Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Dit is het artikel waaruit ik afleid dat het aantal CNG-stations wordt afgebouwd (zie de nadelen).
http://www.energids.be/nl/vraag-antwoor ... atief/198/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energids.be/nl/vraag-antwoor ... atief/198/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Kevva op 5 november 2015, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik zie dat cijfer ook regelmatig verschijnen in de pers maar ik geloof er geen snars van.Kevva schreef:Je moet weten dat je al minstens 20.000km/jaar moet rijden wil je 'winst' halen uit een dieselwagen.
Er wordt volgens mij onvoldoende rekening gehouden met een aantal parameters:
- de meerprijs voor een diesel wordt in grote mate gecompenseerd door de inruilwaarde.
- de verbruikscijfers worden weliswaar voor beiden veel te rooskleurig voorgesteld maar het is mijn ervaring dat voor mensen die sportief rijden het meerverbruik van een benzine veel hoger ligt dan voor een diesel.
- er wordt enkel rekening gehouden met de officiële prijs. Die kan wel kloppen voor benzine maar voor diesel zijn er toch heel wat alternatieven die de prijs drukken:
Een vergelijking met data van vandaag:
- witte mazout €1.18L (reglementair)
- zwarte mazout €0.98L (overtreding, pakkans praktisch nihil)
- rode mazout €0.52L (overtreding, pakkans al iets groter)
- gebruikte frietolie €0.00L (overtreding, pakkans miniem)
Om dan nog te zwijgen over al die vrachtwagenbestuurders waar al eens een jerrycan "van de camion valt".
I agree to disagree.Kevva schreef:(Diesel is ten dode opgeschreven volgens mij).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Carpe : niet iedere auto kan even makkelijk op frietuurolie rijden.
Die olie heeft dan ook nog enkele bewerkingen nodig (chemisch) om als brandstof te kunnen dienen. Het is niet voldoende om ze gewoon te filteren. Ook moet je een brandstofvoorverwarmer installeren. Ik wil wel eens zien wat frietuurolie of vet doet tijdens de winter
In officiele diesel zit een additief.. In frietuurolie niet. Als je er een gaat toevoegen om niet te bevriezen en de olie vloeibaarder te houden zie je je winst weer dalen.
Van wat ik er van gehoord heb is bv een Toyota LandCruiser (4x4) uitermate geschikt om hierop te rijden.
Rode mazout zou ik niet durven promoten .. het is tegen de wet
Ik denk niet dat je hier dingen mag promoten waarmee je de wet schendt.
Maar ja .. wie het risico wil lopen, moet het zelf maar weten. De pakkans is klein doch de financiele straf groot, als je gepakt wordt.
Tenzij je heel goed kan bewijzen wat je met de auto getankt hebt aan officiele brandstof.
Aangezien een dieselauto binnenkort duur zal zijn om in te schrijven (ook tweedehands) zal het minder en minder interessant worden om zoiets te kopen omwille van zijn inruilwaarde.
Zelf ben ik zeer tevreden over mijn Toyota Corolla diesel die 5 liter per 100 km verbruikt (gemiddelde van de laatste 20.000 km). Ik heb er geen moment spijt van dat ik geen benzine gekocht heb. Onderhoudskosten aan een occasiewagen van nu 9 jaar oud zijn ook niet hoog. Ook daarin kan je heel veel besparen en toch nog de auto goed onderhouden.
Als één van onze belastingsregeringen wil dat we geen diesel meer kopen zullen ze het ons wel beu genoeg maken. Maak je daarover geen illusies. En misschien kopen jij en ik, die vandaag overtuigd zijn van dieselrijden, over enkele jaren een auto met een andere brandstof.
Die olie heeft dan ook nog enkele bewerkingen nodig (chemisch) om als brandstof te kunnen dienen. Het is niet voldoende om ze gewoon te filteren. Ook moet je een brandstofvoorverwarmer installeren. Ik wil wel eens zien wat frietuurolie of vet doet tijdens de winter
In officiele diesel zit een additief.. In frietuurolie niet. Als je er een gaat toevoegen om niet te bevriezen en de olie vloeibaarder te houden zie je je winst weer dalen.
