Rentenieren
Re: Rentenieren
Op het weer na leef ik in het perfecte land. Een Zwitsers landschap zou het helemaal af maken.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Zo slecht is het weer hier niet hoor. Als het alle dagen mooi weer zou zijn dan zou je het niet meer appreciëren. En mocht het landschap Zwitsers zijn, je zou op je oude dag wensen dat alles plat was. Het is hier absoluut zo slecht nog niet. Aan ons de taak om het zo te houden en het nog beter te maken!
Nogal moeilijk met een kind in aantocht en de familie/vrienden hier, maar op lange termijn ben ik het daar wel mee eens ja.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Eigenaardig, want dat is het makkelijkste deel. Kijk uw rekeninguittreksels na, en tel op hoeveel geld u gespendeerd hebt het afgelopen jaar. Rond af naar boven. Doe dat bedrag maal 37. De kans is groot dat je inderdaad nog wat extra moet vergaren
(waarom maal 37? Adhv monte carlo simulaties is aangetoond dat je met een withdrawal rate van 2,7% van het initiële kapitaal (en vervolgens geindexeerd) op een aandelenportefeuille een kans van bijna 100 procent hebt dat je geld nooit op geraakt. Hogere withdrawal rates -zoals de volstrekt verouderde maar gangbare 4% regel- kunnen ook veilig zijn, maar hebben een merkelijk hogere kans dat je in slechte beursjaren de broeksriem zult moeten aanhalen.)
Ik ben niet erg beurs-minded. Eerder avers.
Heb je een cijfer voor spaargeld ?
Het cijfer dat je opgeeft houdt geen rekening met het bereiken van de pensioenleeftijd en op die manier toch opnieuw een inkomen hebben.
Of als je nog vastgoed verhuurt, in mijn geval een woning...
Die factor 37 is ineens totaal niet meer van toepassing, zie je ?
De rekening die ik maak : dan lukt het wel.
Maar je kan de toekomst niet voorspellen.
Ik wil liever triple zeker zijn dan enkel.
Zelf doe ik daarom de komende jaren een mengeling van de twee systemen.
Vergaren en de toegestane tijd in een ander land verblijven.
Ik ben niet meer aan het werk, en zolang mijn vervangingsinkomen loopt moet ik me er niet echt zorgen over maken.
Op mijn 42 bv beginnen met rentenieren had ik niet gekund.
Het cijfer dat je opgeeft houdt geen rekening met het bereiken van de pensioenleeftijd en op die manier toch opnieuw een inkomen hebben.
Ik ben niet meer aan het werk, en zolang mijn vervangingsinkomen loopt moet ik me er niet echt zorgen over maken.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Vergis je niet dat je koopkracht flink afneemt met een inflatie van zo'n 150% over 30 jaar. Dat heb je n.l. al bij gemiddeld 3% over die periode. Er zullen ook best nog wat uitschieters qua inflatie bij komen, dus zeg maar gerust 200%. Kun jij er dan nog van leven??? Ik denk dat je wel ergens in zal MOETEN beleggen.Destereir schreef: ↑12 december 2025, 16:02 Ik ben niet erg beurs-minded. Eerder avers.
Op de lange termijn ben je dan altijd te laat.
Beter met een baby emigreren die zich vanaf het begin aanpast aan het nieuwe land en zijn taal, dan met een ouder kind dat zich lang niet zo makkelijk aanpast in het nieuwe land qua taal school en vriendjes.
Dat is een term uit de financiële wereld voor een particulier met een hoog vermogen, meestal gedefinieerd als:
Minstens USD 1 miljoen aan vrij belegbaar vermogen,
exclusief de eigen woning, kunst, auto’s, enz.
Verwante termen
UHNWI (Ultra-High-Net-Worth Individual):
→ meestal USD 30 miljoen+
VHNW (Very High Net Worth):
→ vaak USD 5–10 miljoen+
Waarom de term gebruikt wordt
Banken en vermogensbeheerders gebruiken HNWI om:
private banking / wealth management aan te bieden
toegang te geven tot private equity, hedge funds, structured products
specifieke fiscale en juridische structuren (holdings, trusts, foundations)
Dank aan ChapGPT voor duidelijke uitleg
Verwante termen
→ vaak USD 5–10 miljoen+
Waarom de term gebruikt wordt
Banken en vermogensbeheerders gebruiken HNWI om:
private banking / wealth management aan te bieden
toegang te geven tot private equity, hedge funds, structured products
specifieke fiscale en juridische structuren (holdings, trusts, foundations)
Dank aan ChapGPT voor duidelijke uitleg
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik heb nu (bijna) alle dagelijkse (+ een vakantie) uitgaven opgevolgd met Belfius gedurende enkele jaren al. Die hebben een interesante feature in de app hiervoor (maandoverzicht). Zo hoefde ik niet meer zoals in een ver verleden alles bij te houden in excel sheet enzomeer.
(Voordien gebruikte ik ook CAKE , maar die hebben er de brui aangegeven.)
Wij komen toe met best wel wat minder dan 1/2 van al de inkomsten (uit arbeid en beleggingen).
Sinds een 4-tal jaar zijn onze uitgaven (ondertussen ook goed opgevolgd in de belfius app dus) gedekt door inkomsten uit beleggingen. En is arbeid eerder iets, zoals ik al zei voordien, om met alle administrative zaken in orde te blijven.
Soms overweeg ik om een vastgoed aan te kopen en te verhuren. Maar dat lijkt mij allemaal zoveel gedoe. Maar ja, als het simpel was, deed iedereen het natuurlijk.
(Voordien gebruikte ik ook CAKE , maar die hebben er de brui aangegeven.)
