KEY-PLAN
TIP
Re: KEY-PLAN
Kan dat zijn dat je bij Keyplan maar weinig fondsen terugvindt die in de Mixer zitten van mijn kapitaal?
Zo betaal je, voor de kapitalserende fondsen, wel 2x beurstaks bij verkoop (1,32%), kan oplopen.annetje schreef: ↑29 juli 2017, 16:28 Je kan dat makkelijk reduceren tot een kostprijs van 9,95 euro, ook al heb je meerdere fondsen.
Gewoon een maand eerder alles op 0 zetten op 1 fonds na (best ook nog een distibutiefonds) en herbalanceren kiezen. Daarna kan je dat ene fonds verkopen en betaal je alleen daarop 9,95 euro.
Keytrade heeft de neiging om met "afrondingsverschillen" te zitten, zo kan met 3,6x10E-3 deelbewijzen blijven zitten en die transfereren kost ook €9,95.annetje schreef:Je kan dat makkelijk reduceren tot een kostprijs van 9,95 euro, ook al heb je meerdere fondsen.
Gewoon een maand eerder alles op 0 zetten op 1 fonds na (best ook nog een distibutiefonds) en herbalanceren kiezen. Daarna kan je dat ene fonds verkopen en betaal je alleen daarop 9,95 euro.
Als "leek" zou ik graag een KEYPLAN opstarten.
Ik vind heel weinig fondsen van de Mixer terug. Wat denken jullie van onderstaande samenstelling?
Ik ben uitgegaan van het type 'Evenwichtig', en heb dit aangepast zodat ik fondsen uitsluit die ik moet opnemen in mijn belastingaangifte.
Mijn doelstelling is een 3 à 4% rendement per jaar behalen. Volgens mij is de samenstelling redelijk defensief:
+/- 50% aandelen en +/- 50% obligaties
First Eagle Amundi International Fund AE (Qdis)
DNCA Invest Evolutif B
Threadneedle Investment Funds Global Bond Fund 1
Invesco Funds Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A (cap)
Alle feedback is welkom
Ik vind heel weinig fondsen van de Mixer terug. Wat denken jullie van onderstaande samenstelling?
Ik ben uitgegaan van het type 'Evenwichtig', en heb dit aangepast zodat ik fondsen uitsluit die ik moet opnemen in mijn belastingaangifte.
Mijn doelstelling is een 3 à 4% rendement per jaar behalen. Volgens mij is de samenstelling redelijk defensief:
+/- 50% aandelen en +/- 50% obligaties
First Eagle Amundi International Fund AE (Qdis)
DNCA Invest Evolutif B
Threadneedle Investment Funds Global Bond Fund 1
Invesco Funds Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A (cap)
Alle feedback is welkom

Hey Bart,
Je hebt in tijdens je lezing van de factsheets en prospectussen van fondsen waarschijnlijk al wel een paar elementen opgemerkt die je doen twijfelen. Welke?
Kun je de isin code geven van je beleggingen, vele fondsen hebben verschillende versies met verschillende kosten.
Ivm met je doel. Wat is je termijn: kort, middelang (een paar jaar) of lang ( pensioen en daarna).
Ivm met je beleggingsgedrag. Hoe ga je reageren als een fonds 5, 10, 25, 50, 70% daalt?
Je hebt in tijdens je lezing van de factsheets en prospectussen van fondsen waarschijnlijk al wel een paar elementen opgemerkt die je doen twijfelen. Welke?
Kun je de isin code geven van je beleggingen, vele fondsen hebben verschillende versies met verschillende kosten.
Ivm met je doel. Wat is je termijn: kort, middelang (een paar jaar) of lang ( pensioen en daarna).
Ivm met je beleggingsgedrag. Hoe ga je reageren als een fonds 5, 10, 25, 50, 70% daalt?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
[quote=Bart post_id=312088 time=1501342749 user_id=31]
Even wichtig is alle fondsen van de mixer.
Nu de meeste zijn er ook bij Keytrade , het probleem niet in Keyplan.
Deze kunnen gekocht worden via een beurs rekening 9,95 € per transactie.
Weet wel dat de meeste fondsen van de mixer bij Me direct kunnen aangekocht worden wel zelf aankopen vanaf 100 €.
Stel ge hebt 500 € ge kunt dan de een maand 5 fondsen kopen , de maand nadien weer 5.