Van wat ik er van gehoord heb is bv een Toyota LandCruiser (4x4) uitermate geschikt om hierop te rijden.
Rode mazout zou ik niet durven promoten .. het is tegen de wet
Ik denk niet dat je hier dingen mag promoten waarmee je de wet schendt.
Maar ja .. wie het risico wil lopen, moet het zelf maar weten. De pakkans is klein doch de financiele straf groot, als je gepakt wordt.
Tenzij je heel goed kan bewijzen wat je met de auto getankt hebt aan officiele brandstof.
Aangezien een dieselauto binnenkort duur zal zijn om in te schrijven (ook tweedehands) zal het minder en minder interessant worden om zoiets te kopen omwille van zijn inruilwaarde.
Zelf ben ik zeer tevreden over mijn Toyota Corolla diesel die 5 liter per 100 km verbruikt (gemiddelde van de laatste 20.000 km). Ik heb er geen moment spijt van dat ik geen benzine gekocht heb. Onderhoudskosten aan een occasiewagen van nu 9 jaar oud zijn ook niet hoog. Ook daarin kan je heel veel besparen en toch nog de auto goed onderhouden.
Als één van onze belastingsregeringen wil dat we geen diesel meer kopen zullen ze het ons wel beu genoeg maken. Maak je daarover geen illusies. En misschien kopen jij en ik, die vandaag overtuigd zijn van dieselrijden, over enkele jaren een auto met een andere brandstof.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Neen, helemaal fout. Je mag dat er na filteren gewoon inkappen. En in het geval van ongebruikte olie hoef je helemaal niet te filteren. Een paar jaar terug kostte een liter slaolie in Nederland een halve Euro...haelewyn schreef:Die olie heeft dan ook nog enkele bewerkingen nodig (chemisch) om als brandstof te kunnen dienen. Het is niet voldoende om ze gewoon te filteren.
Ik denk dat je slaolie verwart met biodiesel ( dat agressief kan zijn voor dichtingen) dat inderdaad niet voor elke motor geschikt is.
Moeten is ook het verkeerde woord. Het hangt er vanaf over welke hoeveelheid frituurolie je praat en de kwaliteit van je dieselpomp ( Bosch is beter dan Lucas). De enige reden dat sommigen een warmtewisselaar inbouwen is om de hogere viscositeit van de frituurolie te doen zakken.haelewyn schreef:Ook moet je een brandstofvoorverwarmer installeren.
Een niet zo slechte vuistregel is: hou ouder de motor hoe beter geschikt. De moderne common rail-technieken met hoge inspuitdruk zijn logischerwijze minder geschikt voor brandstoffen met een hogere viscositeit.haelewyn schreef:Van wat ik er van gehoord heb is bv een Toyota LandCruiser (4x4) uitermate geschikt om hierop te rijden.
Ik promoot helemaal niks. Ik lijst een aantal punten op uit het leven zoals het is...haelewyn schreef:Rode mazout zou ik niet durven promoten .. het is tegen de wet![]()
Ik denk niet dat je hier dingen mag promoten waarmee je de wet schendt.
Ik sta open voor alles...haelewyn schreef:En misschien kopen jij en ik, die vandaag overtuigd zijn van dieselrijden, over enkele jaren een auto met een andere brandstof.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
funnyplace
- Full Member

- Berichten: 131
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik zie het andersKevva schreef:Dit is het artikel waaruit ik afleid dat het aantal CNG-stations wordt afgebouwd (zie de nadelen).
http://www.energids.be/nl/vraag-antwoor ... atief/198/" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel is al gedateerd, de Vlaamse overheid stimuleert momenteel CNG, waardoor er extra tankstations bijkomen.
Ik nergens staan dat ze zouden verminderen.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Carpe : soms durf ik nogal eens een boom opzetten over wie er nu wel of niet gelijk heeft.
