Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Huis kopen met eigen inbreng zonder lening

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
117 berichten
  • Pagina 2 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Roo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Roo
Verstuur privébericht

Re: Huis kopen met eigen inbreng zonder lening

• Citeer

Bericht door Roo » 16 januari 2017, 12:39

Dat is zeker ook geen slecht idee. Heb ik nooit gezegd. De vraag is hoeveel wil je uit je geld halen, hoeveel risico wil je nemen, en hoeveel wil je er met bezig zijn.

Maar zelf zou ik die €100k nooit laten liggen, want het is (letterlijk) gratis geld wanneer je optimaal leent in combinatie met de fiscale aftrek. Zet ze desnoods op een termijnrekening voor 7 jaar, aan 1.5%. Dat is dan ook €1,500 die je cadeau krijgt per jaar.

Woz

• Citeer

Bericht door Woz » 16 januari 2017, 14:18

Mijn mening:

Het is gratis geld met een verborgen risicopremie.

Oimen
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Oimen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Oimen » 16 januari 2017, 22:04

Dag iedereen,

Bedankt voor de boeiende reacties :)

Het lijkt ons verleidelijk om voor de winsten te gaan op lange termijn maar we houden niet echt van grote risico's.
Niet lenen en het bedrag dat we hier maandelijks niet aan uitgeven in een vrij veilig fonds of termijnrekening steken lijkt ons beter voor de nachtrust.
Of zeer weinig lenen indien toch nodig.

Lenen en dan een groot bedrag voor langere termijn vast zetten geeft in geval van tegenvallende resultaten en verlies mss ook problemen en complicaties indien we uit mekaar zouden gaan.
We hopen dat dit niet gebeurt natuurlijk maar we willen met alles rekening houden en nu goeie afspraken maken.

Of zien we dat verkeerd?

witte merel
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer witte merel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door witte merel » 16 januari 2017, 22:44

Inderdaad, gemoedsrust is zeker de moeite waard. Veel mensen vergeten dat ze bij een lening ook risico's nemen. De kans bestaat altijd dat er zich onverwachte wendingen voordoen zoals ziekte, ongeval,...enz., waarbij die maandelijkse afbetalingen een zware of misschien ook een te zware last kunnen worden. Je kan ook fiscaal nog een stuk recupereren door aan langetermijnsparen te doen. Je kan maandelijks opnieuw een bedrag sparen en dit voor beleggingen reserveren. En je kan ook meer genieten van het leven omdat je elke maand meer de vrijheid hebt met je centen te doen wat je wil.

witte merel
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer witte merel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door witte merel » 16 januari 2017, 23:17

Wij hebben een huis gebouwd nadat we eerst alles zelf gespaard hadden. We konden daarna nog sparen en zijn daarna telkens kunnen ingaan op interessante beleggingen en spaarformules die zich voordeden. Wij hebben daar nooit spijt van gehad dat we het fiscaal voordeel van een lening aan ons lieten voorbijgaan. Integendeel, toen we achteraf de rekening maakten, dan hadden we ruimschoots het verlies van die duizenden euro's aan fiscaal voordeel teruggewonnen. Pas op, door banken wordt u altijd het totaal fiscaal voordeel voorgespiegeld, terwijl in een gezin ook werksituaties kunnen wisselen zodat de meeste mensen nooit aan alle voorwaarden voldoen om dit totale fiscale voordeel te bekomen. En vergeet zeker nooit alle bijkomende kosten mee te rekenen (ook latere kosten zoals bv. wanneer een nieuwe hypotheekinschrijving moet genomen worden). Lenen kost ook geld !

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 17 januari 2017, 07:36

witte merel schreef:Inderdaad, gemoedsrust is zeker de moeite waard. Veel mensen vergeten dat ze bij een lening ook risico's nemen. De kans bestaat altijd dat er zich onverwachte wendingen voordoen zoals ziekte, ongeval,...enz., waarbij die maandelijkse afbetalingen een zware of misschien ook een te zware last kunnen worden.
Op dat vlak is het risico hetzelfde voor de topic starter.
* Of hij betaalt het huis nu cash
* Of hij leent en zet het geld opzij, zodat hij op elk moment de lening kan aflossen
In beide situaties is het geld er.