Wij komen toe met best wel wat minder dan 1/2 van al de inkomsten (uit arbeid en beleggingen).
Sinds een 4-tal jaar zijn onze uitgaven (ondertussen ook goed opgevolgd in de belfius app dus) gedekt door inkomsten uit beleggingen. En is arbeid eerder iets, zoals ik al zei voordien, om met alle administrative zaken in orde te blijven.
Soms overweeg ik om een vastgoed aan te kopen en te verhuren. Maar dat lijkt mij allemaal zoveel gedoe. Maar ja, als het simpel was, deed iedereen het natuurlijk.
Laatst gewijzigd door tuinder666 op 13 december 2025, 11:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Zoals de rechtsen hun idool, Gentenaar, voormalig vrt journalist en kamervoorzitter (Siegfried Bracke) al eerder zei bij al zijn gescharrel : "ik heb er recht op".tuinder666 schreef: ↑13 december 2025, 10:58 Je moet goed zot zijn om in dit land uitkeringen waarop je recht hebt te laten passeren.
En daarmee zijn we uitgepraat.
Wat gekke Andre en zotte Frans er in mijn dorp over denken.... foert.
Weer iets bijgeleerd.yvastocks schreef: ↑13 december 2025, 10:21 Dat is een term uit de financiële wereld voor een particulier met een hoog vermogen, meestal gedefinieerd als:
Verwante termen
→ vaak USD 5–10 miljoen+
Ik denk dat ik bij de laatste 2 niet in de buurt kom.
Bij de eerste wat dichter maar tegelijk ook nog een eindje af.
Één element dat meetelt in rentenieren is de vaste kosten die je niet echt kan stoppen (brandverzekering, onroerende voorheffing, internet, gsm, enzovoort).
Een ander hoe je moet in orde blijven met bv. je ziekenfonds.
Als ik me niet vergis krijg je, als je zonder inkomen leeft, verhoogde tegemoetkoming.
En daarmee moet je ziekenfondsbijdrage beperkt zijn tot enkel het lidgeld.
Heeft iemand ervaring daarmee ?
Een ander hoe je moet in orde blijven met bv. je ziekenfonds.
Als ik me niet vergis krijg je, als je zonder inkomen leeft, verhoogde tegemoetkoming.
En daarmee moet je ziekenfondsbijdrage beperkt zijn tot enkel het lidgeld.
Heeft iemand ervaring daarmee ?
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik beschouw dit als een interessant thema. De ziekteverzekering blijft een cruciaal aandachtspunt dat correct geregeld moet worden.
Aansluiting bij een mutualiteit is daarbij niet noodzakelijk; men kan zich bijvoorbeeld aansluiten bij de HZIV (geen lidgeld nodig). De vraag blijft echter: hoe men de ziekteverzekering zelf in orde kan houden zodra men niet langer actief is op de arbeidsmarkt. Is er iemand hier die dat in de praktijk al gedaan heeft?
De jaarlijkse (of maandelijkse) vaste kosten kunnen doorgaans relatief eenvoudig in kaart worden gebracht en kunnen, na optimalisatie, worden herleid tot een noodzakelijk minimum, afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren en keuzes. Dat vind ik op zich nog een gemakkelijke oefening.
Aansluiting bij een mutualiteit is daarbij niet noodzakelijk; men kan zich bijvoorbeeld aansluiten bij de HZIV (geen lidgeld nodig). De vraag blijft echter: hoe men de ziekteverzekering zelf in orde kan houden zodra men niet langer actief is op de arbeidsmarkt. Is er iemand hier die dat in de praktijk al gedaan heeft?
De jaarlijkse (of maandelijkse) vaste kosten kunnen doorgaans relatief eenvoudig in kaart worden gebracht en kunnen, na optimalisatie, worden herleid tot een noodzakelijk minimum, afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren en keuzes. Dat vind ik op zich nog een gemakkelijke oefening.
Van zodra je ingeschreven staat bij een mutualiteit of HZIV wordt je bijdrage bepaald via een inkomensonderzoek. In mijn geval nodigt de mutualiteit mij hiervoor jaarlijks uit en geeft aan welke informatie ik moet meebrengen. Zij brengen de informatie samen die ik onderteken als verklaring op eer, daarna informeren ze mij over de categorie waarin ik val en hoeveel ik moet betalen.
Ik heb eerder die denkoefening ook al gemaakt en hier is er wel iets nuttig en betrouwbaar over te lezen :
https://www.vlaanderen.be/verhoogde-teg ... eidszorgen
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... en-betaalt
Zowat het voornaamste (info RIZIV) , als ik kijk naar de vraag van Lelleken, lijkt me de bijdrage aan de ziekteverzekering.
Immers : als je geen inkomen hebt (0) is elke euro extra al gauw veel.
Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen
Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum
0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
Als men recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in artikel 37, § 19 van de gecoördineerde wet:
https://www.vlaanderen.be/verhoogde-teg ... eidszorgen
https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/ve ... en-betaalt
Zowat het voornaamste (info RIZIV) , als ik kijk naar de vraag van Lelleken, lijkt me de bijdrage aan de ziekteverzekering.
Immers : als je geen inkomen hebt (0) is elke euro extra al gauw veel.
Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen
Als inkomen < het jaarbedrag van het bestaansminimum
Als men recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in artikel 37, § 19 van de gecoördineerde wet:
Heb geen inkomen uit arbeid. Mijn vrouw ook niet. Dan moet je je laten inschrijven bij het ziekenfonds als verblijvende in belgie. Het ziekenfonds controleerd dan uw roerende inkomsten van het vorige jaar via uw aanslagbiljet. Als je onder de grens zit voor de verhoogde tegemoetkoming betaal je 0 € bijdrage.