Verkoop woning- 1e bod binnen. Hoe verder aanpakken?
Re: Verkoop woning- 1e bod binnen. Hoe verder aanpakken?
Nee hoor. Deze kopers zijn GEEN miljonairs. En je mag best lezen wat ik schrijf en bedoel: 'Er worden ...'telewerken schreef: ↑28 januari 2021, 17:58Mensen die huizen van 500k kopen zonder enig bezoek, dat zijn miljonairs die niet kijken op 500k. De overgrote meerderheid van belgen zal je niet in die categorie vinden. De meeste gezinnen zijn al blij als ze na jàren hard zwoegen, en een erfeniske doen, een werkmanswoning van 150k kunnen kopen.pukkie007 schreef: ↑28 januari 2021, 17:54 Ik geef u 100% gelijk, geebee. Maar TS is hier verkoper en blijkbaar wil hij er op korte tijd komaf mee maken. En, sad but true, de immo-markt werkt vandaag zo. Er worden woningen van 500k, 10 jaar oud, gewoon online verkocht. Zonder enig bezoek... It's a madhouse these days. Plantin en Ludo zijn de laatste maanden niet meer op de immo-markt geweest wrs. Geen verwijt naar hun, want het heeft jaaaaren gelopen zoals zij het hier nog steeds vertellen.
Er zijn mij tientallen van die online-verkopen bekend. Geen idee hoeveel het er effectief waren vorig jaar. Gelukkig werden de meeste deals nog wel bezegeld na 1 à 2 bezoeken. Zoals ik maanden terug al pende: stel u van die plaatsbezoeken niet veel voor. Je krijgt 20 à 30 minuten. That's it !

-
- Jr. Member
de gemiddelde belg heeft geen 500k ter beschikking, dat zijn ZELDZAME uitzonderingen. En dan nog beweren dat er zoveel zijn die dan een huis van dat bedrag gaan kopen met hun ogen dicht....nee, dat klopt niet!
Rijke nederlanders /ondernemers kopen hier dergelijke dure huizen, heb ik laatst gelezen... Wat er al van waar is..telewerken schreef: ↑28 januari 2021, 18:20 de gemiddelde belg heeft geen 500k ter beschikking, dat zijn ZELDZAME uitzonderingen. En dan nog beweren dat er zoveel zijn die dan een huis van dat bedrag gaan kopen met hun ogen dicht....nee, dat klopt niet!
-
- Jr. Member
rijke nederlanders behoren niet tot 'gemiddelde belgen'
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zolang niemand de vraagprijs biedt, eerst de bezoeken laten doorgaan.mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 07:35 We hebben onze woning sinds vorige week te koop geplaatst (uit de hand). Vraagprijs is €350.000 en dit is een zeer correcte prijs, we zijn ons bewust dat de woning dit zeker waard is. Enkele dagen later is al een bod uitgekomen van €335.000, wat OK is maar we verwachten nog iets hoger te kunnen komen. Er zijn geen opschortende vw vermeld, alsook geen vervaltermijn..
We hebben echter enorm veel aanvragen binnengekregen en de komende dagen vinden er nog een 10-tal bezoeken plaats.
Bepaalde mensen hebben zelfs aangegeven dat als er een bod is ik hen zeker moet contacteren..
Hoelang is de bieder zijn bod geldig ?mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 07:35 We vermoeden dat er meer uit gehaald kan worden maar willen het spel correct en fair spelen.
Vraag is hoe we het nu best aanpakken naar zowel de bieder als naar de overige bezoekers.
De overige bezoekers komen vooral bezoeken en brengen daarna misschien een bod uit.
Dat kan je doen.mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 07:35 Mijn idee was als volgt.
* We koppelen terug naar de bieder dat we bedankt zijn in zijn interesse, maar we de komende dagen de verschillende kandidiaten nog wensen langs te komen en bv. volgende week woensdag feedback zullen terugkoppelen.
Alternatief of erbovenop kan je ook vragen hoelang het bod geldig is.
Dat je een bod in overweging neemt is geen nuttige informatie. Uiteraard doe je dat.mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 07:35 * Naar alle andere bezoekers zeggen we dat we reeds een mooi bod (geen bedrag vermelden) ontvangen hebben, welke we in overweging nemen. Maar dat we alle bezoekers een gelijke kans willen geven en diegene die geïnteresseerd zijn kunnen een bod uitbrengen tegen bv. dinsdagavond. Daarna gaan we de knoop al dan niet doorhakken.
Wel zinvol is om hen te zeggen wat het minimum bod moet zijn om nog enige kans te maken.
En je moet niet zeggen wanneer je een knoop gaat doorhakken.
De eerste bieder nog een kans geven zou ik wel doen, ja.mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 07:35 Op dinsdagavond kijken we dan wie het hoogste bod heeft. Stel we hebben een hoger bod, koppelen we terug naar de 1e bieder om hem nog een kans te geven? Ik wil geen pingpongspel spelen waarbij ik steeds iedereen opbel om op te bieden.
Dat hangt af van "hoe graag" je wil verkopen... ;-)mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 07:35 In het geval er geen extra bod komt zouden we nog een tegenbod kunnen doen naar de 1e bieder. Ik vrees dan wel dat de andere potentiële kopers "opgeblazen" zijn omdat ze onder tijdsdruk stonden en geen bod "durfden" uitbrengen. Dus als de 1e bieder dan niet meegaat in mijn tegenbod ik weinig alternatieven heb of ik moet het weigeren.
