ING >> Belfius.. Of andere bank
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Ik vind het toch geruststellend dat je in geval van naar een kantoor in de buurt kan gaan.Orp schreef:Neem dan toch gewoon een onlinebank?
IS er eigenlijk nog een reden om naar een bank te gaan?
Ooit meegemaakt dat ik weken niet kon inloggen bij een onlinebank waar ik enkel een spaarrekening heb. Zoiets wil je niet meemaken bij je 'hoofdbank'.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Een bank moet als onderneming natuurlijk geld verdienen, maar bovenstaande reactie is dan toch een toonvoorbeeld van "klantonvriendelijkheid" en hoe het niet moet. Ik verwacht van mijn leverancier dat hij mij het beste product geeft dat aan mijn noden beantwoordt, niet dat hij mij het product verkoopt waar hij het meest marge op heeft. Uiteraard binnen het gamma dat de bank aanbiedt.anonymous schreef: Een bank is geen vzw. Een bankbediende wordt niet betaald om de klant het meest interessante product aan te geven, maar hetgeen waar de bank het meeste aan verdient.
Net hetzelfde als er bij andere winkels gebeurt. Een winkel die enkel Miele verkoopt, zal je nooit vertellen dat je een Bauknecht bij een andere winkel zal moeten gaan kopen.
-
- VIP member
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 13 nov 2013
- Contacteer:
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
@Ardennois Het is ooit anders geweest. Herinner mij de tijd van de KB. Daar dacht men met de klant mee. In NL was het toen reeds oppassen geblazen. Hun geldzucht heeft zich uiteindelijk tegen de banken zelf gekeerd.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Ik vrees toch dat je naar iets op zoek bent dat niet (meer) bestaat. Je wil de voordelen van een online bank gecombineerd met een niet-assertieve gepersonaliseerde aanpak. De enige mogelijkheid die overblijft zijn zelfstandige kantoorhouders, maar de "goede" (vooral in de ogen van de bank dan), zullen je toch hoogstwaarschijnlijk allerlei extra diensten willen verkopen. Dat is nu eenmaal die mensen hun brood.
-
- VIP member
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 13 nov 2013
- Contacteer:
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Er bestaat toch nog zo iets als fatsoenlijkheid ? Ben ervan overtuigd dat dit op de lange termijn loont. Klanten pluimen hoort daar in elk geval niet bij. Herinner je Votron. Bij Fortis moest men op de duur het papier langs beide zijden bedrukken om de uit de hand gelopen hebzucht van meneer te compenseren. Het was ook in dit klimaat dat Goldman/Buffett (CDO) en Madoff hun kans schoon zagen.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Eerste dag opleiding kantoormedewerker bij bovengenoemde bank: "Je gaat klanten producten moeten verkopen die niet hun belang zijn. Als je daar problemen mee hebt, dan vertrek je beter nu.". Met andere woorden: fatsoen is al láng uit de functieomschrijving verdwenen.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Duidelijker kan het niet. Een groot deel van de private klanten van grootbanken zijn volgens mij de oudere generaties met veel spaargelden die hondstrouw zijn aan hun grootbank, al worden ze geschoren. Echter tegen pakweg 20 jaar later zal die generatie serieus uitgedund zijn. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het aantal klanten van deze grootbanken net zo zal slinken zoals het met de kerk en het stemmenaantal van de CD&V vergaan is, tenzij ze dringend het geweer van schouder gaan veranderen (wat ik niet zie gebeuren).Didymus schreef:Eerste dag opleiding kantoormedewerker bij bovengenoemde bank: "Je gaat klanten producten moeten verkopen die niet hun belang zijn. Als je daar problemen mee hebt, dan vertrek je beter nu.". Met andere woorden: fatsoen is al láng uit de functieomschrijving verdwenen.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
@ Diane: ik ben lang nog niet met pensioen of overleden.
Verder wil ik nog even melden dat het met je huisbankier gewoon belangrijk is duidelijke afspraken te maken: wil je info krijgen rond nieuwe producten? Met welke frequentie wil je je dossier bekijken met je bankier?
Als ik nieuwe klant over de vloer krijg werk ik op volgende manier: ik stel mezelf kort voor, vraag zelfde aan klant zodat ik hem/haar kan leren kennen. Daarna leg je de werking van je eigen bank uit.
Dan volgt de cruciale vraag naar je potentiële klant toe of hij/zij zich in die werking kan terugvinden. Indien ja, dan maak ik vervolgafspraak om klant en zijn dossier (familiale situatie, vermogen, fiscaliteit, ...) te bekijken wat reeds geregeld is.
Indien hij zich er niet in kan terugvinden, dan is het beter geen relatie met elkaar op te bouwen.
