Wat zijn aanvaardbare belastingen?
Re: Wat zijn aanvaardbare belastingen.
Mee eens, de enige goeie manier om de overheidsschuld aan te pakken, is voor een hoger BBP zorgen, dus sterkere economie, dus hogere tewerkstelling, dus minder overheidsuitgaven, enz... Hoe meer belastingen mensen, kapitalen, bedrijven afdragen hoe minder er over blijft om te spenderen en te investeren en hoe meer de economie geremd of weggejaagd wordt.Nipo schreef: ↑13 november 2020, 18:31Met deze uitgangspunten komen we nergens...B7H4long schreef: ↑13 november 2020, 17:04 De huidige crisis kost veel.
Laten we ervan uitgaan dat er hogere/nieuwe belastingen nodig zijn om de overheidsschuld aan te pakken.
Spelregels in deze thread:
indien je een belasting weglaat gelieve dan een andere belasting aan te brengen die "evenveel" zal opbrengen
Re: Wat zijn aanvaardbare belastingen?
Rijbewijs voor fietsers, zover zou ik niet gaan. Maar wel voor iedereen die zich op de openbare weg begeeft met elektrische fietsen, speed pedelecs, enfin alles waarbij je hulp krijgt van een motor. Idem voor de jaarlijkse taks.
Mijn voorstellen:
-pensioenleeftijd bijkomend optrekken met 1 of 2 jaar
-werkloosheidsuitkeringen beperken in de tijd
-leefloners en ander profitariaat eruit
-extra-legale voordelen (firmawagen, maaltijdcheques, ecocheques,...) afschaffen
-invoeren slimme km-heffing met een soort forfait voor woon-werkverkeer
-pensioenleeftijd bijkomend optrekken met 1 of 2 jaar
-werkloosheidsuitkeringen beperken in de tijd
-leefloners en ander profitariaat eruit
-extra-legale voordelen (firmawagen, maaltijdcheques, ecocheques,...) afschaffen
-invoeren slimme km-heffing met een soort forfait voor woon-werkverkeer
Dus alle taksen en belastingen moeten blijven zoals ze nu zijn ( die verdomd hoge 45% )? Meer werk en meer jobs ( hoeveel 100.000"den, zijn er nu al fake !?) gaan de scheve situatie recht trekken? Samen met een grote besparingsronde voor de overheid natuurlijk...vortex schreef: ↑13 november 2020, 18:47Mee eens, de enige goeie manier om de overheidsschuld aan te pakken, is voor een hoger BBP zorgen, dus sterkere economie, dus hogere tewerkstelling, dus minder overheidsuitgaven, enz... Hoe meer belastingen mensen, kapitalen, bedrijven afdragen hoe minder er over blijft om te spenderen en te investeren en hoe meer de economie geremd of weggejaagd wordt.
In plaats van de vogel gelijk af te schieten kan je mss per belasting discussiëren. Welke belasting zou bvb voor een kapitaalvlucht kunnen zorgen en welke zou een meerwaarde zijn voor het bbp ...
wrpint schreef: ↑13 november 2020, 19:06 Mijn voorstellen:
-pensioenleeftijd bijkomend optrekken met 1 of 2 jaar Niet echt een belasting.
-werkloosheidsuitkeringen beperken in de tijd Is een echte besparing, maar weer geen echte belasting.
-leefloners en ander profitariaat eruit Mag concreter.
-extra-legale voordelen (firmawagen, maaltijdcheques, ecocheques,...) afschaffen Weer geen echte taksen.
-invoeren slimme km-heffing met een soort forfait voor woon-werkverkeer En ook deze niet. Al zou ik de kilometervergoeding voor auto's, moto's, brom- en elektrische fietsen helemaal afschaffen.
Ik zou de roerende voorheffing significant verlagen maar die ook toepassen op gereglementeerde spaarrekeningen.
Redenering is om buitenlandse bedrijven aan te trekken naar Belgie (en dat dan te betalen met terugbetaaleffecten), maar ook mensen van hun spaarrekening te doen overstappen naar beleggingen in de economie en consumptie.
Verder zou ik het aantal wettelijke vakantiedagen verminderen met 1 of 2, maar dat is geen belasting ^^
Redenering is om buitenlandse bedrijven aan te trekken naar Belgie (en dat dan te betalen met terugbetaaleffecten), maar ook mensen van hun spaarrekening te doen overstappen naar beleggingen in de economie en consumptie.
Verder zou ik het aantal wettelijke vakantiedagen verminderen met 1 of 2, maar dat is geen belasting ^^
Denk dat je moet kijken naar de hoogste kosten om dit probleem op te lossen namelijk de sociale zekerheid en pensioenen !
De overheid blijft ons hier behandelen als kleuters , houden automatisch de helft van ons wedde af voor ons pensioen en dergelijke te betalen . Laat dit systeem uitdoven en laat de mensen zelf de keus om te investeren voor hun pensioen . De overheid kan dit aanmoedigen door de RV op 0 te zetten voor deze accounts , als je de mensen op zijn minst de keuze zou laten zou dit al een enorm succes zijn . En kan de overheid onrechtstreeks mee profiteren omdat de economie er baat mee zou hebben .
Binnen X aantal jaar kunnen ze het toch niet meer betalen maar toch zullen ze het minimum nog optrekken
Welkom in kleuterland Belgie
De overheid blijft ons hier behandelen als kleuters , houden automatisch de helft van ons wedde af voor ons pensioen en dergelijke te betalen . Laat dit systeem uitdoven en laat de mensen zelf de keus om te investeren voor hun pensioen . De overheid kan dit aanmoedigen door de RV op 0 te zetten voor deze accounts , als je de mensen op zijn minst de keuze zou laten zou dit al een enorm succes zijn . En kan de overheid onrechtstreeks mee profiteren omdat de economie er baat mee zou hebben .
Binnen X aantal jaar kunnen ze het toch niet meer betalen maar toch zullen ze het minimum nog optrekken

Welkom in kleuterland Belgie
Ik zie in meer belasten is geen oplossing, niet voor een gunstig investeringsklimaat, niet voor een hoger bbp, niet voor schuld afbouw en niet voor meer koopkracht of minder armoede. Wil je kapitaalvlucht vermijden, zorg dan voor een gunstig investeringsklimaat in België, doe bv iets aan die eindeloze procedures die gevoerd kunnen worden tegen bedrijven die willen investeren. Recent voorbeeld de (3 miljard) investering van Ineos wordt nog maar eens vertraagd.pukkie007 schreef: ↑13 november 2020, 19:07Dus alle taksen en belastingen moeten blijven zoals ze nu zijn ( die verdomd hoge 45% )? Meer werk en meer jobs ( hoeveel 100.000"den, zijn er nu al fake !?) gaan de scheve situatie recht trekken? Samen met een grote besparingsronde voor de overheid natuurlijk...vortex schreef: ↑13 november 2020, 18:47
Mee eens, de enige goeie manier om de overheidsschuld aan te pakken, is voor een hoger BBP zorgen, dus sterkere economie, dus hogere tewerkstelling, dus minder overheidsuitgaven, enz... Hoe meer belastingen mensen, kapitalen, bedrijven afdragen hoe minder er over blijft om te spenderen en te investeren en hoe meer de economie geremd of weggejaagd wordt.
In plaats van de vogel gelijk af te schieten kan je mss per belasting discussiëren. Welke belasting zou bvb voor een kapitaalvlucht kunnen zorgen en welke zou een meerwaarde zijn voor het bbp ...
Ik doe niet aan cherrypicking, ik geef een faits-divers mee.Nipo schreef: ↑13 november 2020, 18:43Als je wil vergelijken moet je niet aan cherrypicking doen.Poldermol schreef: ↑13 november 2020, 18:13
In België valt het eigenlijk nog mee. Ik ben ervan verschoten hoe dat in Canada in zijn werk gaat, daar is er een jaarlijkse belasting op de geschatte waarde van het huis (en je mag niet zelf de schatter aanstellen, neen). Doorgaans 0,5-0,8% per jaar, astemblieft. Nogal wat anders dan het KI hier.
Het overheidsbeslag als percentage van bbp in BE zit in de buurt van 44%, in CA is dat 33%
- Correct. Op elke woning in eigendom betaal je de eigendomsbelasting, die bestaat uit een stedelijke component en een provinciale component (elke stad/provincie mag dit zelf beslissen)B7H4long schreef: ↑13 november 2020, 18:19Vraagjes:Poldermol schreef: ↑13 november 2020, 18:13 In België valt het eigenlijk nog mee. Ik ben ervan verschoten hoe dat in Canada in zijn werk gaat, daar is er een jaarlijkse belasting op de geschatte waarde van het huis (en je mag niet zelf de schatter aanstellen, neen). Doorgaans 0,5-0,8% per jaar, astemblieft. Nogal wat anders dan het KI hier.
- is dit voor "alle" woningen die je bezit?
- is er ook nog een belasting op de huurinkomsten die je eventueel ontvangt?
- Ja, huurinkomsten worden beschouwd als gewone inkomsten. Dus aan het marginale tarief in de persoonlijke inkomstenbelasting belastbaar (de schijven om aan het hoogste tarief te raken liggen uiteraard fors hoger dan in BE).
En bij een verkoop is er een capital gain tax. 50% van de winst wordt eveneens belast aan het marginaal tarief.
Ik begin te begrijpen waarom veel Canadezen (in steden dan) liever huren dan kopen. Ik zou verdorie ook twee keer nadenken met zo'n strikt ownership-regime.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 13 november 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
En om even on-topic een bijdrage te leveren.
* Belasting heffen op lottowinsten boven de 10.000 EUR. Gemakkelijk erdoor te krijgen: een mens zal zo blij zijn dat hij gewonnen heeft dat ie met plezier een percentje aan belastingen betaalt.
* Belasting heffen op lottowinsten boven de 10.000 EUR. Gemakkelijk erdoor te krijgen: een mens zal zo blij zijn dat hij gewonnen heeft dat ie met plezier een percentje aan belastingen betaalt.
