Paar vragen ivm met belastingen.
TIP
Re: Paar vragen ivm met belastingen.
Bij keytrade geen makelaarsloon voor trackers? Dan moet ik dringend eens de klantendienst contacteren..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt echter ook niet ...spaarfreakje schreef: ↑23 april 2023, 17:01Pardon, fout van mij. Is bij (actief beheerde) fondsen dat er geen 'transactiekosten' aangerekend worden.
Excuus.
Idem bij MeDirect.

-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht bedoel je de beheerskosten, die (meestal) verrekend zitten in de inventariswaarde van het fonds.
Strikt genomen is dat geen makelaarsloon of transactiekost
Strikt genomen is dat geen makelaarsloon of transactiekost

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee.spaarfreakje schreef: ↑23 april 2023, 17:47 Wellicht bedoel je de beheerskosten, die (meestal) verrekend zitten in de inventariswaarde van het fonds.
Strikt genomen is dat geen makelaarsloon of transactiekost![]()
Ik dacht eerder aan het verschil tussen mutual funds en exchange traded funds. Actief/passief staat daar los van.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 april 2023, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En hier bedoel je wellicht:spaarfreakje schreef: ↑23 april 2023, 16:39 Persoonlijk koop ik enkel accumulerende ETF's, waarop zowel bij aankoop als verkoop 0,12% beurstaks op zit.
"Persoonlijk koop ik enkel accumulerende ETF's waarop zowel bij aankoop als verkoop 0,12% beurstaks op zit."
Wat een verschil een komma kan maken.

-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb ook een vraag over belastingen.
Kun je als student terug trekken van de belastingen als je dat jaar niet gewerkt hebt maar wel dividenden ontvangen hebt en die inbrengt?
Kun je als student terug trekken van de belastingen als je dat jaar niet gewerkt hebt maar wel dividenden ontvangen hebt en die inbrengt?
Ja, betaalde RV ingeven in vak 1437.kenerniksvan schreef: ↑25 april 2023, 08:20 Ik heb ook een vraag over belastingen.
Keuzedividenden zijn vrij frequent in België, maar die zijn dus belast als dividend (30%)Orakel van Brakel schreef: ↑22 april 2023, 10:01Missch bedoelt hij keuzedividend, dus aandelen ipv cash ontvangen?
Misschien bedoelt TS wel DRIP (dividend reinvestment plan) met "aandeel met accumulatie"?
Gangbaar in de VS, in België nog nooit van gehoord.
Is niet meer dan automatische aankooporders bij dividendbetaling, dus belastbaar net zoals dividend.
De belangrijkste niet-belastbare cash uitkeringen zijn kapitaalverminderingen.
(Er is ook 1 Belgisch aandeel met het speciaal statuut van privak (QFG) waarbij de dividenden grotendeels onbelast zijn)
Belasting op buitenlandse dividenden is een zeer ingewikkelde materie, maar samengevat ga je >= 30% betalen.
De belgische 30% RV is er immers altijd1, met daarbovenop buitenlandse bronbelasting.
Soms veel meer dan 30% in totaal.
Details: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... dividenden
1 Uitgezonderd Franse dividenden, daar kan je met het nodige papierwerk én medewerking broker in totaal iets onder de 30% belandt. Die uitzondering verdwijnt ook weldra.
Laatst gewijzigd door el perro op 25 april 2023, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Let wel, accumulerende fondsen/ETF's hebben momenteel idd een fiscaal voordeel.
Maar fiscaliteit verandert voortdurend.
Je kan er absoluut niet van uitgaan dat fiscaliteit 30 jaar ongewijzigd blijft.
In het bijzonder meerwaarden (op aandelen en fondsen/ETF's).
Meerdere voorstellen voor fiscale hervorming nemen deze meerwaarden nadrukkelijk in het vizier.
Er is al jaren sprake van.
De kans dat die meerwaarden nog onbelast zijn over 30 jaar schat ik in als 0%
Dus laat je niet al te sterk leiden door fiscale motieven, zeker op lange termijn.
Wat betreft de bronbelasting.
Amerikaanse div.zijn onderworpen aan een bronbelasting van 30 %, maar men kan dit makkelijk terug brengen tot 15 %.
Gewoon (eenmalig) een formulier van de bank invullen, dit is gratis. Daarna ontvangt men telkens het Amerikaans div. aan bronbelasting van 15 %
Amerikaanse div.zijn onderworpen aan een bronbelasting van 30 %, maar men kan dit makkelijk terug brengen tot 15 %.
Gewoon (eenmalig) een formulier van de bank invullen, dit is gratis. Daarna ontvangt men telkens het Amerikaans div. aan bronbelasting van 15 %
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor TS er misschien best nog bij vermelden dat je daarop vervolgens 30% RV betaalt (uitgez. vrijstelling).kaohsiung schreef: ↑25 april 2023, 17:07 Amerikaanse div.zijn onderworpen aan een bronbelasting van 30 %, maar men kan dit makkelijk terug brengen tot 15 %.
Edit: dacht al dat we dit nog al eens gehad hebben.

EarthNvstr1 schreef: ↑23 april 2023, 12:54Voor TS misschien er best ook nog bijzeggen dat die 30% RV ná afhouding van de (eventueel verlaagde) bronbelasting is.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 april 2023, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een "serieuze portefeuille" is nogal subjectief.
Maar inderdaad, je kan best eerst eens goed alles uitpluizen en bekijken wat je best doet in je persoonlijke situatie.