Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?
TIP
Re: Obligatiefondsen en gemengde fondsen... Loont het allemaal nog de moeite?
@reteiP:reteiP schreef: ↑24 mei 2018, 08:48 In excel heb ik er zelf een formule bij genomen om de verlopen rente bij de waarde van de obligatie te tellen.
De datum van coupon is bij de gegevens van de obligatie te vinden.
Bijvoorbeeld: Teva 10/11/21 3,65%
En stel dat je $ 10.000 ervan hebt.
10/11/2018 is de volgende coupondatum
Komt overeen met het getal 43414 (in excel op 'getal' zetten ipv datumnotatie)
=VANDAAG() geeft de datum van vandaag en dat geeft als getal 43244
Het verschil geeft 170 dagen
365 - dit verschil = 195
Morgen wordt dit 196 enz..
195/365 * 3,65% * 10.000 * 0.7 = $ 136,5
Als de koers van de obligatie bijv. 95% is, dan is de waarde vandaag: $9500 + $136,5 = $9636.5
Maar de roerende voorheffing op de opgelopen rente zal je ook moeten betalen bij aankoop, dus + $58,5 = $9695
- Mag ik jou vragen waar die waarde "0.7" vandaan komt uit je berekening 195/365 * 3,65% * 10.000 * 0.7 = $ 136,5 ?? Ik veronderstel dat dit een percentage is? Zijn dit "gemiddelde kosten" die een bank / broker aanrekent om als tussenpersoon op te treden?
- Hoeveel procent bedraagt de RV te betalen op die verlopen rente? Wanneer ik met jou voorbeeld verder reken en het bedrag $136,5 neem als verlopen interest, dan kom ik op een RV van 43% (??) => 58,5/136,5 x 100 = 43 ; Dit lijkt me toch een beetje te veel van het goede? Of kijk ik er nu zo ver naast??
Ik onthoud hier verder uit dat je dus obligaties op de secundaire markt dus zo kort mogelijk na coupdatum aankoopt om zo de extra kosten / taksen / etc... tot een minimum te beperken.
0,7 komt van de 30% RV waarschijnlijk
Portefeuille: IWDA, cash
Het is de onvermijdelijke roerende voorheffing inderdaad.
Je zou kunnen redeneren dat je op een obligatie het meeste winst kan maken door onder pari te kopen en hoger te verkopen of tot vervaldatum aan te houden, ipv op een hoge coupon te rekenen en 30% daarvan af te dragen.
Houd er ook rekening mee dat wisselkoersverschillen doorheen de looptijd veel groter kunnen zijn dan wat de opbrengst van de coupon geeft. Dus een obligatie in Turkse lira die je vorig jaar kocht met een mooie coupon heeft je net een groot verlies opgebracht.
Je zou kunnen redeneren dat je op een obligatie het meeste winst kan maken door onder pari te kopen en hoger te verkopen of tot vervaldatum aan te houden, ipv op een hoge coupon te rekenen en 30% daarvan af te dragen.
Houd er ook rekening mee dat wisselkoersverschillen doorheen de looptijd veel groter kunnen zijn dan wat de opbrengst van de coupon geeft. Dus een obligatie in Turkse lira die je vorig jaar kocht met een mooie coupon heeft je net een groot verlies opgebracht.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Hallo Caterpie,
Een deel van je vragen zijn reeds beantwoord hierboven.
Hier nog een paar antwoorden.
Inderdaad op de coupon betaal je 30% RV, op het verschil in prijs niets.
Als je dus onder pari koopt dan heb je winst zonder belastingen.
Als je boven pari koopt dan zal je coupon groter zijn dan je yield. Je betaald 30% Belgische op je coupon.
in jouw voorbeeld:
- Coupon 5,25% - > RV van 1,57%
- Yield 3.00%
- > Jouw netto opbrengst is dus ongeveer 1,43%
Afhankelijk van het land waar de obligatie is uitgegeven zullen zij reeds een eerste keer belasting innen op je obligatie.
