Hoeveel verschillende aandelen in Portefeuille?
TIP
Hoeveel verschillende aandelen in Portefeuille?
Hoi,
Enige tijd terug las ik een artikel waarin stond dat je niet oneindig veel verschillende aandelen kan bezitten als particulier, omdat je vanaf een bepaald aantal alle die bedrijven/assets/... niet meer zorgvuldig genoeg kan blijven opvolgen .Dat artikel gaf aan dat voor een Jan met de pet belegger wellicht 10 verschillende aandelen voldoende zou moeten zijn.
Hoe zien jullie dat?
Hoeveel verschillende aandelen, ETF's, ... hebben jullie in portefeuille?
Ikzelf als beginner heb:
5 ETF's
5 verschillende aandelen
Greetings,
Enige tijd terug las ik een artikel waarin stond dat je niet oneindig veel verschillende aandelen kan bezitten als particulier, omdat je vanaf een bepaald aantal alle die bedrijven/assets/... niet meer zorgvuldig genoeg kan blijven opvolgen .Dat artikel gaf aan dat voor een Jan met de pet belegger wellicht 10 verschillende aandelen voldoende zou moeten zijn.
Hoe zien jullie dat?
Hoeveel verschillende aandelen, ETF's, ... hebben jullie in portefeuille?
Ikzelf als beginner heb:
5 ETF's
5 verschillende aandelen
Greetings,
Re: Hoeveel verschillende aandelen in Portefeuille?
Als je maar belegt in een paar aandelen dan loop je het risico dat je een slecht aandeel bezit en dat dit een enorm effect zal hebben op het einderesultaat.
Zelfs met een groter aantal aandelen is het niet makkelijk om een goed resultaat te halen.
Traditioneel zijn een paar aandelen verantwoordelijk voor al de winst van de markt.
Als je als belegger in individuele aandelen deze top aandelen niet bezit zal je geen goed resultaat halen.
The Myth Of The 30 Stock Portfolio: The Illusion Of Diversification
Zelfs met een groter aantal aandelen is het niet makkelijk om een goed resultaat te halen.
Traditioneel zijn een paar aandelen verantwoordelijk voor al de winst van de markt.
Als je als belegger in individuele aandelen deze top aandelen niet bezit zal je geen goed resultaat halen.
The Myth Of The 30 Stock Portfolio: The Illusion Of Diversification
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
hangt af van je totale waarde van portefeuille voor mij, maar iets rond de 10-15 is meer dan genoeg voor een degelijke spreiding.
Ik vind ook dat het opvolgen van aandelen niet zo tijdrovend hoeft te zijn, als er echt iets belangrijk gebeurd, zie je dat bij het nieuws staan bij een aandeel
Dus meer hoeft niet persé een probleem te zijn qua tijdsbesteding.
Ik vind ook dat het opvolgen van aandelen niet zo tijdrovend hoeft te zijn, als er echt iets belangrijk gebeurd, zie je dat bij het nieuws staan bij een aandeel

Dus meer hoeft niet persé een probleem te zijn qua tijdsbesteding.
gebeurT
Ik heb nooit meer dan 10 aandelen en obligaties gelijktijdig gehad. Het zal dan ook voor iedereen anders, zowel positief als negatief, werken. Hoeveel had Zeezoutjes er ook alweer? En ken je het relaas van GDP1 ( schrijf ik zijn naam wel juist?) ...?
Ik heb nooit meer dan 10 aandelen en obligaties gelijktijdig gehad. Het zal dan ook voor iedereen anders, zowel positief als negatief, werken. Hoeveel had Zeezoutjes er ook alweer? En ken je het relaas van GDP1 ( schrijf ik zijn naam wel juist?) ...?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd voor iedereen anders, in principe is 1 aandeel voldoende voor een echt goede belegger. Voordeel van een ETF is dat er in die korf altijd wel een aantal zitten met gigantische outperformance - dergelijk aandeel eigenhandig zelf gaan selecteren is moeilijk.
Anderzijds kan je wel stellen dat diegenen die al 10 jaar beleggen en nog steeds niet kunnen rentenieren eigenlijk slechte beleggers zijn, de winnaars lagen voor het grijpen: Microsoft, Apple, Facebook, Amazon,... allen zeer gekende namen. Maar wacht eens, mss was het toch niet zo simpel want de meerderheid kan nog niet rentenieren - waar is het dan precies verkeerd gelopen?
Anderzijds kan je wel stellen dat diegenen die al 10 jaar beleggen en nog steeds niet kunnen rentenieren eigenlijk slechte beleggers zijn, de winnaars lagen voor het grijpen: Microsoft, Apple, Facebook, Amazon,... allen zeer gekende namen. Maar wacht eens, mss was het toch niet zo simpel want de meerderheid kan nog niet rentenieren - waar is het dan precies verkeerd gelopen?
Te grote port en te kleine bedragen ...?

