Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Waar zou je de beste prijs krijgen voor een zilver maple leaf muntje? En een idee hoeveel?
Het zijn er een paar tientallen.
Ik verschoot van de prijs bij https://www.inkoopedelmetaal.nl/
ze geven 51 maar zou liever lokaal aanbieden.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Ge moet ze inderdaad in Holland verkopen. In België geven ze die prijzen niet, of je moet een particulier vinden die je de premie bovenop de zilverprijs wil betalen.thony schreef: ↑16 oktober 2025, 11:40 Het zijn er een paar tientallen.
13% bovenop de zilverprijs geven die hollanders, dan hebt ge uw betaalde premie terug en omdat die is meegestegen ook daarop winst.
Antwerpse goudbank en Argentor geven euro's minder per munt om nog maar te zwijgen over zakkenvullers als een edelmetaalrichard.be die 12 euro minder geeft ! Verkoop aan ons voor de best prijs lees je dan op die website... pure oplichting.
Inkoopedelmetaal en hollandgold geven dezelfde en beste prijs. Ge kunt daar gerust aan verkopen en de prijzen zijn erg goed momenteel, ik stack zelf al meer dan 10 jaar en weet waarover ik spreek. Dit zijn prijzen waarvan je moet profiteren.
Heb de voorbije paar weken zelf, voor het eerst ooit, ook wat verkocht omdat dit zeer mooie prijzen zijn voor goud en zilver. Telkens 10% van mijn edelmetaalstock.
Ben daarvoor 2 keer naar hollandgold gereden, ze hebben nl een kantoor in Rotterdam en wou het zelf leveren. Wel een namiddagje aan kwijt maar het is ineens een uitstapje, Rotterdam is best mooie gezellige stad. Voor 5 euro ben ik heen en weer met de auto, 4,7 euro voor gereserveerde parking met nummerplaat herkenning en metro, allemaal uitstekend geregeld daar. Hollandgold.nl rekent wel 25 euro handlingkost ook als je het zelf brengt, voor die prijs halen ze het zelf ook verzekerd op, dus dat ben je altijd kwijt.
Maar ik wou het absoluut zelf brengen omdat ik nogal wat munten met stains op had (milkspots, bruine randen, zwarte vlekken komt na jaren vaak voor ook al worden ze in plastik doosjes of flapjes bewaard, in tubes veel minder) en wou zien of ze alles aanvaarden. Ook gewichten van 0.75 oz, 1.5 oz en 1.25 oz stonden niet op de website welke ik wilde verkopen.
Allemaal geen probleem ze aanvaarden alle beleggingszilver en kuisen ze wel als ze ze verkopen werd me verteld.
Die handlingkost van 25 euro kan ik wel begrijpen. Verkocht 2 keer rond 3 kg zilvermunten en telkens 3 gouden 1oz en telkens toch een uurtje binnen geweest, ook wel wat gebabbeld natuurlijk. Steekproefje zei hij, maar ze worden vrijwel allemaal getest op een precisieweegschaal en met een soort scannertje, en dat neemt wat tijd in beslag. Je bent daar wel bij wanneer dat gedaan wordt aan tafel. Ook het sorteren naar gewicht en wat voor munt nam wat tijd in beslag. Een verzamelaar heeft namelijk nogal wat munten met allerlei diertjes en figuurtjes op die je allemaal niet standaard kunt aanduiden op de websites bij verkoop. Maar speelt allemaal geen rol een troy ounce is een troy ounce en wordt allemaal geaccepteerd bij verkoop aan dezelfde prijs.
Zelf brengen heeft 1 groot voordeel... je hebt snel je geld.
Dag na levering staat het geld op je rekening.
2 keer om en bij 13.000 euro via overschrijving naar mijn Deutsche Bank en geen vraag over gehad van de bank. Dus dat is prima. Ze zien natuurlijk dat het van een goudverkoop komt door 'hollandgold'.
Bij verkoop moet je wel jezelf identificeren. Aankoopbewijzen of iets dergelijke wordt niet eens naar gevraagd.
Grappig, voor goud geeft Goudbank Antwerpen dan weer de beste prijs.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 13:27Ge moet ze inderdaad in Holland verkopen. In België geven ze die prijzen niet, of je moet een particulier vinden die je de premie bovenop de zilverprijs wil betalen.thony schreef: ↑16 oktober 2025, 11:40 Het zijn er een paar tientallen.
13% bovenop de zilverprijs geven die hollanders, dan hebt ge uw betaalde premie terug en omdat die is meegestegen ook daarop winst.
Antwerpse goudbank en Argentor geven euro's minder per munt om nog maar te zwijgen over zakkenvullers als een edelmetaalrichard.be die 12 euro minder geeft ! Verkoop aan ons voor de best prijs lees je dan op die website... pure oplichting.
Inkoopedelmetaal en hollandgold geven dezelfde en beste prijs. Ge kunt daar gerust aan verkopen en de prijzen zijn erg goed momenteel, ik stack zelf al meer dan 10 jaar en weet waarover ik spreek. Dit zijn prijzen waarvan je moet profiteren.
Heb de voorbije paar weken zelf, voor het eerst ooit, ook wat verkocht omdat dit zeer mooie prijzen zijn voor goud en zilver. Telkens 10% van mijn edelmetaalstock.
Ben daarvoor 2 keer naar hollandgold gereden, ze hebben nl een kantoor in Rotterdam en wou het zelf leveren. Wel een namiddagje aan kwijt maar het is ineens een uitstapje, Rotterdam is best mooie gezellige stad. Voor 5 euro ben ik heen en weer met de auto, 4,7 euro voor gereserveerde parking met nummerplaat herkenning en metro, allemaal uitstekend geregeld daar. Hollandgold.nl rekent wel 25 euro handlingkost ook als je het zelf brengt, voor die prijs halen ze het zelf ook verzekerd op, dus dat ben je altijd kwijt.
Maar ik wou het absoluut zelf brengen omdat ik nogal wat munten met stains op had (milkspots, bruine randen, zwarte vlekken komt na jaren vaak voor ook al worden ze in plastik doosjes of flapjes bewaard, in tubes veel minder) en wou zien of ze alles aanvaarden. Ook gewichten van 0.75 oz, 1.5 oz en 1.25 oz stonden niet op de website welke ik wilde verkopen.
Allemaal geen probleem ze aanvaarden alle beleggingszilver en kuisen ze wel als ze ze verkopen werd me verteld.
Die handlingkost van 25 euro kan ik wel begrijpen. Verkocht 2 keer rond 3 kg zilvermunten en telkens 3 gouden 1oz en telkens een uurtje binnen geweest. Steekproef zij hij, maar ze worden vrijwel allemaal getest op een precisieweegschaal en met een soort scannertje, en dat neemt wat tijd in beslag. Je bent daar wel bij wanneer dat gedaan wordt aan tafel. Ook het sorteren naar gewicht en wat voor munt nam wat tijd in beslag. Een verzamelaar heeft namelijk nogal wat munten met allerlei diertjes en figuurtjes op die je allemaal niet standaard kunt aanduiden op de websites bij verkoop. Maar speelt allemaal geen rol een troy ounce is een troy ounce en wordt allemaal geaccepteerd bij verkoop aan dezelfde prijs.
Zelf brengen heeft 1 groot voordeel... je hebt snel je geld.
Dag na levering staat het geld op je rekening.
2 keer om en bij 13.000 euro via overschrijving naar mijn Deutsche Bank en geen vraag over gehad van de bank. Dus dat is prima. Ze zien natuurlijk dat het van een goudverkoop komt door 'hollandgold'.
Bij verkoop moet je wel jezelf identificeren. Aankoopbewijzen of iets dergelijke wordt niet eens naar gevraagd.
Bij inkoopmetaal geven ze de spotprijs -2% voor baren.
Bij Antwerpen Goudbank -0,9%.
Scheelt toch 1289 euro op een kilobaartje.
Bij Hollandgold -1,5%. Scheelt 703 euro op diezelfde kilobaar.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Enkele 10-tallen, dwz enkele keer 515 euro momenteelthony schreef: ↑16 oktober 2025, 11:40 Het zijn er een paar tientallen.
Gaat toch al om een mooi bedrag. Daarvoor kun je al eens naar holland en terug of ze opsturen voor een klein prijsje. Een particulier zoeken vraagt tijd, hoe leg je het bedrag vast en is gevaarlijker lijkt me.
