Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Eerste de beste Google link: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-de-t ... and-125504
Maar je kunt op facebook eens de groep "Tesla Model 3 eigenaars" eens raadplegen. Daar vind je honderden schrijfsels van eigenaars van de intussen razend populair Model 3 van Tesla.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Als er maar één fietspad is kan het best dat die daar moet rijden. In het andere geval geen excuses voor die fietser natuurlijk.voodoo schreef: ↑22 juli 2019, 13:35Het ging wel om een fietser die aan de andere kant van de weg rijdt...croesus schreef: ↑22 juli 2019, 12:40
Ik neem aan dat je toch niet bedoelt dat fietsers zouden moeten stoppen voor auto's die uit hun oprit komen, want dat zou de wereld op zijn kop zijn.
Jouw voorbeeld toont toont enkel aan dat men bij het ontwerp van auto's nog veel te weinig rekening houdt met zwakke weggebruikers. Kan men geen camera's plaatsen zodat je als automobilist wél ziet of er iets aankomt opo het voetpad of fietspad als je uit je oprit rijdt? Moeilijk kan dat niet zijn.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Je kan dit toch bezwaarlijk een "positieve" getuigenis noemen? Op voorhand 6 tankkaarten (in de hoop dat er eens eentje werkt) moeten aanvragen en 14 apps downloaden, maar dan even vermelden dat je er eigenlijk maar een paar gebruikt hebt. Op voorhand moeten aangeven om welk uur je waar wil gaan opladen, ja waw, dat wordt gezellig als iedereen zo moet gaan werken. Kunnen ze op elke stopplaats een leger planners aanwerven die dat allemaal moeten gaan coördineren.sintorama schreef: ↑22 juli 2019, 13:56Eerste de beste Google link: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-de-t ... and-125504
Maar je kunt op facebook eens de groep "Tesla Model 3 eigenaars" eens raadplegen. Daar vind je honderden schrijfsels van eigenaars van de intussen razend populair Model 3 van Tesla.
Nee, die elektrische auto, het gaat 'm nog niet worden.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Je was me voor ...Fakkel schreef: ↑22 juli 2019, 14:12Je kan dit toch bezwaarlijk een "positieve" getuigenis noemen? Op voorhand 6 tankkaarten (in de hoop dat er eens eentje werkt) moeten aanvragen en 14 apps downloaden, maar dan even vermelden dat je er eigenlijk maar een paar gebruikt hebt. Op voorhand moeten aangeven om welk uur je waar wil gaan opladen, ja waw, dat wordt gezellig als iedereen zo moet gaan werken.sintorama schreef: ↑22 juli 2019, 13:56
Eerste de beste Google link: https://www.autoblog.nl/nieuws/met-de-t ... and-125504
Maar je kunt op facebook eens de groep "Tesla Model 3 eigenaars" eens raadplegen. Daar vind je honderden schrijfsels van eigenaars van de intussen razend populair Model 3 van Tesla.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Nee inderdaad, het stuk leest als een schrijnend verhaal vol ellendige miserie...

Misschien niet voor jou, omdat jij wekelijks 1200 km rijdt. Een doornsee gebruiker zal echter nooit meer aan een tanksation moeten staan aanschuiven, heeft een stille, niet-stinkende, comfortabele en ruimere auto die veiliger en betrouwbaarder is, lager running costs heeft, 2x sneller optrekt dan een benzinewagen, eenvoudiger te besturen etc etc. Maar blijf jij maar lekker cassettebandjes op je Walkman beluisteren.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Bon. Die zever over het containerpark kan ook gestopt worden.
https://autofans.be/nieuws/officieel/43 ... -bestellen
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De doorsnee Belg woont NIET in een woning met eigen oprit of garage, dus die heeft elke keer een probleem om op te laden.
Of gaan ze alle straten vol zetten met laadpalen?
Of gaan ze alle straten vol zetten met laadpalen?
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik heb alleen positieve ervaringen met elektrisch rijden, in 2014 gestart met een BMW i3 Dagelijks woon werk verkeer heen en terug 115 km, onderhoudskosten praktisch nihil behalve 1 x banden vervangen en nazicht om de 24 maanden (remolie - airco)
Met iets meer dan 80.000 km heb ik dit jaar deze BMW i3, nu hij zijn zesde jaar inging, vervangen door een Nissan Leaf Tekna, super mooie korting gekregen van 20% op de prijs en een overname oude Bmwi3 voor bijna de helft van de prijs die ik er nieuw voor betaalde (€24.000 !)
Geen inschrijvingsgeld, geen verkeersbelasting, premie van € 3.500 en thuis opladen met energie van de zonnepanelen ...
