Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
het slechte nieuws is voor mij toch dat bij opt-in je de vrijstelling niet kan vragen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat kan je bij RV op dividenden toch ook niet.
Zelfde systeem: terugbetaling vragen via belastingaangifte (enkel de verkopen waarvan je de RV wil terugkrijgen).
Zelfde systeem: terugbetaling vragen via belastingaangifte (enkel de verkopen waarvan je de RV wil terugkrijgen).
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb gevonden waar ik in de zomer ergens las dat er per jaar 1000€ van de vrijstelling kon overgedragen worden, voorzover die het vorige jaar niet VOLLEDIG opgebruikt was.
Het was hier (2025-09-09)
Het zou ook zo zijn dat enkel de basisvrijstelling van 10 000 geïndexeerd wordt maar de verhogingen schijnbaar niet.
(onder voorbehoud van de uiteindelijke teksten)
Het zou ook zo zijn dat enkel de basisvrijstelling van 10 000 geïndexeerd wordt maar de verhogingen schijnbaar niet.
(onder voorbehoud van de uiteindelijke teksten)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vermits hier veel slimme ervaringsdeskundigen zitten....
Een eenvoudige vraag? Hoe zit het voor de meerwaardetaks te berekenen in 2026 als je 1000 aandelen hebt van ADVM die gisteren overgenomen werden door Eli Lily voor het bedrag van 3.61 plus 1 CVR , hoe dat aangeven, foto, ...? Normaal is een CVR niets waard bij de start.
INDIANAPOLIS, Dec. 9, 2025 /PRNewswire/ -- Eli Lilly and Company (NYSE: LLY) and Adverum Biotechnologies, Inc. (NASDAQ: ADVM) today announced that the tender offer (the "Offer") by Flying Tigers Acquisition Corporation ("Purchaser"), a direct wholly-owned subsidiary of Lilly, to purchase all of the issued and outstanding shares ("Shares") of Adverum's common stock in exchange for (i) $3.56 per Share, net to the stockholder in cash, without interest and less any applicable tax withholding, plus (ii) one non-tradable contingent value right ("CVR") per Share, which represents the contractual right to receive up to two contingent cash payments of up to an aggregate of $8.91 per CVR, net to the stockholder in cash, without interest and less any applicable tax withholding, upon the achievement of specified milestones, expired as scheduled at one minute past 11:59 p.m., Eastern Time, on December 8, 2025 (such date and time, the "Expiration Time").
Een eenvoudige vraag? Hoe zit het voor de meerwaardetaks te berekenen in 2026 als je 1000 aandelen hebt van ADVM die gisteren overgenomen werden door Eli Lily voor het bedrag van 3.61 plus 1 CVR , hoe dat aangeven, foto, ...? Normaal is een CVR niets waard bij de start.
INDIANAPOLIS, Dec. 9, 2025 /PRNewswire/ -- Eli Lilly and Company (NYSE: LLY) and Adverum Biotechnologies, Inc. (NASDAQ: ADVM) today announced that the tender offer (the "Offer") by Flying Tigers Acquisition Corporation ("Purchaser"), a direct wholly-owned subsidiary of Lilly, to purchase all of the issued and outstanding shares ("Shares") of Adverum's common stock in exchange for (i) $3.56 per Share, net to the stockholder in cash, without interest and less any applicable tax withholding, plus (ii) one non-tradable contingent value right ("CVR") per Share, which represents the contractual right to receive up to two contingent cash payments of up to an aggregate of $8.91 per CVR, net to the stockholder in cash, without interest and less any applicable tax withholding, upon the achievement of specified milestones, expired as scheduled at one minute past 11:59 p.m., Eastern Time, on December 8, 2025 (such date and time, the "Expiration Time").
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
Voor het uitoefenen van gewone opties telt de uitoefenprijs als aankoopwaarde', luidt het op het kabinet-Jambon. Stel dus dat uw optie de kans biedt om aandelen te kopen op uitoefendatum aan 20 euro (in het jargon een gekochte call), terwijl de aandelen op dat moment 35 euro noteren, dan zal voor de toepassing van de meerwaardebelasting de aankoopkoers op 20 euro worden gezet.
dus als ik het goed begrijp(?), je koopt een call uitoefenprijs 50€ terwijl de koers 80€ staat en betaalt hiervoor 30€ dan mag je al meerwaarde ophoesten op 60% 'winst' extra, bij verkoop
zo gaat de vrijstelling snel gevuld zijn
en dan beweren dat alleen vermogende beleggers aan 10k winst komen
dus als ik het goed begrijp(?), je koopt een call uitoefenprijs 50€ terwijl de koers 80€ staat en betaalt hiervoor 30€ dan mag je al meerwaarde ophoesten op 60% 'winst' extra, bij verkoop
en dan beweren dat alleen vermogende beleggers aan 10k winst komen
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ah ja, je hebt de aandelen zelf toch gekocht aan 50. Als je direct al verkoopt, heb je al 60% winst.
En dit via een kanscontract, want je bent niet eens verplicht om te kopen.
Dat je voor dat kanscontract nog iets moet betalen (toch geen 30€ per aandeel ??), is weliswaar een kost maar die is niet aftrekbaar (net zo min als makelaarsloon en TOB).
60% winst op 1 dag (via een kanscontract)...
Voor mij is dat bovendien speculatie en dus 33% ipv 10% en geen vrijstelling zeh.
Geen normaal beheer, zonneklaar.
Dat je voor dat kanscontract nog iets moet betalen (toch geen 30€ per aandeel ??), is weliswaar een kost maar die is niet aftrekbaar (net zo min als makelaarsloon en TOB).