Die 10-tallen is dat alles wat je hebt of slecht een deel van je stack ?
Met zo'n parabolische stijging als de voorbije 2 jaar moet je wel voorzichtig zijn, daarom verkoop ikzelf in stukjes gebaseerd op % van de voorraad en tov van de totale portefeuille.
Ikzelf ben nu wel de volgende 10% aan het bij mekaar leggen voor verkoop, mogelijk vandaag nog. Weer een nieuw record van wat ze geven en vanaf je belt ligt de prijs vast.
Wordt wel moeilijker om een keuze te maken, m'n grootste rommel ligt al in Nederland (wel tegen een lagere prijs helaas
Heb zelf nog de volledige silver lunar 2 1 kg serie en daarvan 1 wegdoen is zelfs bij deze prijzen nog een no go, ook al is de prijs al 3 keer wat ik er zelf voor betaald heb.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Mijn goud is bijna allemaal 1 oz stukken (en panda's van 30 gr). Dat zal bij de meesten zo zijn denk ik. Vroeger altijd gedacht liever 32 mooie goudmunten ipv 1 kilobar en geen spijt van gehad. En doosje met hetzelfde gewicht met zo'n heleboel muntjes die je kan vastnemen en bewonderen om hun schoonheid verslaat moeiteloos het hebben van een kilobar. Sommige zijn echt wel pareltjes vind ikzelf, de details en glinstering, niet te vergelijken met een gegoten bar.JOKER247 schreef: ↑16 oktober 2025, 13:39 Grappig, voor goud geeft Goudbank Antwerpen dan weer de beste prijs.
Maar soit, qua prijs is een grote bar zeker wat goedkoper aan te kopen.
Ik kijk zelf enkel naar wat ik heb liggen
De munten van 2025 geven ze in Antwerpen een beetje meer, bij diverse jaartallen minder dan in holland. Ik ben al 3 jaar gestopt met edelemetaal kopen omwille van de hoge prijs dus wat ik heb liggen is 'diverse jaartallen' ook al zijn die even mooi en even proper dan die van dit jaar. Alles gaat dus naar holland
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Mijn zilver is vrijwel allemaal gekocht bij goldsilver be en de website daarvoor (meer dan 10j geleden heette dat anders en is daar blijkbaar ambras geweest en iemand opnieuw begonnen met identieke website 'goldsilver.be', andere is weg).
Nergens kun je nieuw 99.9 zilver goedkoper kopen dan daar heb ik altijd gemerkt. Zelf Duitsland dat ook goedkoop is voor goud en waar ik dat als eens kocht, vind ik geen bullion unc zilver goedkoper en er zijn daar aardig wat online stores voor edelmetaal.
Straffe is dat je bij goldsilver soms zilver kunt kopen goedkoper dan wat ze er in holland voor geven, raar maar waar.
Nergens kun je nieuw 99.9 zilver goedkoper kopen dan daar heb ik altijd gemerkt. Zelf Duitsland dat ook goedkoop is voor goud en waar ik dat als eens kocht, vind ik geen bullion unc zilver goedkoper en er zijn daar aardig wat online stores voor edelmetaal.
Straffe is dat je bij goldsilver soms zilver kunt kopen goedkoper dan wat ze er in holland voor geven, raar maar waar.
Volgend jaar wil de belgische roverheid 10 % meerwaardetaks op het goud, ook al gaat men naar Nederland ( een buitenlandse overschrijving gaat vanaf 2026 niet zonder gevaar zijn ).
Dat munten mooier zijn, is zonder meer waar.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 14:03Mijn goud is bijna allemaal 1 oz stukken (en panda's van 30 gr). Dat zal bij de meesten zo zijn denk ik. Vroeger altijd gedacht liever 32 mooie goudmunten ipv 1 kilobar en geen spijt van gehad. En doosje met hetzelfde gewicht met zo'n heleboel muntjes die je kan vastnemen en bewonderen om hun schoonheid verslaat moeiteloos het hebben van een kilobar. Sommige zijn echt wel pareltjes vind ikzelf, de details en glinstering, niet te vergelijken met een gegoten bar.JOKER247 schreef: ↑16 oktober 2025, 13:39 Grappig, voor goud geeft Goudbank Antwerpen dan weer de beste prijs.