Als klant zou je je toch na tijdje gaan ergeren, als bankier heb je dan tijd niet gespendeerd aan de klanten die je vertrouwen en die je manier van werken wel apprecieren.
Ikzelf heb liever 100 klanten die tevreden zijn van je, dan 200 waarvan de helft het onmogelijke van je verwacht.
Ik kan ook geen 4% op spaarrekeningen toveren, maar kan wel al mijn klanten informeren als er nieuwe spaarformule gelanceerd wordt die beter is dan de vorige.
De reden waarom ik op dit forum zit,is om beter inzicht te krijgen in wat mensen belangrijk vinden van hun bank(Ier) zodat ik dit kan meenemen en mijn klanten nog meer en beter kan servicen.
Verder wil ik nog even melden dat het met je huisbankier gewoon belangrijk is duidelijke afspraken te maken: wil je info krijgen rond nieuwe producten? Met welke frequentie wil je je dossier bekijken met je bankier?
Als ik nieuwe klant over de vloer krijg werk ik op volgende manier: ik stel mezelf kort voor, vraag zelfde aan klant zodat ik hem/haar kan leren kennen. Daarna leg je de werking van je eigen bank uit.
Dan volgt de cruciale vraag naar je potentiële klant toe of hij/zij zich in die werking kan terugvinden. Indien ja, dan maak ik vervolgafspraak om klant en zijn dossier (familiale situatie, vermogen, fiscaliteit, ...) te bekijken wat reeds geregeld is.
Indien hij zich er niet in kan terugvinden, dan is het beter geen relatie met elkaar op te bouwen.
Als klant zou je je toch na tijdje gaan ergeren, als bankier heb je dan tijd niet gespendeerd aan de klanten die je vertrouwen en die je manier van werken wel apprecieren.
Ikzelf heb liever 100 klanten die tevreden zijn van je, dan 200 waarvan de helft het onmogelijke van je verwacht.
Ik kan ook geen 4% op spaarrekeningen toveren, maar kan wel al mijn klanten informeren als er nieuwe spaarformule gelanceerd wordt die beter is dan de vorige.
De reden waarom ik op dit forum zit,is om beter inzicht te krijgen in wat mensen belangrijk vinden van hun bank(Ier) zodat ik dit kan meenemen en mijn klanten nog meer en beter kan servicen.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Over bankieren en menselijk contact. Ik heb ooit eens op spaargids volgende woorden gelezen: als een menselijke contact wil, ga ik wel op café.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Ik weet eigenlijk niet of dit on topic is offtopic, maar heeft er iemand recentelijk nog iets gehoord van of over NewB?
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Het laatste en enige wat die gedaan hebben op bankvlak is het aankondigen van een prepaid kredietkaart.
Vele maanden geleden.
Vandaag lees ik op hun website dat de kaart nog niet echt uit is.
Ik vrees dat ik me bij NEWB heb laten beetnemen door marketingpraatjes.
Vele maanden geleden.
Vandaag lees ik op hun website dat de kaart nog niet echt uit is.
Ik vrees dat ik me bij NEWB heb laten beetnemen door marketingpraatjes.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Is dat werkelijk het enige?
Hebben ze zelfs niet eens meer plannen naar de toekomst toe?
Dat is immens triest, of lachwekkend, al naargelang je het bekijkt.
Hebben ze zelfs niet eens meer plannen naar de toekomst toe?
Dat is immens triest, of lachwekkend, al naargelang je het bekijkt.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
@haelewyn: neem me niet kwalijk dat ik dit uitspreek, maar het lijkt mij alsof nooit iemand iets goed voor jou kan betekenen en geen enkel bedrijf in de wereld iets goed doet. Dan ligt de vraag mss wel of je niet teveel in het verleden leeft en alles wat nieuw is en op ons afkomt direct slecht is. Je veralgemeent wel enorm. Om het met je bakkers en slagerstermen uit te drukken: als je op 1 plaats slechte prepare hebt gekocht, zijn alle vleeswaren bij alle slagers in 1 oogopslag bedorven waren...
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
Als ik bij alle beenhouwers in mijn gemeente alleen maar slechte preparé koop, dan is alle preparé in mijn gemeente slecht. Jammer, maar helaas.
Er is, om het in beenhouwerstermen uit te drukken, wel degelijk nog lekkere preparé te koop in mijn gemeente. En niet iedere bank doet het dus uitsluitend slecht. Ik denk dat iedere bank wel iets goeds heeft in zijn productgamma.
Ik schreef waarom ik ING na 20 jaar de rug toekeer. Ik kan ook schrijven over de redenen waarom ik er 20 jaar gebleven ben. Omdat het vroeger wel erg goed was om daar klant te zijn, een band te voelen met de mensen die er werkten, niet lastig gevallen te worden met verkoopspraatjes, goed online bankieren te zien, service op maat te krijgen, correct bankieren zonder vergissingen in mijn nadeel. Als die service kan terugkomen wil ik graag enkele euros per maand betalen voor mijn zichtrekening.
