Benzine of diesel?
Re: Benzine of diesel?
Terug on topic en meer gericht naar mensen zonder leasebudget :
Hou je toch van een diesel en wil je niet te veel taksen betalen : overweeg een "lichte vracht".
Hou je toch van een diesel en wil je niet te veel taksen betalen : overweeg een "lichte vracht".
Meestal een eufemisme voor een zware bak.
Benieuwd wanneer ze dit gat gaan dichten en hoe de "slachtoffers" dit dan gaan opvangen.

Benieuwd wanneer ze dit gat gaan dichten en hoe de "slachtoffers" dit dan gaan opvangen.
Uitgaande van dat standpunt (en de salariswagen buiten beschouwing gelaten) hou ik het even voor bekeken inzake aankoop van een nieuwe auto tot er wat meer zekerheid is inzake fiscaliteit en meer technologische vooruitgang (kostprijs en autonomie batterijen).
Dan verkies ik louter voor het werk nog even rond te rijden met een diesel vijfcilinder break en privé nog enkele jaren rond te tuffen in mijn "oude" vierwiel aangedreven viercilinder dieselbreak (of de overheid zou het inzake jaarlijkse verkeersbelasting op bezit op korte termijn al te bont moeten maken) in combinatie met (afhankelijk van verkeersdrukte en weersomstandigheden) de éénwiel aangedreven benzine driecilinders.
Zoals altijd kies je meestal beter voor een "en/en" verhaal dan voor een "of/of" situatie.
Als het een keuze voor een nieuw voertuig moet zijn zal eerder een van de driecilinders vervangen worden (ook weer om fiscale redenen wegens 100% aftrekbaar WW verkeer en belachelijk lage jaarlijkse verkeersbelasting, toch in vergelijking met een vierwieler) dan de praktisch bijna onbruikbare vierwieler.
Geen zware bak of zeker niet Amerikaans. Dat zegt mij persoonlijk helemaal niets.
Ook geen dubbele cabine pick-up. Wat ik het meeste mis is weinig en goedkoop verbruik En een auto waar ik op reis kan in slapen. Een transporter zou perfect zijn. Liefst met standverwarming.
Evenwel. .. om dat gewoon voor de fun te kopen is niet wijs voor mij. Ik wil bv naar azie reizen en voor wat ik het in Europa zou gebruiken gaat het me veel meer kosten dan opleveren.
Gewoon de auto en het openbaar vervoer zal voorlopig wel volstaan.
Ook geen dubbele cabine pick-up. Wat ik het meeste mis is weinig en goedkoop verbruik En een auto waar ik op reis kan in slapen. Een transporter zou perfect zijn. Liefst met standverwarming.
Evenwel. .. om dat gewoon voor de fun te kopen is niet wijs voor mij. Ik wil bv naar azie reizen en voor wat ik het in Europa zou gebruiken gaat het me veel meer kosten dan opleveren.
Gewoon de auto en het openbaar vervoer zal voorlopig wel volstaan.
Nou in onze Zafira konden wij gemakkelijk met twee slapen.
Zo'n VW Transporter Camper is natuurlijk een leuke bak maar stevig aan de prijs.
Wat betreft goedkoop verbruik denk ik wel dat we goed gekozen hebben met de hybride. Waarschijnlijk gaan we, als we wat oppassen, zelfs nog extra geld verdienen aan zijn verbruik.
Zo'n VW Transporter Camper is natuurlijk een leuke bak maar stevig aan de prijs.
Wat betreft goedkoop verbruik denk ik wel dat we goed gekozen hebben met de hybride. Waarschijnlijk gaan we, als we wat oppassen, zelfs nog extra geld verdienen aan zijn verbruik.
Benzine of diesel?
Alle merken werken tegenwoordig samen om kostendrukkend te werken.
