Carmignac patrimoine A
TIP
Re: Carmignac patrimoine A
Nochtans bij test aankoop zijn ze nog altijd positief over het fonds en zeker in de toekomst omdat CP veel belegd in emerging markets.
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... gebeurt-er
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... gebeurt-er
Dit is een advies van 26 dagen geleden, gebasseerd op informatie die toen waaracshijnlijk al een reeks dagen oud was....
De tegenwoordige tijd gebruiken voor de samenstelling van een aktief fonds is altijd gevaarlijk.
Als je in Emerging Markets wil beleggen selecteer dan een fonds dat als doel heeft om in EM te beleggen en niet een Mixfonds dat aktief zijn beleggingen verschuift.
Bekijk wel eerst heel goed de koers (en de volatilitiet van EM).
De tegenwoordige tijd gebruiken voor de samenstelling van een aktief fonds is altijd gevaarlijk.
Als je in Emerging Markets wil beleggen selecteer dan een fonds dat als doel heeft om in EM te beleggen en niet een Mixfonds dat aktief zijn beleggingen verschuift.
Bekijk wel eerst heel goed de koers (en de volatilitiet van EM).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ze gaan daar bij Test-Aankoop Invest dezelfde weg op als Test-Aankoop zelf: de weg der kromme redeneringen.
Enkele citaten:
"(...) Daarnaast speelde ook de sterke voorliefde voor de opkomende markten (...) het fonds parten."
versus:
"De Pluspunten zijn (...) en de voorkeur voor de groeilanden."
De redenering is: CP heeft verkeerd gewed op de groeilanden, maar omdat groeilanden groeien, op de lange termijn toch, verdien je een pluim als je erop wedt.
Over de strategie van CP:
"De grote aandelenblootstelling waarmee het fonds 2018 aanvatte, werd te lang aangehouden en pas afgebouwd toen de beurzen in het 2de kwartaal begonnen af te zwakken. Eind september werd de aandelenblootstelling dan terug fors opgetrokken, net voordat de beurzen wereldwijd aan een correctie begonnen."
't Kan verkeren natuurlijk! Er staat gelukkig opnieuw een pluspunt tegenover, ik citeer: "de aandacht voor het neerwaartse risico".
Kortom, Test-Aankoop Invest behoudt het vertrouwen in het fonds.
Enkele citaten:
"(...) Daarnaast speelde ook de sterke voorliefde voor de opkomende markten (...) het fonds parten."
versus:
"De Pluspunten zijn (...) en de voorkeur voor de groeilanden."
De redenering is: CP heeft verkeerd gewed op de groeilanden, maar omdat groeilanden groeien, op de lange termijn toch, verdien je een pluim als je erop wedt.
Over de strategie van CP:
"De grote aandelenblootstelling waarmee het fonds 2018 aanvatte, werd te lang aangehouden en pas afgebouwd toen de beurzen in het 2de kwartaal begonnen af te zwakken. Eind september werd de aandelenblootstelling dan terug fors opgetrokken, net voordat de beurzen wereldwijd aan een correctie begonnen."
't Kan verkeren natuurlijk! Er staat gelukkig opnieuw een pluspunt tegenover, ik citeer: "de aandacht voor het neerwaartse risico".
Kortom, Test-Aankoop Invest behoudt het vertrouwen in het fonds.
-
pietpiraat
Om de evolutie te kunnen volgen: nog 13,175 miljard in het fonds. 275 miljoen eruit in een week. Wie erin blijft, moet goed beseffen dat dit in hun nadeel is. Het fonds CP moet immers voortdurend cash vrijmaken om de uitstappers uit te betalen. Ze moeten dus constant dingen verkopen. Aangezien CP zo sterk met afgeleide producten werkt om zich in te dekken tegen wisselkoersrisicos of rente-evoluties of aandelen-evoluties, moeten ze misschien hun posities in afgeleide producten terugdraaien, wat een dure zaak kan zijn.
Robocat van Mijn Kapitool lijkt me de slimmere te zijn van het koppel Robocat / Al Fonds. Robocat wijst er immers op dat het niet noodzakelijk zo zal zijn dat CP weer herstelt als de aandelen weer opveren. Omdat ze veel met afgeleide producten werken, levert dit binnen een bepaalde periode ofwel winst in geld op, ofwel verlies in geld. Verlies in geld is geld dat weg is, en dus definitief weg is. Een aandeel dat tijdelijk zakt, kan zich misschien herstellen. Maar geld dat weg is, is definitief verdwenen.
Grootte Fonds (Mil): EUR 15347,51
22/11/2018
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04F90
Niet dat het veel uitmaakt maar er zit dus nog steeds 15,3 miljard in dat fonds. Je kijkt alleen naar deze fondsklasse.
Toch onvoorstelbaar dat er nog zoveel geld zit in dit fonds.
Wordt overigens tijd dat M* zijn rating naar negatief aanpast.
Quality growth investor
Akkoord met jouw opmerkingen. Vanaf het begin heb ik steeds deze fondsklasse gevolgd omdat dit veruit het grootste deel uitmaakt en ook de fondsklasse is die de Belgische banken aanbieden.
Niet alleen Patrimoine presteert slecht, Carmignac heeft nog meer fondsen in een sukkelstraatje zitten, (bv FR0010149302; LU1299306321; FR0010149120; LU0592698954)
Carmignac Investissement doet het ook slecht.
