Te dure Telenet-tarieven
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Te dure Telenet-tarieven
Hier ook overgestapt van Telenet naar Hey, en zeer tevreden van! Geen datalimiet meer, goedkoper, en exact hetzelfde netwerk (dus ook geen extra kabels of aansluitingen nodig).
Iets dat je niet kent best over zwijgen.MeneerParmentier schreef: ↑28 april 2026, 10:47
Dat slaat nergens op. Starlink (of gelijkaardige technologie) is nuttig in bepaalde situaties, maar is ongeschikt om thuis te internetten en TV te kijken.
Internetten gaat veel sneller.
tv kijken doe je via apps.
Estate Guru believer.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Nee, internetten gaat niet veel sneller. De latency is hoger en de snelheid varieert: precies wat je niet wilt voor vast internet. Dat je een schotel met vrij zicht moet installeren die precies goed gericht staat is voor een bijkomende hindernis, zeker wanneer je op een appartement woont. Het feit dat je TV kijkt via een app maakt natuurlijk geen hol verschil: dat is evenzeer internettraffiek.
Starlink is uitermate geschikt in afgelegen plekken en semi-mobiele toepassingen. Denk bvb aan een mobile home waarmee je naar de onbewoonde wereld trekt. Niet bepaald het scenario om internet in een appartement in de stad binnen te krijgen. En uiteraard duurder.
Dus om dat nu naar voor te schuiven als alternatief...
Die zal het worden, er loopt tot 30 april ook nog een promo, 29€ per maand, merci voor de tip!
Snelheid zal voorlopig wel OK zijn, er zijn nog niet zo heel veel klanten die de beschikbare bandbreedte moet delen.MeneerParmentier schreef: ↑28 april 2026, 11:56 Nee, internetten gaat niet veel sneller. De latency is hoger en de snelheid varieert: precies wat je niet wilt voor vast internet. Dat je een schotel met vrij zicht moet installeren die precies goed gericht staat is voor een bijkomende hindernis, zeker wanneer je op een appartement woont.
Latency valt ook wel mee, niet veel slechter dan de telenet kabel, satellieten hangen in lage orbit en vrij dicht bij elkaar.
De aankoopprijs €350 en het stroomverbruik ca 75W van zo een Starlink antenne en router zou voor mij het grootste bezwaar zijn.
Wie zit er vandaag nog bij Telenet of Proximus?
Scarlet, Mobile Vikings en Easy Internet zijn goedkoop, maar erg traag.
Hey Telecom kost €29/maand en biedt 150 Mbps download — meer dan Scarlet en Mobile Vikings, die nog werken met de oudere Proximus-snelheden rond 70–80 Mbps.
Met Hey kan je dan de veel gratis apps zoals VTM GO, Play, VRT MAX en, voor Franstaligen, RTBF Auvio en RTL Play.
Hey Telecom kost €29/maand en biedt 150 Mbps download — meer dan Scarlet en Mobile Vikings, die nog werken met de oudere Proximus-snelheden rond 70–80 Mbps.
Met Hey kan je dan de veel gratis apps zoals VTM GO, Play, VRT MAX en, voor Franstaligen, RTBF Auvio en RTL Play.
Vandaag overgeschakeld van Telenet easy internet naar Hey telecom 29 €/ maand En ook 5€/maand voor onbeperkt bellen gsm.Ayhrual schreef: ↑28 april 2026, 13:33 Wie zit er vandaag nog bij Telenet of Proximus?
Ik was meer dan 10 jaar telenetklant, maar tegenwoordig had ik regelmatig slechte verbinding en regelmatig storingen met hun easy internet.
Dat is niet erg accuraat.Ayhrual schreef: ↑28 april 2026, 13:33 Wie zit er vandaag nog bij Telenet of Proximus?
Bij Hey zit je op coax en je 150 Mbps is verre van gegarandeerd. Op drukke coax lussen kan dat 's avonds in de praktijk ook minder zijn.
Scarlet en Mobile Vikings hebben in theorie 100 Mbps maar in de praktijk is dat voor veel mensen minder (70 a 80 zullen de meeste wel halen maar soms is het ook maar 15 a 30). Hier hangt het niet af van de drukte maar van de afstand tot het ROP (aansluitpunt).
Voor veel gezinnen maakt het eigenlijk niet uit (met 30 Mbps kan je in alle kwaliteiten video straemen bevoorbeeld), Enkel gamers en gezinnen met (digitaal actieve) kinderen komen misschien niet toe met de snelheden van Scarlet en Mobile Vikings VDSL.
Fiber is een ander verhaal natuurlijk en dat heeft Hey niet. Als er fiber is, zit je altijd beter bij de andere providers
Dat kan met alle providers en daar heb je geen hoge snelheden voor nodig.
Idem, na een maand Telenet "klant" te zijn geweest, overgestapt naar Hey en vanaf dag 1 alles in orde.MeneerParmentier schreef: ↑28 april 2026, 10:48Hier ook overgestapt van Telenet naar Hey, en zeer tevreden van! Geen datalimiet meer, goedkoper, en exact hetzelfde netwerk (dus ook geen extra kabels of aansluitingen nodig).
Bij Telenet was het zowel administratief als technisch een regelrechte ramp. Zeker 5 verschillende techniekers langsgekomen zonder gereedschap voor graafwerken (ondanks meerdere waarschuwingen dat dit moest gebeuren), nul communicatie en coördinatie onderling, geen opvolging, steeds andere contactpersoon... Dan hebben ze mijn contract gewijzigd en het promotarief van 50% de eerste 6 maanden zomaar geschrapt. Heb er uiteindelijk nooit internet bij gekregen. Online klacht bij hen ingediend, en antwoord gekregen waarin ik met verkeerde naam werd aangesproken en het duidelijk over een totaal ander dossier ging.