In het eerste stuk had ik het over frituurolie en het rijden daarmee.
Ik lees, als ik nu even zoek, dat Van Gansewinkel met zijn vuilniswagens ooit (proefproject) een paar camions liet rijden op frituurolie. Het verhaal wordt verteld in GVA door een ingenieur van de Vlaamse instelling voor Technologisch onderzoek.
Het probleem dat bij hen het grootste was, was dat ze met hun frituurolie moesten uitwijken naar een raffinaderij in Oostenrijk om de boel zuiver genoeg te maken. De zuiveringskosten bleken te hoog.
Biodiesel : Bv het rijden op koolzaadolie of een mengeling van diesel met koolzaadolie : Hiermee kan je gewoon tanken en rijden maar de prijs ligt te hoog
Is dat niet het omgekeerde van wat jij vertelt ? Of begrijpen we elkaar omgekeerd, dat kan ook.
Alle respect man. We zijn blijkbaar liefhebber van auto's allebei. Maar ik heb nog nooit een auto op frituurvet gezet
Ik ben geen expert hierin. Dus kan ik het verkeerd hebben. Maar ik zie toch veel bronnen die mijn verhaal bevestigen.
Verder : ik neem er persoonlijk geen aanstoot aan dat je vertelt over rode diesel hoor.
Leven en laten leven voor mijn part. Ik zou het niet doen omdat ik het risico te hoog vind. Dat is alles voor mij.
In het eerste stuk had ik het over frituurolie en het rijden daarmee.
Ik lees, als ik nu even zoek, dat Van Gansewinkel met zijn vuilniswagens ooit (proefproject) een paar camions liet rijden op frituurolie. Het verhaal wordt verteld in GVA door een ingenieur van de Vlaamse instelling voor Technologisch onderzoek.
Het probleem dat bij hen het grootste was, was dat ze met hun frituurolie moesten uitwijken naar een raffinaderij in Oostenrijk om de boel zuiver genoeg te maken. De zuiveringskosten bleken te hoog.
Biodiesel : Bv het rijden op koolzaadolie of een mengeling van diesel met koolzaadolie : Hiermee kan je gewoon tanken en rijden maar de prijs ligt te hoog
Is dat niet het omgekeerde van wat jij vertelt ? Of begrijpen we elkaar omgekeerd, dat kan ook.
Alle respect man. We zijn blijkbaar liefhebber van auto's allebei. Maar ik heb nog nooit een auto op frituurvet gezet
Ik ben geen expert hierin. Dus kan ik het verkeerd hebben. Maar ik zie toch veel bronnen die mijn verhaal bevestigen.
Verder : ik neem er persoonlijk geen aanstoot aan dat je vertelt over rode diesel hoor.
Leven en laten leven voor mijn part. Ik zou het niet doen omdat ik het risico te hoog vind. Dat is alles voor mij.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 6 november 2015, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Allez, wat is dat nu voor onzin...Kevva schreef:Dit is het artikel waaruit ik afleid dat het aantal CNG-stations wordt afgebouwd (zie de nadelen).
http://www.energids.be/nl/vraag-antwoor ... atief/198/" onclick="window.open(this.href);return false;
"er is maar een beperkt aantal tankstations waar CNG wordt aangeboden: momenteel een twaalftal in Vlaanderen, en in de nabije toekomst nog een tiental over heel België"
En dan op hun google maps kaartje tel ik er al meer dan 25 voor BE... en DATS24 bouwt ondertussen lekker verder... Wat een desinformatie.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik geloof best dat om gebruikte frituurolie in een professionele omgeving te bezigen er investeringen in een dito filterinstallatie nodig zijn.haelewyn schreef: In het eerste stuk had ik het over frituurolie en het rijden daarmee.
Ik lees, als ik nu even zoek, dat Van Gansewinkel met zijn vuilniswagens ooit (proefproject) een paar camions liet rijden op frituurolie. Het verhaal wordt verteld in GVA dat een ingenieur van de Vlaamse instelling voor Technologisch onderzoek vertelt hierover.
