staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Rabobank heeft inderdaad geen enkele mogelijkheid om een limietkoers bij verkoop mee te geven. Je weet dus bij verkoop niet exact hoeveel je ervoor zal krijgen want je handelt aan marktprijs.Jhn schreef: via rabobank kan ik enkel verkopen zonder veel details.
kan wel meegeven hoeveel ik wil verkopen.
maar ik zie nergens aan welk bedrag ze weggaan.
Nu zal dit normaal gezien niet zo heel erg afwijken van de laatst gekende prijs die je bvb. op euronext.nl vindt. De staatsbon wordt immers heel frequent verhandeld waardoor sterke afwijkingen minder waarschijnlijk zijn.
Ze geven wel een waarde aan van 108% dus dat is mijn leidraad.
Zo een verkoop gaat vlug?
Wanneer verkocht komen de centen dan direct op mijn rek. Te staan?
Of gaat daar nog wat tijd over?
Dit is allemaal nieuw voor mij, ik wil geen blauwtje lopen
Zo een verkoop gaat vlug?
Wanneer verkocht komen de centen dan direct op mijn rek. Te staan?
Of gaat daar nog wat tijd over?
Dit is allemaal nieuw voor mij, ik wil geen blauwtje lopen
Het verkopen zelf gaat heel vlug, dat is normaal gezien dezelfde dag. Als je via de beurs werkt zelfs maar enkele minuten.
Hoe lang Rabobank.be er over doet, weet ik niet, ik heb nog nooit obligaties via Rabo verkocht.
Het zal misschien wel enkele dagen duren voor je geld ziet, want ze werken via een andere bank die de transactie voor hen doet. Je kan dat eens vragen in de vraaghetaan rubriek.
Ten slotte moet je altijd rekening houden met de transactiekost en beurstaks, waardoor je netto altijd wat minder zal krijgen dat de koers.
Hoe lang Rabobank.be er over doet, weet ik niet, ik heb nog nooit obligaties via Rabo verkocht.
Het zal misschien wel enkele dagen duren voor je geld ziet, want ze werken via een andere bank die de transactie voor hen doet. Je kan dat eens vragen in de vraaghetaan rubriek.
Ten slotte moet je altijd rekening houden met de transactiekost en beurstaks, waardoor je netto altijd wat minder zal krijgen dat de koers.
Vandaag heeft die staatsbon van 4% een hoogste koers van 108,83% gehaald. Dedju!
Ik heb de mijne ook iets te vroeg verkocht, maar ben toch tevreden met juist 9 % netto-winst op 5 maanden... Nu had het ongeveer 10 % geweest, maar dat kan niet niemand voorspellen.kiwi schreef:Vandaag heeft die staatsbon van 4% een hoogste koers van 108,83% gehaald. Dedju!
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als je beslist om te verkopen en je hebt 'n goede zaak gedaan moet je tevreden zijn en de extra winst die je gemist hebt vergeten.
Anders ben je steeds ontgoocheld. Ontgoocheld als je 'n verlies hebt, ontgoocheld als je maar net je geld terug hebt en ontgoocheld als je winst hebt maar niet alles hebt d'er kunnen uithalen. Niemand kan op het laagste moment kopen en op het hoogste moment verkopen. Dus wees blij, vergeet het en ga vredig slapen.
Anders ben je steeds ontgoocheld. Ontgoocheld als je 'n verlies hebt, ontgoocheld als je maar net je geld terug hebt en ontgoocheld als je winst hebt maar niet alles hebt d'er kunnen uithalen. Niemand kan op het laagste moment kopen en op het hoogste moment verkopen. Dus wees blij, vergeet het en ga vredig slapen.
Hoe bereken je hoeveel je er nu aan overhoudt bij voortijdige verkoop? Bijv. voor een inleg van 1.000 (op die van 4%) aan nominale waarde van zeg nu 108%.
Dus rendement op een jaar zou 1080 * 0,04 = 43,2 zijn, maar er zijn nog maar 5 maanden voorbij, dus 43,2 * 5/12 = 18 => ik zou er 1098 - kosten (kan iemand die inschatten?) aan overhouden. Klopt dat?
Dus rendement op een jaar zou 1080 * 0,04 = 43,2 zijn, maar er zijn nog maar 5 maanden voorbij, dus 43,2 * 5/12 = 18 => ik zou er 1098 - kosten (kan iemand die inschatten?) aan overhouden. Klopt dat?
Word nooit verliefd op een aandeel (... of een staatsobligatie).djtw schreef:En ik heb hem nog.
Fatboy, lees hieronder:fatboy schreef:Hoe bereken je hoeveel je er nu aan overhoudt bij voortijdige verkoop? Bijv. voor een inleg van 1.000 (op die van 4%) aan nominale waarde van zeg nu 108%.
http://www.mijnkapitaal.be/obligaties/r ... obligatie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wees gerust, dat ben ik en doe ik ook...Spruitekop schreef: Dus wees blij, vergeet het en ga vredig slapen.
Ik verkocht recent een staatsbon van 10.000 €. Bij verkoop stond deze 107,80 genoteerd, zodat ik 10.780€ ontving voor de staatsbon. Hier gaat geen roerende voorheffing of taksen aan af, zodat de meerwaarde van 780 € netto is…fatboy schreef:Hoe bereken je hoeveel je er nu aan overhoudt bij voortijdige verkoop? Bijv. voor een inleg van 1.000 (op die van 4%) aan nominale waarde van zeg nu 108%.
Bijkomende ontving ik ook de ‘gelopen’ intresten over 164 dagen, zijnde vanaf de datum van uitgifte (4/12/11) tot de datum van verkoop (11/05/12 in mijn geval), dit voor een bruto bedrag van 179,23 €. Hiervan wordt er 15 % RV afgehouden (dus: 26,88 €), zodat er netto 152,35 € intrest overblijft. Tenslotte was er een transactiekost van 21,86 € (dit was 0,20 % bij Argenta) en 9,84 € beurstaks.
Alles samengevat:
780 € + 152,35 € – 21,86 – 9,84 = 900,65 netto ontvangen meerwaarde op initiëel 10.000 €, of een 9% netto ….
Een voordeel van de staatsbons van November en December 2012 is dat inkomsten hieruit niet moeten worden aangegeven in je belastingaangifte.
Vanaf aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012 ga je op je belastingbrief je roerende inkomsten uit dividenden, kasbons, termijnrekeningen en andere kasbons moeten aangeven. Ook al val je onder de schaal van 20.020 € roerende inkomsten.
Dit draagt misschien bij aan de hoge notering van deze "Leterme-bons" op de secundaire markt.
In het weekblad Trends van deze week staat hier een artikel over.
Vanaf aanslagjaar 2013, inkomstenjaar 2012 ga je op je belastingbrief je roerende inkomsten uit dividenden, kasbons, termijnrekeningen en andere kasbons moeten aangeven. Ook al val je onder de schaal van 20.020 € roerende inkomsten.
Dit draagt misschien bij aan de hoge notering van deze "Leterme-bons" op de secundaire markt.
In het weekblad Trends van deze week staat hier een artikel over.
Laatst gewijzigd door Stier op 3 juni 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb voor deze op 8 jaar toch een verkooporder geplaatst met limiet 110, voor deze prijs mogen ze hem hebben.
Zonet toch ook maar het verkoopsorder gegeven voor mijn staatsbons (5 jaar).