244, 20542

Online verzekering afsluiten hinkt achterop in België

Online verzekering afsluiten hinkt achterop in België

In ons land worden vandaag minder dan 5% van alle verzekeringspolissen online afgesloten. Nochtans zegt een groot aantal Belgen niet weigerachtig te staan tegenover het nemen van een polis via het internet, blijkt uit een enquête van het adviesbureau VODW Brussels.

Het online aankopen van goederen is al goed ingeburgerd. In 2016 was ons land zelfs de sterkste groeier inzake internetaankopen. En ook in 2017 was er een sterke stijging.

Bij de verkoop van verzekeringen loopt de online verkoop tot dusver echter veel minder goed. Minder dan 5% van alle polissen worden in ons land al via het internet afgesloten. In het Verenigd Koninkrijk bedraagt het al meer dan 40%, in Nederland zat de online verkoop van verzekeringen twee jaar geleden al aan 65%.

Dat de Belgische markt achterop blijft, ligt wellicht aan de sterkte van de makelaars. Zij beheersen zowat 80% van de Belgische verzekeringsdistributie, waardoor de verzekeringsmaatschappijen niet bereid zijn om hen voor het hoofd te stoten.

Nochtans blijkt uit de Verzekeringsbarometer van het innovatie-adviesbedrijf VODW dat de helft van de Belgen (respectievelijk 51% en 45% voor auto- en woningverzekering) bereid zijn om online verzekeringen af te sluiten. Bij de generatie onder 35 is dit zelfs 6 op 10 voor het afsluiten van een autoverzekering.

Van degenen die in een enquête die werd uitgevoerd bij 1.500 consumenten aangaven dit niet online te willen doen, zijn ‘voorkeur voor een persoonlijke aanpak’ (68%), ‘behoefte aan assistentie omdat ze zichzelf niet vertrouwen’ (30%) en ‘geen vertrouwen in kanaal’ (23%) de belangrijkste redenen.

Zowel voor een auto- als voor een woningverzekering geven de consumenten ook aan dat service-gerelateerde criteria belangrijker zijn dan de prijs. Een goede opvolging van een schadeclaim, het aantal gedekte risico’s en gemakkelijke procedures en snelle uitbetaling zijn achtereenvolgens de belangrijkste aankoopredenen, daarna pas gevolgd door de prijs.

De helft (50%) van de consumenten is bereid om bij het afsluiten van een autoverzekering gegevens over rijgedrag te delen. De meesten (79%) verwachten dan wel dat daar een voordeel zoals een goedkopere polis of een gepersonaliseerde dekking tegen overstaat. Slechts 10% is bereid om persoonlijke data zoals Facebookprofiel of google account te delen.

Via Spaargids.be kunt u vlot de goedkoopste offertes bekijken voor autoverzekeringen en brandverzekeringen.

Lees ook:

Bpost bank opent rekeningen online, ook kredieten worden online aangevraagd
Stop een reisverzekering in uw bagage
Veel klachten over opzeg van autoverzekering

 

 

Lees ook:

Andere tips over autoverzekeringen en brandverzekeringen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.