mijn kapitaal , mijn portefeuille
TIP
Re: mijn kapitaal , mijn portefeuille
LOL, zo gemakkelijk kom je daar niet vanaf, er hoort ook nog een heel betoog bij over de kosten die fondsen aanrekenen en de studies die aantonen dat de meerderheid van de fondsen hun index niet verslaan en dat wie per toeval wel een fonds gekozen heeft dat het beter doet een gokker is en dat het niet gegarandeerd is dat het in de toekomst ook nog beter zal doen, enz... Kortom, je kunt best zo snel mogelijk verkopen en alles inzetten op IWDA, IUSN, EMIM, IEAG,... dan ben je tenminste zeker dat je het niet beter zult doen dan de indexYaris schreef: ↑12 maart 2023, 14:16Ik kan me volgende conversatie al inbeelden:
- B7H4long: "Hoe weet je welke fondsen de index zullen verslaan?'
- Yaris: "Ik baseer me op de resultaten uit het verleden."
- B7H4long: "Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst."
- Yaris: "Nee, maar toch helpt het. Ik heb altijd goede fondsen gekozen. Ofwel heb ik wreed veel chance gehad."

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je conclusie is vermoedelijk echter verkeerd.

Je bent dan tenminste zeker dat je het niet slechter zult doen dan "de index".
Nee hoor, die is met zekerheid juist...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jij verwoordt het telkens zo om jouw mening in de verf te zetten.
B7H4long zou het omgekeerd verwoorden om zijn mening in de verf te zetten.
N.m.i. zijn beiden echter fout ...

Het is niet omdat je belegt in indexfondsen dat je het rendement van "de index" haalt. Dat kan evengoed afwijken van "de index" zowel positief als negatief. Wat "de index" ook moge wezen.
Edit:
En als B7H4long hier straks reageert, dan kunnen er weer een aantal klagen dat hij het topic vervuilt met ETF dogma's.

En wat is het rendement van jouw portefeuille over die periode?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Echt waar ... het is Yaris hé ...

Mijn mening? Het is toch de evidentie dat wie via een ETF een bepaalde index volgt het voor kosten in principe even goed doet dan die index, je bent dus zeker dat je na kosten niet beter zult doen dan de indexEarthNvstr1 schreef: ↑12 maart 2023, 15:08Jij verwoordt het telkens zo om jouw mening in de verf te zetten.

Omgekeerd verwoord maar toch hetzelfde gezegdEarthNvstr1 schreef: ↑12 maart 2023, 15:08 B7H4long zou het omgekeerd verwoorden om zijn mening in de verf te zetten.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Spijtig genoeg zal je nooit het rendement uit het verleden -van voor je aankoop- halen.
Je zal zien dat je dikwijls van fondsen zult moeten wisselen, telkens er andere "beste" fondsen zijn over de vorige periode.
.... en dus zal jij de nieuwe fondsen kopen, nadat ze hun goede prestaties hebben geleverd
nota: het is SPIVA die regelmatig de percentages van de fondsen die de index verslagen berekent.
en nee dit heeft niet te maken met indexfondsen of ETFs, hoe graag anderen vele threads daar naar willen richten.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 12 maart 2023, 17:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ter referentie:
Het mixerfonds voldoet aan de criteria van een neutraal fonds volgens Morningstar.
Het gemiddelde rendement van zulke fondsen was 2,29% jaarlijks over de laatste 10 jaar.
Obligaties in Euro wonnen zo'n 0.5% tijdens deze periode.
Wereldwijde aandelen wonnen jaarlijks zo'n 10%.
Fondsen in wereldwijde aandelen jaarlijks zo'n 8%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het spijt me zeer, maar dat laatste is in de praktijk helaas onmogelijk.Yaris schreef: ↑12 maart 2023, 14:16 Ik kan me volgende conversatie al inbeelden:
- B7H4long: "Hoe weet je welke fondsen de index zullen verslaan?'
- Yaris: "Ik baseer me op de resultaten uit het verleden."
- B7H4long: "Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst."
- Yaris: "Nee, maar toch helpt het. Ik heb altijd goede fondsen gekozen. Ofwel heb ik wreed veel chance gehad."
Ten eerste kiest niemand altijd "goede fondsen".
Ten tweede zijn er bij mijn weten geen fondsen die altijd bovengemiddeld zijn blijven presteren.
Die zijn er wel, maar WELKE dat zijn weet je pas achteraf, en ook daar bestaat de kans dat er zich vanaf dat moment een trendbreuk voordoet. In feite kolmt die trendbreuk er altijd, maar je hebt een aantal fondsen die toch een hele periode van outperformance hebben laten optekenen. Het Magellan fonds van Peter Lynch bvb.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het Magellan fonds is een beroemd voorbeeld, maar dan gaat het met name om de periode onder Peter Lynch, dus tot 1990. Sindsdien is die outperformance verdwenen, dus dat bevestigt mijn stelling.Gudrun schreef: ↑15 maart 2023, 14:40Die zijn er wel, maar WELKE dat zijn weet je pas achteraf, en ook daar bestaat de kans dat er zich vanaf dat moment een trendbreuk voordoet. In feite kolmt die trendbreuk er altijd, maar je hebt een aantal fondsen die toch een hele periode van outperformance hebben laten optekenen. Het Magellan fonds van Peter Lynch bvb.
Hoe langer de periode, hoe moeilijker het wordt om fondsen te vinden die bovengemiddeld blijven presteren, dus de stelling van Yaris dat zij alleen dergelijke fondsen in port zou hebben is gewoon niet geloofwaardig.