Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
met die fietsen zou je maar 100 km kunnen doen zonde opladen, ook een groot nadeel.
Bij een heel groot fietstochtje van je al zonder electriciteit
Bij ons op het werk moet je die ook niet opladen, want daar mogen zelfs geen gsms worden opgeladen - wat een gierige hollander is mijn werkgever ( hoofdreden is misschien dat het verboden is gsm tijdens de werkuren te gebruiken )
Van horen zeggen zou men van de electrische fiets , de achterlekke band niet zelf kunnen herstellen
Bij een heel groot fietstochtje van je al zonder electriciteit
Bij ons op het werk moet je die ook niet opladen, want daar mogen zelfs geen gsms worden opgeladen - wat een gierige hollander is mijn werkgever ( hoofdreden is misschien dat het verboden is gsm tijdens de werkuren te gebruiken )
Van horen zeggen zou men van de electrische fiets , de achterlekke band niet zelf kunnen herstellen
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Zou mss moeten lukken met een "two-end" binnenband waardoor het wiel niet moet losgedraaid worden? Ik heb een fiets met gesloten kas en ingebouwde versnelling en onderweg kan ik dat wiel ook niet losmaken en de binnenband vervangen. Daarom heb ik ook zo een binnenband mee. Gelukkig nog nooit nodig gehad.paul schreef:
Van horen zeggen zou men van de electrische fiets , de achterlekke band niet zelf kunnen herstellen
http://www.4bikeswebshop.be/nl/two-end-tube-28" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had ook direct de bedenkingen van hierboven bij de reportage. Was op zijn minst heel slordig. Mss moet ge ook wel extra fietskleding incalculeren als ge elke dag woon-werkverkeer fietst, vervangen batterijen na een tijdje, toch ongeveer 0,5 Euro (?) oplaadkost per keer, enz...
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
De afstand welke je met een elektrische fiets kan doen, hangt af van de batterij en het vermogen ( normaal -eco boost - boost ) dat je als ondersteuning vraagt. Er zijn ook op verschillende gekende fiets routes oplaadpunten voor je battery, ( eventueel taverne ) en eventueel als je een langere afstand wil doen met je fiets kan je een tweede battery meenemen,als deze uitneembaar is.
Het volledig opladen van een lege batterij kan wel enkel uren duren voor deze terug op 100% vol is.
Het volledig opladen van een lege batterij kan wel enkel uren duren voor deze terug op 100% vol is.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
@paul
Naja, dat zijn nu wel situaties die niet zoveel voorvallen denk ik.
100km in 1 stuk zal ik persoonlijk toch nooit fietsen en een binnenband kan ik bij een gewone fiets ook niet vervangen.
@Ludo
Volt (batterij) x ampère (vermogen) = Wh (Wattuur)?
Naja, dat zijn nu wel situaties die niet zoveel voorvallen denk ik.
100km in 1 stuk zal ik persoonlijk toch nooit fietsen en een binnenband kan ik bij een gewone fiets ook niet vervangen.
@Ludo
Volt (batterij) x ampère (vermogen) = Wh (Wattuur)?
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
... en het gewicht van de fietser. Een fietster van 60 kg vraagt logisch minder van de batterij dan een fietser van 100 kg.ludo schreef:De afstand welke je met een elektrische fiets kan doen, hangt af van de batterij en het vermogen
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Hier raadt men dan aan om toch een kopie bij te hebben van het gelijkvormigheidsattest ...ludo schreef:Je hoeft het attest echter niet op zak te hebben. Identiteitskaart en verzekeringsbewijs daarentegen wel.
http://www.lokalepolitie.be/sites/5444/ ... 122008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Je moet uiteraard geen integraal nemen, maar een 'chips'-helm moet toch wel kunnen ... ?Een motorhelm is wettelijk verplicht, maar elegant is natuurlijk anders...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... helmet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
't Is qua ventilatie uiteraard geen fietshelm ...
