Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Toch zal een tweedehands fiets ( elektrisch/ speed pedelec) bijna altijd de goedkoopste oplossing zijn. Het meest bespaar je trouwens door een auto minder in het gezin te hebben. Een auto die stilstaat maar ingeschreven is, kost elke dag geld.
Als je een autoverzekering hebt, dan is daar vaak een fietsverzekering bij.
De meeste fietsen ( elektrisch/ speed pedelec) zijn spijtig genoeg niet gemaakt om 10 jaar of 75.000 km mee te rijden. Ttz, de fiets kan die afstand en de leeftijd wel aan, maar je hebt er ondertussen evenveel aan onderhoud en wisselstukken betaald als de fiets destijds kostte. Als je alle stukken nog kan krijgen tenminste, vaak moet je complete delen ( versnelling, remmen, verlichting, ...) vervangen.
De leasingmaatschappij samen met de kilometervergoeding verleiden je wel om elke 3 jaar voor een nieuw exemplaar te gaan. Straks gaan we geen auto's maar fietsen naar Afrika verschepen ...
Als je een autoverzekering hebt, dan is daar vaak een fietsverzekering bij.
De meeste fietsen ( elektrisch/ speed pedelec) zijn spijtig genoeg niet gemaakt om 10 jaar of 75.000 km mee te rijden. Ttz, de fiets kan die afstand en de leeftijd wel aan, maar je hebt er ondertussen evenveel aan onderhoud en wisselstukken betaald als de fiets destijds kostte. Als je alle stukken nog kan krijgen tenminste, vaak moet je complete delen ( versnelling, remmen, verlichting, ...) vervangen.
De leasingmaatschappij samen met de kilometervergoeding verleiden je wel om elke 3 jaar voor een nieuw exemplaar te gaan. Straks gaan we geen auto's maar fietsen naar Afrika verschepen ...
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
En de "occasions" worden naar Afrika geschonken? Of toch verkocht aan het "Globale Zuiden"? En dit kadert natuurlijk in "Duurzaamheid"? Ja toch? ![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
In dit geval zeker interessant.karine schreef: ↑27 april 2024, 20:36Dan praat je ook over een ander segment van fietsen. Ik veronderstel dat jij het over een gewone fiets hebt zonder motor voor €1100.
Fietsen van 6 a 8000 euro en 3-4 jaar oud betaal je tweedehands nog snel 2 a 3000 euro.
Ik fiets ook +7000km/jaar en dan is een deftige speed pedelec ook wel echt nodig.
Mijn vorige leasefiets heb ik vlotjes afbetaald door de vergoedingen, na 3 jaar aangekocht voor €800 en verder verkocht voor €2000.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Dat de staat/belastingen de grote verliezer is. Geld dat ze moeten besteden wat ze ook anders (bijvoorbeeld zorg) of niet hadden kunnen gebruiken (bijvoorbeeld minder begrotingstekort, of minder belasting heffen). Deze belasting moeten uiteindelijk door u als werkende betaald worden...Kevva schreef: ↑26 april 2024, 20:56Spreek je jezelf nu niet tegen? Je zegt dat het als consument/gebruiker (dus de klant) een degelijke deal is. In je volgende alinea schrijf je dat het ontzettend slecht is als particulier (=klant).Galactic schreef: ↑26 april 2024, 11:44 Los daarvan, voor de consument/gebruiker is het meestal een degelijke deal, omdat het zo belastingsvriendelijk is. (Bij ons BRUTOLOON + PATRONALE BIJDRAGE 25%).
Als particulier is het ontzettend slecht, zou jij een 2600 euro kostende fiets leasen voor 92 euro per maand? Ik niet, zelfs nog niet voor de helft daarvan.
Wat bedoel je nu?
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Daar is de staat toch altijd heel goed in geweest, idem voor de groene wagens, zonnepanelen, warmtepompen, enz te subsidiëren.Galactic schreef: ↑28 april 2024, 11:56 Dat de staat/belastingen de grote verliezer is. Geld dat ze moeten besteden wat ze ook anders (bijvoorbeeld zorg) of niet hadden kunnen gebruiken (bijvoorbeeld minder begrotingstekort, of minder belasting heffen). Deze belasting moeten uiteindelijk door u als werkende betaald worden...
Dus als ik het zo bekijk is het als particulier nog niet zo een slechte zet om elke 3 jaar een nieuwe fiets te leasen.