Het probleem dat bij hen het grootste was, was dat ze met hun frituurolie moesten uitwijken naar een raffinaderij in Oostenrijk om de boel zuiver genoeg te maken. De zuiveringskosten bleken te hoog.
Dat is inderdaad het omgekeerde van wat ik vertel. Biodiesel kan je als leek niet zelf produceren. Je dient al serieus wat van chemie af te weten. Citaat vanuit Wikihaelewyn schreef:Biodiesel: Bv het rijden op koolzaadolie of een mengeling van diesel met koolzaadolie : Hiermee kan je gewoon tanken en rijden maar de prijs ligt te hoog
Is dat niet het omgekeerde van wat jij vertelt ?
"Productie van biodiesel op basis van plantaardige olie (bestaande uit triglyceride moleculen) vindt in twee stappen plaats. In de eerste stap worden de esterverbindingen verbroken door bijvoeging van een base (veelal KOH en soms NaOH). Hierbij ontstaan glycerol en vrije vetzuren. De vetzuren worden vervolgens veresterd met de alcohol. Dit gehele proces wordt ook wel transesterificatie, of omestering, genoemd. Omdat de-esterificatie met base ook de verzeping bevordert wordt de transesterificatie in moderne installaties in 1 stap gedaan met ethanol of methanol en het kaliumzout ervan als katalysator."
Die biodiesel is agressief en tast dichtingen aan. Hier geldt het omgekeerde, hoe recenter de auto hoe meer kans dat hij geschikt is.
Voor wat betreft rijden op plantaardige olie ( gemeenzaam afgekort als PPO) verwijs ik je graag naar deze link.
Idem hier.haelewyn schreef:Alle respect man.
Wel, dat was juist mijn punt. Er dient helemaal niets "gezet" te worden. Bij een vorig voertuig (bouwjaar 1998, Bosch dieselpomp) heb ik ooit nog op 100% ppo gereden zonder enige ombouw. 't Was wel zomer.haelewyn schreef:We zijn blijkbaar liefhebber van auto's allebei. Maar ik heb nog nooit een auto op frituurvet gezet
Maar laat het duidelijk zijn dat ik hier niemand wil aanmoedigen. 't Sop is niet echt de kool meer waard.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Naar het schijnt kun je ook white spirit bij je diesel kappen al weet ik niet hoeveel maximum. Dat zou niet opspoorbaar zijn. Je moet dan wel, zonder dat de douane het ziet, een industriële hoeveelheid white spirit kunnen inkopen tegen een industriële prijs want de flessen van een liter in de supermarkt zijn veel te duur.CarpeNoctem schreef:Die kan wel kloppen voor benzine maar voor diesel zijn er toch heel wat alternatieven die de prijs drukken:
Een vergelijking met data van vandaag:
- witte mazout €1.18L (reglementair)
- zwarte mazout €0.98L (overtreding, pakkans praktisch nihil)
- rode mazout €0.52L (overtreding, pakkans al iets groter)
- gebruikte frietolie €0.00L (overtreding, pakkans miniem)
Om dan nog te zwijgen over al die vrachtwagenbestuurders waar al eens een jerrycan "van de camion valt".
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Isopar-G of -H is eigenlijk ook een soort diesel.
Werd gebruikt als grondstof bij een ex werkgever van mij.
Maar je moet de douane wel tot op de liter een balans kunnen voorleggen wat je ermee gedaan hebt, kwestie van misbruik uit te sluiten.
Werd gebruikt als grondstof bij een ex werkgever van mij.
Maar je moet de douane wel tot op de liter een balans kunnen voorleggen wat je ermee gedaan hebt, kwestie van misbruik uit te sluiten.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Of kerosine tanken ipv van diesel (is iets lichter van kleur) kost nu iets van €0,50-0,60/L. Aangezien daar ook geen accijnzen op zitten zal het ook wel niet legaal zijn. Bij de oudere diesels kan het geen kwaad, de nieuwe met fijnere techniek weet ik niet (geen ervaring mee).