Maar soit, qua prijs is een grote bar zeker wat goedkoper aan te kopen.
Ik kijk zelf enkel naar wat ik heb liggen
De munten van 2025 geven ze in Antwerpen een beetje meer, bij diverse jaartallen minder dan in holland. Ik ben al 3 jaar gestopt met edelemetaal kopen omwille van de hoge prijs dus wat ik heb liggen is 'diverse jaartallen' ook al zijn die even mooi en even proper dan die van dit jaar. Alles gaat dus naar holland![]()
Bij mij gaat het echter puur om de investering.
Als je dan ziet dat de aan- + verkoopkosten bij een baar totaal 2% zijn en bij munten 4% (Scheelt toch ruim 2,200 per kg)...
Gaat lekker trouwens, in 2 maanden alweer ruim 25% er bij.
100 stuks en geen andere metalen. Ik dacht ze allemaal te verkopen.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 13:47Enkele 10-tallen, dwz enkele keer 515 euro momenteelthony schreef: ↑16 oktober 2025, 11:40 Het zijn er een paar tientallen.
ze geven 51 maar zou liever lokaal aanbieden.![]()
Gaat toch al om een mooi bedrag. Daarvoor kun je al eens naar holland en terug of ze opsturen voor een klein prijsje. Een particulier zoeken vraagt tijd, hoe leg je het bedrag vast en is gevaarlijker lijkt me.
Die 10-tallen is dat alles wat je hebt of slecht een deel van je stack ?
Met zo'n parabolische stijging als de voorbije 2 jaar moet je wel voorzichtig zijn, daarom verkoop ikzelf in stukjes gebaseerd op % van de voorraad en tov van de totale portefeuille.
Ikzelf ben nu wel de volgende 10% aan het bij mekaar leggen voor verkoop, mogelijk vandaag nog. Weer een nieuw record van wat ze geven en vanaf je belt ligt de prijs vast.
Wordt wel moeilijker om een keuze te maken, m'n grootste rommel ligt al in Nederland (wel tegen een lagere prijs helaas)
Heb zelf nog de volledige silver lunar 2 1 kg serie en daarvan 1 wegdoen is zelfs bij deze prijzen nog een no go, ook al is de prijs al 3 keer wat ik er zelf voor betaald heb.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Tja, met wat geluk verkoop je dicht bij de top. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat we ergens in de toekomst niet terug een pak lager kunnen kopen als je naar de grafiek kijkt. Maar de trend is wel hard omhoog nu, dan denk je waar eindigt dit.
Ikzelf verkocht al 20% in 2 keer de laatste maand. Heb ik daar spijt van... nee omdat ik nog 80% heb en in 1 maand nog nooit zoveel heb verdiend als de laatste maand met mijn edelmetaal, enkel met wat ik nog heb (virtueel dan zolang het niet wordt verkocht).
Boven 40 voor zilver en 3000 voor goud vond ik al heel mooi. Maar had ik de eerste keer alles verkocht had ik een flink pak laten liggen.
Bij mij ging het voor zilver over 88 oz en 86 oz die ik verkocht, maar heb nog een 677 oz over.
Een deel verkopen neemt de druk om te verkopen weg, wil ik maar zeggen, en beschermt je tegen teleurstelling als het verder doorstijgt.
Karine heeft hier eens vermeld enkele maanden terug dat ze uit goud stapte en daar later spijt van had omdat het doorsteeg. Dat is dus een fout die ik probeer te vermijden en iets wat ik niet zou doen ergens plots volledig uitstappen van wat goed loopt, doe ik met mijn andere beleggingen ook niet. Ervaring leert mij, op de financiele markten, alles stapsgewijs doen.
100 stuks is toch ook niet weinig. Eerste keer verkocht ik 88 net boven 40, zou ik nu bijna 1000 euro meer voor gekregen hebben. Gaat rap om en aardig bedrag moest die stijging doorzetten tegen dit tempo.
