Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Ethias-bouwt-First versneld af - je kan uitstappen!!!
Uw totale portefeuille bestaat uit 16500 euro, als je 3000 euro wilt afhalen haal je eigenlijk 18,18% af van je portefeuille. Dit betekent dat men van elke storting 18,18% afneemt, dus 3000 x18,18%, 3500 X 18,18% en 10000 x 18,18% = 545,4... + 636,3... + 1818,.. = 3000reynkust schreef:Indien ik 3500 afhaal wordt dit afgehaald in stukjes (men zei 33 procent, wat niet kan) van elk bedrag dat ik ooit gestort heb.
Dus dit zou 1/3 zijn van 3000 , rest 2000 op 2004
3500 , rest 2334 op 2005
10.000, rest 6700 op 2008 dit kan toch niet volgens mij.
Ik zie nu wel dat van de grootste storting het meest wordt afgehouden om terug te betalen.
Dus ik wordt gestraft om iets gedeeltelijk terug te vragen.
Ik heb het in het verleden ook ondervonden dat het zo gebeurt.
En ja, ik heb het ook niet teruggevonden in mijn contract hoe het precies gebeurt, dus FIFO ( first in first out ) staat er ook niet in.reynkust schreef: DEZE regels staan nergens in het contract.(werkwijze hoe men terugbetaald , splitsing ..![]()
Zonet even een simulatie gedaan voor een gedeeltelijke opname:
"Indien u wenst verder te gaan en per post het vooringevulde document 'Opdracht tot Opname' wenst te bekomen (eveneens aan ons ondertekend terug te sturen per post, samen met een kopie van uw identiteitskaart (recto-verso)*), gelieve dan uw bankrekeningnummer (en ook uw rijksregisternummer) op te geven waarop wij moeten storten en te klikken op "Doorgaan".
Waarom geen .pdf oid die je kan afdrukken en opsturen ?
"Indien u wenst verder te gaan en per post het vooringevulde document 'Opdracht tot Opname' wenst te bekomen (eveneens aan ons ondertekend terug te sturen per post, samen met een kopie van uw identiteitskaart (recto-verso)*), gelieve dan uw bankrekeningnummer (en ook uw rijksregisternummer) op te geven waarop wij moeten storten en te klikken op "Doorgaan".
Waarom geen .pdf oid die je kan afdrukken en opsturen ?
Waarschijnlijk ben ik hier een uitzondering.
Daarom stel ik jullie de vraag:
Pensioensparen - First spaarverzekering sinds 01/12/2001.
Binnenkort bereik ik de leeftijd van 60 en word ik éénmalig belast.
Nadien kan je nog verder sparen tot 64.
Pensioensparen is dan ook mijn enige belastingsaftrek.
Wat raden jullie aan?
Daarom stel ik jullie de vraag:
Pensioensparen - First spaarverzekering sinds 01/12/2001.
Binnenkort bereik ik de leeftijd van 60 en word ik éénmalig belast.
Nadien kan je nog verder sparen tot 64.
Pensioensparen is dan ook mijn enige belastingsaftrek.
Wat raden jullie aan?
De beslissing van Ethias ging uitsluitend over de First producten zonder fiscaal voordeel en heeft dus geen enkel gevolg van Ethias First Pensioensparen of First Fiscaal. Je kunt dus best blijven sparen.
Opgelet voor het jaar dat je 60 wordt, pas sparen na je verjaardag en voor alle zekerheid de volgende maand.
Ben zelf de 60 gepasseerd en blijf sparen op op mijn First pensioenrekening tot mijn 65 zonder dat er achteraf nog een bijkomende heffing komt.
Opgelet voor het jaar dat je 60 wordt, pas sparen na je verjaardag en voor alle zekerheid de volgende maand.
Ben zelf de 60 gepasseerd en blijf sparen op op mijn First pensioenrekening tot mijn 65 zonder dat er achteraf nog een bijkomende heffing komt.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
@Hago: waarom in het jaar dat je 60 wordt pas sparen nadat je verjaard bent, of nog een maand later?
anders betaal je ook op dat bedrag de bevrijdende heffing en op de stortingen na je 60ste niet, scheelt toch al gauw 10% ofzo
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
@ Hago. Bedankt voor de reactie.
Ik ben jammer genoeg ook de eigenaar van een First Invest rekening, opgestart in 2008, dus die moet nog 4 jaar lopen om vrij te zijn van roerende voorheffing. Verleden jaar geen interest, dit jaar ook niet en het jaar daarna misschien ook niet. Haal ik mijn centen af wordt ik aan een fictieve rentevoet van 4.75 % belast. Een heel slechte zaak dus.
Ik kan sinds deze week zonder RV uitstappen.
Ik ben echter van plan het toch nog te laten staan tot in december (gegarandeerd tot dan). Dan zal ik misschien overgaan naar een getrouwheidsrekening (rabo?).
Als ik het nu afhaal, kan ik nergens nog zo een rente te pakken krijgen (3,02 netto).
Ik ben echter van plan het toch nog te laten staan tot in december (gegarandeerd tot dan). Dan zal ik misschien overgaan naar een getrouwheidsrekening (rabo?).
Als ik het nu afhaal, kan ik nergens nog zo een rente te pakken krijgen (3,02 netto).
Als je de looptijd van dergelijk contract niet uitdoet(lees minder dan 8 jaar) en je haalt vb 20000 euro af na 6 jaar looptijd dan kost je dat aan taks(rv) 20000 X 4,75 % X 21 % rv = 1197 euro...kan hoog oplopen als je het mij vraagt.
Je berekening is te laag ingeschat.
Na 6 jaar betaal je (20000 euro + 6 keer 4.75% op 20000) x 21% RV.
Als die 4.75% dan nog eens gekapitalisserd is, dan moeten we al beginnen werken met exponenten.
Na 6 jaar betaal je (20000 euro + 6 keer 4.75% op 20000) x 21% RV.
Als die 4.75% dan nog eens gekapitalisserd is, dan moeten we al beginnen werken met exponenten.
De berekening van Dandy59 is correct, je betaalt geen RV op je kapitaal, enkel op de rente verrekend aan een rentevoet van 4,75%
Ik denk dat je inderdaad gaat moeten kijken contact per contract en kijken van jaar tot jaar wat het gemiddelde jaarlijkse rendement is en van zodra dit lager is dan wat op de markt normaal is overschakelen indien ouder dan 8 jaar. Alleen zal je dan ergens moeten kunnen berekenen hoeveel het gemiddelde rendement is voor de volgende jaren,
Is er iemand die weet of we onze (oude) First kunnen/mogen behouden - ook na 2013 ? Het contract is levenslang, maar anderzijds wil Europa dat Ethias ze afstoot tegen 2013. Wat kan er gebeuren indien we nu niet op hun voorstel ingaan ?
Misschien zal Europa de contractuele verplichtingen van Ethias dan overnemen.