Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Ho-ho, zowaar sinds 1830 gaan we hier precies een opstand krijgen als we die deurwaarder moeten geloven.pattataolivia schreef:...De vastgoedprijzen zijn 3x sneller gestegen dan de lonen, dat kan niet blijven duren: eerst komt het moment dat kopers niet meer kunnen betalen, dan komt er een kleine correctie, en vervolgens komt er een tijd dat mensen niet meer willen betalen. ...
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Welke single kan nog elke maand 700 à 800 euro /maand huurgeld betalen ? Men moet ook wel kunnen leven hé !
Bij een koppel is die huurprijs wel mogelijk, maar wat bij een split ? En tegenwoordig is de passie nogal vlug over me dunkt, en wat dan ?
Ja juist, dan zijn we terug naar af !
Bij een koppel is die huurprijs wel mogelijk, maar wat bij een split ? En tegenwoordig is de passie nogal vlug over me dunkt, en wat dan ?
Ja juist, dan zijn we terug naar af !
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
@ pattataoliva
Je zit er 'helaas' totaal naast, in Zwitserland koopt men een huis op twee generaties ! Je erft het huis van je ouders, en betaald de lening verder af.
Uiteraard, hangt veel af van het fiscaal stelsel van een land, en daarom is vergelijken delicaat. Maar, wat de termijn van een woonlening betreft, is er nog steeds rek in de tijd.
Maar, veel hangt af van de ruimte die de regering van een land laat, naar de fiscale aftrekmogelijkheden toe. Neem even, dat de Vlaamse regering de fiscale aftrekmogelijkheden totaal afschaft, dan is een daling van de vastgoedprijzen onvermijdelijk.
Veel hangt dus af van de (deel)regering van ieder land !
Vandaag zijn het de (levenslange) huurders die de eigen woning van de kopers mee helpen betalen via hun belastiingen.
Wanneer je in het stemhokje staat, kan je stem voor deze of gene partij dus een wereld van financieel verschil voor je maken !
Je zit er 'helaas' totaal naast, in Zwitserland koopt men een huis op twee generaties ! Je erft het huis van je ouders, en betaald de lening verder af.
Uiteraard, hangt veel af van het fiscaal stelsel van een land, en daarom is vergelijken delicaat. Maar, wat de termijn van een woonlening betreft, is er nog steeds rek in de tijd.
Maar, veel hangt af van de ruimte die de regering van een land laat, naar de fiscale aftrekmogelijkheden toe. Neem even, dat de Vlaamse regering de fiscale aftrekmogelijkheden totaal afschaft, dan is een daling van de vastgoedprijzen onvermijdelijk.
Veel hangt dus af van de (deel)regering van ieder land !
Vandaag zijn het de (levenslange) huurders die de eigen woning van de kopers mee helpen betalen via hun belastiingen.
Wanneer je in het stemhokje staat, kan je stem voor deze of gene partij dus een wereld van financieel verschil voor je maken !
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
@ patattaolivia
Laat mij toe, een voorbeeld te geven. Toen onze eerste woning afbetaald was, en ik niet graag belastingen betaal, kochten wij ons een tweede verblijf, dat ik fiscaal ook kon inbrengen. De huuropbrengst + het fiscaal voordeel + de waardestijging hebben er voor gezorgd dat dit tweede verblijf een zeer interessante belegging is geweest !
Een (levenslange) huurder kan echter van deze fiscale snoepjes niet aan, en betaald dus, onrechtstreeks, de woning(en) van de kopers via zijn (hoge) belastingen.
Absurd, misschien, maar denk er aan in het stemhokje, een wereld van verschil, snap je wat ik bedoel !
Laat mij toe, een voorbeeld te geven. Toen onze eerste woning afbetaald was, en ik niet graag belastingen betaal, kochten wij ons een tweede verblijf, dat ik fiscaal ook kon inbrengen. De huuropbrengst + het fiscaal voordeel + de waardestijging hebben er voor gezorgd dat dit tweede verblijf een zeer interessante belegging is geweest !
Een (levenslange) huurder kan echter van deze fiscale snoepjes niet aan, en betaald dus, onrechtstreeks, de woning(en) van de kopers via zijn (hoge) belastingen.
Absurd, misschien, maar denk er aan in het stemhokje, een wereld van verschil, snap je wat ik bedoel !
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Kwart minder hypothecaire kredietaanvragen in juli.
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... juli.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezinswoning te duur voor Vlaamse twintigers.
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 631844.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... juli.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezinswoning te duur voor Vlaamse twintigers.
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 631844.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Een regering kan huursubsidie geven aan bepaalde bevolkingsgroepen, of de fiscale aftrekbaarheid herzien, dit zijn hefbomen om het woonbeleid te sturen !epic schreef:Kwart minder hypothecaire kredietaanvragen in juli.
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... juli.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezinswoning te duur voor Vlaamse twintigers.
http://ikgabouwen.knack.be/bouwen-renov ... 631844.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
We hebben het over "twintigers" in de artikels, vroeger was het eerst 10 jaar werken en dan aan 'n eigen stulpje beginnen denken.
Nu studeren ze tot 'n stuk in de 20, stellen de kinderwens 10 jaar uit maar hun eigen woonst dat willen ze niet uitstellen hoor.
