Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Allemaal goed en wel, maar wat is je punt tegenover wat ik schreef ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Dat speculatief versus goede huisvader zou dus op de schop moeten. Al was het alleen al maar voor de duidelijkheid.Finny10 schreef: ↑1 juli 2025, 17:42Ze moeten juist blij zijn met speculanten (daghandelaren), daar verdienen ze veel beursbelasting aan.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 17:25 Natuurlijk, maar wat door de fiscus als speculatief aanzien kan worden, is compleet arbitrair.
Speculatiebelasting is nooit iets geweest...
Dat is een spookbelasting die indexbeleggers gebruiken om hun eigen strategie als de enige juiste te verantwoorden. Al de rest is speculatie, en dan moet je oppassen voor de grote boze fiscus.
De overheid voorziet dat als provisie van mocht er ooit iemand 10 miljard € op een jaar verdienen...
You never know
Wat is de opbrengst daarvan eigenlijk? 5€ per jaar?
Dat is een spookbelasting die indexbeleggers gebruiken om hun eigen strategie als de enige juiste te verantwoorden. Al de rest is speculatie, en dan moet je oppassen voor de grote boze fiscus.
De overheid voorziet dat als provisie van mocht er ooit iemand 10 miljard € op een jaar verdienen...
You never know
Wat is de opbrengst daarvan eigenlijk? 5€ per jaar?
De broker stort dat bedrag toch pas op het einde van het jaar door aan de fiscus? Dus minwaarden zijn dan toch gewoon verrekenbaar.vortex schreef: ↑1 juli 2025, 17:49 Zou kunnen maar ik vrees er voor. Stel dat iemand op 1/5/2026 50.000 meerwaarde realiseert, daarop gaan ze dus direct €4000 of €5000 taks afhouden en doorstorten naar de staat, wat later boekt die persoon 40.000 minwaarden, gaat de broker dan zelf €4000 ophoesten en terug vorderen van de staat of kun je daar zelf achter via de belasting aangifte en er meer dan een jaar op wachten? Het zal dus niet enkel over die €1000 vrijstelling gaan vrees ik.
Zo zou ik het als overheid toch doen: alle last voor de bank/broker, gewoon incasseren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waw, ik zou als overheid het toch liever anders willen/bepalen ...Moneyking schreef: ↑1 juli 2025, 18:03De broker stort dat bedrag toch pas op het einde van het jaar door aan de fiscus? Dus minwaarden zijn dan toch gewoon verrekenbaar. Zo zou ik het als overheid toch doen: alle last voor de bank/broker, gewoon incasseren.vortex schreef: ↑1 juli 2025, 17:49 Zou kunnen maar ik vrees er voor. Stel dat iemand op 1/5/2026 50.000 meerwaarde realiseert, daarop gaan ze dus direct €4000 of €5000 taks afhouden en doorstorten naar de staat, wat later boekt die persoon 40.000 minwaarden, gaat de broker dan zelf €4000 ophoesten en terug vorderen van de staat of kun je daar zelf achter via de belasting aangifte en er meer dan een jaar op wachten? Het zal dus niet enkel over die €1000 vrijstelling gaan vrees ik.
Nl. de 10% op meerwaarden onmiddellijk (zeg maar gerust dagelijks) door te storten na de afhandeling van de transactie, te recupereren minwaarden of vrijstelling via aangifte personenbelasting.
Edit: nuja, als ik de overheid was zou die meerwaardebelasting er ook enigszins anders uitzien om mee te beginnen

Omdat mensen dan uit luiheid of onwetendheid hun minwaarden niet recupereren?EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 18:08Waw, ik zou als overheid het toch liever anders willen/bepalen ...
Nl. de 10% op meerwaarden onmiddellijk (zeg maar gerust dagelijks) door te storten na de afhandeling van de transactie, te recupereren minwaarden of vrijstelling via aangifte personenbelasting.
Dat leidt tot nog minder politieke geloofwaardigheid. Ze mogen hun debiele belasting zelf correct innen me dunkt.
Ik vrees dat men die 1000 euro op de 10 000 conner matrakkentaks slechts van de ROVERHEID kan terugkrijgen mits het bijvoegen van een
-kilo bewijsstukken
-bewijs van goed gedrag en zeden
-bewijzen dat men geen Reynderstaks moet betalen ( bij alle brokers minder dan 1 miljoen in aandelen hebben )
-bewijs dat men geen "speculant" is
is m.a.w. men tracht de belastingslaaf te ontmoedigen zodat die geen conner matrakkentaks terug gaat vragen.
-kilo bewijsstukken
-bewijs van goed gedrag en zeden
-bewijzen dat men geen Reynderstaks moet betalen ( bij alle brokers minder dan 1 miljoen in aandelen hebben )
-bewijs dat men geen "speculant" is
is m.a.w. men tracht de belastingslaaf te ontmoedigen zodat die geen conner matrakkentaks terug gaat vragen.
Ik vraag me af of sommige mensen die al moeite hebben om de aangifte van interesten op hun spaarrekeningen boven de vrijstelling correct te berekenen er in zullen slagen om de meerwaardentaks correct aan te geven..
Ontex stijgt vandaag met meer dan 2% omdat ze verwachten dat beleggers meer zakdoekjes gaan nodig hebben.
De beurs is cruel
De beurs is cruel

Het gaat niet makkelijk worden en de ROVERHEID zal wel boetes klaar hebben liggen voor mensen die het fout doen.
Banken kunnen ook fouten maken met een dergelijk braaksel
Van een kwaliteitsbank verwacht ik dat, ja.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 17:25Jij gaat ervanuit dat elke bank/broker jou elk jaar die 2 getallen zonder details op een mooi attest gaat aanleveren dan ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik kan niet voor andere brokers spreken, maar lynx doet dat al jaren... ( je kan duizenden rapporten genereren, maar je krijgt elk jaar in april ofzo een mooi overzicht met alles wat je het jaar ervoor hebt uitgestoken)
Ik neem aan dat elke broker dat gemakkelijk kan doen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En je verwacht ook dat de fiscus dat (een attest zonder details) ok zal vinden ?B7H4long schreef: ↑1 juli 2025, 18:28Van een kwaliteitsbank verwacht ik dat, ja.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 17:25
Jij gaat ervanuit dat elke bank/broker jou elk jaar die 2 getallen zonder details op een mooi attest gaat aanleveren dan ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 juli 2025, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Onder "hebt uitgestoken" begrijp ik "veel details" ... zoals bv. al je transacties ... iets wat je misschien niet aan de fiscus wil meedelen ...Aerolla schreef: ↑1 juli 2025, 18:30 Ik kan niet voor andere brokers spreken, maar lynx doet dat al jaren... ( je kan duizenden rapporten genereren, maar je krijgt elk jaar in april ofzo een mooi overzicht met alles wat je het jaar ervoor hebt uitgestoken)
En Lynx is een "buitenlandse" broker in dat opzicht, waar je veel (of zelfs alles) zelf moet "regelen", niet ?