Zo'n Mercedes A, B en C-klassen hebben daarna een getal. Van zodra je daar 180 of 200 ziet staan heb je eigenlijk een Renault in een Mercedes jasje. Meestal zijn het die wagens die snel met een panne zullen te kampen hebben. Als je naar 220 gaat zit je met een MERCEDES.
De E-klasses vind ik kwalitatief echt top.
Een Opel Agila van vroeger was eigenlijk een Suzuki.
En ook Ford en Mazda hebben jarenlang klop hetzelfde model op de markt gebracht.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Zo'n Mercedes A, B en C-klassen hebben daarna een getal. Van zodra je daar 180 of 200 ziet staan heb je eigenlijk een Renault in een Mercedes jasje. Meestal zijn het die wagens die snel met een panne zullen te kampen hebben. Als je naar 220 gaat zit je met een MERCEDES.
De E-klasses vind ik kwalitatief echt top.
Een Opel Agila van vroeger was eigenlijk een Suzuki.
En ook Ford en Mazda hebben jarenlang klop hetzelfde model op de markt gebracht.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Verbruik : kijk eens op spritmonitor.de. Wat daar het gemiddeld verbruik van een auto is, is ook hier in de praktijk haalbaar.
De E klasse is een mooie, waarschijnlijk goede auto. Wel nog groot, zwaar, duur, etc.
Ze hebben ook een paar heel slechte bouwjaren gehad waar ze heel veel immobiliserende pannes hadden.
Veel meer dan de motoren koopt mercedes niet van renault. Maar hun a of b klasse is niet wat de E klasse is / was in kwaliteit. Als het al op het niveau van toyota komt qua betrouwbaarheid is het al dik ok. Als je in panne valt zal dat dan niet per se met de bv 1,5 dieselmotor van renault zijn.
Niet alleen verbruik en betrouwbaarheid zijn belangrijk. Ik kocht die twee tesamen in een toyota hybride maar ik vond het zeer onaangenaam om mee te rijden. Dan nog liever een Europeaan die theoretisch gezien 1 keer meer per 10 jaar een panne zal hebben..
Motorshoppen gebeurt overal.
Opel heeft bv lang motoren van Fiat gekocht.
Meest frappant is de zeer beruchte 1,6 diesel van peugeot die ze aan 8 merken verkochten en waarmee heel veel miserie was na dik 60.000 km en soms al minder.
Zelfs de mini, nochtans van bmw, was er mee uitgerust.
Denk ook aan kompleet identieke modellen gebouwd door peugeot, citroen, toyota (aygo),
Bestelwagens : opel, renault, nissan, .. Peugeot, citroen en toyota alweer
Fiat doblo / opel combo, enz enz
De E klasse is een mooie, waarschijnlijk goede auto. Wel nog groot, zwaar, duur, etc.
Ze hebben ook een paar heel slechte bouwjaren gehad waar ze heel veel immobiliserende pannes hadden.
Veel meer dan de motoren koopt mercedes niet van renault. Maar hun a of b klasse is niet wat de E klasse is / was in kwaliteit. Als het al op het niveau van toyota komt qua betrouwbaarheid is het al dik ok. Als je in panne valt zal dat dan niet per se met de bv 1,5 dieselmotor van renault zijn.
Niet alleen verbruik en betrouwbaarheid zijn belangrijk. Ik kocht die twee tesamen in een toyota hybride maar ik vond het zeer onaangenaam om mee te rijden. Dan nog liever een Europeaan die theoretisch gezien 1 keer meer per 10 jaar een panne zal hebben..
Motorshoppen gebeurt overal.
Opel heeft bv lang motoren van Fiat gekocht.
Meest frappant is de zeer beruchte 1,6 diesel van peugeot die ze aan 8 merken verkochten en waarmee heel veel miserie was na dik 60.000 km en soms al minder.
Zelfs de mini, nochtans van bmw, was er mee uitgerust.