Da's volgens mij toch wel een foutieve bewering ... (zie ook de 1e link en een eerder bericht hierover van mij)Een elektrische fiets met hulpmotor die niet afslaat op 25 km/u en max. 45 km/u haalt wordt beschouwd als bromfiets, en niet meer als rijwiel. Rijden op het fietspad is niet toegelaten, op de rijbaan echter wel
Men verwart hier blijkbaar met een motorfiets (> 45 km/u)...
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Enkel indien de motor in het achterwiel zit, wordt het wat moeilijker.paul schreef:Van horen zeggen zou men van de electrische fiets , de achterlekke band niet zelf kunnen herstellen
- Autodelete
- Newbie
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 26 aug 2015
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Inderdaad, algemeen kan je stellen dat het moeilijker wordt waar de motor zit. Daarom ook het grote voordeel voor een centrale motor op de trapas. Diverse instanties geven nu ook 'n fietsverzekering (pechverhelping), Eneco vanaf lidmaatschap van meer dan één jaar, Allianz bij een familiale verzekering, ...J Lawieck schreef:Enkel indien de motor in het achterwiel zit, wordt het wat moeilijker.
De actieradius van de batterij wordt bepaald door de batterij en het vermogen en de belasting van de fiets (gewicht bestuurder, bagage, weersomstandigheden, parcours)
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Ik rij zelf vrij veel met de fiets naar het werk:
Reden : ik ben in dec 2014 geopereerd aan de knie. Ik doe dit voor de sport en het plezier.
Mijn wagen staat werkloos aan mijn deur indien ik de fiets neem. Het comfort van de keuze te hebben om de wagen of de fiets te nemen is niet te onderschatten. Als het moet, wordt het wel minder leuk.
Dit jaar reeds 96 x fiets - 20 x auto (tot half februari was ik thuis voor revalidatie).
Mijn fietsvergoeding : 96 x 47 km x 0.2 euro = 902.4 euro
Mijn besparing benzene : 96 x 47 km x 6.5 l/100 x 1.3 prijs benzine = 381,26 euro
kosten dit jaar aan de 'oude' fiets (was 11 jaar oud en versleten) : 55 + 27 euro = 82 euro
kleren : geen extra koste aangezien ik een actief sporter ben (Marathon loper)
juist nieuwe fiets gekocht : 840 euro
Zelf hou ik er iets aan over maar .... om een nieuwe electrische fiets rendabel fietsen ? dat is niet simpel volgens mij.
volgende kost : 2 paar goede handschoenen tegen de koude.
Reden : ik ben in dec 2014 geopereerd aan de knie. Ik doe dit voor de sport en het plezier.
Mijn wagen staat werkloos aan mijn deur indien ik de fiets neem. Het comfort van de keuze te hebben om de wagen of de fiets te nemen is niet te onderschatten. Als het moet, wordt het wel minder leuk.
Dit jaar reeds 96 x fiets - 20 x auto (tot half februari was ik thuis voor revalidatie).
Mijn fietsvergoeding : 96 x 47 km x 0.2 euro = 902.4 euro
Mijn besparing benzene : 96 x 47 km x 6.5 l/100 x 1.3 prijs benzine = 381,26 euro
kosten dit jaar aan de 'oude' fiets (was 11 jaar oud en versleten) : 55 + 27 euro = 82 euro
kleren : geen extra koste aangezien ik een actief sporter ben (Marathon loper)
juist nieuwe fiets gekocht : 840 euro
Zelf hou ik er iets aan over maar .... om een nieuwe electrische fiets rendabel fietsen ? dat is niet simpel volgens mij.
volgende kost : 2 paar goede handschoenen tegen de koude.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
J Lawieck schreef:Enkel indien de motor in het achterwiel zit, wordt het wat moeilijker.paul schreef:Van horen zeggen zou men van de electrische fiets , de achterlekke band niet zelf kunnen herstellen
Dat zouden volgens de tv wel de beste fietsen zijn, met de motor in het achterwiel.
Leuk als je onderwegen platte band rijdt, dan kan je hem zelf nog niet plakken
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Zou dat in de praktijk een bezwaar zijn?paul schreef:Leuk als je onderwegen platte band rijdt, dan kan je hem zelf nog niet plakken
Sinds ik banden van het lekvrije type koop, ben ik nog maar 1x lekgereden (vooraan dan nog, een "slangenbeet").