Ik zou de TS adviseren:
Doe eens een bankenronde en vraag naar simulaties. Je hebt een heel mooie case. Risico voor de banken is quasi nihil. Je moet er een mooie rentevoet kunnen uithalen.
Leen het minimum, zodat enkel je fiscale potje gevuld is voor de belastingsaftrek.
Enkel opletten: De grootbanken gaan u naast de lening nog beleggingen proberen aan te smeren voor het overige spaargeld (het stuk dat je dus gaat lenen). Ga daar niet zomaar op in!
Speel de verschillende banken tegen elkaar uit. Je moet hier een goeie rentevoet mee kunnen behalen.

Met het spaargeld dat overblijft, moet je zelf beslissen wat je ermee doet. Dit moet je ook niet onmiddellijk beslissen. Wacht even af tot na je verhuis. Er zullen nog (onvoorziene) kosten bijkomen.
Daarna kan je nog zien of je het geld op een spaarrekening laat, of investeert of een mix van beide.
Zorg eerst voor de lening, de aankoop, je verhuis en stap dan verder.

geebee
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geebee » 17 januari 2017, 11:23

Roo schreef: €300k bijeen krijgen is nu ook geen onoverkomelijk streefdoel, lijkt me.
Jan Modaal zal nu toch even zwaar slikken ... :-\

centiempje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer centiempje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centiempje » 17 januari 2017, 11:26

witte merel schreef:Inderdaad, gemoedsrust is zeker de moeite waard. Veel mensen vergeten dat ze bij een lening ook risico's nemen. De kans bestaat altijd dat er zich onverwachte wendingen voordoen zoals ziekte, ongeval,...enz., waarbij die maandelijkse afbetalingen een zware of misschien ook een te zware last kunnen worden. Je kan ook fiscaal nog een stuk recupereren door aan langetermijnsparen te doen. Je kan maandelijks opnieuw een bedrag sparen en dit voor beleggingen reserveren. En je kan ook meer genieten van het leven omdat je elke maand meer de vrijheid hebt met je centen te doen wat je wil.
Ik vind dat dit niet zomaar voor iedereen opgaat, zoals eerder aangegeven kan hij het geld dat hij niet gebruikt voor zijn huis opzij laten staan + niet onbelangrijk, het inkomsten- en uitgavenpatroon. Mochten wij geen lening hebben, nou, dan gaan wij niet meer genieten van het leven omdat we meer vrijheid hebben financieel, dat geld dat naar de lening gaat, zou gewoon gespaard worden, ik zou daar echt niets van merken..

Anderzijds, als ze dus niet lenen en AL hun centen (want zo is het duidelijk) in een huis stoppen en ze komen dan iets tegen, dan pas hebben ze een probleem, ze hebben dan namelijk niets van reserve en dat vind ik pas slecht voor de gemoedsrust! Het moet daarom niet veel zijn, maar ik vind een reserve van minstens €15.000 waar je meteen aan kan echt een must, dat zorgt pas voor gemoedsrust bij mij ;)
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 17 januari 2017, 11:56

Oimen,
Leen inderdaad 100k op 20 jaar.
En wil je je safe voelen. Parkeer jullie 100k op een TAK21 ofzo. Een rendement dat iets beter is als een spaarrekening maar waar toch een kapitaalsgarantie is.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 17 januari 2017, 12:06

witte merel schreef:Inderdaad, gemoedsrust is zeker de moeite waard... De kans bestaat altijd dat er zich onverwachte wendingen voordoen zoals ziekte, ongeval,...enz., ... Je kan ook fiscaal nog een stuk recupereren door aan langetermijnsparen te doen. Je kan maandelijks opnieuw een bedrag sparen ... En je kan ook meer genieten van het leven omdat je elke maand meer de vrijheid hebt met je centen te doen wat je wil.
Wij hebben onze woning indertijd cash betaald.
We hebben al ons spaargeld bijeengelegd en kochten een woning, die later met beetjes opgeknapt werd.
En we hebben ons dat nooit beklaagd.
We konden een nieuwe start nemen, zónder schulden. Alles wat we vanaf dan terug konden sparen was volledig van ons. We moesten niet meer wakker liggen, over hoe de toekomst zou evolueren in verband met een schuldaflossing tot tegen onze pensioenleeftijd, en of onze relatie wel zo lang zou standhouden.