Was niet correct
Laatst gewijzigd door bantsee op 25 juli 2021, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn doel is niet effecten te verkopen om mijn kapitaal te verhogen. Dat extra kapitaal gaat dan op een spaarboekje en brengt niets op, integendeel. Heel uitzonderlijk verkoop ik een aandeel als het uitzonderlijk hoog staat bijgevolg heb ik veel effecten in port. (59). Ik verkies een extra gegarandeerd maandelijks inkomen i.p.v. effecten te verkopen en kapitaal te verhogen dat toch niets opbrengt!
Was niet correct
Laatst gewijzigd door bantsee op 25 juli 2021, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het 2de deel van u reactie is net wat ik wou aantonen met mijn post - het is ongelofelijk moeilijk om aandelen te selecteren die de markt significant gaan outperformen. Achteraf lijkt het allemaal de evidentie zelve maar dat is het klaarblijkelijk niet.
Dat rentenieren moet je dan ook ironisch gaan benaderen.
Dan heb ik verkeerd gelezen. Mijn verontschuldigingencontextbinder schreef: ↑25 juli 2021, 16:42Het 2de deel van u reactie is net wat ik wou aantonen met mijn post - het is ongelofelijk moeilijk om aandelen te selecteren die de markt significant gaan outperformen. Achteraf lijkt het allemaal de evidentie zelve maar dat is het klaarblijkelijk niet.
Dat rentenieren moet je dan ook ironisch gaan benaderen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Geen probleem hoor, het is mijn schrijfstijl - heb dat probleem wel vaker

Op kantoor hangt een grote poster: https://me.me/i/a-warning-heavy-sarcasm ... e~-2835427
Minstens 7. maximum 15; misschien 35 ofzo als je echte bompa stocks hebt.
En anders .. doe je gewoon een bundel op een of andere manier (fonds/etf/holding/pensioenspaarfonds..) en waar je zin in hebt, kwestie van een logische verdeling te maken.
En anders .. doe je gewoon een bundel op een of andere manier (fonds/etf/holding/pensioenspaarfonds..) en waar je zin in hebt, kwestie van een logische verdeling te maken.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Zelf heb ik 25 aandelen, plus enkele vastgoedcertificaten.
En dat is eigenlijk idd wat veel om op te volgen zoals ik zou willen; 15 of zo zou beter zijn.
Ben blijkbaar geen te beste verkoper, afscheid nemen van een positie valt mij niet zo gemakkelijk.
optimale # posities hangt ook af van hoe zwaar je 1effect maximaal wilt laten wegen:
er kan altijd iets grondig fout gaan met 1 aandeel.
Als beginner is het normaal dat je wat minder aandelen hebt, dat komt wel met de tijd.
En dat is eigenlijk idd wat veel om op te volgen zoals ik zou willen; 15 of zo zou beter zijn.
Ben blijkbaar geen te beste verkoper, afscheid nemen van een positie valt mij niet zo gemakkelijk.
optimale # posities hangt ook af van hoe zwaar je 1effect maximaal wilt laten wegen:
er kan altijd iets grondig fout gaan met 1 aandeel.
Als beginner is het normaal dat je wat minder aandelen hebt, dat komt wel met de tijd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De eerste reden dat je niet oneindig veel verschillende aandelen kan bezitten, is omdat het eindig isMrMaster schreef: ↑25 juli 2021, 12:53 Enige tijd terug las ik een artikel waarin stond dat je niet oneindig veel verschillende aandelen kan bezitten als particulier, omdat je vanaf een bepaald aantal alle die bedrijven/assets/... niet meer zorgvuldig genoeg kan blijven opvolgen .Dat artikel gaf aan dat voor een Jan met de pet belegger wellicht 10 verschillende aandelen voldoende zou moeten zijn.

En voor professionele of institutionele beleggers geldt n.m.i. net hetzelfde.
Dat 10 verschillende aandelen voldoende zou moeten zijn voor Jan met de pet, daarbij gaan ze er dan vermoedelijk wel vanuit dat "de juiste" (op basis van fundamentele analyse ?) aandelen geselecteerd worden.
Als je van jezelf vind dat je dat kan, dan moet je daar maar voor gaan

Ik heb 40+ aandelen enkel in mijn buy-and-hold "Belgische (dividend)aandelen portefeuille", opgebouwd over 4 jaar.
De "selectie" heb ik gedaan en doe ik op basis van zeer sumiere fundamentele analyse, zeer sumiere technische analyse, zien wat "de markt" vindt, soms gewoon op gevoel en vooral geduldig wachten en te kopen wanneer koers (relatief) laag staat. Ik verkoop enkel wanneer de koers (relatief) hoog staat én het gewicht in de port te groot geworden is en dan enkel een deel om het gewicht te reduceren.
Edit: daarnaast heb ik ook mutual funds van divers pluimage en ETFs ben ik nog aan het bekijken
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 juli 2021, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.