Wanneer je een obligatie koopt betaal je 100% van de verlopen intrest maar je zal maar 70% krijgen op de coupondatum.
De prijs van 1.06% die je vermeld is dat de aankoopprijs of de verkoopprijs. Hoe groot is het verschil van beide?
Altijd nuttig om te kijken hoe de prijs is geevolueerd in het verleden.
Je kan hieruit opmaken hoeveel je zou kunnen verliezen indien je vroger verkoopt.
Wat zijn de kosten die je broker aanrekent voor de aankoop? bewaarloonkosten voor het bijhouden op je effectenrekening?
Welke aankoop en verkooptaksen zal je betalen?
Zie bvb wikifin
Beleggen in ander munten brengt et risico mee van de wisselkoersverschillen.
Hieronder het recente verloop van AUDEUR. Het zou dus kunnen dat je veel minder EURos terugkrijgt dan dat je vandaag zou betalen.
De Obligatie waar je naar kijkt:
- Wat is de credit rating van het bedrijf? Zijn er recent veranderingen geweest?
- Wat is de status van de obligatie? let op voor achtergesteld obligaties?
- Zijn er speciale voorwaarden aan de obligatie? Is er een calloptie?
"Gewijzigde looptijd" dit is theoretisch de duurtijd op welke termijn je je aankoopsom zou terugverdient hebben - wel zonder kosten en belastingen.
edit: toevoeging van de AUDEUR grafiek - je eindresultaat is vooral afhankelijk vna de evolutie van de wisselkoers tussen deze munten.
Een deel van je vragen zijn reeds beantwoord hierboven.
Hier nog een paar antwoorden.
Inderdaad op de coupon betaal je 30% RV, op het verschil in prijs niets.
Als je dus onder pari koopt dan heb je winst zonder belastingen.
Als je boven pari koopt dan zal je coupon groter zijn dan je yield. Je betaald 30% Belgische op je coupon.
in jouw voorbeeld:
- Coupon 5,25% - > RV van 1,57%
- Yield 3.00%
- > Jouw netto opbrengst is dus ongeveer 1,43%
Afhankelijk van het land waar de obligatie is uitgegeven zullen zij reeds een eerste keer belasting innen op je obligatie.
Wanneer je een obligatie koopt betaal je 100% van de verlopen intrest maar je zal maar 70% krijgen op de coupondatum.
De prijs van 1.06% die je vermeld is dat de aankoopprijs of de verkoopprijs. Hoe groot is het verschil van beide?
Altijd nuttig om te kijken hoe de prijs is geevolueerd in het verleden.
Je kan hieruit opmaken hoeveel je zou kunnen verliezen indien je vroger verkoopt.
Wat zijn de kosten die je broker aanrekent voor de aankoop? bewaarloonkosten voor het bijhouden op je effectenrekening?
Welke aankoop en verkooptaksen zal je betalen?
Zie bvb wikifin
Beleggen in ander munten brengt et risico mee van de wisselkoersverschillen.
Hieronder het recente verloop van AUDEUR. Het zou dus kunnen dat je veel minder EURos terugkrijgt dan dat je vandaag zou betalen.
De Obligatie waar je naar kijkt:
- Wat is de credit rating van het bedrijf? Zijn er recent veranderingen geweest?
- Wat is de status van de obligatie? let op voor achtergesteld obligaties?
- Zijn er speciale voorwaarden aan de obligatie? Is er een calloptie?
"Gewijzigde looptijd" dit is theoretisch de duurtijd op welke termijn je je aankoopsom zou terugverdient hebben - wel zonder kosten en belastingen.
edit: toevoeging van de AUDEUR grafiek - je eindresultaat is vooral afhankelijk vna de evolutie van de wisselkoers tussen deze munten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 mei 2018, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Eigenlijk heel eenvoudig:
- lange termijn yield is hoger dan korte termijn yield.