->Een direct financieel voordeel dat we haalden uit onze cash betaling was, dat we geen extra notariskosten moesten betalen op een hypotheeklening (wat een flinke hap uit ons budget zou geweest zijn).
->Dus wij kozen voor direct voelbaar financieel voordeel i.p.v. verspreid over 10-tallen jaren, waarvan men de toekomst niet kan voorspellen.

->En met wat het spaargeld tegenwoordig nog opbrengt, zou ik zéker niet twijfelen en terug, zoals toen, mijn woning cash betalen. Dat is de enige veilige investering die zijn waarde behoudt; de rest is risico.

Roo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Roo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Roo » 17 januari 2017, 12:11

Predah schreef:Oimen,
Leen inderdaad 100k op 20 jaar.
En wil je je safe voelen. Parkeer jullie 100k op een TAK21 ofzo. Een rendement dat iets beter is als een spaarrekening maar waar toch een kapitaalsgarantie is.
Dit is inderdaad het enige juiste advies.

Mensen die niet zouden lenen, ik snap jullie echt niet goed. Waarom zouden jullie het niet doen? Stel dat je niet meer leent dan het fiscaal voordeel zou opleveren? Je zou dus géén geld moeten bijleggen, het zou neutraal uitkomen. Desnoods via een bulletkrediet, waar je geen kapitaal moet terugbetalen, enkel interesten. Het is een nuloperatie.
Laatst gewijzigd door Roo op 17 januari 2017, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Inmaken
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door Inmaken » 17 januari 2017, 12:12

centiempje schreef:Anderzijds, als ze dus niet lenen en AL hun centen (want zo is het duidelijk) in een huis stoppen en ze komen dan iets tegen, dan pas hebben ze een probleem, ze hebben dan namelijk niets van reserve en dat vind ik pas slecht voor de gemoedsrust! Het moet daarom niet veel zijn, maar ik vind een reserve van minstens €15.000 waar je meteen aan kan echt een must, dat zorgt pas voor gemoedsrust bij mij ;)
Door niet te lenen kunnen ze wel snel een reserve opbouwen. Een fictief maandbedrag van €800 dat kan gespaard worden en niet aan een lening moet gegeven worden = €9600 reserve al na 1 jaar.

Het risico van "ze hebben geen buffer" is dus tamelijk klein.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 17 januari 2017, 12:19

geebee schreef:
Roo schreef: €300k bijeen krijgen is nu ook geen onoverkomelijk streefdoel, lijkt me.
@geebee,
Ik sta achter jouw opmerking.
Misschien denkt Roo dat dit makkelijk doenbaar is met een gemiddeld loon, of zitten hier alleen maar grootverdieners of rijke erfgenamen op dit forum ???

Isedase
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door Isedase » 17 januari 2017, 12:26

volgens mij is er geen 'juist' of 'fout' antwoord, want de een voelt zich comfortabel bij rust ivm geld en de ander voelt zich onrustig dat hij geld laat liggen door niet goedkoop te lenen.

geebee
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door geebee » 17 januari 2017, 13:09

Nefertari schreef:
geebee schreef:
@geebee,
Ik sta achter jouw opmerking.
Misschien denkt Roo dat dit makkelijk doenbaar is met een gemiddeld loon, of zitten hier alleen maar grootverdieners of rijke erfgenamen op dit forum ???
Ik kan me niet uitspreken over de threadstarter zijn leeftijd ... misschien is hij wel 50 jaar of ouder ... in dat geval kan ik hun gezamenlijke spaarpot wel plaatsen ... maar een Jan Modaal-jongere kan op geen enkele manier (toch niet in de huidige tijden en met dergelijke prijzen voor vastgoed ... over "vroeger" spreek ik me niet uit) - zonder de nodige subsidies van (groot)ouders - dergelijk bedrag bijeen sparen om een huis te kopen zonder lening ... de commentaren van een paar enkelingen hierop alsof dit de doodnormaalste zaak is van de wereld verbazen me enorm.

De threadstarter heeft uiteraard het recht zijn vraag te stellen, als hij zich in dergelijke (luxe)positie bevind is des te beter voor hem ...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

117 berichten
  • Pagina 2 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 8
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy