brandstof besparen / hypermiling
Re: brandstof besparen / hypermiling
Geen nieuws, de Europese test is eigenlijk enkel representatief voor wie een rechte baan zonder stoplichten en zonder verkeer tussen zijn woning en het werk heeft.Fakkel schreef:2) de fabrieksnormen zijn onrealistisch.
Als je een wagen koopt, zoek je best het opgegeven verbruik/uitstoot in de VS op. De daar gebruikte EPA-cyclus is wel accuraat en kan je vlot halen met een rustige rijstijl. Als je dat kan natuurlijk, veel merken zijn niet actief in de VS of hebben andere modellen (en meestal ook geen diesel in het aanbod, want een dieselmotor bouwen die de strenge Amerikaanse emissienormen haalt is een hels karwei).
Een zoveelste voorbeeld van een punt waarin de VS strengere milieunormen hanteert dan de EU, en dan nog hoor je hier 'milieuactivisten' fumeren tegen TTIP omdat de VS niet om het milieu zouden geven

Re: brandstof besparen / hypermiling
M'n vriendin rijdt met 'n benzine want doet geen 10k km per jaar, dus da's geen optie voor mij. Maar ik zou sowieso m'n job niet riskeren voor 6€ elke 10 dagen.
Wat 'n loser ben je dan..?!
Ik heb het overigens ook nog nooit zien gebeuren aan 'n tankstation, iemand die z'n luxe bolide vol tankt, en dan 'n jerrycan.
Moet dan ook slim genoeg zijn om z'n tank niet helemaal vol te doen, want gaat opvallen als je in een tank van 60L systematisch 65L kan proppen.
Wat 'n loser ben je dan..?!
Ik heb het overigens ook nog nooit zien gebeuren aan 'n tankstation, iemand die z'n luxe bolide vol tankt, en dan 'n jerrycan.
Moet dan ook slim genoeg zijn om z'n tank niet helemaal vol te doen, want gaat opvallen als je in een tank van 60L systematisch 65L kan proppen.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Ik heb het een collega wel weten doen.
En ik heb het al gezien aan het tankstation ook.
Die collega deed het om met de gespaarde diesel op reis te gaan. Want in het buitenland mocht hij niet tanken op kosten van de firma. Dus deed hij een paar XL bidons mee die hij in Frankrijk in de tank kapte.
Heb trouwens ook collega's geweten die elke dag hun vuilzakje meebrachten naar het werk ... om zelf geen vuilniszakken te moeten kopen.
Beide heb ik zelf nooit gedaan.
En ik heb het al gezien aan het tankstation ook.
Die collega deed het om met de gespaarde diesel op reis te gaan. Want in het buitenland mocht hij niet tanken op kosten van de firma. Dus deed hij een paar XL bidons mee die hij in Frankrijk in de tank kapte.
Heb trouwens ook collega's geweten die elke dag hun vuilzakje meebrachten naar het werk ... om zelf geen vuilniszakken te moeten kopen.
Beide heb ik zelf nooit gedaan.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Ik doe het gewoon met de tankkaart, is toch iets makkelijker, ineens volle tank, geen gedoe met 5 litersFakkel schreef:M'n vriendin rijdt met 'n benzine want doet geen 10k km per jaar, dus da's geen optie voor mij. Maar ik zou sowieso m'n job niet riskeren voor 6€ elke 10 dagen.
Wat 'n loser ben je dan..?!
Ik heb het overigens ook nog nooit zien gebeuren aan 'n tankstation, iemand die z'n luxe bolide vol tankt, en dan 'n jerrycan.
Moet dan ook slim genoeg zijn om z'n tank niet helemaal vol te doen, want gaat opvallen als je in een tank van 60L systematisch 65L kan proppen.

Re: brandstof besparen / hypermiling
Er zullen best wel mensen zijn die dat doen om de reden die jij beschrijft (ik ken er genoeg die dit ook zouden doen, als ze de kans kregen).haelewyn schreef:Ik heb het een collega wel weten doen.
En ik heb het al gezien aan het tankstation ook.....
Maar best niet veralgemenen: als ik mijn Corolla ga voltanken is de benzine voor eigen rekening, want ik heb nooit dergelijke privileges gehad bij mijn werkgevers.

