastgoed betreft.Brugse Leeuw schreef: ↑12 juni 2025, 12:43
Ik heb al stevige posities in Ascencio en Retail Estates.
Hoog dividend, sterk management, goeie fundamentals.
Tarbo schreef: ↑13 juni 2025, 10:55Naar mijn mening is Ascencio nog steeds 'best of the best' wat commercieel vastgoed betreft.Brugse Leeuw schreef: ↑12 juni 2025, 12:43
Wel weinig groeiperspectief...Tarbo schreef: ↑13 juni 2025, 10:55Naar mijn mening is Ascencio nog steeds 'best of the best' wat commercieel vastgoed betreft.Brugse Leeuw schreef: ↑12 juni 2025, 12:43
Wel mooi dividendaandeel...
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Gewoon een vraag, zeker geen aanval; maar waarom zou je in godsnaam speciaal "dividendaandelen" kopen ? Je verliest direct 30% en wat doe je dan met dat geld; als het is als aanvullend inkomen dan begrijp ik het deels nog maar als het is om dan opnieuw te beleggen dan snap ik het echt niet. Toch beter om een bedrijf te kopen waar je vertrouwen in hebt en dat de winsten zelf terug investeert zodat je mooie meerwaarden krijgt zonder dat je eerst nog eens voor 30% geschoren wordt ?
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Full Member
- Contacteer:
Even naar de cijfers kijken. Er zijn behoorlijk wat studies die aantonen dat het investeren in dividendaandelen (en herinvesteren van de dividenden) op de LT meer rendement oplevert dan het investeren in groeiaandelen.
Dan moet je zo'n bedrijf wel kunnen vinden aan de juiste waardering.voorheenCP1234 schreef: ↑Vandaag 00:08 Toch beter om een bedrijf te kopen waar je vertrouwen in hebt en dat de winsten zelf terug investeert zodat je mooie meerwaarden krijgt zonder dat je eerst nog eens voor 30% geschoren wordt ?
Bedrijven die een hoog dividend (op basis van een gezonde bedrijfsvoering en een gezonde winst, natuurlijk) uitkeren hebben in ieder geval als voordeel dat ze degelijk en gezond zijn, en bovendien is ' beter een vogel in de hand dan tien in de lucht' ook nog steeds van toepassing.
Ooh ja? Ik dacht dat het tegendeel waar was. ETFs die een tilt hebben naar dividend-aandelen (of dat nu specifiek in high yield is of in de track record van betrouwbaarheid) laten enkel gedurende beperkte periodes (of in specifiek markten) hogere rendementen opleveren. Als je de tijdsframe lang genoeg maakt dan dan is het rendement lager dan de gewone index.kierkegaard schreef: ↑Vandaag 07:47 Even naar de cijfers kijken. Er zijn behoorlijk wat studies die aantonen dat het investeren in dividendaandelen (en herinvesteren van de dividenden) op de LT meer rendement oplevert dan het investeren in groeiaandelen.
Dat wilt niet zeggen dat het geen goeie strategie is. Je kunt wel degelijk een hoger rendement halen, maar dan zul je naar meer moeten kijken dan enkel dividend-karakteristieken. Meestal komt dat neer op size en value factoren.
Als je heel specifiek naar Belgische dividend aandelen gaat kijken, dan stapel je extra risico's op. Een hoger rendement (als je het al haalt) is dan enkel de keerzijde van een hoger risico.
Bron: het internet.