aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
TIP
Re: aan welk % heb je onlangs een hypothecaire lening aangegaan?
Nee het totaalbedrag, hij zou bijvoorbeeld 90.000 euro moeten lenen. Voor 20 jaar 2% is dat 455 euro, zijn huur nu is 530 euro.
Bank: Crelan
Te lenen bedrag: 287.000
Eigen inbreng: 155.000
Variabel 8/3/3 aan 1,42%
Vast aan 1,7%
Louter informatief gaan horen.
Te lenen bedrag: 287.000
Eigen inbreng: 155.000
Variabel 8/3/3 aan 1,42%
Vast aan 1,7%
Louter informatief gaan horen.
Bank: Belfius
Te lenen bedrag: 145.000 (bouwgrond)
Eigen inbreng: 0
Looptijd: 20 jaar
Variabel 3/3/3 aan 1.04%, geen stijging mogelijk na eerste 3 jaar, enkel daling.
Vast aan 1.54%.
Gekozen voor variabel, is in worst worst case € 300 duurder op 20 jaar dan de vaste.
Te lenen bedrag: 145.000 (bouwgrond)
Eigen inbreng: 0
Looptijd: 20 jaar
Variabel 3/3/3 aan 1.04%, geen stijging mogelijk na eerste 3 jaar, enkel daling.
Vast aan 1.54%.
Gekozen voor variabel, is in worst worst case € 300 duurder op 20 jaar dan de vaste.
-
- Newbie
- Contacteer:
Geen stijging mogelijk na 3j?? Dan hebben ze je wat wijsgemaakt. Lees de voorwaarden eens goed door.
3/3 variabel betekent de eerste 3j vast 1,04%. Na 3j kan de rente veranderen, dalen (tot 0 evt) of stijgen (max verdubbelen naar 2,08%). Deze rente hou je weer 3j, waarna hij weer kan veranderen tss min 0 en max 2,08%). 3j later weer hetzelfde.
3/3 variabel betekent de eerste 3j vast 1,04%. Na 3j kan de rente veranderen, dalen (tot 0 evt) of stijgen (max verdubbelen naar 2,08%). Deze rente hou je weer 3j, waarna hij weer kan veranderen tss min 0 en max 2,08%). 3j later weer hetzelfde.
niet alle voorwaarden zijn op elke bank hetzelfde. Het zou kunnen dat er een cap 0 wordt ingebouwd. meestal is het max 1% stijgen per trap van 3 jaar. De maximale verdubbeling die u aanhaalt, is trouwens meestal enkel van toepassing op jaarlijks herzienbare kredieten. Meestal dus...schoolverkoper schreef: ↑14 augustus 2018, 14:06 Geen stijging mogelijk na 3j?? Dan hebben ze je wat wijsgemaakt. Lees de voorwaarden eens goed door.
-
- Newbie
- Contacteer:
Maximale verdubbeling is een wettelijk geregeld iets voor alle kredieten met variabele rentevoet, volgend mij. Het stijgen met trappen van max 1pct is voor jaarlijks variabel.
Een cap 0 kan ... maar Belfius doet dat iig niet met deze lage rentevoeten.
Een variabele rente die enkel kan dalen, daar tekent vandaag iedereen voor denk ik
Een variabele rente die enkel kan dalen, daar tekent vandaag iedereen voor denk ik
Staat wel degelijk in de voorwaarden dat bij de eerste herziening na 3 jaar, er geen stijging kan zijn van de rentevoet, enkel een daling. Er is in de eerste 6 jaar dus een "vaste" rentevoet en vanaf dan 3-jaarlijks herzienbaar in beide richtingen, met inderdaad maximum een verdubbeling.schoolverkoper schreef: ↑14 augustus 2018, 17:32 Maximale verdubbeling is een wettelijk geregeld iets voor alle kredieten met variabele rentevoet, volgend mij. Het stijgen met trappen van max 1pct is voor jaarlijks variabel.
*edit* formule heet "3/3/3 Cap 3 hybride"
-
- Newbie
- Contacteer:
Ok, fair enough, dan had ik het mis.
Deze mengvorm gebruikten ze vroeger, maar dacht dat ze daarmee gestopt waren met de huidige lage rentes.
6j 1,04 gegarandeerd (of minder) is zeker niet verkeerd.
Deze mengvorm gebruikten ze vroeger, maar dacht dat ze daarmee gestopt waren met de huidige lage rentes.
6j 1,04 gegarandeerd (of minder) is zeker niet verkeerd.
Heel goede rente
De eerste jaren staat het meeste open. Plus waar weinigen rekening mee houden, bij elke herziening kan je een vervroegde afbetaling doen.
Stel dat je na 3 of 6 jaar opnieuw geleend hebt en je bouw staat er dan kan je je overschot direct "kwijt".
Stel dat je dan dus nog beter kunt lenen, dan kan je daar meer lenen. Problem solved....
De eerste jaren staat het meeste open. Plus waar weinigen rekening mee houden, bij elke herziening kan je een vervroegde afbetaling doen.
Stel dat je na 3 of 6 jaar opnieuw geleend hebt en je bouw staat er dan kan je je overschot direct "kwijt".
Stel dat je dan dus nog beter kunt lenen, dan kan je daar meer lenen. Problem solved....
Je kan toch altijd een vervroegde afbetaling doen? Ook buiten de herzieningen?
@voodoo, dat is dan toch zeker niet bij alle banken zo.
Dat is volgens mij een wettelijk recht op 1x per jaar een vervroegde terugbetaling te kunnen doen zonder (dossier)kosten. Het "enige" wat ze mogen rekenen is 3 maand rente op het bedrag dat je vervroegd terugbetaalt.
Ik heb het al 2x gedaan nu, 2 jaar op rij zonder probleem.
Bart,
Dat is ook zo. Wettelijk mag je 1x per jaar een vervroegde terugbetaling doen, van eender welk bedrag.
Je mag het meerdere keren per jaar doen, maar dan moet het minstens 10% van het openstaande kapitaal zijn.
Maar de bank mag (en zal dus) wel 3 maand rente (wederbeleggingsvergoeding) aanrekenen.
Maar hetgeen Voodoo zei dat je bij een herziening van een variabele lening, een kapitaalsaflossing mag doen, zonder dat er wederbeleggingskosten aangerekend worden, is toch geen algemeen iets.
Het kan zijn dat dit bij sommige banken is, of in bepaalde contracten. Maar ik zou er toch niet vanuitgaan dat dat altijd is!
Dat is ook zo. Wettelijk mag je 1x per jaar een vervroegde terugbetaling doen, van eender welk bedrag.
Je mag het meerdere keren per jaar doen, maar dan moet het minstens 10% van het openstaande kapitaal zijn.
Maar de bank mag (en zal dus) wel 3 maand rente (wederbeleggingsvergoeding) aanrekenen.
Maar hetgeen Voodoo zei dat je bij een herziening van een variabele lening, een kapitaalsaflossing mag doen, zonder dat er wederbeleggingskosten aangerekend worden, is toch geen algemeen iets.
Het kan zijn dat dit bij sommige banken is, of in bepaalde contracten. Maar ik zou er toch niet vanuitgaan dat dat altijd is!