Toch vergezelt mijn man (die zelf niet rijdt) mij regelmatig om een jerrycan te vullen. Deze dient in zijn geval voor onze grasmachine.

Re: brandstof besparen / hypermiling
Achteruit inparkeren is dikwijls een stuk veiliger.
Als je ergens aankomt heb je een goed overzicht van de verkeerssituatie, je hebt voetgangers en fietsers gezien, en je kan achteruit inparkeren.
Bij het vertrekken heb je dat overzicht vaak niet. Misschien zijn je ruiten bedampt of vervroren, misschien ben je nog niet helemaal wakker, of je bent gehaast.
Zelf doe ik het ook niet altijd hoor.
Soms gaat het gewoon niet omdat je in je koffer moet kunnen.
Als je ergens aankomt heb je een goed overzicht van de verkeerssituatie, je hebt voetgangers en fietsers gezien, en je kan achteruit inparkeren.
Bij het vertrekken heb je dat overzicht vaak niet. Misschien zijn je ruiten bedampt of vervroren, misschien ben je nog niet helemaal wakker, of je bent gehaast.
Zelf doe ik het ook niet altijd hoor.
Soms gaat het gewoon niet omdat je in je koffer moet kunnen.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Het kan ook als doel hebben bij het op reis gaan wat geld te sparen.. De bidons staan daar toch maar .. dus laat er ons gebruik van maken. Het kan ook zijn om een ander voertuig dat 'leeg' staat weer op te starten. Niet iedereen die aan een tankstation zijn jerrycan vult is aan het stelen. Er zijn genoeg eerbare manieren om een jerrycan te gebruiken.Nefertari schreef: Maar best niet veralgemenen: als ik mijn Corolla ga voltanken is de benzine voor eigen rekening, want ik heb nooit dergelijke privileges gehad bij mijn werkgevers.![]()
Toch vergezelt mijn man (die zelf niet rijdt) mij regelmatig om een jerrycan te vullen. Deze dient in zijn geval voor onze grasmachine.
En daarbij : leven en laten leven. Met hoe minder dingen ik me bemoei, hoe minder lastig mijn leven wordt. Problemen krijg je vanzelf , die moet je niet opzoeken.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: brandstof besparen / hypermiling
Ik wil hier niet al te misogyn klinken maar je auto volgooien lukt wel maar om een jerrycan te vullen heb je manlief nodig?Nefertari schreef:Toch vergezelt mijn man (die zelf niet rijdt) mij regelmatig om een jerrycan te vullen. Deze dient in zijn geval voor onze grasmachine.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: brandstof besparen / hypermiling
Dat risico is tijdens het inparkeren wél kleiner aangezien je op dat ogenblik meer overzicht hebt op alle verkeer en meer voorrang hebt (auto's achter u, moeten u laten inparkeren). Als je je parking wil verlaten, vertrek je vanuit een positie met weinig overzicht waar je op de koop toe aan alle weggebruikers voorrang moet verlenen, inclusief eventuele spookrijders. Je kan dus maar beter met je snuit in de juiste richting staan zodat je sneller overzicht hebt.haelewyn schreef:Persoonlijk parkeer ik liever achteruit. Makkelijker om weg te rijden maar het risico is er dan wel tijdens het inparkeren.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Het is niet omdat ze niet moeten parkeren, dat ze dat niet meer zullen doen. Een zeer groot deel van het verkeer in steden zijn mensen die een parkeerplaats zoeken (ik dacht 30%). Zo'n zelfrijdende auto zou je voor de deur kunnen afzetten en nadien ofwel naar de volgende klant rijden die een auto heeft aangevraagd, ofwel rechtstreeks naar de dichtstbijzijnde vrije parking rijden.Spruitekop schreef:En zelfrijdende auto's die dus niet meer moeten parkeren. Als eens berekend hoeveel fijn stof DAT gaat meebrengen, een auto die constant rijdt. Volgens mij is de geparkeerde wagen stukken milieuvriendelijker.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Is dat zo?blob schreef:Dat risico is tijdens het inparkeren wél kleiner aangezien je op dat ogenblik meer overzicht hebt op alle verkeer en meer voorrang hebt (auto's achter u, moeten u laten inparkeren).
"12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden."
Laatst gewijzigd door J Lawieck op 2 november 2016, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Mijn jerrycan dient ook alleen maar voor de grasmachine (die op benzine rijdt, de vierkante blikken dozen rijden op diesel).
Den overschot gaat op het einde van het seizoen in de motor.
(ik vul de jerrycan zelf en mijn vriendin mag dan het gras afrijden, taakverdeling).
En de tankkaart van de vriendin gebruik ik soms ook in mijn wagen. Voordelen in natura zijn er om maximaal gebruikt te worden. Als compensatie mag ze soms de (volgetankte) ctte van mijn werkgever gebruiken om naar het containerpark te rijden.
Geen 5 liter gedoe en gesleur met vuilzakjes
En verbruik is gewoon een gewoonte. Ik verbruik gemiddeld 1 liter/100 km minder dan mijn vriendin met dezelfde wagen (ik heb altijd mijn eigen diesel moeten betalen en mijn vriendin is een salariswagen gewoon en redeneert "hoe meer ik verbruik hoe meer ik verdien" terwijl ik redeneer hoe minder ik verbruik hoe meer ik overhou.
Den overschot gaat op het einde van het seizoen in de motor.
(ik vul de jerrycan zelf en mijn vriendin mag dan het gras afrijden, taakverdeling).
En de tankkaart van de vriendin gebruik ik soms ook in mijn wagen. Voordelen in natura zijn er om maximaal gebruikt te worden. Als compensatie mag ze soms de (volgetankte) ctte van mijn werkgever gebruiken om naar het containerpark te rijden.
Geen 5 liter gedoe en gesleur met vuilzakjes

