Huishoudgeld
Re: Huishoudgeld
Beter een werknemer die de ganse dag doorwerkt, zijn best doet en om 16h01 uittikt. Dan een werknemer die de ganse dag doet alsof hij bezig is en om 16h10 uittikt.
Helaas voornamelijk in grote bedrijven staan managers zo ver van het personeel dat ze enkel naar het laatste kijken.
Helaas voornamelijk in grote bedrijven staan managers zo ver van het personeel dat ze enkel naar het laatste kijken.
Een vriend van mij die in de sector van de stervensbegeleiding zit heeft het overigens onlangs mooi verwoord : ik heb er nog nooit ene op zijn sterfbed horen zeggen 'had ik maar wat meer en harder gewerkt' maar al vaak 'had ik maar wat meer van het leven geprofiteerd/genoten'. Een zielig baaske overigens als ge gaat zien wie om 16.00.01 tikt en productiviteit meet aan de hand van het aantal gratis overuren.
Absoluut. Alleen. Diegene die om 16:00:01 uittikken zijn heus niet diegene die zich de hele dag in het zweet werken. Eerder diegene die 4 keer een half uur op de pot zitten (zeker nu er smartphones zijn gebeurt dat vaker dan vroeger), elk uur gaan roken, en om 15u45 stilaan alles beginnen afsluiten om zeker op tijd klaar te staan aan de tikklok.Dylcat schreef: ↑23 augustus 2017, 07:44 Beter een werknemer die de ganse dag doorwerkt, zijn best doet en om 16h01 uittikt. Dan een werknemer die de ganse dag doet alsof hij bezig is en om 16h10 uittikt.
Ik heb overuren afgeschaft. "Vroeger" konden ze bovenop de flextime, als ze meer dan 9u per dag deden, overuren verzamelen. Maar die moest ik goedkeuren. Ik heb gezegd: "alleen als het op mijn vraag is omwille van drukte". Tuurlijk, je hebt altijd van die pippo's die 's avonds eens niets te doen hebben en gewoon blijven zitten omdat de teller loopt, en dan cumuleren en extra verlofdagen nemen op het moment dat andere collega's dan de shit kunnen opkuisen.
Wel, die "alleen als ik het vraag" is sindsdien, op ongeveer 4 jaar tijd, nog géén enkele keer voorgekomen. And guess what? Op het einde van de dag is het werk evengoed gedaan, hoor. Maar ik heb ze natuurlijk wel een paar 'gratis' verlofdagen afgepakt.
Nog zo'n klassieker: lange middagpauze nemen en dan 'vergeten' tikken, en achteraf een manuele registratie aanvragen. Op zich nooit een probleem, maar ze hebben liefst dat er maar 30 minuten geregistreerd worden. Nu hangt er aan de inkom een camera. Als je daar bijvoorbeeld om 12u05 iemand ziet passeren met z'n brooddoos, en om pakweg 12u55 zie je die weer passeren met diezelfde brooddoos, dan weet je dat hij 50' in de cafetaria gezeten heeft. No problem, dat mag. Maar als die dan 'vergeet' te tikken, en manueel een tikking aanvraagt om 12u35, ja, sorry, dan pas ik dat aan voor ik dat goedkeur, naar 12u55. Dat was een dag dat ik zelf niet eens aanwezig was, dus ik denk dat die zich nog altijd afvraagt hoe ik dat in godsnaam weet, maar hij heeft het nooit durven vragen.
Maar voor mij moet niemand zich doodwerken. Alleen 'n beetje eerlijk zijn. En dan niet in december tegen mij komen jammeren dat het toch genen vetten is met den opslag, blablabla.