Maar that was then and this is now.
Vernieuwing is prachtig als het een verbetering is (voor mij). Internet is een prachtige vernieuwing.
Thuisbankieren : prachtig ! Wel jammer dat het zoveel jobs heeft gekost.
Ik neem je niets kwalijk, Vita. Het zou triest zijn als niemand hier wat te vertellen had.
Je hebt recht op je eigen mening. En ook het recht om die uit te spreken. Jouw mening wordt gekleurd door je job. De mijne door mijn ervaringen als klant.
Ik ben niet tegen alles wat nieuw is. Ik ben tegen vernieuwing die geen verbetering is.
Door te zeggen dat geen enkel bedrijf iets goed kan doen voor mij veralgemeen je toch ook wel erg.
Er is, om het in beenhouwerstermen uit te drukken, wel degelijk nog lekkere preparé te koop in mijn gemeente. En niet iedere bank doet het dus uitsluitend slecht. Ik denk dat iedere bank wel iets goeds heeft in zijn productgamma.
Ik schreef waarom ik ING na 20 jaar de rug toekeer. Ik kan ook schrijven over de redenen waarom ik er 20 jaar gebleven ben. Omdat het vroeger wel erg goed was om daar klant te zijn, een band te voelen met de mensen die er werkten, niet lastig gevallen te worden met verkoopspraatjes, goed online bankieren te zien, service op maat te krijgen, correct bankieren zonder vergissingen in mijn nadeel. Als die service kan terugkomen wil ik graag enkele euros per maand betalen voor mijn zichtrekening.
Maar that was then and this is now.
Vernieuwing is prachtig als het een verbetering is (voor mij). Internet is een prachtige vernieuwing.
Thuisbankieren : prachtig ! Wel jammer dat het zoveel jobs heeft gekost.
Ik neem je niets kwalijk, Vita. Het zou triest zijn als niemand hier wat te vertellen had.
Je hebt recht op je eigen mening. En ook het recht om die uit te spreken. Jouw mening wordt gekleurd door je job. De mijne door mijn ervaringen als klant.
Ik ben niet tegen alles wat nieuw is. Ik ben tegen vernieuwing die geen verbetering is.
Door te zeggen dat geen enkel bedrijf iets goed kan doen voor mij veralgemeen je toch ook wel erg.
Re: ING >> Belfius.. Of andere bank
De jongere generatie zal gewoon shoppen en shoppen en enkel maar kopen bij diegene die op dat moment het gunstigste is. Bij bank x een rekening, bij bank y een spaarrekening bij bank z een verzekering, enz ... Hun nieuwe banken worden misschien wel google of apple. Trouw aan één of een paar banken zal er nog minder zijn, tenzij een uitzondering. Het aantal bankkantoren zie ik de volgende 20 jaar zeker met de helft inkrimpen, dat wordt een bloedbad onder de bankbediendes. Zelf ga ik bv. alleen nog maar 1x per jaar een bankkantoor binnen om mijn rekeninguittreksels af te drukken (anders sturen ze die mij ongevraagd betalend op) en ik kan dat doen zonder één woord tegen de bankbediende te zeggen. Met een paar sites als bv. Spaargids.be weet ik meer dan genoeg of er nieuwtjes op de markt zijn en dat volstaat ruimschoots voor mijn bankbehoeftes.haelewyn schreef: @Ardennois : welke evolutie zie jij er dan aan te komen met de klant uit de jongere generatie ?
Iedereen vlucht weg bij de grootbanken en gaat naar de kleine spelers op de markt ? Maar doen die het beter ?
De kleine spelers doen het qua service/contact niet beter op de markt, maar 1) zijn het interessants qua opbrengst 2) zijn het laagst in kostenstructuur 3) met een paar muisklikken kan je alles vanuit je zetel regelen 4) ze vallen je niet met van alles lastig want het is een onpersoonlijke bankrelatie. Dus voor mij 4 fundamentele voordelen om de grootbanken links te laten liggen. Voor sociaal contact moet je toch niet in een bankkantoor zijn lijkt mij, het beheer van mijn zuurverdiende centen is een ernstige zaak, geen sentimentele.
@ Vita: welkom op deze site. Mochten alle bankiers zo spreken en handelen dan zou er geen zo'n vertrouwensbreuk zijn. Het is echter mijn sterke indruk dat de doorsnee bankier eerder is zoals anonymous en Didymus het hier schetsten waarbij klanten vooral aangesmeerd worden wat in het belang van de bank is. Vertrouwen is dus iets heel broos, het komt te voet, maar gaat weg te paard. Eens het vertrouwen geschaad is het moeilijk dit nog recht te trekken.