Om weer terug te komen op CNG, er komen wel meer stations bij (nu iets van een 70-tal in België, vooral in vlaanderen), dus als je er eentje in de buurt hebt, lijkt het een te overwegen optie.
Voordeel van de stations is wel dat ze kunnen aftakken van het bestaande aardgas-netwerk, en zo besparen op distributie-kosten. In principe zou het dus ook niet zo moeilijk zijn om een dergelijk netwerk snel uit te bouwen.
Om weer terug te komen op CNG, er komen wel meer stations bij (nu iets van een 70-tal in België, vooral in vlaanderen), dus als je er eentje in de buurt hebt, lijkt het een te overwegen optie.
Voordeel van de stations is wel dat ze kunnen aftakken van het bestaande aardgas-netwerk, en zo besparen op distributie-kosten. In principe zou het dus ook niet zo moeilijk zijn om een dergelijk netwerk snel uit te bouwen.
-
funnyplace
- Full Member

- Berichten: 131
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Klopt, maar soms laat een vergunning lang op zich wachten.
Ik ben pro-CNG momenteel
Het mag dus allemaal wel wat sneller gaan, ik neem Duitsland als voorbeeld.
Ik ben pro-CNG momenteel
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Carpe : we leggen het een beetje elk vanuit een andere hoek uit, denk ik. Ik denk wel dat jij terzake meer deskundig bent dan ik.
- Biodiesel is inderdaad een product waaraan je zelf niet begint te mengen. Je tankt het uit de pomp.. het wordt onder invloed van reglementering samengesteld en verkocht in het normale circuit. Ik had me er nog nooit in verdiept hoe ze het product werkbaar maakten maar heb dat nu wel gedaan door de links te lezen die jij insloot, waarvoor dank.
- Je hebt ooit op PPO gereden in de zomer. Maar op PPO rijden zag ik in mijn voorbeeld niet als 'rijden op frituurolie'. Ja.. als je rijdt op pure maisolie bv kan je stellen dat je op frituurolie rijdt. Dat is waar
Ik dacht echter aan mensen die gebruikte olie / vetten gaan ophalen bij frituren en bv Chinese restaurants en die dan gebruiksklaar maken voor gebruik in auto's. En dat is naar mijn mening geen simpele bezigheid.. De grondstof / olie is dan wel gratis maar moet gezuiverd worden. Daar zat de verwarring : Versta je rijden op frituurolie als rijden op PPO of als rijden op het restproduct van frituurolie.
Bij rijden op PPO koop je ook je olie aan en daardoor is het financieel ook een andere zaak. Een halve euro per liter is wel cashen
Van wat ik er nog over hoorde (niet mijn eigen kennis of ondervinding) is een lijnmotor uitermate geschikt (bv 6 cylinder in lijn) en als daar dan nog een voorverwarmer voor de brandstof standaard op staat is het nog meer prima. Dan verwarm je de brandstof voor ze ingespoten wordt. Wiki : Viscositeit of stroperigheid is een fysische materiaaleigenschap, die de traagvloeibaarheid of stroperigheid van een vloeistof of van een gas weergeeft.
Hoe je ze dan, bv bij -10 graden, van je tank, door de leidingen, naar je motor krijgt zal een ander probleem zijn.
Mijn voorbeeld van een Toyota Landcruiser ging ook over de oude modellen, niet om de huidige modellen / motoren.
- Biodiesel is inderdaad een product waaraan je zelf niet begint te mengen. Je tankt het uit de pomp.. het wordt onder invloed van reglementering samengesteld en verkocht in het normale circuit. Ik had me er nog nooit in verdiept hoe ze het product werkbaar maakten maar heb dat nu wel gedaan door de links te lezen die jij insloot, waarvoor dank.
