Appartement verhuren als belegging: interessant?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Appartement verhuren als belegging: interessant?
Ik ben dan ook een goudkever met gouden handen die heel hard gewerkt heeft.TNTim schreef:Zijn bedragen zijn idd héél rooskleurig ingeschat.
Doe er 300.000€ bij en je zal m.i. realistischer zijn.
Dit alleen als je héél véél zelf kan doen.
Want materialen zijn eigenlijk niet zo duur, werkuren wel.
Maar al zou je er 300.000,- € bij doen, dan nog heb je een zeer goed rendement.
Idd!NoHedge schreef:Ik ben dan ook een goudkever met gouden handen die heel hard gewerkt heeft.
Maar al zou je er 300.000,- € bij doen, dan nog heb je een zeer goed rendement.
Diegenen die zeggen dat je geen enorme meerwaarde kan creëren in vastgoed door veel zelf te doen, hebben m.i. nog nooit zelf gerenoveerd/gebouwd.
Hopelijk heb je dan natuurlijk geen huurder die de volledige boel afbreekt. Zo heeft mijn schoonbroer zijn huis volledig mogen renoveren toen zijn huurder (nota bene een bibliothecaris) eruit getrokken was. Hij had alle kamers inclusief muren, verwarming, vloeren zwart geschilderd. Geen enkel elektrisch toestel werkte nog. Bye Bye rendement. Procederen zeg je ? Veel succes om van iemand geld te krijgen die er geen heeft.
Als hij een beroep heeft, kan je toch loonbeslag leggen?
(Mits voldoende inkomen en niet teveel kinderen.
)
Wat was zijn bedoeling dan met alles zwart te schilderen? Satanist in wording?
(en welke elektrische toestellen stonden er dan in van de verhuurder?)
(Mits voldoende inkomen en niet teveel kinderen.

Ik kies mijn huurders zelf en zorgvuldig. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Alles is geschilderd, de huurder mag zelf niet schilderen.
Alles is nieuw en in perfecte staat en er is een zeer gedetailleerde plaatsbeschrijving opgemaakt.
3 huurders hebben mij al laten weten dat ze zelf willen kopen.
Ik werk niet samen met immo(relen), dat scheelt immers ook weer een maand huur/jaar.
De meeste problemen ontstaan bij het verhuren van (oude) huizen, dat trek je ook sowieso een 'specifiek" publiek aan...
w.o. wiet en honden kwekers, dealers, amateur garagisten, swingers, samenhokkers, etc etc ...
Alles is nieuw en in perfecte staat en er is een zeer gedetailleerde plaatsbeschrijving opgemaakt.
3 huurders hebben mij al laten weten dat ze zelf willen kopen.
Ik werk niet samen met immo(relen), dat scheelt immers ook weer een maand huur/jaar.
De meeste problemen ontstaan bij het verhuren van (oude) huizen, dat trek je ook sowieso een 'specifiek" publiek aan...
w.o. wiet en honden kwekers, dealers, amateur garagisten, swingers, samenhokkers, etc etc ...
Ontstaat hier een vermoeden van discriminatie? Straks krijg je nog het Centrum voor Gelijke kansen op je dak.NoHedge schreef:Ik kies mijn huurders zelf en zorgvuldig. ....
Als een bedrijf zijn personeel selecteert is dat dan discriminatie ?
Misschien wel positieve discriminatie
Wat als men dit appartement (bvb aan zee) enkel als vakantiewoning verhuurt?
Dit brengt m.i. meer op dan gewone huur... natuurlijk moet je een goeie bezetting hebben, maar dan nog.
Iemand ervaring en/of commentaar hierop?
Dit brengt m.i. meer op dan gewone huur... natuurlijk moet je een goeie bezetting hebben, maar dan nog.
Geen idee wat zijn bedoeling was, maar het is niet omdat ze afkomen met een loonbrief dat ze 6 maanden later nog werk hebben. Daar sta je dan met je loonbeslag.TNTim schreef:Als hij een beroep heeft, kan je toch loonbeslag leggen?
(Mits voldoende inkomen en niet teveel kinderen.)
In de keuken stond een oven, frigo met diepvries, een vaatwas en in de garage een gasboiler.
Alles was stuk. Deze man had een respectabel beroep en kwam het contract tekenen in pak en das. Achteraf hebben ze dan vernomen dat hij ontslagen werd enkele maanden nadat het contract getekend was. Don't Judge the book by it's cover.
Het was/is een groot huis met een huurprijs van 1000 euro, dus geen spek voor de bek van marginalen.