Nu studeren ze tot 'n stuk in de 20, stellen de kinderwens 10 jaar uit maar hun eigen woonst dat willen ze niet uitstellen hoor.
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Juist, spruitekop, werken en sparen, zo ging het 30 jaar geleden, geen dancing, computer, TV, neen werken sparen, 14 uur per dag, 7 dagen op 7 werken, op 10 jaar spaarden we ons eerste huis bij elkaar, maar ik weet het, ik ben een oude zaag !Spruitekop schreef:We hebben het over "twintigers" in de artikels, vroeger was het eerst 10 jaar werken en dan aan 'n eigen stulpje beginnen denken.
Nu studeren ze tot 'n stuk in de 20, stellen de kinderwens 10 jaar uit maar hun eigen woonst dat willen ze niet uitstellen hoor.
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Pata, jij wou toch zelf niet 10 km van Gent gaan wonen, want ach, Gent moest het zijn? Waar zijn dan die spotgoedkope huizen in het buitenland, maar toch vlakbij?pattataolivia schreef:Volgens een gerechtsdeurwaarder die ik vandaag sprak, begint de crisis nu echt wel duidelijk voelbaar te worden op de immo-markt. Ongeveer 1 op 30 personen kan zijn hypotheek niet meer afbetalen, en dan is er nog de 'grijze zone, mensen die nog nipt hun lening kunnen afbetalen, maar gebukt gaan onder depressies.
De vastgoedprijzen zijn 3x sneller gestegen dan de lonen, dat kan niet blijven duren: eerst komt het moment dat kopers niet meer kunnen betalen, dan komt er een kleine correctie, en vervolgens komt er een tijd dat mensen niet meer willen betalen.
Onlangs zei iemand me dat de afbetalingstermijnen nog gemakkelijk kunnen stijgen tot gemiddeld 40 jaar. Dat betwijfel ik. België is een klein land, als het hier nog veel gekker gaat worden trek je gewoon 20 kilometer verder, en hup,...je zit in een ander land waar de prijzen weer betaalbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Jeffer op 8 augustus 2012, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Om eerlijk te zijn hoor ik weinig omtrent dit onderwerp in partijstandpunten. Weet je soms wie voor verderzetting en wie tegen is?patrick1 schreef:@ patattaolivia
Laat mij toe, een voorbeeld te geven. Toen onze eerste woning afbetaald was, en ik niet graag belastingen betaal, kochten wij ons een tweede verblijf, dat ik fiscaal ook kon inbrengen. De huuropbrengst + het fiscaal voordeel + de waardestijging hebben er voor gezorgd dat dit tweede verblijf een zeer interessante belegging is geweest !
Een (levenslange) huurder kan echter van deze fiscale snoepjes niet aan, en betaald dus, onrechtstreeks, de woning(en) van de kopers via zijn (hoge) belastingen.
Absurd, misschien, maar denk er aan in het stemhokje, een wereld van verschil, snap je wat ik bedoel !
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Pata, jij wou toch zelf niet 10 km van Gent gaan wonen, want ach, Gent moest het zijn? Waar zijn dan die spotgoedkope huizen in het buitenland, maar toch vlakbij?[/quote]
Ik weet het,, denk ik, in Zeeland Nederland, amper 25 km van Gent. Rijdt je Zeeland binnen, dan springen de borden, Vlamingen gevraagd je zo in het oog.
Je kan er goedkoop een huis kopen, goedkoop in de supermarkt winkelen, en leren Zeeuws spreken !
Ik weet het,, denk ik, in Zeeland Nederland, amper 25 km van Gent. Rijdt je Zeeland binnen, dan springen de borden, Vlamingen gevraagd je zo in het oog.
Je kan er goedkoop een huis kopen, goedkoop in de supermarkt winkelen, en leren Zeeuws spreken !
-
anonymous6
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
... Maar er is amper lokale werkgelegenheid, dus enkel interessant als je 'n firmawagen hebt. En dan nog, die wordt in NL zwaarder belast, 20 tot 25% van de waarde per jaar aan "bijtelling". Met privé-auto gaan die extra kilometers (en tijd) doorwegen als je elke dag terug naar B moet voor het werk.
Nee, dan kan je beter richting "bachten de kupe" trekken, ook goedkoper dan Gent centrum.
Nee, dan kan je beter richting "bachten de kupe" trekken, ook goedkoper dan Gent centrum.
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Yep, Zeeland is een bekende. Ik herinner mij ook een goeie post van Spruitekop die het vastgoed ginder beschrijft. Toegegeven, Zeeland kan werken voor sommigen, maar wat als je werkt in Brussel? Of zelfs Antwerpen?
In Wallonie kan je ook veel meer waar voor je geld krijgen. Moet iemand me toch is uitleggen waarom we dat dan niet massaal doen.
In Wallonie kan je ook veel meer waar voor je geld krijgen. Moet iemand me toch is uitleggen waarom we dat dan niet massaal doen.
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Ik combineer mijn bezoek aan de NL supermarkt steeds met een kijkje bij de plaatselijke immo kantoren, moet je ook eens doen, qua prijzen is het goedkoop, en op amper 20 km ben je in Brugge !
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Dus patrick, waarom gaan we er niet allemaal wonen? Lijkt me een no brainer?