Fakkel schreef: ↑23 augustus 2017, 08:45 Nog zo'n klassieker: lange middagpauze nemen en dan 'vergeten' tikken, en achteraf een manuele registratie aanvragen. Op zich nooit een probleem, maar ze hebben liefst dat er maar 30 minuten geregistreerd worden. Nu hangt er aan de inkom een camera. Als je daar bijvoorbeeld om 12u05 iemand ziet passeren met z'n brooddoos, en om pakweg 12u55 zie je die weer passeren met diezelfde brooddoos, dan weet je dat hij 50' in de cafetaria gezeten heeft. No problem, dat mag. Maar als die dan 'vergeet' te tikken, en manueel een tikking aanvraagt om 12u35, ja, sorry, dan pas ik dat aan voor ik dat goedkeur, naar 12u55. Dat was een dag dat ik zelf niet eens aanwezig was, dus ik denk dat die zich nog altijd afvraagt hoe ik dat in godsnaam weet, maar hij heeft het nooit durven vragen.
Niet om ambetant te zijn maar om je te waarschuwen. Is die camera aangegeven aan de privacy commissie en is het personeel op de hoogte van het feit dat daar een camera hangt ? Indien niet dan ben je in overtreding en kan dat gevolgen hebben. Opletten dus met zomaar camera's te hangen.
en bovendien moet er al minstens een plakkaatje hangen dat er camerabewaking is , en zeker geen verborgen camara's
Tenzij die intikker zo een debiel is dat die die camera voor de prikklok, met waarschuwingsbord niet ziet hangen
bij ons moeten ze uittikken als ze gaan smoren
of in de buurt van de wc , toestellen hangen die het gsm-verkeer verstoren
of wie weet zijn er wel sommigen die elke dag een vluggertje op de wc op kosten van de baas zoen, of een bijverdienste van 30 000 euro per jaar gaan uitoefenen
Tenzij die intikker zo een debiel is dat die die camera voor de prikklok, met waarschuwingsbord niet ziet hangen
bij ons moeten ze uittikken als ze gaan smoren
of in de buurt van de wc , toestellen hangen die het gsm-verkeer verstoren
of wie weet zijn er wel sommigen die elke dag een vluggertje op de wc op kosten van de baas zoen, of een bijverdienste van 30 000 euro per jaar gaan uitoefenen
Een paar jaar geleden was ik op vakantie in de Oostenrijkse bergen. Naast ons aan tafel zat een koppel waarvan de man erover klaagde dat de wifi zo traag was en soms uitviel.
De reden was, dat hij voor en na het eten nog ettelijke uren zat te werken...
Wel consequent blijven hè mannen. De ene is tegen een toiletbezoek van 30' terwijl de ander dan weer tegen vluggertjes is op dezelfde plaats is.
Misschien het topic switchen van "huishoudgeld" naar "werkethiek" (zowel op de werkvloer als op de white collar afdeling).
Mijn ervaring is gewoon dat al dat getik, mekaar uitloeren en muggenziften over al dan niet toegestane opgespaarde minuten contraproductief is. Zeker als zij die zulke systemen noodzakelijk vinden voor hun ondergeschikten vinden dat ze zelf onder een ander regeling moeten vallen (want zij weten het wel en hebben zichzelf wel in de hand en de dommeriken beneden kan je maar beter strak houden).
Gewoon iedereen in eerste instantie vertrouwen schenken, zijn eigen werkritme laten bepalen en zorgen dat zijn takenpakket afgewerkt wordt in een eigen te bepalen structuur, de broeksriem wat losser als het kan. De grote hoop loopt zich dan de benen vanonder hun gat als er een paar tandjes bijgestoken moeten worden. En als er zijn die van hun vrijheid profiteren (en die zullen er idd altijd zijn) moet je die gewoon zelf persoonlijk aanpakken en de levieten lezen zonder er veel procedures aan vuil te maken. Heeft veel meer impact en wordt zelfs door de werkers geapprecieerd. dit in tegenstelling tot een regide systeem dat er van uit gaat dat iedereen van slechte wil is en profiteert als hij niet constant opgevolgd en in he toog gehouden wordt. Op termijn is dat het contraproductiefste systeem dat er is want iedereen zal zich naar beneden nivelleren.
