Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Volgens mij betekent het dat banken/brokers de datum van 31 aug mogen vervroegen maar niet wat betreft Tak 21 (verzekeringsinstellingen)...
Komaan hé Jambon, ieder gelijk voor de wet hé zeg, met dat gefoefel met Febelfin...
Komaan hé Jambon, ieder gelijk voor de wet hé zeg, met dat gefoefel met Febelfin...
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
er staat nergens 'dit jaar' én, je zal dit jaar wel moeten kiezen tss opt in/outpatrick4 schreef: ↑15 april 2026, 15:37Niks. Dat is pas voor volgend jaar.doorwinterd schreef: ↑15 april 2026, 15:22 is het al duidelijk welke gegevens je zal moeten invullen in de belastingbrief?
(naast het feit dat je alles ter controle moet kunnen voorleggen)
- één getal? bv netto meerwaarde of netto te betalen of terug te vorderen
- twee? = bv gerealiseerde min- en meerwaarde - alles of ten belope van
- onterecht betaalde meerwaarde
etc
15k meerwaarde moeten invullen of 250k winst + 235k verlies, lijkt me als start een heel verschil
Waarom? In deze tijd kan alles zo maar. En hangt ook van de grootte van je port. af.doorwinterd schreef: ↑15 april 2026, 18:44er staat nergens 'dit jaar' én, je zal dit jaar wel moeten kiezen tss opt in/out
15k meerwaarde moeten invullen of 250k winst + 235k verlies, lijkt me als start een heel verschil
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
In de mail van MeDirect staat dat zij bij opt-out enkel het totaal aan meerwaarde moeten doorgeven aan de fiscus: dus 250kdoorwinterd schreef: ↑15 april 2026, 18:44 [...], je zal dit jaar wel moeten kiezen tss opt in/out
Maar waar dat beslist is, is me een raadsel.
Binnenkamers tussen Jambon en Febelfin, wellicht
Ik denk dat je het niet goed begrepen hebt.spaarfreakje schreef: ↑15 april 2026, 19:43In de mail van MeDirect staat dat zij bij opt-out enkel het totaal aan meerwaarde moeten doorgeven aan de fiscus: dus 250kdoorwinterd schreef: ↑15 april 2026, 18:44 [...], je zal dit jaar wel moeten kiezen tss opt in/out
Maar waar dat beslist is, is me een raadsel.
Binnenkamers tussen Jambon en Febelfin, wellicht![]()
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Hoezo? Hoe begrijpt gij het?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
OK en dan kun je de verliezen er van aftrekken.
Maar wat je meld van winst en verlies lijkt me geen reeël geval. Of je moet echt veel aan het gokken zijn geweest de eerste 3 maanden van het dit jaar..
Bij je belastingopgeave zul je op het formulier wel zien wat je in moet vullen.
Als men zowel de winsten als de verliezen APART zou moeten vermelden dan kan de roverheid er makkelijker de speculanten uit halen.
(Dat zou wel eens de verborgen agenda kunnen zijn ).
Bij dergelijke bedragen gaan er wel wat alarmen af.
Indien enkel het saldo zou moeten vermeld worden dan valt het niet op.
Ik vrees wel dat dat wel de bedoeling is.
(Dat zou wel eens de verborgen agenda kunnen zijn ).
Bij dergelijke bedragen gaan er wel wat alarmen af.
Indien enkel het saldo zou moeten vermeld worden dan valt het niet op.
Ik vrees wel dat dat wel de bedoeling is.
Dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Wat je moet doen is het reultaat in de belastingsaangifte opnemen, maar de bewijsstukken bijhouden. Maar de fiscus zal reeds over de bewijsstukken beschikken, wandt de broker is verplicht een lijst met transacties door te sturen. De speculanten eruit halen is dus erg simpel. Speculanten kiezen dus voor opt-in.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Naar mijn gevoel, wordt er met deze wetgeving minder gespeculeerd. Minder beurstaksen, minder te realiseren verliezen. Ik denk nu 2 * na alvorens te kopen, geen gokjes meer, en geen verliezen. Dat laatste heeft dan weer meer te maken met beurzen op topniveau (geen idee hoe dat kan geg. de geopolitiek en olieprijzen) dan met wijsheid.
't Blijft een rem op het handelen voor particulieren. En heb voor het jaareinde wat verkocht ipv te houden, helaas. Een BNP bvb. Fiscaliteit zou nooit beleggingen op die manier mogen sturen. In die zin alleen al is deze wetgeving een draak.
't Blijft een rem op het handelen voor particulieren. En heb voor het jaareinde wat verkocht ipv te houden, helaas. Een BNP bvb. Fiscaliteit zou nooit beleggingen op die manier mogen sturen. In die zin alleen al is deze wetgeving een draak.
Bij mij gaat de "lieve overheid" er dit jaar geen zaak aan doen.
geen aan- en verkopen : bijgevolg beurstaks 0,00 euro en dus ook geen meerwaardetaks.
Ze gaan er hopelijk dik hun broek aan scheuren.
geen aan- en verkopen : bijgevolg beurstaks 0,00 euro en dus ook geen meerwaardetaks.
Ze gaan er hopelijk dik hun broek aan scheuren.
Buitenlandse brokers zin dat niet verplicht uiteraard.patrick4 schreef: ↑Gisteren 09:21Dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Wat je moet doen is het reultaat in de belastingsaangifte opnemen, maar de bewijsstukken bijhouden. Maar de fiscus zal reeds over de bewijsstukken beschikken, wandt de broker is verplicht een lijst met transacties door te sturen. De speculanten eruit halen is dus erg simpel. Speculanten kiezen dus voor opt-in.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik durf wedden dat hun redenering de volgende is:
Fin instellingen dienen de SOM van de gerealiseerde meerwaarden door te geven, waarvan nog geen RV werd afgehouden.
