Wat met obligatiefondsen in 2013?
TIP
Re: Wat met obligatiefondsen in 2013?
Alhoewel het plaatje imho duidelijk is hier iets meer uitleg: http://systematicrelativestrength.com/2 ... -vs-bonds/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Klopt, maar dat klopt dan ook zeker voor een spaarboekje... En als ik mijn geval bekijk, ben beginnen sparen rond het jaar 2000 dan is mijn obligatiefonds dat het meest heeft opgebracht en het slechtste mijn aandelen en dan presteren die nog beter dan de bel20 want die staat nog op verlies en mijn aandelen staan status quo. Dan is zelfs een spaarboekje beter want daar kan men niet op verliezen!Spaarplan schreef:Alhoewel het plaatje imho duidelijk is hier iets meer uitleg: http://systematicrelativestrength.com/2 ... -vs-bonds/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb vorig jaar twee obligatiefondsen gekocht ter beveiliging tegen de eurocrisis :
JP Morgan Aggregate Bond Dis
Fidelity Fund US Dollar Bond Dis
Deze twee fondsen staan nu op negatief. T.t.z. JP Morgan staat nu op nulpositie door het dividend dat ik kreeg. FF staat in min.
Ik las nu vandaag dat er sprake van is dat de langetermijnrente binnen afzienbare tijd zal stijgen, waardoor de obligaties aan hun hoogtepunt zijn.
Geldt dat ook voor obligatiefondsen , en meer specifiek voor deze in US dollars ? Ik ben een echte leek op die vlak, vandaar graag wat info van doorwinterde beleggers.
JP Morgan Aggregate Bond Dis
Fidelity Fund US Dollar Bond Dis
Deze twee fondsen staan nu op negatief. T.t.z. JP Morgan staat nu op nulpositie door het dividend dat ik kreeg. FF staat in min.
Ik las nu vandaag dat er sprake van is dat de langetermijnrente binnen afzienbare tijd zal stijgen, waardoor de obligaties aan hun hoogtepunt zijn.
Geldt dat ook voor obligatiefondsen , en meer specifiek voor deze in US dollars ? Ik ben een echte leek op die vlak, vandaar graag wat info van doorwinterde beleggers.

- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Beste Katrien,
Vooreerst heb je zichtbaar op de notatie van deze fondsen niet echt opbrengst; maar het zijn distributie fondsen. Dit wil zeggen je didivend hebt gehad van zo'n 4% da's toch al iets ?
Beide fondsen zitten is US staatspapier. Algemeen wordt aangenomen dat dit al over zijn hoogtepunt is/zal zijn en je dit beter verkoopt.
meer uitleg op http://www.mijnkapitaal.be/obligaties-s ... bligaties/ een beetje doorschuiven naar onderen.
Het moment van verkoop moet je eventueel laten afhangen van het moment van uitbetaling van dividend (bekijken bij uw bankuitreksels?).
Verder speelt de koers usd/euro ook een rol. De euro staat nog altijd redelijk sterk dus je gaat maar weinig euro's krijgen voor je dollars.
Je kunt dit opvangen door eventueel te herbeleggen in een nieuw usd fonds of een fonds waarin usd genoteerd papier of waarden zitten zit.
Gezien je voor veiligheid kiest misschien eens kijken naar carmingnac patrimoine. Is sterk USD afhankelijk en miste afgelopen maanden een beetje de boot en is daarom nu redelijk goedkoop in aankoop.
Dit is een flexibel mixed fonds. Die gaan in jouw plaats bepalen of je meer aandelen of meer obligaties moet aanhouden. Dan moet je dit zelf niet opvolgen.
Nadeel 1% instap naar ik veronderstel bij rabo
Vooreerst heb je zichtbaar op de notatie van deze fondsen niet echt opbrengst; maar het zijn distributie fondsen. Dit wil zeggen je didivend hebt gehad van zo'n 4% da's toch al iets ?
Beide fondsen zitten is US staatspapier. Algemeen wordt aangenomen dat dit al over zijn hoogtepunt is/zal zijn en je dit beter verkoopt.
meer uitleg op http://www.mijnkapitaal.be/obligaties-s ... bligaties/ een beetje doorschuiven naar onderen.
Het moment van verkoop moet je eventueel laten afhangen van het moment van uitbetaling van dividend (bekijken bij uw bankuitreksels?).
Verder speelt de koers usd/euro ook een rol. De euro staat nog altijd redelijk sterk dus je gaat maar weinig euro's krijgen voor je dollars.
Je kunt dit opvangen door eventueel te herbeleggen in een nieuw usd fonds of een fonds waarin usd genoteerd papier of waarden zitten zit.
Gezien je voor veiligheid kiest misschien eens kijken naar carmingnac patrimoine. Is sterk USD afhankelijk en miste afgelopen maanden een beetje de boot en is daarom nu redelijk goedkoop in aankoop.
Dit is een flexibel mixed fonds. Die gaan in jouw plaats bepalen of je meer aandelen of meer obligaties moet aanhouden. Dan moet je dit zelf niet opvolgen.

Het is zo simpel, als een glas water drinken.
Stijgt de rente, dan dalen de obligatie(fondsen), daalt de rente, dan stijgen de obligatie(fondsen.
Daar de rente steeds maar daalde, stegen de obligatiefondsen,
Stijgt de rente, dan dalen de obligatie(fondsen), daalt de rente, dan stijgen de obligatie(fondsen.
JulusCesar schreef:Beste Katrien,
Voor Carmignac Patrimoine, heb je daar een ISIN code van ? Is dat ook een fonds in US dollars maar die noteert in Eur ?
De datum van de dividenduitkeringen liggen bij beide fondsen pas in september - oktober. Is het opportuun om nog te wachten tot dan of kan ik beter nu al herbeleggen in bv Carmignac Patrimoine of iets anders.
Dit zijn mijn twee eerste fondsen ooit die ik gekocht heb, dus ik ben complete leek.
patrick1 schreef:Het is zo simpel, als een glas water drinken.
Zo ver was ik al, maar in mijn geval hebben je nog het wisselrisico erbij, dus is het moeilijk om in te schatten wat je moet doen, want ik heb de indruk dat mijn fondsen vooral interessant worden als de euro zwakker wordt. Maar of en wanneer dat zal gebeuren, dat is natuurlijk de vraag.
Carmignac Patrimoine: FR0010135103
Misschien overwegen om niet alles in CP te steken, maar een tweede mooi (defensief) fonds erbij te nemen, nl. Ethna Activ ET (isin: LU0431139764), kwestie van toch een beetje te spreiden... Wanneer je beide fondsen eens door de zoekmodule van deze site haalt, zul je heel wat info bekomen; beide fondsen sluiten goed bij elkaar aan.
Misschien overwegen om niet alles in CP te steken, maar een tweede mooi (defensief) fonds erbij te nemen, nl. Ethna Activ ET (isin: LU0431139764), kwestie van toch een beetje te spreiden... Wanneer je beide fondsen eens door de zoekmodule van deze site haalt, zul je heel wat info bekomen; beide fondsen sluiten goed bij elkaar aan.
Karien, dat lijkt mij nogal logisch, als ge fondsen hebt die niet in Euro landen investeren en dus niet in Euro.ik heb de indruk dat mijn fondsen vooral interessant worden als de euro zwakker wordt.
Als het geheel van munten waarin het fonds geïnvesteerd heeft stijgt tov de Euro, krijgt ge inderdaad meer Euro's terug bij verkoop.