Voor mij is dat bovendien speculatie en dus 33% ipv 10% en geen vrijstelling zeh.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 10 december 2025, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Wow, mooi teruggevonden.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 03:55 Ik heb gevonden waar ik in de zomer ergens las dat er per jaar 1000€ van de vrijstelling kon overgedragen worden, voorzover die het vorige jaar niet VOLLEDIG opgebruikt was.
Ik was er ook 100% zeker van dat ik het ook zo "ergens" gelezen had.
Nu, eigenlijk zijn alle modaliteiten makkelijk te onhouden: denk na wat het meest logische en eerlijke zou zijn. En draai het dan om.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 10 december 2025, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 10 december 2025, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 10 december 2025, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zever in pakskes !!
Was jij er hier ook niet bij om na de verkiezing van Trump, beleggers in Amerikaanse aandelen de stuipen op het lijf te jagen ??
Kijk ,een belastingscontroleur wordt opgedragen om met rede en begrip en overleg een sanctie op te leggen. (zeker de eerste maal) Zoniet,loopt ook de fiscus het risico in een rechtszaak betrokken te geraken. En ook de belastingscontroleur en fiscus beseffen maar al tegoed,als je iemand met 500000 euro spaargeld er 400000 afpakt,je niet meer veilig over straat kunt lopen of zelfmoorden van de gedupeerden krijgt.
En trouwens niks geleerd van de thuisverpleegster uit Houthulst ? De computers hebben daar zeer goed de fraude opgemerkt...... zogoed dat ze jaaaren heeft kunnen op grote schaal door frauderen.
Was jij er hier ook niet bij om na de verkiezing van Trump, beleggers in Amerikaanse aandelen de stuipen op het lijf te jagen ??
Kijk ,een belastingscontroleur wordt opgedragen om met rede en begrip en overleg een sanctie op te leggen. (zeker de eerste maal) Zoniet,loopt ook de fiscus het risico in een rechtszaak betrokken te geraken. En ook de belastingscontroleur en fiscus beseffen maar al tegoed,als je iemand met 500000 euro spaargeld er 400000 afpakt,je niet meer veilig over straat kunt lopen of zelfmoorden van de gedupeerden krijgt.
En trouwens niks geleerd van de thuisverpleegster uit Houthulst ? De computers hebben daar zeer goed de fraude opgemerkt...... zogoed dat ze jaaaren heeft kunnen op grote schaal door frauderen.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
uiteraard betaal je voor een call uitoefenprijs 50€ als de koers op 80€ staat, 30€ - anders waren we allemaal snel rijkspaarfreakje schreef: ↑Gisteren 12:10 Ah ja, je hebt de aandelen zelf toch gekocht aan 50. Als je direct al verkoopt, heb je al 60% winst.
(vb syensqo nu : februari call 40, kost 28 bij koers 68)
je argumentatie klopt niet want:
optie 1: ik oefen de call uit en betaal 50€ uitoefenprijs (+30€ premie reeds betaald) = 80€
gevolg, koers staat 80€ maar mijn aankoopprijs om de meerwaarde te berekenen is 50€
dan maar optie 2:
ik verkoop gewoon mijn call terug aan 30€ en koop de aandelen op de markt = 80€
gevolg; speculatiewinst op de calloptie 0 € en aankoopprijs om de meerwaarde te berekenen is 80€
het staat vol van die rariteiten (of ik snap het niet, dat kan ook
doorwinterd schreef: ↑Gisteren 11:19 Voor het uitoefenen van gewone opties telt de uitoefenprijs als aankoopwaarde', luidt het op het kabinet-Jambon. Stel dus dat uw optie de kans biedt om aandelen te kopen op uitoefendatum aan 20 euro (in het jargon een gekochte call), terwijl de aandelen op dat moment 35 euro noteren, dan zal voor de toepassing van de meerwaardebelasting de aankoopkoers op 20 euro worden gezet.
en dan beweren dat alleen vermogende beleggers aan 10k winst komen![]()
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dit is een zeer emotionele reactie.Divi schreef: ↑Gisteren 14:35 Zever in pakskes !!
Blijkbaar ben je iemand die al jaren aan het speculeren is (kopen en verkopen) zonder dit aan de fiscus te melden. Dat is fraude.
En nu ben je kwaad op mij, ik heb daar niets mee te maken
Het opsporen van fraudeurs die al jaren speculeren (kopen en verkopen zonder dit aan de fiscus te melden) zal naar schatting 25 miljard opleveren de komende 5 jaar.
We moeten allemaal blij zijn dat hier eindelijk een einde aan komt. Zoals deze persoon opmerkt:
mondeo17 schreef: ↑Gisteren 04:09 iemand die op een oneerlijke, onbeschaamde of inhalige manier misbruik maakt van omstandigheden, voorzieningen, of de inspanningen van anderen om er zelf beter van te worden, vaak zonder zelf veel bij te dragen; het is een negatieve term die synoniemen heeft als klaploper, uitbuiter, parasiet, of zakkenvuller, en verwijst naar iemand die 'meelift' of 'op andermans kosten leeft'.
Wie zegt dat je niet mag kopen en verkopen? Totaal fout wat je hier schrijft. Dat is geen fraude, je mag je geld beheren, op de manier die je wil.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:40
Blijkbaar ben je iemand die al jaren aan het speculeren is (kopen en verkopen) zonder dit aan de fiscus te melden. Dat is fraude.
- VincentVega
- Hero Member

Inderdaad, ook dat was KleineSpaarder.
Zijn afkeer voor Trump heeft zijn beoordelingsvermogen blijkbaar helemaal door elkaar geschud waardoor hij het vermogen tot objectieve en correcte argumentatie heeft verloren en enkel nog hysterische prietpraat verkondigt.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt