Wat zijn aanvaardbare belastingen?
Re: Wat zijn aanvaardbare belastingen?
Registratierecht van 6 procent naar 12,5pct en van 10pct naar 15pct.
Huurinkomsten belasten aan 30pct over 50pct van de ontvangen huurgeld, ofwel over de werkelijke inkomsten - bewezen kosten.
Kilometerheffing voor elk voertuig in België. Uitzondering een fiets.
Europese belasting op kerosines.
Meerwaarden aandelen belasten aan 15pct.
Btw verhoging op ongezond eten en drank, van 6 naar 21pct.
Btw verhoging op planten en bloemen van 6 jaar 21 met.
Taks op beursverrichtingen.
Btw reisbureaus naar 21 met over alles.
Btw op vakbond lidgelden en dergelijke.
Accijnsverhogingen tabak en dranken, benzine en ...
Huurinkomsten belasten aan 30pct over 50pct van de ontvangen huurgeld, ofwel over de werkelijke inkomsten - bewezen kosten.
Kilometerheffing voor elk voertuig in België. Uitzondering een fiets.
Europese belasting op kerosines.
Meerwaarden aandelen belasten aan 15pct.
Btw verhoging op ongezond eten en drank, van 6 naar 21pct.
Btw verhoging op planten en bloemen van 6 jaar 21 met.
Taks op beursverrichtingen.
Btw reisbureaus naar 21 met over alles.
Btw op vakbond lidgelden en dergelijke.
Accijnsverhogingen tabak en dranken, benzine en ...
Laatst gewijzigd door voodoo op 13 november 2020, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Naast de kwestie, Charles. Van de inzetten wordt door de loterij een procent achtergehouden voor de goede doelen. De winsten die uitgekeerd worden (zowat de helft van de inleg) zijn belastingsvrij, inderdaad.Charlesvdw schreef: ↑13 november 2020, 22:45Lottowinsten zijn belastingvrij.
https://www.nationale-loterij.be/winnaa ... le-loterij
Het topic gaat hier niet over of het gerechtvaardigd is al dan niet belastingen te heffen.CarpeNoctem schreef: ↑13 november 2020, 22:44Waar haalt de staat het recht om een transactie tussen vrije burgers te mogen afromen? Je medeburgers zijn echt niet de vijand, de staatsmoloch daarentegen...Bij dezeMoreOrLess schreef: ↑13 november 2020, 22:41Ik wist niet als ik daartegen was dat ik dan als communist werd beschouwd.![]()
Het gaat erover wat "aanvaardbare" belastingen zijn.
Ik dacht dat dat het uitgangspunt was.
Voor de rest ben ik helemaal geen fan van te grote controle door de overheid.
Dat vind ik nu met Corona ook het grootste probleem.
Maar dat is een discussie die ergens anders wordt gevoerd.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Ik kan leven met een vlaktaks van 10%.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
De TS vraagt dit:
Het gaat in deze discussie dus niet om het verminderen van de belastingen. Het gaat erover dat er belastingen worden gevonden die diegene die weggelaten worden compenseren.Spelregels in deze thread:
indien je een belasting weglaat gelieve dan een andere belasting aan te brengen die "evenveel" zal opbrengen
{vorige onderwerpen die poogden gelijkaardige onderwerpen aan te kaarten zijn al snel verzand in discussies over politieke en/of corona(cijfers); kunnen we die discusseis in de andere threads houden en vermijden in dit onderwerp}
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker
Dat is omdat zowel jij als de TS er voetstoots vanuit gaan dat om meer inkomsten voor de staat te genereren er hogere belastingen nodig zijn. Terwijl het net zo goed zou kunnen dat een verlaging van de belastingen voor meer inkomsten zou zorgen. Laffer anyone?MoreOrLess schreef: ↑13 november 2020, 23:00Het gaat erover dat er belastingen worden gevonden die diegene die weggelaten worden compenseren.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Het is een mooie theoretische oefening, maar het is maar de helft van het verhaal...het innen van de belastingen mag hier in dit onderwerp nog zo eerlijk, fair en logisch zijn opgebouwd, het UITGEVEN van die belastingen moet dat ook zijn...ik zou zeggen, voordat men begint te sleutelen aan de inkomsten, misschien eerder eens de uitgaven doorlichten.
