Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
TIP
Re: Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
David_DeWa schreef: ↑22 september 2021, 17:40 Ok.
Die 5% vind je dus niet in Limburg.
Maar volgens die cijfers behoor ik sinds mijn veertigste tot de 5% rijksten van Belgie? Vlaanderen?
En dit voor in de tijd een gewone werknemer zonder veel ambitie noch uitzonderlijke talenten.
En zo uitzonderlijk rijk voel ik me nu ook weer niet. Ik woon ook in het kleinste huis van de straat. Ik weet natuurlijk niet of op al die andere huizen nog schulden rusten. Maar op hun 50-55ste steken ze me dus allemaal voorbij met de vingers in de neus.
Zelfs in Knokke ligt de gemiddelde prijs voor een huis onder de 700k

https://www.tijd.be/netto/vastgoed/verk ... lCode=3000
U trekt vreemde conclusies

Re: Zes op de tien beleggers voelen zich rijk met portefeuille van half miljoen.
David_DeWa schreef: ↑22 september 2021, 13:05 Begrijp ik het goed dat deze cijfers dan gaan om het vermogen van het gezin (gemiddeld dus 2 personen?) en niet over ieder lid van het gezin?
Als je met een vermogen van 1 miljoen euro (inclusief woning) al tot de 5% rijksten behoort vraag ik me dan toch af of al die andere huiseigenaars in een halve krot wonen?
Hopelijk besef je hoe bevoorrecht je bent. :-)David_DeWa schreef: ↑22 september 2021, 17:40 Ok.
Die 5% vind je dus niet in Limburg.
Maar volgens die cijfers behoor ik sinds mijn veertigste tot de 5% rijksten van Belgie? Vlaanderen?
En dit voor in de tijd een gewone werknemer zonder veel ambitie noch uitzonderlijke talenten.
En zo uitzonderlijk rijk voel ik me nu ook weer niet. Ik woon ook in het kleinste huis van de straat. Ik weet natuurlijk niet of op al die andere huizen nog schulden rusten. Maar op hun 50-55ste steken ze me dus allemaal voorbij met de vingers in de neus.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Per definitie doet een “gewone” werknemer dit niet, gezien slechts 5% erin slaagt.
Maar ook in praktijk zie ik niet hoe een “gewone” werknemer - behoudens financiële meevallers - aan een vermogen van 500.000€ geraakt tegen z’n 40 jaar.
Tegen die tijd heb je ca 20 jaar gewerkt, en moet je dus meer dan 2.000€ gespaard hebben per maand. Of je moet zeer mooie rendementen behalen op je kapitaal, maar beiden link ik niet aan een ‘gewone werknemer’.
Maar ook in praktijk zie ik niet hoe een “gewone” werknemer - behoudens financiële meevallers - aan een vermogen van 500.000€ geraakt tegen z’n 40 jaar.
Tegen die tijd heb je ca 20 jaar gewerkt, en moet je dus meer dan 2.000€ gespaard hebben per maand. Of je moet zeer mooie rendementen behalen op je kapitaal, maar beiden link ik niet aan een ‘gewone werknemer’.
Goh, samengesteld rendement is zeer krachtig.BRT schreef: ↑22 september 2021, 18:59 Per definitie doet een “gewone” werknemer dit niet, gezien slechts 5% erin slaagt.
Iemand die 40 jaar geleden begon om maandelijks 200 Euro in een breed gediversifeerde aandelenportefeuille te beleggen zou vandaag Zo'n €900,000 in die portefeuille hebben. ( ref: curvo backtest met MSCI world)
Daarnaast kan die ook nog beleggen in minder risicovolle investeringen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Nee dat doe ik niet.
Ik prijs me wel gelukkig met wat ik heb en wens niets meer, zo niet zou ik niet voortijdig er de brui aan gegeven hebben).
Maar ik weet heel goed met hoeveel ik op achttienjarige leeftijd begonnen ben en wat mijn talenten zijn. Of liever eerder een gebrek aan. Doodgewerkt heb ik me al die jaren ook al niet.
Daarom begrijp ik niet goed hoe ik met een doorsnee job, zonder speciale talenten en met een matige werk ambitie zou kunnen eindigen bij de 5% zogenaamde rijken van dit land. Of anders gesteld, ik vraag dan serieus af wat al die anderen al die tijd met hun geld hebben gedaan om met minder te eindigen.