Denk ook aan kompleet identieke modellen gebouwd door peugeot, citroen, toyota (aygo),
Bestelwagens : opel, renault, nissan, .. Peugeot, citroen en toyota alweer
Fiat doblo / opel combo, enz enz
En nu is Opel weer een onderdeel van PSA waardoor een Citroën, Peugeot en Opel voor bepaalde modellen dezelfde motor en chassis delen en alleen het koetswerk en interieur verschilt om de huisstijl te accentueren.
De Opel Grandland X en de Peugeot 3008 worden zelfs in dezelfde fabriek geassembleerd.
Sinds Opel niet meer in de GM groep zit zijn hun modellen overigens 300-400 kg lichter geworden omdat ze nu de EU standaarden kunnen hanteren ipv de US standaarden opgelegd door GM.
Laatst gewijzigd door Cronos op 15 februari 2018, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarschijnlijk een hybride van de eerste generatie en geen PHEV?
Ik heb een dag test gereden in de PHEV en juist het rijgevoel heeft mij eigenlijk, meer dan zijn uiterlijk en andere punten, overtuigd.
Nog nooit zoveel fun gehad in een auto (en ik rij werkgerelateerd wat af in verschillende modellen en motorisaties onder uiteenlopende omstandigheden) en zo'n overtuigende dualiteit. Je kan je gezapig in alle stilte mee laten drijven met de flow van het verkeer, ontspannen in de file cocoonen bij een ongestoord helder muziekje terwijl je alleen maar je stuur moet vasthouden en de automaat in samenwerking met de adaptieve CC je al het werk uit handen neemt maar je ook manueel schakelend het ding door de bochten kan gooien (waar de batterijen dan een voordeel zijn door het lagere zwaartepunt in het midden) of de sensatie van de kick down met uitgeschakelde TC voelen (waarbij de praktisch haalbare cijfers nu wel eens lager blijken te zijn dan de theoretische) door het gecombineerde koppel van de twee motoren.
Het automatisch parkeersysteem was ook één van de enigen (die ik getest heb) dat echt kon waarvoor het bedoeld was en geen bron van ergernis.
Uiteraard was dat maar een momentopname (maar wel overtuigend, de concurrentie was toch steeds na een uurtje "tja dat is het toch net niet" en zullen op termijn verscheidene minpuntjes naar voor komen.
De nieuwe Astra was al 400km lichter geworden voordat ze werden overgenomen door PSA hoor.Cronos schreef: ↑15 februari 2018, 10:26En nu is Opel weer een onderdeel van PSA waardoor een Citroën, Peugeot en Opel voor bepaalde modellen dezelfde motor en chassis delen en alleen het koetswerk en interieur verschilt om de huisstijl te accentueren.
De Opel Grandland X en de Peugeot 3008 worden zelfs in dezelfde fabriek geassembleerd.
Sinds Opel niet meer in de GM groep zit zijn hun modellen overigens 300-400 km lichter geworden omdat ze nu de EU standaarden kunnen hanteren ipv de US standaarden opgelegd door GM.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
En werd deze gebouwd volgens GM specificaties?
Wat is dat juist, 400 km lichter? 

Artrose.
(aangepast).

Precies, ik val ook in de "hardleerse" klasse.Cronos schreef: ↑12 februari 2018, 18:44Ik ben nogal hardleers.![]()
Ik ben er dan ook vrij zeker van dat mijn persoonlijk gedrag geen enkele invloed zal hebben op de wereld in zijn geheel.
Gezien ik nog vrij actief ben (overigens zonder verplichting anders was het makkelijk praten) heb ik momenteel geen boodschap aan autodelen noch aan het openbaar "vervoer". Wat is er trouwens zo milieuvriendelijk aan een overwegend lege mastodont die rondtuft in een walm van diesel en/of je meestal niet binnen een aanvaardbare tijd kan brengen op je gewenste vertrek- en aankomstbestemming?