Tot op heden doe ik steeds verre reizen en die gaan met het vliegtuig, en nu ik die ik die leaf heb is een langere reis ondernemen met een EV niet zo problematisch meer, aan een snelle laadpaal is de batterij in een 40 tal minuten weer van 20% naar 80% opgeladen.
Met iets meer dan 80.000 km heb ik dit jaar deze BMW i3, nu hij zijn zesde jaar inging, vervangen door een Nissan Leaf Tekna, super mooie korting gekregen van 20% op de prijs en een overname oude Bmwi3 voor bijna de helft van de prijs die ik er nieuw voor betaalde (€24.000 !)
Geen inschrijvingsgeld, geen verkeersbelasting, premie van € 3.500 en thuis opladen met energie van de zonnepanelen ...
Tot op heden doe ik steeds verre reizen en die gaan met het vliegtuig, en nu ik die ik die leaf heb is een langere reis ondernemen met een EV niet zo problematisch meer, aan een snelle laadpaal is de batterij in een 40 tal minuten weer van 20% naar 80% opgeladen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Neen man.. Stel je voor ! Fietsers moeten gewoon zonder uitkijken of redeneren P. Sagan kunnen immiteren.croesus schreef: ↑22 juli 2019, 12:40 Ik neem aan dat je toch niet bedoelt dat fietsers zouden moeten stoppen voor auto's die uit hun oprit komen, want dat zou de wereld op zijn kop zijn.
Jouw voorbeeld toont toont enkel aan dat men bij het ontwerp van auto's nog veel te weinig rekening houdt met zwakke weggebruikers. Kan men geen camera's plaatsen zodat je als automobilist wél ziet of er iets aankomt opo het voetpad of fietspad als je uit je oprit rijdt? Moeilijk kan dat niet zijn.
Waarom zouden zij hun snelheid moeten aanpassen zoals andere weggebruikers ? Ondenkbaar.. De wereld op zijn kop !
Natuurlijk kan men een camera op een uitschuifbare stok van anderhalve meter monteren op een auto. Vanaf dan rijden we geen fietsers meer aan met de auto maar alleen nog met de camerastok.
Een ander camerasysteem dat verderop achter hoekjes kan kijken is mij spijtig genoeg onbekend.
Als het je eigen oprit is kan je die aanpassen door de zichtbaarheid zo hoog mogelijk te maken.
De oprit van een bedrijf of winkel of zelfs een straat kan je niet zelf veranderen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Nu ik met pensioen ga na een loopbaan van 45 jaar ga ik geen lange aftanden meer rijden met de auto, dus ik had graag een electrische gekocht. Ik heb nu een BMW X3 2,0 Diesel, is 11 jaar oud en heeft 70,000 km. Hij heeft EURO 4, en door al die zotte regeringsmaatregelen zoals LEZ is de 2dehandswaarde bijna niets meer. Ik zal dan maar blijven verder dieselen. Ik heb mijn auto nodig om met mijn gehandikapte moeder soms ergens heen te rijden. In de winter deed ik met de auto ook zelden eens woon-werk verkeer. Mijn meeste verplaatsingen zijn per motorfiets
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De reacties hierboven vatten het mooi samen.
De elektrische auto is ideaal voor een gepensioneerde: veel thuis, opladen overdag met de overschot van de zonnepanelen, en relatief weinig km doen. En liefst de gepensioneerde die in een open bebouwing met oprit en eigen dak woont.
Eén nadeel: de prijs van de auto. Dit type mensen zou typisch voldoende hebben aan een pakweg Nissan Micra, maar moet opeens dubbel zoveel ophoesten voor een (even) lelijke Leaf.
I. Would. Not. Even. Want. To. Be. Cought. Dead. In. That. Car.
(De Tesla's vind ik trouwens wel mooi).
De elektrische auto is ideaal voor een gepensioneerde: veel thuis, opladen overdag met de overschot van de zonnepanelen, en relatief weinig km doen. En liefst de gepensioneerde die in een open bebouwing met oprit en eigen dak woont.
Eén nadeel: de prijs van de auto. Dit type mensen zou typisch voldoende hebben aan een pakweg Nissan Micra, maar moet opeens dubbel zoveel ophoesten voor een (even) lelijke Leaf.
I. Would. Not. Even. Want. To. Be. Cought. Dead. In. That. Car.
(De Tesla's vind ik trouwens wel mooi).
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
En wiens (klein)kinderen niet te ver weg wonen, of hij kan ze ‘s zomers (airco) en ‘s winters (verwarming/verlichting) niet bezoeken wegens te weinig actieradius

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
over smaken kan je niet discussieren.