En wat doe je met een huurder die al 3 maanden niet betaald heeft en dan met de noorderzon verdwijnt? Je kan in je eigen huis niet meer binnen en je mag er ook niet binnen zonder eerst de nodige vergunning te hebben. Ondertussen zijn er weer een paar maanden verlopen en dan kan je het huis helemaal gaan opkuisen en opfrissen om het terug te kunnen verhuren. Van de huurder is geen spoor meer te vinden en dan kan je hem nog bij verstek laten veroordelen en zelf de gerechtskosten betalen maar van uw verloren centen zal je geen duit zien. En wat doet de fiscus? Als je durft een boete niet te betalen laat men loonbeslag doen. De brave man die heel zijn leven heeft gewroet om een tweede huisje te kunnen kopen en aldus een centje opzij legt voor zijn oude dag treft een slechte huurder, heeft geen poot om op te staan en kan achter zijn centen fluiten. Dat is België! De huurder is almachtig en lacht de verhuurder uit in zijn gezicht. En dan zijn de politici verwonderd dat tot in de USA, België als een apenland wordt afgeschilderd. Ik ben beschaamd Belg te zijn! Dank u politici!
-
- VIP member
- Contacteer:
Goed gezegd ! En de overheid is tegen het fatsoenlijke deel van de bevolking.Ronan schreef:En wat doe je met een huurder die al 3 maanden niet betaald heeft en dan met de noorderzon verdwijnt? Je kan in je eigen huis niet meer binnen en je mag er ook niet binnen zonder eerst de nodige vergunning te hebben. Ondertussen zijn er weer een paar maanden verlopen en dan kan je het huis helemaal gaan opkuisen en opfrissen om het terug te kunnen verhuren. Van de huurder is geen spoor meer te vinden en dan kan je hem nog bij verstek laten veroordelen en zelf de gerechtskosten betalen maar van uw verloren centen zal je geen duit zien. En wat doet de fiscus? Als je durft een boete niet te betalen laat men loonbeslag doen. De brave man die heel zijn leven heeft gewroet om een tweede huisje te kunnen kopen en aldus een centje opzij legt voor zijn oude dag treft een slechte huurder, heeft geen poot om op te staan en kan achter zijn centen fluiten. Dat is België! De huurder is almachtig en lacht de verhuurder uit in zijn gezicht. En dan zijn de politici verwonderd dat tot in de USA, België als een apenland wordt afgeschilderd. Ik ben beschaamd Belg te zijn! Dank u politici!
En dan spreken we nog niet van Duitsland waar Merkel de bewoners uit hun eigen huis laat zetten om er 'vluchtelingen' in onder te brengen.
Kosten en werk zijn ook veel groter:Luc B. schreef:Wat als men dit appartement (bvb aan zee) enkel als vakantiewoning verhuurt?
- taks 2e verblijven 500-1000 euro/jaar
- voldoen aan logiesdecreet (brandblussers, voldoende messen en vorken , ..................... )
- regelmatig langsgaan voor extra opkuis, kleine herstellingen
Mensen uit hun sociale woning bedoel je?Leemans-broertje schreef:En dan spreken we nog niet van Duitsland waar Merkel de bewoners uit hun eigen huis laat zetten om er 'vluchtelingen' in onder te brengen.
Mensen uit hun eigen huis zetten, lijkt me sterk.

Wat het verhuren van een vakantiewoning aan zee betreft hou je best met volgende zaken rekening:Luc B. schreef:Wat als men dit appartement (bvb aan zee) enkel als vakantiewoning verhuurt?
1. alle belastingen (onroerende voorheffing en taks 2e verblijf) zijn heel hoog
2. syndicuskosten zijn navenant hoog
3. immo's werken voor een serieuze commissie, snel 15% van de verhuurkosten.
Deze elementen drukken uw rendement serieus.
Alles staat en valt natuurlijk met de bezetting waar in de goede, gouden tijden de immo's je een contract van 6-7 maanden gaven (paasvakantie tot en met september grosso modo) en je deze periode gewoon uitbetaalden, verhuurt of niet. Maar dat systeem bestaat volgens mij niet meer omdat ze aan sommige appartementen verlies maakten. Dus verhuren ze het als er vraag is en ben je volledig afhankelijk van hun goodwill om net jouw verblijf te verhuren. We hebben het zelfs al een paar keer meegemaakt dat we in een week dat het niet verhuurd was, we er zelf naar toe wilden en tot onze verbazing vaststelden dat het wel verhuurd was ... ah ja meneer dat is pas gisteren verhuurd en het was zo druk dat we u niet meer konden bereiken. Een maffieus kantje hebben ze wel, ook met de kostenafrekeningen ...
Die immo's staan ook niet meteen aan jouw kant als er een probleem is: voor de huurder moet eender welke scheet direct via expressherstellingen gerepareerd worden (op jouw kosten), maar door de weinige controletijd tussen de verhuren door is het zelden dat de huurder opdraait voor de schade (dus weeral op jouw kosten). En met zoveel verloop aan huurders ziet een (klein) appartementje natuurlijk meer af.
En wil je het zelf verhuren heb je veel werk en moet je er heel dicht bijwonen om dit te kunnen opvolgen/controleren.
Kortom de aantrekkingskracht van de zee is niet meer wat het geweest is ... dus rekenen op een serieus verhuurrendement moet je volgens mijn mening best niet doen. Hoogstens helpt het de vele, vaste onkosten voor jouw betalen.