- Je hebt ooit op PPO gereden in de zomer. Maar op PPO rijden zag ik in mijn voorbeeld niet als 'rijden op frituurolie'. Ja.. als je rijdt op pure maisolie bv kan je stellen dat je op frituurolie rijdt. Dat is waar
Ik dacht echter aan mensen die gebruikte olie / vetten gaan ophalen bij frituren en bv Chinese restaurants en die dan gebruiksklaar maken voor gebruik in auto's. En dat is naar mijn mening geen simpele bezigheid.. De grondstof / olie is dan wel gratis maar moet gezuiverd worden. Daar zat de verwarring : Versta je rijden op frituurolie als rijden op PPO of als rijden op het restproduct van frituurolie.
Bij rijden op PPO koop je ook je olie aan en daardoor is het financieel ook een andere zaak. Een halve euro per liter is wel cashen
Van wat ik er nog over hoorde (niet mijn eigen kennis of ondervinding) is een lijnmotor uitermate geschikt (bv 6 cylinder in lijn) en als daar dan nog een voorverwarmer voor de brandstof standaard op staat is het nog meer prima. Dan verwarm je de brandstof voor ze ingespoten wordt. Wiki : Viscositeit of stroperigheid is een fysische materiaaleigenschap, die de traagvloeibaarheid of stroperigheid van een vloeistof of van een gas weergeeft.
Hoe je ze dan, bv bij -10 graden, van je tank, door de leidingen, naar je motor krijgt zal een ander probleem zijn.
Mijn voorbeeld van een Toyota Landcruiser ging ook over de oude modellen, niet om de huidige modellen / motoren.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1264
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Zoals al eerder gesteld is het je dieselpomp die van belang is. Aantal cylinders, lijn of V speelt geen rol.
Die pomp wordt zwaarder belast door de hogere viscositeit.
Er zijn inderdaad mensen die ook 's winters op ppo rijden. De meest gebruikte techniek daartoe is het 2-tanksysteem. Je start de koude motor op diesel, eens je koelwater verwarmd is warmt dit dmv een warmtewisselaar je ppo op zodat de viscositeit verlaagt. Een heel gedoe dus en je moet de laatste kilometers voor je stopt weer overschakelen op diesel zodat de leidingen weer vol zitten met diesel om gemakkelijk te kunnen starten.
Als je je olie krijgt van een frituur of bij de Chinees is het ook zeer de vraag wat er allemaal in je olie is terechtgekomen. Enkel geschikt voor hobbyisten die graag sleutelen dus.
Ikzelf zou het niet riskeren met een common rail maar er zijn er die het toch doen. Voorbeelden genoeg op internet. Google is your friend.
Die pomp wordt zwaarder belast door de hogere viscositeit.
Er zijn inderdaad mensen die ook 's winters op ppo rijden. De meest gebruikte techniek daartoe is het 2-tanksysteem. Je start de koude motor op diesel, eens je koelwater verwarmd is warmt dit dmv een warmtewisselaar je ppo op zodat de viscositeit verlaagt. Een heel gedoe dus en je moet de laatste kilometers voor je stopt weer overschakelen op diesel zodat de leidingen weer vol zitten met diesel om gemakkelijk te kunnen starten.
Als je je olie krijgt van een frituur of bij de Chinees is het ook zeer de vraag wat er allemaal in je olie is terechtgekomen. Enkel geschikt voor hobbyisten die graag sleutelen dus.
Ikzelf zou het niet riskeren met een common rail maar er zijn er die het toch doen. Voorbeelden genoeg op internet. Google is your friend.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 6 november 2015, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Waar sommigen zich toch mee bezig houden om enkele euro's te besparen. Nog erger of het is oorlog.
Als je 6/l diesel op 100 Km verbruikt en 10.000 Km/jaar aflegt kost het aan de pomp 660 euro, of 50 euro/maand.Als je dat niet kunt betalen, ga dan te voet.
Is het gedoe echt niet waard.
Als je 6/l diesel op 100 Km verbruikt en 10.000 Km/jaar aflegt kost het aan de pomp 660 euro, of 50 euro/maand.Als je dat niet kunt betalen, ga dan te voet.
Is het gedoe echt niet waard.