Persoonlijk maak ik per jaar ongeveer 15.000 kilometer, waarvan ik een 4 a 6.000 kilometer doe tijds vakanties. Nu voor mij is vakantie naar zee gaan en dit is ongeveer 200 kilometer voor ons. (Ik probeer minstens 1x per maand daar te geraken, in de winter sla ik al eens een maand over, in de zomer ga ik vaker).
Ik zou dus best een elektrische wagen kunnen kopen, maar als ik dan naar zee ga moet ik op de terugweg ergens kunnen gaan bijladen, of moet ik een parkeerplaats aan zee vinden waar ik de wagen kan opladen. Dat laatste vind je wel denk ik.
Op zich is het ook niet zo erg om een uurtje te rijden en dan langs de autostrade even te stoppen, wagen in te steken en hem een half uurtje aan te hangen.
Als ik zeker wist dat we nog minstens 15 jaar van een terugdraaiende teller konden genieten, of in ieder geval van het voordeel ervan, dan zou ik de aankoop zeker overwegen. Wat zonnepanelen bijplaatsen, moeten er niet gek veel zijn en je rijdt quasi gratis.
Desalniettemin geloof ik niet dat elektrische wagens de toekomst zijn. Of toch niet als enige. Ik zie meer toekomst in waterstof ofzo.
Persoonlijk maak ik per jaar ongeveer 15.000 kilometer, waarvan ik een 4 a 6.000 kilometer doe tijds vakanties. Nu voor mij is vakantie naar zee gaan en dit is ongeveer 200 kilometer voor ons. (Ik probeer minstens 1x per maand daar te geraken, in de winter sla ik al eens een maand over, in de zomer ga ik vaker).
Ik zou dus best een elektrische wagen kunnen kopen, maar als ik dan naar zee ga moet ik op de terugweg ergens kunnen gaan bijladen, of moet ik een parkeerplaats aan zee vinden waar ik de wagen kan opladen. Dat laatste vind je wel denk ik.
Op zich is het ook niet zo erg om een uurtje te rijden en dan langs de autostrade even te stoppen, wagen in te steken en hem een half uurtje aan te hangen.
Als ik zeker wist dat we nog minstens 15 jaar van een terugdraaiende teller konden genieten, of in ieder geval van het voordeel ervan, dan zou ik de aankoop zeker overwegen. Wat zonnepanelen bijplaatsen, moeten er niet gek veel zijn en je rijdt quasi gratis.
Desalniettemin geloof ik niet dat elektrische wagens de toekomst zijn. Of toch niet als enige. Ik zie meer toekomst in waterstof ofzo.
-
- Hero Member
- Berichten: 617
- Lid geworden op: 19 mar 2011
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Als je die auto zo weinig gebruikt als jij, dan kan je uit ecologische hoek bezien even goed met je huidige wagen blijven rijden. Binnen een jaar of twee-drie komen er een hoop ex-lease Nissan Leafs op je af met een degelijk bereik...R1150GS schreef: ↑22 juli 2019, 17:35 Nu ik met pensioen ga na een loopbaan van 45 jaar ga ik geen lange aftanden meer rijden met de auto, dus ik had graag een electrische gekocht. Ik heb nu een BMW X3 2,0 Diesel, is 11 jaar oud en heeft 70,000 km. Hij heeft EURO 4, en door al die zotte regeringsmaatregelen zoals LEZ is de 2dehandswaarde bijna niets meer. Ik zal dan maar blijven verder dieselen. Ik heb mijn auto nodig om met mijn gehandikapte moeder soms ergens heen te rijden. In de winter deed ik met de auto ook zelden eens woon-werk verkeer. Mijn meeste verplaatsingen zijn per motorfiets
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Inderdaad, ecologisch gezien is dat inderdaad het beste.Maar zo zie je dat die milieu onzin nergens op slaat. Zoals zo vaak, eerder contraproductief!
Ik ga vanaf nu ritjes doen van maximum 10 km, zal soms een extra omweg moeten maken om de motor warm te krijgen- korte ritjes zijn niet echt goed voor de levensduur van de motor en de roetfilter...
In normale tijden had ik mijn auto kunnen verkopen aan iemand die er nog vele jaren veel km mee kon rijden.
k vind het trouwens wel leuk rijden zo een elektrische auto, geen lawaai etc
Ik ga vanaf nu ritjes doen van maximum 10 km, zal soms een extra omweg moeten maken om de motor warm te krijgen- korte ritjes zijn niet echt goed voor de levensduur van de motor en de roetfilter...
In normale tijden had ik mijn auto kunnen verkopen aan iemand die er nog vele jaren veel km mee kon rijden.
k vind het trouwens wel leuk rijden zo een elektrische auto, geen lawaai etc