Uiteraard zijn er altijd mensen die een onverwachte tegenslag of ongeluk op hun weg tegenkomen waar ze zelf de hand niet in hebben. Maar 95% van de bevolking?
-
- Verbannen Gebruiker
Het is dan ook die cijfers die ik betwijfel.BRT schreef: ↑22 september 2021, 18:59 Per definitie doet een “gewone” werknemer dit niet, gezien slechts 5% erin slaagt.
Op mijn veertigste had ik ook geen vermogen in kapitaal van 500.000 €. Dat schrijf ik nergens. Je moet wel in de context van het verhaal blijven. Op mijn veertigste bezat ik wel al vier afbetaalde huizen, twee in België en twee in het buitenland. Ik heb ook tien jaar zwaar ingezet op de beurs. Dat kan iedere werknemer. De stijging van de waarde van die huizen alleen al komt in de buurt van één miljoen euro. Gezien er geen lening meer rustte op deze huizen woonde ik van dan af ook praktisch gratis en konden 2 andere woningen nog eens geld opleveren door verhuur. Dat hield in dat we van één inkomen konden leven en het andere inkomen integraal konden investeren (als ik het goed begrijp gaat die 5%/1.000.000 € over het gezinsvermogen en niet over het persoonlijk vermogen). De sneeuwbal was dus vertrokken.
En het is zoals B7H4long schrijft: je moet je spaargeld voor je laten werken. Niet het laten niksen en nog minder iedere maand de laatste euro erdoor jagen en later wel zien wat er komt. Dat ligt binnen de mogelijkheid van iedere mens, ongeacht zijn maatschappelijke positie, en heeft eerder met aangehouden discipline en geduld te maken dan met meevallers.
Ik ben altijd al rijk geweest. Omdat ik zorgde dat ik altijd een frank over had, in plaats van tekort.
Ik heb nu toch weer een paar puts geschreven voor wat extra!
Ik heb nu toch weer een paar puts geschreven voor wat extra!
7€ per uur gespaard wil je zeggen....lop schreef: ↑21 september 2021, 23:41Geef je groot gelijk maar als je nu terugkijkt naar wat je hebt verdient op een hele carrière kom je nog niet uit aan 7 € per uur dat je hebt gewerkt .Brembos schreef: ↑21 september 2021, 20:31
Ik zit op mijn 60ste aan 500K en heb de bedoeling om dit langzaam af te bouwen zodat ik op mijn 85 , op mijn eigendom na , naar het nulpunt evolueer. Ik heb niet de intentie om op het kerkhof te belanden met een goedgevulde bankrekening of om mijn neefjes en nichtjes rijker te maken.
Maar de best jaren van uw leven zijn wel weg . Was dit het waard ? Denk het niet
Als je op je 60e een vermogen van 400k hebt, en je haalt daar 5% rendement mee, en het kapitaal mag op zijn na 30 jaar, dan kan je nog elke maan ca 3000€ aan je pensioen toevoegen. Kan je toch leuke dingen mee doen.
De kunst is natuurlijk ook om gedurende je carrière een job uit te oefenen die je met wat plezier kan doen.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad.Blackbelt schreef: ↑23 september 2021, 10:29 7€ per uur gespaard wil je zeggen....
Als je op je 60e een vermogen van 400k hebt, en je haalt daar 5% rendement mee, en het kapitaal mag op zijn na 30 jaar, dan kan je nog elke maan ca 3000€ aan je pensioen toevoegen. Kan je toch leuke dingen mee doen.
De kunst is natuurlijk ook om gedurende je carrière een job uit te oefenen die je met wat plezier kan doen.
Je kan er niet alleen leuke dingen mee doen maar een doorsnee werkmens die op zijn zestigste een eigen afbetaalde woning heeft verworven en daarnaast een kapitaal van minstens 400.000 € heeft opgebouwd kan als hij gewoon leeft zoals voorheen zelfs zonder pensioen rijkelijk leven van deze inkomsten. Eenmaal zijn pensioen daar aan wordt toegevoegd, ook al is dit het minimumpensioen, kan de lol helemaal niet meer op.
Was het dat dan waard? Zeker weten van wel.
De vraag in deze context is of het voor de 95% die daar blijkbaar niet in slagen wel meer waard was.
Mijn hele leven werken en iedere maand de laatste euro erdoor jagen om dan op je zestigste te moeten vaststellen dat je nog moet huren en geen buffer hebt, ik zou er niet voor willen tekenen.
Ik haal nu dat netto rendement van 5% niet meer maar dat is dan ook niet meer nodig.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het kan ook op een andere manier, mijn ouders (eigenlijk enkel vader want moeder heeft nooit kunnen werken) hebben een mooi vermogen opgebouwd door daar gewoon voor te werken, daardoor bezitten ze meerdere eigendommen - op onze gemeente zijn er zo tientallen die dat op gelijkaardige wijze hebben gedaan - dus handig zijn, inzet en werklust tonen zijn ook mogelijkheden om dat te bereiken.
Alle respect daarvoor, al mogen we ook niet vergeten dat de evolutie van de prijzen van vastgoed niet in het nadeel zijn:)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zeker en vast niet, denk ook dat weinigen dat hebben zien aankomen - bouwgronden in onze streek: praktisch voorbeeld van een stuk van 22 are: in 1978 verkocht voor 379.000 BEF (afgerond 10.000 €) - huidige waarde ligt met zekerheid boven de 350.000 €. Een maandloon in die tijd zal vermoedelijk rond de 30.000 BEF (750 €) geweest zijn, nu is dat rond de 2.000 €.
-
- Verbannen Gebruiker
Een goed gelegen en onderhouden woning dat af en toe een upgrade krijgt naar de nieuwe standaarden en goed gelegen is zal maar zelden in waarde dalen. Je moet ze ook niet allemaal tot het einde bijhouden. Wanneer de gelegenheid gunstig was heb ik gewoon pand na pand verkocht en omgezet in kapitaal tot ik slechts één woning overhield om zelf te bewonen. Een deel van de opbrengsten van de verkochte panden gebruikt om omliggende gronden rond de laatste woning op te kopen zodat ik in de toekomst niet lastig gevallen kan worden door lawaaierige buren en zo goed mogelijk mijn eigen ding kan doen zonder inmenging van derden. Het resterende kapitaal gevoegd bij de opbrengsten van het risicokapitaal en volledig omgezet in vrij risicoloze investeringen. Vandaar het lagere rendement.contextbinder schreef: ↑23 september 2021, 13:14Zeker en vast niet, denk ook dat weinigen dat hebben zien aankomen - bouwgronden in onze streek: praktisch voorbeeld van een stuk van 22 are: in 1978 verkocht voor 379.000 BEF (afgerond 10.000 €) - huidige waarde ligt met zekerheid boven de 350.000 €. Een maandloon in die tijd zal vermoedelijk rond de 30.000 BEF (750 €) geweest zijn, nu is dat rond de 2.000 €.
Over inkomen in 1978 moet ik geen vermoedens uiten, mijn netto maandinkomen in 1978 bedroeg 17.000 Bfr, in 1980 20.500 bfr. in 1999 65.000 Bfr en ik ben enkele jaren geleden geëindigd met 3.250 €.
Een woning die ik in 1999 inclusief 30 are bouwgrond kocht voor 75.000 + 40.000 € heeft nu een veel grotere waarde. Aan de hand van de meest recente verkoopprijzen van bouwgronden in dezelfde wijk is de waarde van de bouwgrond nu alleen al ongeveer 600.000 € waard.
Allemaal geen onmogelijke opdrachten voor een gewone werkmens die zijn inkomen verstandig beheert en weet waar hij naartoe wil.
Wat ik kan kan een groot deel van werkend Vlaanderen ook. In elk geval dus meer dan 5% van de Belgen. En al heel zeker als ze met twee zijn.
En zeg ook niet dat het vroeger allemaal zoveel gemakkelijker was dan nu. De meeste van mijn kinderen lopen al voor op mij, toch in vergelijking met waar ik op die leeftijd nog maar stond.
Ik blijf dus nog steeds met enkele vragen zitten: zijn deze cijfers niet juist of interpreteer ik ze verkeerd?
Indien ze juist zijn en ik heb ze juist geïnterpreteerd is er volgens mij eigenlijk nog een veel groter probleem in België.
Wat doet 95% van de Belgen eigenlijk maandelijks met zijn inkomen?
Laatst gewijzigd door David_DeWa op 23 september 2021, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee , niet 7 € gepaard per uur want dan hou je geen rekening met het gemiddelde rendement van de beurs , komt eerder uit bij 2 € als je zo rekent . Met tijd maak je geld niet met werken , en geld betekend vrije tijd en de luxe om hem in te vullen zoals jij wil .Blackbelt schreef: ↑23 september 2021, 10:297€ per uur gespaard wil je zeggen....