Ik denk dat TS het eerder over minder belastingen heeft, of tenminste een hervorming om onder die 45% te geraken.vortex schreef: ↑13 november 2020, 20:23Ik zie in meer belasten is geen oplossing, niet voor een gunstig investeringsklimaat, niet voor een hoger bbp, niet voor schuld afbouw en niet voor meer koopkracht of minder armoede. Wil je kapitaalvlucht vermijden, zorg dan voor een gunstig investeringsklimaat in België, doe bv iets aan die eindeloze procedures die gevoerd kunnen worden tegen bedrijven die willen investeren. Recent voorbeeld de (3 miljard) investering van Ineos wordt nog maar eens vertraagd.pukkie007 schreef: ↑13 november 2020, 19:07
Dus alle taksen en belastingen moeten blijven zoals ze nu zijn ( die verdomd hoge 45% )? Meer werk en meer jobs ( hoeveel 100.000"den, zijn er nu al fake !?) gaan de scheve situatie recht trekken? Samen met een grote besparingsronde voor de overheid natuurlijk...
About Ineos: Je kan geen 45 ha bos vervangen door 55 ha nieuwe aanplantingen. Stel je voor dat je een kapvergunning voor alle bomen ( ook al staan ze op toekomstig industriegebied) in België krijgt mits de belofte je er 20% meer aanplant ... Daar gaat corona tegen verbleken.
Bedankt.Poldermol schreef: ↑13 november 2020, 20:36- Correct. Op elke woning in eigendom betaal je de eigendomsbelasting, die bestaat uit een stedelijke component en een provinciale component (elke stad/provincie mag dit zelf beslissen)
- Ja, huurinkomsten worden beschouwd als gewone inkomsten. Dus aan het marginale tarief in de persoonlijke inkomstenbelasting belastbaar (de schijven om aan het hoogste tarief te raken liggen uiteraard fors hoger dan in BE).
En bij een verkoop is er een capital gain tax. 50% van de winst wordt eveneens belast aan het marginaal tarief.
Ik begin te begrijpen waarom veel Canadezen (in steden dan) liever huren dan kopen. Ik zou verdorie ook twee keer nadenken met zo'n strikt ownership-regime.
Veel Belgen beseffen echt niet hoe goed wij het hier hebben.
Ik ben er zeker van dat onze belastingsschalen naar beneden zouden kunnen indien we alle "inkomsten" zouden belasten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nu, daartegenover zijn de persoonlijke inkomsten natuurlijk heel wat schappelijker belast dan hier hé.
Bvb, 105k verdienen bruto (als in: kost aan de werkgever, dus niet 'brutoloon' zoals wij dit kennen waar de werkgeversbijdrage al van is) in British Columbia, daar neem je 73k mee naar huis (inclusief sociale zekerheid edm). Terwijl een werkgever die hier 105k uitbetaald aan een werknemer zeker kan zijn dat de werknemer hier slechts een fractie van ziet (40%?) na de sociale zekerheidsbelasting en dan de gewone persoonlijke inkomstenbelasting.
Dus goed ja, het ene systeem is voordeliger dan het andere. Op het ene vlak zal België beter/slechter scoren dan op het andere vlak, dat is nu eenmaal zo. Het beloofde land bestaat nu eenmaal niet.
Ook de erfbelasting zit volledig anders ineen. Heel interessant allemaal hoe andere landen dingen compleet anders lijken te regelen dan bij ons. Maar ik verwacht wellicht te veel wanneer ik hoop dat als regeringsleden een 'studiereis' doen naar een ander land effectief zo'n dingen bestuderen?
Bvb, 105k verdienen bruto (als in: kost aan de werkgever, dus niet 'brutoloon' zoals wij dit kennen waar de werkgeversbijdrage al van is) in British Columbia, daar neem je 73k mee naar huis (inclusief sociale zekerheid edm). Terwijl een werkgever die hier 105k uitbetaald aan een werknemer zeker kan zijn dat de werknemer hier slechts een fractie van ziet (40%?) na de sociale zekerheidsbelasting en dan de gewone persoonlijke inkomstenbelasting.
Dus goed ja, het ene systeem is voordeliger dan het andere. Op het ene vlak zal België beter/slechter scoren dan op het andere vlak, dat is nu eenmaal zo. Het beloofde land bestaat nu eenmaal niet.
Ook de erfbelasting zit volledig anders ineen. Heel interessant allemaal hoe andere landen dingen compleet anders lijken te regelen dan bij ons. Maar ik verwacht wellicht te veel wanneer ik hoop dat als regeringsleden een 'studiereis' doen naar een ander land effectief zo'n dingen bestuderen?
Met "afschaffen" vermoed ik dat je het "belasten zoals andere inkomsren bedoeld".
Ik ga akkoord.
Ook inbegrepen: alle andere achterpoortjes om inkomsten speciaal te catalogeren: uitbetaling bonus in de groepsverzekering, uitbetalen bonus als warants, uitbetaling deel loon als IP.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.