Dat is hun énige taak.
Gevolg:
1) minderwaarden worden NIET gerapporteerd door de broker
2) bij opt-in hebt ge uw 10% betaald en wordt niks doorgegeven, de Overheid is niet in de details geïnteresseerd.
Uitsluitsel hierover moet voor einde mei bekend zijn via een gepubliceerd KB, zoniet is er een majeur probleem.
NADIEN is het volledig de verantwoordelijkheid van de belastingplichtige om ENKEL diezelfde sommen, van nog niet aan de RV onderworpen meerwaarden, op zijn aangifte in te vullen.
Bij buitenlandse brokers dient hij de som zelf te maken.
Wellicht zal er maar 1 vak in te vullen zijn, hoewel het beter zou zijn, de sommen apart te houden per effectenrekening (waarop opt-out gevraagd werd).
De effectenrekeningen met opt-in moeten met zekerheid NIET aangegeven worden op die plaats.
Wel nog de meerwaarde gerealiseerd met beleggingsgoud, crypto, wisselkoers-speculatie en Tak 21/23.
In een ANDER vak zal men de mogelijkheid hebben de vrijstelling aan te vragen, indien gewenst.
In een DERDE vak, zal men de mogelijkheid hebben om evt. minwaarden in rekening te brengen, indien gewenst.
In een VIERDE vak, zal men ten slotte de herberekening kunnen vragen op basis van werkelijke aankoopkoersen ipv op basis van het 'foto-moment' (indien van toepassing én indien gewenst).
Als die instructies (vooral de volgorde) pas begin 2027 door de belastingadministratie bekend gemaakt wordt, wat zeer waarschijnlijk is; zal het nog massa's klachten regenen, omdat die eigenlijk mee bepalend zijn voor wat de gevolgen van de gemaakte keuze opt-in/opt-out voor de betrokkene is. Men heeft dus een blinde keuze moeten maken!
Nochtans zijn bezwaren bij het Grondwettelijk Hof dan NIET meer mogelijk, want die moeten binnen de 6 md (na publicatie van de wet in het SB) aangemeld zijn, dus wellicht uiterlijk 31/12/2026
Het is dus wel belangrijk dat sommigen zich daar nu al mee bezig houden...
Fin instellingen dienen de SOM van de gerealiseerde meerwaarden door te geven, waarvan nog geen RV werd afgehouden.
Dat is hun énige taak.
Gevolg:
1) minderwaarden worden NIET gerapporteerd door de broker
2) bij opt-in hebt ge uw 10% betaald en wordt niks doorgegeven, de Overheid is niet in de details geïnteresseerd.
Uitsluitsel hierover moet voor einde mei bekend zijn via een gepubliceerd KB, zoniet is er een majeur probleem.
NADIEN is het volledig de verantwoordelijkheid van de belastingplichtige om ENKEL diezelfde sommen, van nog niet aan de RV onderworpen meerwaarden, op zijn aangifte in te vullen.
Bij buitenlandse brokers dient hij de som zelf te maken.
Wellicht zal er maar 1 vak in te vullen zijn, hoewel het beter zou zijn, de sommen apart te houden per effectenrekening (waarop opt-out gevraagd werd).
De effectenrekeningen met opt-in moeten met zekerheid NIET aangegeven worden op die plaats.
Wel nog de meerwaarde gerealiseerd met beleggingsgoud, crypto, wisselkoers-speculatie en Tak 21/23.
In een ANDER vak zal men de mogelijkheid hebben de vrijstelling aan te vragen, indien gewenst.
In een DERDE vak, zal men de mogelijkheid hebben om evt. minwaarden in rekening te brengen, indien gewenst.
In een VIERDE vak, zal men ten slotte de herberekening kunnen vragen op basis van werkelijke aankoopkoersen ipv op basis van het 'foto-moment' (indien van toepassing én indien gewenst).
Als die instructies (vooral de volgorde) pas begin 2027 door de belastingadministratie bekend gemaakt wordt, wat zeer waarschijnlijk is; zal het nog massa's klachten regenen, omdat die eigenlijk mee bepalend zijn voor wat de gevolgen van de gemaakte keuze opt-in/opt-out voor de betrokkene is. Men heeft dus een blinde keuze moeten maken!
Nochtans zijn bezwaren bij het Grondwettelijk Hof dan NIET meer mogelijk, want die moeten binnen de 6 md (na publicatie van de wet in het SB) aangemeld zijn, dus wellicht uiterlijk 31/12/2026
Het is dus wel belangrijk dat sommigen zich daar nu al mee bezig houden...
Ik vrees dat u gelijk over de volledige tekst hebt helaas.
En bovendien is het volgende ook een heel belangrijke :
'1) minderwaarden worden NIET gerapporteerd door de broker"
En bovendien is het volgende ook een heel belangrijke :
'1) minderwaarden worden NIET gerapporteerd door de broker"
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ja, maar als ze geen buitenlandse brokers hebben en niks terugvorderen, zullen ze niet geviseerd worden. Bevrijdende RV, weet je wel.
Speculatie of niet. Verstandig en voorzichtig persoon, of niet.
Een soort amnestie van Jambon, onder het motto:
"Wie braaf is (in België belegt en de 10% betaalt) krijgt lekkers, wie stout is de roe."