Ik denk enkel aan mijn portemonee, dus rijdt 2-3000km per jaar met de auto (ja diesel, maar ik heb die auto al van doen ik 20 000km reed)
Werken doe ik met de fiets enkel voor het geld.
Ik blijf bij mn standpunt, ik rijd gewoon met wat ik zelf liefst wil en trek me er verder niets van aan...
Bromfiets, lichte motor moet 2takt zijn, want dat ruikt lekker en trekt goed, en ik hou van het geluid.
Ohja, ik dénk dat de schade op vlak van milieu al lang geschiedt is.
Zelfs 0% uitstoot kan de wereld niet meer redden is mijn visie (geen bewijs).
De politici interesseert dat ook niet hoor, 't is de kassa die telt!
Door ons gedrag/uitstoot aan te passen kunnen we hoogstens het proces een aantal jaar vertragen.
De laatste weken op zoek naar een nieuw auto, en dan kom je onvermijdelijk bij de vraag "benzine of diesel".
Probleem is dat veel merken, in mijn geval Renault, bij benzinemotoren afkomen met geblazen motortjes met 1200cc.
En dan mag je nog van geluk spreken dat zij dit nog in 4cyl aanbieden tegenover een pak merken die nu ineens met 3 pitterkes goochelen.
Het rare vind ik dat men dan op bv autogids bezig is de diesel te verketteren omdat hij bv duurder in wegenbelasting en BIV zou zijn.
Wanneer men, zoals deze morgen de verkoper van Renault, appelen met peren gaat vergelijken in de vorm van "onze benzine is fiscaal goedkoper tegenover onze diesel" maar daarbij wel voorbij gaat aan het feit dat je spreekt over een 1200cc en een 1500cc.
Zoals gezegd ik heb de laatste tijd al verschillende merken bekeken, en dan ga ik via de simulatie van financiën de wegenbelasting en BIV berekenen en dan kom je tot de vaststelling dat veel benzines duurder zijn als je ze vergelijkt met een even zware diesel.
Een voorbeeldje een KIA 1600 benzine kost meer aan BIV en WB (940 euro) dan een Kia 1.6 diesel (800 euro).
In zo een geval stel ik mij dan toch wel de vraag in hoeverre die testen en diesel horrorverhalen kloppen.
Conclusie: Wanneer je een iets of wat normale motor wil, en geen grasmachinemotortje, rekening houdend met het lagere verbruik, maar de iets hogere aanschafprijs, dan kost die benzine u niks minder dan een diesel.
Probleem is dat veel merken, in mijn geval Renault, bij benzinemotoren afkomen met geblazen motortjes met 1200cc.
En dan mag je nog van geluk spreken dat zij dit nog in 4cyl aanbieden tegenover een pak merken die nu ineens met 3 pitterkes goochelen.
Het rare vind ik dat men dan op bv autogids bezig is de diesel te verketteren omdat hij bv duurder in wegenbelasting en BIV zou zijn.
Wanneer men, zoals deze morgen de verkoper van Renault, appelen met peren gaat vergelijken in de vorm van "onze benzine is fiscaal goedkoper tegenover onze diesel" maar daarbij wel voorbij gaat aan het feit dat je spreekt over een 1200cc en een 1500cc.
Zoals gezegd ik heb de laatste tijd al verschillende merken bekeken, en dan ga ik via de simulatie van financiën de wegenbelasting en BIV berekenen en dan kom je tot de vaststelling dat veel benzines duurder zijn als je ze vergelijkt met een even zware diesel.
Een voorbeeldje een KIA 1600 benzine kost meer aan BIV en WB (940 euro) dan een Kia 1.6 diesel (800 euro).
In zo een geval stel ik mij dan toch wel de vraag in hoeverre die testen en diesel horrorverhalen kloppen.
Conclusie: Wanneer je een iets of wat normale motor wil, en geen grasmachinemotortje, rekening houdend met het lagere verbruik, maar de iets hogere aanschafprijs, dan kost die benzine u niks minder dan een diesel.