Verkoop levensverzekeringen daalt sterk
In de eerste helft van 2013 werden opvallend minder levensverzekeringen verkocht in België in vergelijking met 2012. Zowel AG Insurance (-20%) als Delta Lloyd (-11%) noteerden spectaculaire dalingen. De rentes zijn laag en dat jaagt mensen weg naar het flexibele spaarboekje. Dat schrijven de Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg.
De Belg voelt zich duidelijk minder aangesproken door levensverzekeringen. Verzekeraar AG Insurance verkocht in de eerste zes maanden tot een vijfde minder levensverzekeringen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook Delta Lloyd noteerde een sterke terugloop op de Belgische markt. Hier gaat het om een daling van 11%.
ING heeft enkel cijfers vrijgegeven voor de hele Benelux. Daaruit blijkt dat de trend zich zeker niet beperkt tot de Belgische markt: in de eerste helft van het jaar daalde de verkoop van levensverzekeringen met maar liefst 64%.
Volgens AG Insurance zou de daling vooral te verklaren zijn door de lage rentes op de levensverzekering. Een effect dat zich eerst en vooral laat voelen bij de tak21-spaarverzekeringen. Daarnaast is de eenmalige belasting op de premie voor de levensverzekeringen in 2013 gestegen van 1,1% naar 2%. Beroepsfederatie Assuralia spreekt van een “emotionele reactie van de consument”.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop noemt de levensverzekering nochtans een zeer interessant product voor jongeren. “De beste verzekeringen gaven vorig jaar een rente van meer dan 3%. Bovendien moet u geen roerende voorheffing betalen als u het geld acht jaar en één dag laat staan én kunt u na die periode veel makkelijker aan het geld dan bij pensioensparen.”, aldus Yves Evenepoel van Test-Aankoop.
Ontdek hier hoe u fiscaal voordelig kan sparen met Tak21-Spaarverzekeringen.
- Gevaarlijke sporten niet gedekt door reisverzekering
- Hoe betalen uw kinderen minder erfbelasting dankzij uw spaar- of beleggingsverzekering?
- FSMA neemt dure verzekeringen in het vizier
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.