Ieder zijn keuze natuurlijk, maar ook bedenken dat je na een totale verkoop geen zilver meer hebt. Wie lang edelmetaal heeft raakt daar toch wat aan gehecht, is dan ook een tastbare veilige diversificatie. Plots zonder te zitten met enkel een groter getalleke op mijn rekening zou me een naar gevoel geven.
Anderzijds, meer dan een briefje van 50 euro voor een 1 oz zilver muntje, als je wat kunt verkopen, je moet daar bijna van gebruik maken om minstens een deel te verkopen. Laten diegene die niks hebben nu maar achter die rally aanjagen.
Ik ben 10 jaar terug nooit aangemoedigd geweest in media als De Tijd om in zilver te stappen en nu slaan ze je ermee om de oren, dan weet je het wel.
Een wijs besluit.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 15:23Tja, met wat geluk verkoop je dicht bij de top. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat we ergens in de toekomst niet terug een pak lager kunnen kopen als je naar de grafiek kijkt. Maar de trend is wel hard omhoog nu, dan denk je waar eindigt dit.
Ikzelf verkocht al 20% in 2 keer de laatste maand. Heb ik daar spijt van... nee omdat ik nog 80% heb en in 1 maand nog nooit zoveel heb verdiend als de laatste maand met mijn edelmetaal, enkel met wat ik nog heb (virtueel dan zolang het niet wordt verkocht).
Boven 40 voor zilver en 3000 voor goud vond ik al heel mooi. Maar had ik de eerste keer alles verkocht had ik een flink pak laten liggen.
Bij mij ging het voor zilver over 88 oz en 86 oz die ik verkocht, maar heb nog een 677 oz over.
Een deel verkopen neemt de druk om te verkopen weg, wil ik maar zeggen, en beschermt je tegen teleurstelling als het verder doorstijgt.
Karine heeft hier eens vermeld enkele maanden terug dat ze uit goud stapte en daar later spijt van had omdat het doorsteeg. Dat is dus een fout die ik probeer te vermijden en iets wat ik niet zou doen ergens plots volledig uitstappen van wat goed loopt, doe ik met mijn andere beleggingen ook niet. Ervaring leert mij, op de financiele markten, alles stapsgewijs doen.
100 stuks is toch ook niet weinig. Eerste keer verkocht ik 88 net boven 40, zou ik nu bijna 1000 euro meer voor gekregen hebben. Gaat rap om en aardig bedrag moest die stijging doorzetten tegen dit tempo.
Ieder zijn keuze natuurlijk, maar ook bedenken dat je na een totale verkoop geen zilver meer hebt. Wie lang edelmetaal heeft raakt daar toch wat aan gehecht, is dan ook een tastbare veilige diversificatie. Plots zonder te zitten met enkel een groter getalleke op mijn rekening zou me een naar gevoel geven.
Anderzijds, meer dan een briefje van 50 euro voor een 1 oz zilver muntje, als je wat kunt verkopen, je moet daar bijna van gebruik maken om minstens een deel te verkopen. Laten diegene die niks hebben nu maar achter die rally aanjagen.
Ik ben 10 jaar terug nooit aangemoedigd geweest in media als De Tijd om in zilver te stappen en nu slaan ze je ermee om de oren, dan weet je het wel.
Ik heb ook zilver en goed in stapjes verkocht omdat ik er een erg grote positie in had. Ik zit nu te kijkn of ik waar wat goud zal verkopen.... Moeilijk hoor. Mijn verstand zegt: niet doen..., mijn gevoel zegt evt. 50% van het restant....
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Volg je volledig... je wil zo dicht mogelijk tegen die goudprijs kopen als je met zulke dingen bezig bentJOKER247 schreef: ↑16 oktober 2025, 14:21 Dat munten mooier zijn, is zonder meer waar.
Als je dan ziet dat de aan- + verkoopkosten bij een baar totaal 2% zijn en bij munten 4% (Scheelt toch ruim 2,200 per kg)...
Gaat lekker trouwens, in 2 maanden alweer ruim 25% er bij.
Daarom ook die 'proof' en beperkte oplage bullshit totaal genegeerd. 100-en euro's teveel betalen voor dezelfde hoeveelheid goud, je moet wel gek zijn. Maar toch nu collectie mooie munten tegen 2 à 3 % boven goudprijs indertijd. Canadese cry of the wild serie heb ik, UK lunar serie, verschilllende panda's ook heel mooi.