Ik ken de laffer-curve - zeer zeker.
Maar ik respecteer de spelregels die de TS vraagt.
Anders wordt het hier toch een politieke discussie.
En die wilde hij net vermijden.
Maar een blinde kon zien dat het daarop zou uitdraaien.
Daarom laat ik het hierbij.
Maar ik respecteer de spelregels die de TS vraagt.
Anders wordt het hier toch een politieke discussie.
En die wilde hij net vermijden.
Maar een blinde kon zien dat het daarop zou uitdraaien.
Daarom laat ik het hierbij.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het lovenswaardige idee van deze thread is net nadenken hoe de coronafactuur best betaald zal worden. Die uitgaven (enorme stimulus om de economie draaiende te houden en mensen niet in de armoede te storten) komen er nu eenmaal aan of zijn reeds gebeurd. Dit gecombineerd met een pak minder staatsinkomsten (werkloosheid, bedrijven gaan falliet of maken minder winst dus lagere inkomstenbelastingen, minder btw uit consumptie, etc...) resulteert onvermijdelijk in een serieus verschil. Daarop zeggen: 'jamaar kan er van de overheidsuitgaven niet nog wat vet af' is een beetje naast de kwestie.TooTall schreef: ↑13 november 2020, 23:07 Het is een mooie theoretische oefening, maar het is maar de helft van het verhaal...het innen van de belastingen mag hier in dit onderwerp nog zo eerlijk, fair en logisch zijn opgebouwd, het UITGEVEN van die belastingen moet dat ook zijn...ik zou zeggen, voordat men begint te sleutelen aan de inkomsten, misschien eerder eens de uitgaven doorlichten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Poldermol ,jouw voorstel was om lottowinsten > 10.000€ te belasten. Zou dat veel opbrengen ?Poldermol schreef: ↑13 november 2020, 22:48Naast de kwestie, Charles. Van de inzetten wordt door de loterij een procent achtergehouden voor de goede doelen. De winsten die uitgekeerd worden (zowat de helft van de inleg) zijn belastingsvrij, inderdaad.Charlesvdw schreef: ↑13 november 2020, 22:45
Lottowinsten zijn belastingvrij.
https://www.nationale-loterij.be/winnaa ... le-loterij
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Nee, enkele tientallen miljoenen per jaar. Maar dat is enkele tientallen miljoenen per jaar meer dan nu!
En de 10.000 was ook maar arbitrair gekozen, maar leek me wel fair. Zowat het kantelpunt waarbij iemand content is dat men iets degelijks wint, en dus gemakkelijk een 25-30% belasting kan doorslikken.

Haha, dat geldt dan zeker ook voor wie een groot vermogen (+ 1 miljoen) heeft opgebouwd. Die kunnen gerust een percentje van hun vermogen afstaan. Dat is dan voor hen zeker gemakkelijk om door te slikken.
Hm nee, een inkomst door een kansspel lijkt me iets anders dan een vermogensbelasting. Niet?
-
- VIP member
- Contacteer:
Belastingen worden als aanvaardbaar gezien als ze billijk zijn, efficiënt beheerd worden en de uitgaven als terecht beschouwd worden!
Met alle respect zeg ik dus dat ik belastingen in België niet aanvaardbaar vind. Ik houd mijn hart vast voor de begrotingscontrole in maart. De gemiddelde spaargidser gaat niet echt blij worden vrees ik...
Met alle respect zeg ik dus dat ik belastingen in België niet aanvaardbaar vind. Ik houd mijn hart vast voor de begrotingscontrole in maart. De gemiddelde spaargidser gaat niet echt blij worden vrees ik...
Ik vraag me al een tijdje af: bestaat er een land waar het super simpel gehouden wordt? Een vast percentage belasting (bv. 20%) op alle inkomsten en uitgaven. En geen enkele aftrekpost. Zowel voor particulieren als bedrijven. Dus heel transparant. Maar ook mogelijk een enorme efficiëntieslag?
Naïeve groetjes
Naïeve groetjes