Mocht ik alsnog lek rijden, het 1e wat ik zou proberen, is iemand te bellen om mij op te halen; een band thuis plakken is toch wat prettiger dan aan de kant van de weg;
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
je kan een band ook plakken zonder het wiel af te nemen.paul schreef: Dat zouden volgens de tv wel de beste fietsen zijn, met de motor in het achterwiel.
Leuk als je onderwegen platte band rijdt, dan kan je hem zelf nog niet plakken
bij een motor in trapas vraag ik me af, is dat gestandaardiseerd?
een motor in achterwiel kan je als die versleten is gewoon vervangen door een nieuw wiel in te steken desnoods van ander merk of er opnieuw een gewone fiets van maken.
- Autodelete
- Newbie
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 26 aug 2015
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
En blijkbaar elke 4-5j een nieuwe batterij (400 à 500€)
Blijkbaar doet het er niet toe of je de batterij veel of weinig hebt herladen (gebruikt)
Blijkbaar doet het er niet toe of je de batterij veel of weinig hebt herladen (gebruikt)
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Polar legt net dezelfde afstand af als ik: 47 km per dag met de fiets. Bij goed weer doe ik dit met een elektrische fiets (de motor in het voorwiel en Nexus 7 als versnelling).
Ik haal gemiddeld 24 km /u zodat me het traject 2 uur per werkdag kost. Doch het traject is voor 2/3 op den boerebuiten en dat is puur genieten.
Bijkomend bespaar je niet alleen op benzine of diesel maar ook op andere autokosten. De banden (slijtage en winterwissel) kosten bij mij ook al meer dan 1 euro per 100 km. De afstand met de auto is langer doordat ik een omweg viaa de autosnelweg maak.
Autokeuring aan 4 jaar met een auto van minder dan 100.000 km, geeft dan weer als voordeel dat hij maar aan 6 jaar moet terugkeren. Ik deed vroeger zo'n 25000 km per jaar.
En als laatste argument: ik ontstress me tijdens het fietsen en voel me nu veel fitter.
Ik haal gemiddeld 24 km /u zodat me het traject 2 uur per werkdag kost. Doch het traject is voor 2/3 op den boerebuiten en dat is puur genieten.
Bijkomend bespaar je niet alleen op benzine of diesel maar ook op andere autokosten. De banden (slijtage en winterwissel) kosten bij mij ook al meer dan 1 euro per 100 km. De afstand met de auto is langer doordat ik een omweg viaa de autosnelweg maak.
Autokeuring aan 4 jaar met een auto van minder dan 100.000 km, geeft dan weer als voordeel dat hij maar aan 6 jaar moet terugkeren. Ik deed vroeger zo'n 25000 km per jaar.
En als laatste argument: ik ontstress me tijdens het fietsen en voel me nu veel fitter.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
criticus schreef:Polar legt net dezelfde afstand af als ik: 47 km per dag met de fiets. Bij goed weer doe ik dit met een elektrische fiets (de motor in het voorwiel en Nexus 7 als versnelling).
Ik haal gemiddeld 24 km /u zodat me het traject 2 uur per werkdag kost. Doch het traject is voor 2/3 op den boerebuiten en dat is puur genieten.
Bijkomend bespaar je niet alleen op benzine of diesel maar ook op andere autokosten. De banden (slijtage en winterwissel) kosten bij mij ook al meer dan 1 euro per 100 km. De afstand met de auto is langer doordat ik een omweg viaa de autosnelweg maak.
Autokeuring aan 4 jaar met een auto van minder dan 100.000 km, geeft dan weer als voordeel dat hij maar aan 6 jaar moet terugkeren. Ik deed vroeger zo'n 25000 km per jaar.
En als laatste argument: ik ontstress me tijdens het fietsen en voel me nu veel fitter.
Super! Ook het gezondheidsvoordeel niet vergeten! Ik doe zelf 15 km enkel per werkdag met een gewoon fietske.