(Niet verwonderlijk want dat is grosso modo het aandelengedeelte van Carmignac Patrimoine...)
(Niet verwonderlijk want dat is grosso modo het aandelengedeelte van Carmignac Patrimoine...)
Het is belangrijk te beseffen dat de handelswijze van CP vandaag hetzelfde is dan de vorige jaren en de jaren daarvoor.
Fundamenteel is er niets veranderd, Het fonds heeft nog alijd deelfde strategie.
De beheerder van het fonds kijkt in de glazen bol en neemt dan beslissingen gebaseerd op een model of zo.
De beslissingen kunnen goed uitvallen of ze kunnen tegenvallen.
De laatste jaren waren de actieve beslissingen van CP blijkbaar niet goed. Tien jaar geleden blijkbaar wel. Niemand weet wat de toekomst zal brengen.
Een belegger kan fondsen analyseren en quantitatief selecteren op berekeningen gebaseerd op de resultaten uit het verleden. MK doet dit en ook de M* factsheets worden vooral zo opgemaakt.
Dit fonds, zoals vele aktieve fondsen, heeft beslist dat het leverage wil gebruiken bij zijn beleggingen. Dit versterkt de beslissingen, zowel de goede als de slechte. In Februari heeft CP nog beslist om de gross leverage te verhogen van 2x naar 5x. Beleggers die zulke fondsen aankopen moeten goed beseffen wat leverage kan doen.
Een andere manier om fondsen te selecteren op qualitatieve aspecten. Beleggers die dit volgen zijn misschien uitgestapt in Februari toen het fonds besliste om meer levererage toe te passen?
Is er fundamenteel iets veranderd sinds je aankoop om te beslissen om het fonds nu te verkopen? . Het fonds heeft juist wat minder geluk gehad de laatste tijd.
Wat ga je kopen in vervanging? Een fonds dat meer geluk gehad heeft de laatste tijd? Maar wat zal de toekomst brengen?
Fundamenteel is er niets veranderd, Het fonds heeft nog alijd deelfde strategie.
De beheerder van het fonds kijkt in de glazen bol en neemt dan beslissingen gebaseerd op een model of zo.
De beslissingen kunnen goed uitvallen of ze kunnen tegenvallen.
De laatste jaren waren de actieve beslissingen van CP blijkbaar niet goed. Tien jaar geleden blijkbaar wel. Niemand weet wat de toekomst zal brengen.
Een belegger kan fondsen analyseren en quantitatief selecteren op berekeningen gebaseerd op de resultaten uit het verleden. MK doet dit en ook de M* factsheets worden vooral zo opgemaakt.
Dit fonds, zoals vele aktieve fondsen, heeft beslist dat het leverage wil gebruiken bij zijn beleggingen. Dit versterkt de beslissingen, zowel de goede als de slechte. In Februari heeft CP nog beslist om de gross leverage te verhogen van 2x naar 5x. Beleggers die zulke fondsen aankopen moeten goed beseffen wat leverage kan doen.
Een andere manier om fondsen te selecteren op qualitatieve aspecten. Beleggers die dit volgen zijn misschien uitgestapt in Februari toen het fonds besliste om meer levererage toe te passen?
Is er fundamenteel iets veranderd sinds je aankoop om te beslissen om het fonds nu te verkopen? . Het fonds heeft juist wat minder geluk gehad de laatste tijd.
Wat ga je kopen in vervanging? Een fonds dat meer geluk gehad heeft de laatste tijd? Maar wat zal de toekomst brengen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Kun je dat statement bewijzen? Ik geloof daar namelijk niks van, volgens mij maakt Carmignac Patrimoine de laaste tijd veel meer gebruik van derivaten. Meer zelfs, hun riskante en agressieve strategie past IMO helemaal niet meer onder de vlag van defensieve mixfondsen.
Je geniet er precies van. Wat heb je tegen Carmignac Patrimoine?
CP is er de oorzaak van dat veel spaarders die nog nooit in aandelen belegd hebben, richting gemengde fondsen zijn geduwd. CP werd aangeraden door alle banken groot en klein, en veel nieuwe gemengde fondsen werden gelanceerd. CP werd dikwijls verpakt in Tak23 fondsen en pensioenspaarfondsen.
Met rendementen die niet veel voorstellen en bescherming die een lege doos bleek te zijn.
Maar wel 1,76% percent kosten per jaar, netjes verdeeld tussen de firma Carmignac en de verdelende banken.
Ja, ik vind het dus goed dat CP leegloopt. Is in het voordeel van wie er inzat want wie erin blijft, zal nog meer verlies maken. En betaalt ondertussen wel nog steeds 1,76% kosten per jaar.
Kan je aantonen dat CP in februari zijn gross leverage verhoogt heeft van 2x naar 5x? Waar haal je dat?B7H4long schreef: ↑24 november 2018, 13:52 Dit fonds, zoals vele aktieve fondsen, heeft beslist dat het leverage wil gebruiken bij zijn beleggingen. Dit versterkt de beslissingen, zowel de goede als de slechte. In Februari heeft CP nog beslist om de gross leverage te verhogen van 2x naar 5x. Beleggers die zulke fondsen aankopen moeten goed beseffen wat leverage kan doen.
Quality growth investor