Indertijd dikwijls zitten twijfelen bij een bar van 1 kilo. Na het bekijken van youtube filmpjes met mensen met zo'n bar, met de vinger op de koopknop gezeten en maar twijfelen en dan toch niet gedaan. Moet een jaar of 6-7 terug geweest, was toen nog onder 50k voor zo'n kilobar.
Dan denk ik soms... had ik maar gedrukt, 60.000 euro laten liggen
Maar rationeel bekeken klopt dat gelukkig niet. Dan had ik ongetwijfeld voorzichtiger moeten zijn met investeren en minder in ETF's gezeten en die zijn in die tijd ook meer dan verdubbeld. Dus dat kompenseert dat.
En zo'n kilo goud... wanneer verkoop je dat !
32 oz stukjes kun je met gerust gemoed nu van de hand beginnen doen stuk voor stuk. Maar met zo 1 klomp van 110.000 euro zitten, wat doe je dan nu vraag ik me af.
Ik had hem NU in stukken laten zagen denk ik, want inderdaad de stijging is echt ongezien.
Enkele maanden terug zei een analist van een grote US bank... over 1 jaar gaat goud naar 4000 $. Dat zou de zomer van volgend jaar zijn, ik dacht laat maar komen. Paar maanden verder en 't staat 4250, die gasten weten dus ook totaal NIKS net gelijk een ander.
Het probleem is de geldontwaarding momenteel. En daarbij komt nog de kans op oorlog en eencrash in aandelen.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 15:59Volg je volledig... je wil zo dicht mogelijk tegen die goudprijs kopen als je met zulke dingen bezig bentJOKER247 schreef: ↑16 oktober 2025, 14:21 Dat munten mooier zijn, is zonder meer waar.
Gaat lekker trouwens, in 2 maanden alweer ruim 25% er bij.![]()
Daarom ook die 'proof' en beperkte oplage bullshit totaal genegeerd. 100-en euro's teveel betalen voor dezelfde hoeveelheid goud, je moet wel gek zijn. Maar toch nu collectie mooie munten tegen 2 à 3 % boven goudprijs indertijd. Canadese cry of the wild serie heb ik, UK lunar serie, verschilllende panda's ook heel mooi.
Indertijd dikwijls zitten twijfelen bij een bar van 1 kilo. Na het bekijken van youtube filmpjes met mensen met zo'n bar, met de vinger op de koopknop gezeten en maar twijfelen en dan toch niet gedaan. Moet een jaar of 6-7 terug geweest, was toen nog onder 50k voor zo'n kilobar.
Dan denk ik soms... had ik maar gedrukt, 60.000 euro laten liggen![]()
Maar rationeel bekeken klopt dat gelukkig niet. Dan had ik ongetwijfeld voorzichtiger moeten zijn met investeren en minder in ETF's gezeten en die zijn in die tijd ook meer dan verdubbeld. Dus dat kompenseert dat.
En zo'n kilo goud... wanneer verkoop je dat !![]()
32 oz stukjes kun je met gerust gemoed nu van de hand beginnen doen stuk voor stuk. Maar met zo 1 klomp van 110.000 euro zitten, wat doe je dan nu vraag ik me af.
Ik had hem NU in stukken laten zagen denk ik, want inderdaad de stijging is echt ongezien.
Enkele maanden terug zei een analist van een grote US bank... over 1 jaar gaat goud naar 4000 $. Dat zou de zomer van volgend jaar zijn, ik dacht laat maar komen. Paar maanden verder en 't staat 4250, die gasten weten dus ook totaal NIKS net gelijk een ander.
Dan is goud King.
Eind 2008 ook gekocht net voor de crash voor 17.500, 18.000 en 19.000. in 2010 deel verkocht voor 33.000. In 2012 en 2013 weer wat bijgekocht, zelfs in 2020 nog. Vanaf 2024 langzaam wat gaan verkopen van 60.000 per kg. Zaten ook nog baren bij van 18.000..
in aug. 2 maanden gelden nog wat bijgekocht tegen 94.000/kg., omdat het niet goed ging met Ukraïne en de handelstarieven.