Overstap naar Hey, technieker van Orange langsgekomen, belachelijk lage prijs en nooit problemen gehad. Zelfde netwerk als dat van Telenet, dus waarom zou je het niet doen. Snelheid is heel aanvaardbaar voor de prijs. De klantenservice is enkel online bereikbaar (oa via Messenger). Duurt soms even, maar is steeds behulpzaam geweest.
Vroeger had ik Proximus en had constant problemen met HD‑programma’s. Ik controleerde de snelheid: 70 Mbps.Surya schreef: ↑28 april 2026, 13:53Dat is niet erg accuraat.Ayhrual schreef: ↑28 april 2026, 13:33 Wie zit er vandaag nog bij Telenet of Proximus?
Bij Hey zit je op coax en je 150 Mbps is verre van gegarandeerd. Op drukke coax lussen kan dat 's avonds in de praktijk ook minder zijn.
Scarlet en Mobile Vikings hebben in theorie 100 Mbps maar in de praktijk is dat voor veel mensen minder (70 a 80 zullen de meeste wel halen maar soms is het ook maar 15 a 30). Hier hangt het niet af van de drukte maar van de afstand tot het ROP (aansluitpunt).
Voor veel gezinnen maakt het eigenlijk niet uit (met 30 Mbps kan je in alle kwaliteiten video straemen bevoorbeeld), Enkel gamers en gezinnen met (digitaal actieve) kinderen komen misschien niet toe met de snelheden van Scarlet en Mobile Vikings VDSL.
Fiber is een ander verhaal natuurlijk en dat heeft Hey niet. Als er fiber is, zit je altijd beter bij de andere providers
Dat kan met alle providers en daar heb je geen hoge snelheden voor nodig.
Sinds 2024 hebben we Hey. Geen happeringen meer en de snelheid is nu 143 Mbps.
En wie gamet er vandaag niet?
HD video verbruikt een maximale bandbreedte (uit het hoofd denk ik minder den 3 Mbps voor full-HD 1080p). De haperingen bij proximus zal wel aan hun gebrekkige tv-box hebben gelegen en niet an de snelheid van de VDSL lijn (of je zat met een heel slechte lijn, maar dit komt bijna niet voor).
Ik geloof best dat Hey berter voor je werkt dan proximus maar dit zal niet voor iedereen zo zijn.
Enkel of mijn telefoon zoals de pubers
Het klopt wat je zegt....
70 Mbps is veel en snel. Snel genoeg voor HDTV.
Ik nam zelf altijd 7 Mbps in gedachten maar of dat nog altijd accuraat is weet ik niet. Het is ruim bemeten als cijfer. Ik denk niet dat je met het gezin meer nodig hebt dan dat.
Het is als met een auto.
Of die nu max 180 km/u kan rijden of 260... je hebt maar 120 nodig.
Bij proximus kan je bijvoorbeeld vaker last hebben van contactdozen die in je huis, vlakbij de ingang, corroderen en dan krijg je meerdere mogelijke vormen van slecht signaal.
Binneninstallatie... op te lossen door nieuwe contactdozen te plaatsen.
70 Mbps is veel en snel. Snel genoeg voor HDTV.
Ik nam zelf altijd 7 Mbps in gedachten maar of dat nog altijd accuraat is weet ik niet. Het is ruim bemeten als cijfer. Ik denk niet dat je met het gezin meer nodig hebt dan dat.
Het is als met een auto.
Of die nu max 180 km/u kan rijden of 260... je hebt maar 120 nodig.
Bij proximus kan je bijvoorbeeld vaker last hebben van contactdozen die in je huis, vlakbij de ingang, corroderen en dan krijg je meerdere mogelijke vormen van slecht signaal.
Binneninstallatie... op te lossen door nieuwe contactdozen te plaatsen.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Je moet niet alleen bandbreedte delen (wat opnieuw uitgerekend in dichtbevolkte gebieden een probleem kan vormen) maar het is wel degelijk gevoelig voor wind (antenne niet mooi opgelijnd) en bewolking (hoewel het wel onder alle gangbare omstandigheden zal werken).
Wel, dat is niet wat ik gehoord heb. Latency merk je niet als je bvb naar een film kijkt omdat dat voldoende gebufferd wordt, maar het is merkbaar met video-bellen.
Ik dacht dat er een gratis actie was: de antenne wordt niet je eigendom maar mag je gebruiken zolang je het abonnement betaalt. Stroomverbruik had ik nog niet bij stilgestaan. Dat is inderdaad gigantisch.
Dacht een promotie heden, niks aan te kopen.vortex schreef: ↑28 april 2026, 12:18
Snelheid zal voorlopig wel OK zijn, er zijn nog niet zo heel veel klanten die de beschikbare bandbreedte moet delen.
Latency valt ook wel mee, niet veel slechter dan de telenet kabel, satellieten hangen in lage orbit en vrij dicht bij elkaar.
De aankoopprijs €350 en het stroomverbruik ca 75W van zo een Starlink antenne en router zou voor mij het grootste bezwaar zijn.
Estate Guru believer.
De nieuwe Telenet-tarieven staan nog altijd niet op:
https://bestetarief.be/
wiens schuld dat is weet ik niet maar de consument wordt er niet beter van vind ik.
https://bestetarief.be/
wiens schuld dat is weet ik niet maar de consument wordt er niet beter van vind ik.