Als je er liever vanaf bent, dan doe je geen tegenbod (gezien je eigenlijk al tevreden bent) en aanvaard je het bod (gaat tenslotte maar om 15.000 dan)
P.S.: iets met "onderste" en "kan" ;-)
P.S.: heb je een link ? misschien doe ik ook wel een bod ... ;-) (heb niet alle voorgaande posts gelezen)
-
- Verbannen Gebruiker
Bron ING:telewerken schreef: ↑28 januari 2021, 18:20 de gemiddelde belg heeft geen 500k ter beschikking, dat zijn ZELDZAME uitzonderingen. En dan nog beweren dat er zoveel zijn die dan een huis van dat bedrag gaan kopen met hun ogen dicht....nee, dat klopt niet!
Het totale netto-vermogen (vermogen - schulden) van een Belgisch gezin zou zowat 516.600 euro bedragen. Vastgoed neemt hiervan 60% voor zijn rekening. Spaargeld gaat steeds meer richting vastgoed. Het netto-financieel vermogen is goed voor 40% van het totale vermogen. Liquide middelen, en dan vooral gelden op zichtrekeningen, winnen nog steeds. De risico-aversie neemt verder toe. Dat heeft wel tot gevolg dat het financieel vermogen aan koopkracht verliest. De Belg heeft een gemiddeld financieel vermogen van 118.000 euro.
-
- Verbannen Gebruiker
Niet helemaal duidelijk over welk jaar het gaat, maar geeft toch een beeld.telewerken schreef: ↑28 januari 2021, 18:20 de gemiddelde belg heeft geen 500k ter beschikking, dat zijn ZELDZAME uitzonderingen. En dan nog beweren dat er zoveel zijn die dan een huis van dat bedrag gaan kopen met hun ogen dicht....nee, dat klopt niet!
In België zijn er een kleine 60.000 individuele dollarmiljonairs (particuliere vermogens exclusief de eigen woning).
Dit gaat over personen, dus niet gezinnen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er zijn ook vrouwen die 5 winkels "doen" en in elke winkel een overdreven duur paar kopen en dat op 1 dag.geebee schreef: ↑28 januari 2021, 17:31Een frustratie van mijnentwege uit het standpunt van de koper : vind je het eigenlijk normaal dat iemand die op zaterdag je huis - wellicht eenmalig en alles samen misschien een half uur (waarin je - als je er achteraf over nadenkt, de helft niet meer hebt onthouden) zonder iets in detail te kunnen bekijken, zonder zekerheid over eventuele gebreken in een paar dagen tijd een bod brengt waarvoor ze misschien voor de komende 20-30 jaar van hun leven maandelijks een groot deel van hun inkomen op betalen ?mysticwizard schreef: ↑28 januari 2021, 12:55 Deadline dinsdag/woensdag lijkt me wel OK, de meesten komen vandaag/morgen & zaterdag. Ze hebben dan nog 3 a 4 dagen bedenkingstijd.
Het is niet persoonlijk, je hoeft dus niet te antwoorden ... maar ik vind dat eigenlijk niet echt normaal ... er zijn vrouwen die 10 winkels doen, 27 paar schoenen proberen vooral ze een paar kopen ... en dat gaat over een bedrag van 100 euro ... dit gaat over 350.000 euro. Ik kan daar eigenlijk niet bij. Ik heb die frustratie al geuit tegen iedere makelaar van die paar huizen die we bezochten.
Persoonlijk "doe" ik (als man) 1 winkel en koop ik een aanvaardbaar geprijsd paar van goede kwaliteit ;-)
Om maar te zeggen: dat hangt toch allemaal gewoon af van je financiële mogelijkheden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou je eerste bieder melden dat je het bod niet aanvaardt, en dat je vindt dat de vraagprijs correct is.
Goed mogelijk dat die de vraagprijs wil bieden, maar eerst probeert er iets af te doen.
Goed mogelijk dat die de vraagprijs wil bieden, maar eerst probeert er iets af te doen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
We kopen ons schoenen bij Van haren.
Nog niemand tegengekomen die een opmerking over onze schoenen heeft gemaakt.
De ene rijdt met een Bmw een ander met een Dacia Duster.
Het grote verschil de kostprijs.
En openlijk de grote Jan uithangen , niet aan ons besteed eten daarna dan ook geen confituur.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
als ik een schoen koop is het meestal voor minstens 1 jaar continu te dragen maar die schoenen flirten ook vaak met de 150 euro grens of nog iets hoger.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is niet het probleem van de verkoper.
Je onderschat duidelijk de huidige vraag naar nog betaalbare huizen.
Je onderschat ook de hoeveelheid spaargeld dat aanwezig is bij een deel van de bevolking waar ze geen blijf meer mee weten.
Het zijn niet de verkopers die elkaar voor de voeten lopen maar de kopers die elkaar verdringen om iets te mogen kopen.
Je baseert je duidelijk op vervlogen tijden.
Deze tijden zullen ook niet blijven duren maar het is wel in deze markt dat TS nu handelt.
Hij heeft niets aan raad gebaseerd op vroeger en wat nog zou kunnen gebeuren.
-
- Verbannen Gebruiker
Volledig mee eens.pukkie007 schreef: ↑28 januari 2021, 18:12 Er zijn mij tientallen van die online-verkopen bekend. Geen idee hoeveel het er effectief waren vorig jaar. Gelukkig werden de meeste deals nog wel bezegeld na 1 à 2 bezoeken. Zoals ik maanden terug al pende: stel u van die plaatsbezoeken niet veel voor. Je krijgt 20 à 30 minuten. That's it !![]()
En dat het overgrote deel van de Belgen dat niet kan betalen is geen argument.
Zolang een deel van de Belgen die prijzen wil betalen en zelfs tegen elkaar wil opbieden is dat goed voor de verkoper.
Je kan als verkoper beter drie kapitaalkrachtige geïnteresseerden over de vloer krijgen dan tientallen kijklustigen zonder voldoende budget.