Als ge uw eigen mixer wilt aanmaken volg ook de aanbevolen spreiding in %. (4 fondsen is maar +-5 %, de andere +-10%)
En geen fondsen wegens aangifte , is niet zo een goede oplossing.
Laat u door die berekening online niet afschrikken.
Wat op aangifte moet zijn dan nog peanuts.
Beleggen is iets meer werk dan geld storten op een spaarboekje.
Natuurlijk als het automatisch gaat , is gemakkelijk maar deze service vreet aan uw opbrengst.
Weet ook dat ge bij Me Direct een watch list kunt aanmaken.
Eerste maal zoekt ge de fondsen , deze worden opgeslagen.
Volgende maal gaat ge naar watchlist , selecteert wat ge wilt aankopen en is dan in te geven.
Ge moet dus niet elke maal gaan zoeken op code om aan te kopen.
Nog simpeler , enkel wat tijd en opvolging.
En bij Me direct is mixer te starten zonder zelf iets te moeten doen start kap 2500 € , daarna elke maand vanaf 100 €.
Exell file om aankopen op te volgen , per maand , fiskaal, lees wel via pb
Even wichtig is alle fondsen van de mixer.
Nu de meeste zijn er ook bij Keytrade , het probleem niet in Keyplan.
Deze kunnen gekocht worden via een beurs rekening 9,95 € per transactie.
Weet wel dat de meeste fondsen van de mixer bij Me direct kunnen aangekocht worden wel zelf aankopen vanaf 100 €.
Stel ge hebt 500 € ge kunt dan de een maand 5 fondsen kopen , de maand nadien weer 5.
Als ge uw eigen mixer wilt aanmaken volg ook de aanbevolen spreiding in %. (4 fondsen is maar +-5 %, de andere +-10%)
En geen fondsen wegens aangifte , is niet zo een goede oplossing.
Laat u door die berekening online niet afschrikken.
Wat op aangifte moet zijn dan nog peanuts.
Beleggen is iets meer werk dan geld storten op een spaarboekje.
Natuurlijk als het automatisch gaat , is gemakkelijk maar deze service vreet aan uw opbrengst.
Weet ook dat ge bij Me Direct een watch list kunt aanmaken.
Eerste maal zoekt ge de fondsen , deze worden opgeslagen.
Volgende maal gaat ge naar watchlist , selecteert wat ge wilt aankopen en is dan in te geven.
Ge moet dus niet elke maal gaan zoeken op code om aan te kopen.
Nog simpeler , enkel wat tijd en opvolging.
En bij Me direct is mixer te starten zonder zelf iets te moeten doen start kap 2500 € , daarna elke maand vanaf 100 €.
Exell file om aankopen op te volgen , per maand , fiskaal, lees wel via pb
Estate Guru believer.
Als je alles op 0 zet op 1 distributiefonds na, en kiest voor herbalanceren, dan betaal je idd bij die initiële verkoop 1,32% beurstaks. Maar omdat je alle geld in een distributiefonds stopt, betaal je bij de uiteindelijke verkoop daarvan geen beurstaks meer (omdat de RV - die je hier wellicht niet gekregen hebt) bevrijdend werkt.molenveld schreef: ↑29 juli 2017, 16:58Zo betaal je, voor de kapitalserende fondsen, wel 2x beurstaks bij verkoop (1,32%), kan oplopen.annetje schreef: ↑29 juli 2017, 16:28 Je kan dat makkelijk reduceren tot een kostprijs van 9,95 euro, ook al heb je meerdere fondsen.
Die Mixer is op dit forum de Heilige Graal. 

Als keus , tussen tak 23 of dakfondsen ( lees verpakte, her verpakte fondsen ) kan de mixer eventueel de Heilige graal zijn.
Wat zou het meest rendement geven:
bvb rechtstreekse aankoop Carmignac Patrimoine aan 0 % kosten.
Of Carmignac Patrimoine via bvb een Argenta dakfonds.
Estate Guru believer.
Ook ik overweeg om een Keyplan op te starten. Zijn de fondsen van de bundel "gedurfd" aan te raden? (beleggingshorizon is 15-20 jaar) Of toch beter zelf fondsen à la carte selecteren? Ik heb al eens gekeken voor de fondsen van de flexer van MK maar die staan niet allemaal in de lijst. Welke fondsen raden jullie aan? (fondsen van de mixer reeds in het bezit)
Als je in de zoekbalk Keyplan ingeeft, ga je in verschillende draadjes de fondsen van andere spaargidsers tegenkomen.
