Ecocheques
Re: Ecocheques
Kan iemand mij nu eens uitleggen waarom die (maaltyd)cheques bestaan (ondertussen is het al een kaart met pincode geworden)? Zelfs al heb je maaltydcheques van 7 EUR (het maximum)... wie eet er nu voor minder dan 150 EUR per maand (= 5 EUR per dag)?? Als je dat geld toch sowieso spendeert aan eten, wat is het nut ervan?
Dat ze maar rap alles in orde brengen voor die omzetting van de ecocheques, want die zijn pas irritant.
Dat ze maar rap alles in orde brengen voor die omzetting van de ecocheques, want die zijn pas irritant.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ontvang elk jaar 250€ aan ecocheques. En geef ze uit in twee dagen aan kampeerspullen en kleding! Eerste twee jaar opgespaard om een tv te kunnen kopen (woon in een klein appartement/enige wat ik kon verzinnen om er mee te doen). Maar kreeg gelukkig de tip dat ik er ook bovenstaande mee kon kopen wat ik veel beter kon gebruiken!
Nu geef ik ze in 10 minuten uit aan kleding en kampeer benodigdheden!
Nu geef ik ze in 10 minuten uit aan kleding en kampeer benodigdheden!
Ik dacht de maaltijdcheque's destijds werden ingevoerd om werknemers die in hun bedrijf niet van een goedkoop bedrijfsrestaurant konden genieten hiervoor te compenseren.iDemmel schreef:Kan iemand mij nu eens uitleggen waarom die (maaltyd)cheques bestaan (ondertussen is het al een kaart met pincode geworden)? Zelfs al heb je maaltydcheques van 7 EUR (het maximum)... wie eet er nu voor minder dan 150 EUR per maand (= 5 EUR per dag)?? Als je dat geld toch sowieso spendeert aan eten, wat is het nut ervan?
Dan kan je dat toch nog steeds gewoon storten op de rekening van die mensen? 

Een ecocheque is een extraatje dat een werknemer van zijn werkgever krijgt. Zo een cheque mag dus in geen geval een vervanging of omzetting van loon, premies, voordelen in natura of enig ander voordeel zijn.
Maaltijd- en ecocheques zijn vrij van belastingen en socialezekerheidsbijdragen.
Bij maaltijdcheques moeten werknemers een minimumbijdrage leveren.Bij ecocheques niet.
Elke gewerkte dag geeft recht op een maaltijdcheque. Het aantal ecocheques hangt echter niet af van het aantal gewerkte dagen.Voor niet-gelijkgestelde dagen (zoals bvb. vaderschapsverlof, ...) worden geen ecocheques toegekend.
Dus omzetting van ecocheques naar maaltijdcheques heeft enkel nadelen voor de werknemer.
Ondanks dit verkapt extra loon worden deze niet meegeteld voor de pensioenberekening.Werkgevers en overheid lachen dus in hun vuistje.
Maaltijd- en ecocheques zijn vrij van belastingen en socialezekerheidsbijdragen.
Bij maaltijdcheques moeten werknemers een minimumbijdrage leveren.Bij ecocheques niet.
Elke gewerkte dag geeft recht op een maaltijdcheque. Het aantal ecocheques hangt echter niet af van het aantal gewerkte dagen.Voor niet-gelijkgestelde dagen (zoals bvb. vaderschapsverlof, ...) worden geen ecocheques toegekend.
Dus omzetting van ecocheques naar maaltijdcheques heeft enkel nadelen voor de werknemer.
Ondanks dit verkapt extra loon worden deze niet meegeteld voor de pensioenberekening.Werkgevers en overheid lachen dus in hun vuistje.
Laatst gewijzigd door Davy V op 11 mei 2012, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat je hier toch de bal misslaat hoor Davy V.
Wie bvb. in de referteperiode (van 1/06/J-1 tem 31/05/J) in dienst kwam en dus geen volledig jaar werkte, krijgt de ecocheques in verhouding tot de gepresteerde maanden toegekend. Ook het bedrag dat je krijgt aan ecocheques hangt af van je arbeidsduur.
Op bedrijfsvlak kunnen Ecocheques omgezet worden naar bvb. maaltijdcheques of eventueel 'n groepsverzekering.
Wie bvb. in de referteperiode (van 1/06/J-1 tem 31/05/J) in dienst kwam en dus geen volledig jaar werkte, krijgt de ecocheques in verhouding tot de gepresteerde maanden toegekend. Ook het bedrag dat je krijgt aan ecocheques hangt af van je arbeidsduur.
Op bedrijfsvlak kunnen Ecocheques omgezet worden naar bvb. maaltijdcheques of eventueel 'n groepsverzekering.
Als je tijdens het kalenderjaar begint of stopt met werken in een onderneming waar ecocheques gebruikt worden, heb je minstens recht op cheques in verhouding met dagen dat je onder contract was.
Dit geldt ook voor werknemers die in de loop van het kalenderjaar veranderen van personeelscategorie en dus bv. overstappen van de arbeiders- naar de bedienden-cao.
De berekening van het aantal toe te kennen ecocheques gebeurt in verhouding tot de dagen waarvoor de werknemer ‘loon’ gekregen heeft of voor zover deze dagen uitdrukkelijk gelijk gesteld werden met dagen waarvoor de werknemer loon gekregen heeft.
Dit geldt ook voor werknemers die in de loop van het kalenderjaar veranderen van personeelscategorie en dus bv. overstappen van de arbeiders- naar de bedienden-cao.
De berekening van het aantal toe te kennen ecocheques gebeurt in verhouding tot de dagen waarvoor de werknemer ‘loon’ gekregen heeft of voor zover deze dagen uitdrukkelijk gelijk gesteld werden met dagen waarvoor de werknemer loon gekregen heeft.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Nog even gaan checken: Ecocheques worden toegekend per referteperiode (jun-> mei) en NIET per kalenderjaar.
Gelijkstellingen: jaarlijkse vakantie, bevallingsverlof en de eerste 30 dagen ziekte.
Gelijkstellingen: jaarlijkse vakantie, bevallingsverlof en de eerste 30 dagen ziekte.
@Spruitekop.
Referteperiode of kalenderjaar doet hier volgens mij niet ter zake.Enkel de gelijkgestelde dagen zijn van toepassing voor de berekening.
Op bedrijfsvlak kunnen de ecocheques inderdaad anders ingevuld worden.
Referteperiode of kalenderjaar doet hier volgens mij niet ter zake.Enkel de gelijkgestelde dagen zijn van toepassing voor de berekening.
Op bedrijfsvlak kunnen de ecocheques inderdaad anders ingevuld worden.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Voor de berekening doet het er inderdaad niet toe, de referteperiode wordt enkel toegepast omdat deze ecocheques in juni uitgereikt worden.
Op het bedrijf waar ik werk krijgen wij deze in oktober.Mijn vrouw pas in januari.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dan is de basis waarop die berekend worden misschien niet altijd die referteperiode? Aparte bepaling per sector? 

Pharma-industrie ook januari. Volgens mij wordt het merendeel van de eco-cheques rond de jaarwisseling gegeven aan het personeel.
-
- Newbie
- Contacteer:
Eerste twee jaar heb ik ze mogen ontvangen in Juni afgelopen jaar ineens December,
geen duidelijk antwoord ontvangen waarom.
geen duidelijk antwoord ontvangen waarom.
Ik heb ze vandaag gekregen. Waarschijnlijk zal ik er een paar fruitboompjes mee kopen of wat fietsgereedschap.