- oude obligaies met hogere coupon worden verkocht boven pari, nieuwe obligatiesuitgiften worden gekocht aan pari.
Maar dit is wel een essentieel onderdeel van de redenering die je moet maken om individuele obligaties te kunnen vergelijken met fondsen.
Voor zij die wel verder wensen te gaan kan ik de volgende wiki artikels aanraden:
- Bogleheads.org - Individual_bonds_vs_a_bond_fund
speciaal: A_framework_for_comparing_portfolios_of_individual_bonds_to_bond_funds en Why_thinking_of_individual_bond_principal_return_as_safe_is_misleading
Kern van het betoog is:
What matters is total return, not the return of any one component such as the principal which is often focused on in isolation. Total return has three components:
- Principal
- Interest (coupon payments)
- Interest-on-interest (reinvested coupon payments)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Nog een manier om met individuele obligaties een ETF of fonds te simuleren is met een "bond ladder".
Met T-bills en T-notes van verschillende looptijden kan je een ladder creëren. Andere overheidsobligaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Koop bijvoorbeeld de looptijden 1, 2, 3, 4 en 5 jaar.
Als je assetallocatie een hoeveelheid cash van x euro vraagt, verdeel je deze in 6 porties, 1 houd je in cash, de andere 5 in de looptijden 1 tem 5 jaar. (moeten dan wel veilige obligaties zijn)
Telkens de looptijd van een bill of note afloopt heb je nu een hoeveelheid cash die je kan aanwenden om te herbalanceren tussen je assetklasses, wat dan terecht komt in de aankoop van een nieuwe T-note met looptijd 5 jaar.
Als je meer liquiditeit wil om assetklasses te balanceren, dan moet je de ladder dichter bij elkaar samenstellen (met elke 6 maanden een verlopende)
Ook verklein je de impact van renteschommelingen op je port door dit soort ladder toe te passen.
Met T-bills en T-notes van verschillende looptijden kan je een ladder creëren. Andere overheidsobligaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Koop bijvoorbeeld de looptijden 1, 2, 3, 4 en 5 jaar.
Als je assetallocatie een hoeveelheid cash van x euro vraagt, verdeel je deze in 6 porties, 1 houd je in cash, de andere 5 in de looptijden 1 tem 5 jaar. (moeten dan wel veilige obligaties zijn)
Telkens de looptijd van een bill of note afloopt heb je nu een hoeveelheid cash die je kan aanwenden om te herbalanceren tussen je assetklasses, wat dan terecht komt in de aankoop van een nieuwe T-note met looptijd 5 jaar.
Als je meer liquiditeit wil om assetklasses te balanceren, dan moet je de ladder dichter bij elkaar samenstellen (met elke 6 maanden een verlopende)
Ook verklein je de impact van renteschommelingen op je port door dit soort ladder toe te passen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Ik heb dit gedaan met een mix van obligaties, gestructureerde producten, termijnrekeningen en de volkslening zit er ook nog tussen. Van nu tot 2025 komen er elk jaar 1 tot 2 producten aan hun einde en is het een zoektocht naar wat anders.
Alleen is het rendement dat je nu kan krijgen een pak lager dan datgene dat afloopt...
Alleen is het rendement dat je nu kan krijgen een pak lager dan datgene dat afloopt...
Ja maar binnen een ETF wordt een lange termijn obligatie vervangen door een lange termijn obligatie, geen actief beheer, het maakt de ETF manager geen zak uit of dat wel of niet voordelig voor de belegger is, het enige wat telt zijn de specificaties van de ETF volgen.
Niet noodzakelijk, hoe dichter tegen verval datum hoe dichter de obligatie aan 100% zal noteren, daarbij noteren lang niet alle obligaties boven parie, doorgaans enkel diegene met een hogere coupon dan de huidige marktrente en laag risico. Trouwens aan verkoop boven parie binnen het fonds doe je als ETF bezitter geen profijt, de actuele waarde van elk stuk zat immers reeds in de koers van het fonds verrekend.
Hiermee blijkt de vraag niet beantwoord.
Hoezo? De markt rente lijkt mij zowel voor obligaties binnen fondsen als individuele obligaties te gelden, een fonds koopt een 10Y bond aan dezelfde condities als een individuele belegger. De individuele belegger weet op voorhand wat zijn rendement tot op vervaldag gaat zijn, de investeerder in het fonds is heel afhankelijk van de rente evolutie.
Ging het betoog hier niet over het effect van (1%) rentestijging op obligatie fondsen en individuele obligaties?
Dit probleem heb ik ook. In oktober vervalt er voor 10000 euro :-(annetje schreef: ↑24 mei 2018, 14:37 Ik heb dit gedaan met een mix van obligaties, gestructureerde producten, termijnrekeningen en de volkslening zit er ook nog tussen. Van nu tot 2025 komen er elk jaar 1 tot 2 producten aan hun einde en is het een zoektocht naar wat anders.
Een paar antwoorden gebaseerd op de referenties die ik eerder gaf.
IEAG heeft vandaag zo'n 10MEuro aan Bunds die in 2019 verlopen en die dus spoedig zullen vervangen worden.
Ik voel me zeker, indien de 5 jaar rente inderdaad verdrievoudigd is met de stijging van 1%, dat de coupons op de Bunds hoger zullen zijn dan vandaag. Dit effect zal zich elk jaar versterken door de intresten en de intresten-op-de-intresten.
Welke Bunds exact zullen toegevoegd worden zal vooral afhangen van welke uitgaven de Duitsche bank in de maanden na de renteverhoging zal doen.
vortex schreef: ↑24 mei 2018, 18:34Ja maar binnen een ETF wordt een lange termijn obligatie vervangen door een lange termijn obligatie, geen actief beheer, het maakt de ETF manager geen zak uit of dat wel of niet voordelig voor de belegger is, het enige wat telt zijn de specificaties van de ETF volgen.
De lange termijn obligaties worden typisch niet verkocht. Typisch worden de obligaties die een resterende looptijd van 1 jaar hebben vervangen....
Niet noodzakelijk, hoe dichter tegen verval datum hoe dichter de obligatie aan 100% zal noteren, daarbij noteren lang niet alle obligaties boven parie, doorgaans enkel diegene met een hogere coupon dan de huidige marktrente en laag risico. Trouwens aan verkoop boven parie binnen het fonds doe je als ETF bezitter geen profijt, de actuele waarde van elk stuk zat immers reeds in de koers van het fonds verrekend.
Hiermee blijkt de vraag niet beantwoord.
... en de voor de obligaties die boven pari staan krijgt men een hogere prijs en kan men dus meer coupures van de nieuwe obligatie aan pari (het kapitaal verhoogd), met de nieuwe coupon met de hogere rente kopen.
Hoezo? De markt rente lijkt mij zowel voor obligaties binnen fondsen als individuele obligaties te gelden, een fonds koopt een 10Y bond aan dezelfde condities als een individuele belegger. De individuele belegger weet op voorhand wat zijn rendement tot op vervaldag gaat zijn, de investeerder in het fonds is heel afhankelijk van de rente evolutie.
De belegger in de individuele obligatie zit natuurlijk met zijn bestaande obligatie die hij gekocht heeft aan de lage rente. Hij profiteert pas ten volle mee van de nieuwe hogere rente op het moment dat zijn oude obligatie verlopen is, en dan een nieuwe zou kopen. En dit dan voor de duur van die obligatie. Voor het ondertussen herbeleggen van de bedragen die de belegger zal ontvangen. Hiervoor is hij, zoals de fondsbelegger afhankelijk van de rente-evolutie. Hij bouwt dus een kleine ladder naast zijn grote obligaties
Ging het betoog hier niet over het effect van (1%) rentestijging op obligatie fondsen en individuele obligaties?
Dat was reeds beantwoord. Zowel het fonds als de individuele obligatie zullen 5% dalen op de dag van de (onverwachte) 1% verhoging van de 5 jaar rente omdat ze beide dezelfde duration hebben.
Zowel de dag voor de verhoging als de dag na de verhoging hebben bezitten beide beleggers een belegging van dezelfde waarde. En dit gaat zo verder in de volgende weken en maanden.
De Obligatiebelegger herbelegd zijn ontvangen intresten aan de nieuwe rentes. De fondsbeheerder vervangt obligaties door obligaties aan de nieuwe rente. De Fondsbelegger herbelegd zijn ontvangen intresten aan de nieuwe rentes, waarschijnlijk door meer deelbewijzen te kopen van het fonds.
En dit gaat verder ook bij het telkens herbeleggen van de individuele obligatie, totdat de fase van opnemen start.
IEAG heeft vandaag zo'n 10MEuro aan Bunds die in 2019 verlopen en die dus spoedig zullen vervangen worden.
Code: Selecteer alles
Nominale waarde ISIN Coupon Looptijd
3.650.919,29 DE0001141703 0,25 11-okt-19
3.026.340,00 DE0001104693 0 13-sep-19
2.747.759,14 DE0001135382 3,5 4-jul-19
755.340,00 DE0001104685 0 14-jun-19Welke Bunds exact zullen toegevoegd worden zal vooral afhangen van welke uitgaven de Duitsche bank in de maanden na de renteverhoging zal doen.
Toch nog een vraagje met betrekking tot die verlopen rente en de RV hiervoor verschuldigd...
Ik neem hiervoor terug even het voorbeeld zoals aangehaald door retieP:
Teva
NIW: laat ik even buiten beschouwing
Vervaldatum: 10/11/21
Coupon: 3,65%
Nominale waarde: $10.000
Wanneer ik zulk een obligatie vandaag de dag zou willen kopen op de secundaire markt dien ik de verlopen rente te betalen aan de verkoper.
Mijn berekening hiervoor:
- Aantal dagen waarvoor ik de verlopen rente verschuldigd ben: 197 dagen
- Bedrag van de verlopen rente: (197 dagen / 365 dagen) * (3,65% / 100) * $10.000 = $197
Ik veronderstel, so far so good...
Maar nu?? Dien ik nu op die $197 nog RV (30%) te betalen ook??
Indien ja, mag ik dan stellen dat:
- RV op het bedrag van de verlopen rente: (30% / 100) * $197 = $59,1
Wil dit nu zeggen dat ik in het totaal de verlopen rente + de RV hierop moet betalen bij de aanschaf van zulk een obligatie?
- Totaal verlopen rente en RV hierop: $197 + $59,1 = $256,1
Ik vraag dit hier maar omdat mij in het rekenvoorbeeld van reteiP lijkt dat daar de RV op verlopen rente van elkaar worden afgetrokken?!
En het is mij juist dit wat mij helemaal niet duidelijk is!!
Ik neem hiervoor terug even het voorbeeld zoals aangehaald door retieP:
Teva
NIW: laat ik even buiten beschouwing
Vervaldatum: 10/11/21
Coupon: 3,65%
Nominale waarde: $10.000
Wanneer ik zulk een obligatie vandaag de dag zou willen kopen op de secundaire markt dien ik de verlopen rente te betalen aan de verkoper.
Mijn berekening hiervoor:
- Aantal dagen waarvoor ik de verlopen rente verschuldigd ben: 197 dagen
- Bedrag van de verlopen rente: (197 dagen / 365 dagen) * (3,65% / 100) * $10.000 = $197
Ik veronderstel, so far so good...
Maar nu?? Dien ik nu op die $197 nog RV (30%) te betalen ook??
Indien ja, mag ik dan stellen dat:
- RV op het bedrag van de verlopen rente: (30% / 100) * $197 = $59,1
Wil dit nu zeggen dat ik in het totaal de verlopen rente + de RV hierop moet betalen bij de aanschaf van zulk een obligatie?
- Totaal verlopen rente en RV hierop: $197 + $59,1 = $256,1
Ik vraag dit hier maar omdat mij in het rekenvoorbeeld van reteiP lijkt dat daar de RV op verlopen rente van elkaar worden afgetrokken?!
En het is mij juist dit wat mij helemaal niet duidelijk is!!
In jouw voorbeeld betaald de verkoper vandaag de RV van 30% op de verlopen rente. Jij betaald straks 30% RV op de VOLLEDIGE coupon.
Je betaald dus vandaag enkel de verlopen rente + bankkosten + actuele waarde van de obli.
Je betaald dus vandaag enkel de verlopen rente + bankkosten + actuele waarde van de obli.
OK, dit maakt het me volledig duidelijk nu...
Dus even toegepast op het fictieve voorbeeld van hierboven nu. Wanneer ik vandaag de dag als KOPER die obligatie wil aankopen, betaal ik dus enkel het bedrag van $197 als zijnde de verlopen rente sinds de laatste coupon (+ bankkosten + actuele waarde vd obligatie). De VERKOPER op zijn beurt betaalt dan nog die $59,1 zijnde de RV op die verlopen rente. Correct geïnterpreteerd zo?
Op de volgende coupon datum, ontvang ik bruto: (3,65% / 100) * $10.000 = $365
Waarop ik dan een RV van 30% verschuldigd ben zijnde: (30% / 100) * $365 = $109,5
Waardoor ik $365 - $109,5 = $255,5 netto overhoud...
Is mijn redenering / berekening nu juist??
Dus even toegepast op het fictieve voorbeeld van hierboven nu. Wanneer ik vandaag de dag als KOPER die obligatie wil aankopen, betaal ik dus enkel het bedrag van $197 als zijnde de verlopen rente sinds de laatste coupon (+ bankkosten + actuele waarde vd obligatie). De VERKOPER op zijn beurt betaalt dan nog die $59,1 zijnde de RV op die verlopen rente. Correct geïnterpreteerd zo?
Op de volgende coupon datum, ontvang ik bruto: (3,65% / 100) * $10.000 = $365
Waarop ik dan een RV van 30% verschuldigd ben zijnde: (30% / 100) * $365 = $109,5
Waardoor ik $365 - $109,5 = $255,5 netto overhoud...
Is mijn redenering / berekening nu juist??
Yep, zo is het.
En wat ga je nu allemaal kopen?

En wat ga je nu allemaal kopen?
Daar moet ik nog eens goed over nadenken en de markten wat voor afspeuren... Maar ik wou principieel eerst voor mezelf proberen heel het verhaaltje zo goed mogelijk te begrijpen zodat ik achteraf niet voor verrassingen kom te staan.
Ik denk dat ik in eerste instantie opzoek ga naar obligaties uitgegeven door stabiele ondernemingen uit de euro zone met een looptijd tot 3 jaar of max 5 jaar. Liefst diegene die ik onder pari kan aankopen (niet zo veel te vinden vandaag de dag) of anders er lichtjes boven (en net voorbij coupon datum)... Het rendement moet wel dit van een spaar / termijnrekening overstijgen, anders is het volgens mij allemaal de moeite / het risico niet waard. Het plan is wel om ze dan bij te houden tot vervaldag...
Ik denk dat ik in eerste instantie opzoek ga naar obligaties uitgegeven door stabiele ondernemingen uit de euro zone met een looptijd tot 3 jaar of max 5 jaar. Liefst diegene die ik onder pari kan aankopen (niet zo veel te vinden vandaag de dag) of anders er lichtjes boven (en net voorbij coupon datum)... Het rendement moet wel dit van een spaar / termijnrekening overstijgen, anders is het volgens mij allemaal de moeite / het risico niet waard. Het plan is wel om ze dan bij te houden tot vervaldag...