En verbruik is gewoon een gewoonte. Ik verbruik gemiddeld 1 liter/100 km minder dan mijn vriendin met dezelfde wagen (ik heb altijd mijn eigen diesel moeten betalen en mijn vriendin is een salariswagen gewoon en redeneert "hoe meer ik verbruik hoe meer ik verdien" terwijl ik redeneer hoe minder ik verbruik hoe meer ik overhou.
Re: brandstof besparen / hypermiling
Het zou om veel meer centen gaan: http://www.motors.co.uk/news/statistics ... fuel-costsFakkel schreef:Dat van dat achterwaarts op je oprit rijden om 's morgens met 'n koude motor voorwaarts te kunnen vertrekken, dat is toch een grap, hoop ik?
Wat bespaar je daar mee? De volle halve euro per jaar?
Maar natuurlijk is veiligheid de belangrijkste reden om het te doen: http://nieuws.vtm.be/binnenland/133550- ... l-veiliger
Re: brandstof besparen / hypermiling
Als je het nieuws de afgelopen 2 weken had gevolgd, dan had je geweten dat uw stelling niet klopt:vortex schreef:Met het vrijwel homogeen dicht bevolkte Vlaanderen maakt het nauwelijks uit of auto's 500 meter verderop rijden, er wonen overal mensen en luchtvervuiling blijft niet ter plaatse hangen.
(bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2800757)Daaruit blijkt dat de luchtkwaliteit sterk varieert van straat tot straat. "We zien een zeer grote variatie binnen de stad die zeer sterk afhankelijk is van het lokale verkeer enerzijds en anderzijds de opbouw van de straten. In nauwe straten zit de vervuiling meer gevangen, met alle negatieve gevolgen vandien", zegt onderzoeker Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen.
Re: brandstof besparen / hypermiling
J Lawieck schreef:Is dat zo?haelewyn schreef:Dat risico is tijdens het inparkeren wél kleiner aangezien je op dat ogenblik meer overzicht hebt op alle verkeer en meer voorrang hebt (auto's achter u, moeten u laten inparkeren).
"12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden."
Ik heb dat niet geschreven hoor ... dat was iemand anders. Foutje in de quote.
Het was BLOB om 12.44 en ik denk dat hij ergens iets fout geformuleerd heeft want achteruitrijden of een parkeerplaats inrijden / verlaten is een maneuver... en degene die het uitvoert heeft geen voorrang. Nooit.
Ik denk dat hij bedoelt : eens je haaks op de baan staat om achteruit een parkeerplaats in te rijden moet iedereen wel stoppen en je laten doen want ze kunnen dan toch al niet meer door.