Met dakfondsen betaal je 2 keer beheerskosten.platin schreef: ↑30 juli 2017, 18:51Als keus , tussen tak 23 of dakfondsen ( lees verpakte, her verpakte fondsen ) kan de mixer eventueel de Heilige graal zijn.
Wat zou het meest rendement geven:
bvb rechtstreekse aankoop Carmignac Patrimoine aan 0 % kosten.
Of Carmignac Patrimoine via bvb een Argenta dakfonds.
En je kan via een keyplan dus perfect Carmignac kopen zonder instapkosten!
Zelfs als je ze na 2 jaar kwijt wil betaal je enkel de 9,95€ per lijn, dat heb ik nog nergens goedkoper gevonden.
Hou je ze 5 jaar, dan heb je geen kosten!
heb een evenwichtig keyplan gekocht. Startbedrag 15000(te veel of te weinig?) met periodieke belegging van 100/maand (te veel of te weinig?)
De fondsen die automatisch blijken gekozen te zijn
15% Carmina Patrimoine A
z0% Threadneedle investment Funds Global Bond Fund 1
10% Invesco Funds Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A (cap)
15% Ethna Aktiv T
20% DNCA Investment Eurose A
20% First Eagle Amundi international Fund AE (Qdis)
Het geïnvesteerd bedrag staat op 15.400 en de huidige waarde op 15.491,34
Onder het tabblad posities - basis staan de bovenvermelde fondsen en in de voorlaatste kolom Rentab% staan Invesco en Threadneedle in het rood met respectievelijk - 0,78% en - 0,49%
Is het de bedoeling dat ik eigenbandig bepaalde manipulaties op deze fondsen ga doen (tenzij dit niet toegelaten is?)
moet ik nu dagelijks dit zitten op te volgen of kan ik vertrouwen op keytrade?
Koop ik best nog een bijkomend plan?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
De fondsen die automatisch blijken gekozen te zijn
15% Carmina Patrimoine A
z0% Threadneedle investment Funds Global Bond Fund 1
10% Invesco Funds Invesco Balanced-Risk Allocation Fund A (cap)
15% Ethna Aktiv T
20% DNCA Investment Eurose A
20% First Eagle Amundi international Fund AE (Qdis)
Het geïnvesteerd bedrag staat op 15.400 en de huidige waarde op 15.491,34
Onder het tabblad posities - basis staan de bovenvermelde fondsen en in de voorlaatste kolom Rentab% staan Invesco en Threadneedle in het rood met respectievelijk - 0,78% en - 0,49%
Is het de bedoeling dat ik eigenbandig bepaalde manipulaties op deze fondsen ga doen (tenzij dit niet toegelaten is?)
moet ik nu dagelijks dit zitten op te volgen of kan ik vertrouwen op keytrade?
Koop ik best nog een bijkomend plan?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Of 15.000 veel of weinig is doet niet ter zake. Voor de ene is dat alles, voor een ander is dat zakgeld.
En als je die 100€ elke maand kan missen, dan is dat zeker een goede strategie.
Laat dat gewoon lopen, en kijk daar om de paar maand eens naar. Keytrade doet niks meer maar ook niks minder dan elke maand op de 4e dag je 100% verdelen volgens die sleutel over de gekozen fondsen.
Laat dat nu maar eens een paar jaar lopen, en als de beurs wat turbulenter wordt, dan mag je zeker niet stoppen! Blijven vasthouden, en blijf die 100e per maand aanhouden.
Wat je altijd kan doen (bv met een stuk van je 13e maand) is daar een extra storting in doen.
En als je die 100€ elke maand kan missen, dan is dat zeker een goede strategie.
Laat dat gewoon lopen, en kijk daar om de paar maand eens naar. Keytrade doet niks meer maar ook niks minder dan elke maand op de 4e dag je 100% verdelen volgens die sleutel over de gekozen fondsen.
Laat dat nu maar eens een paar jaar lopen, en als de beurs wat turbulenter wordt, dan mag je zeker niet stoppen! Blijven vasthouden, en blijf die 100e per maand aanhouden.
Wat je altijd kan doen (bv met een stuk van je 13e maand) is daar een extra storting in doen.