Als een taak gemiddeld 2 uur duurt heb ik liever een werknemer die deze naar behoren kan uitvoeren tussen de 1 en 2 uur en heb ik er oog geen problemen mee dat die zich tijdens de "uitgespaarde tijd" bezig houdt met whatever. Kan hij zijn batterijen weer wat opladen en is hij des te meer geconcentreerd op zijn echte werk als zich dat aandient. Als er dan eens "een lijk uit de kast valt" is hij ook in staat om door te werken en dat probleem binnen een aanvaardbare termijn op te lossen. Tien keer liever dan werknemers die zich aan al de regels houden, correct in- en uittikken, nooit eens iets voor zichzelf doen op het werk maar constant op de toppen van hun tenen moeten lopen om dezelfde taak in drie - vier uur geklaard te krijgen. Waar niemand iets over kan zeggen want ze volgen wel consequent alle regels. Als het dan eens brandt storten ze gewoon in. Heb je niks aan. In de eerste categorie moet ik dan zelf ook nog eens minder tijd steken. Iedereen blij.

Misschien het topic switchen van "huishoudgeld" naar "werkethiek" (zowel op de werkvloer als op de white collar afdeling).
Mijn ervaring is gewoon dat al dat getik, mekaar uitloeren en muggenziften over al dan niet toegestane opgespaarde minuten contraproductief is. Zeker als zij die zulke systemen noodzakelijk vinden voor hun ondergeschikten vinden dat ze zelf onder een ander regeling moeten vallen (want zij weten het wel en hebben zichzelf wel in de hand en de dommeriken beneden kan je maar beter strak houden).
Gewoon iedereen in eerste instantie vertrouwen schenken, zijn eigen werkritme laten bepalen en zorgen dat zijn takenpakket afgewerkt wordt in een eigen te bepalen structuur, de broeksriem wat losser als het kan. De grote hoop loopt zich dan de benen vanonder hun gat als er een paar tandjes bijgestoken moeten worden. En als er zijn die van hun vrijheid profiteren (en die zullen er idd altijd zijn) moet je die gewoon zelf persoonlijk aanpakken en de levieten lezen zonder er veel procedures aan vuil te maken. Heeft veel meer impact en wordt zelfs door de werkers geapprecieerd. dit in tegenstelling tot een regide systeem dat er van uit gaat dat iedereen van slechte wil is en profiteert als hij niet constant opgevolgd en in he toog gehouden wordt. Op termijn is dat het contraproductiefste systeem dat er is want iedereen zal zich naar beneden nivelleren.
Als een taak gemiddeld 2 uur duurt heb ik liever een werknemer die deze naar behoren kan uitvoeren tussen de 1 en 2 uur en heb ik er oog geen problemen mee dat die zich tijdens de "uitgespaarde tijd" bezig houdt met whatever. Kan hij zijn batterijen weer wat opladen en is hij des te meer geconcentreerd op zijn echte werk als zich dat aandient. Als er dan eens "een lijk uit de kast valt" is hij ook in staat om door te werken en dat probleem binnen een aanvaardbare termijn op te lossen. Tien keer liever dan werknemers die zich aan al de regels houden, correct in- en uittikken, nooit eens iets voor zichzelf doen op het werk maar constant op de toppen van hun tenen moeten lopen om dezelfde taak in drie - vier uur geklaard te krijgen. Waar niemand iets over kan zeggen want ze volgen wel consequent alle regels. Als het dan eens brandt storten ze gewoon in. Heb je niks aan. In de eerste categorie moet ik dan zelf ook nog eens minder tijd steken. Iedereen blij.
Laatst gewijzigd door Cronos op 23 augustus 2017, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Tuurlijk wel. Ik werk in 'n multinational, en de camerabewaking hangt netjes geafficheerd. Is ook netjes besproken met de vakbonden, en er wordt géén werkplek gefilmd. Maar wel een inkom, waar mensen door de gang passeren.anonymous schreef: ↑23 augustus 2017, 09:10
Niet om ambetant te zijn maar om je te waarschuwen. Is die camera aangegeven aan de privacy commissie en is het personeel op de hoogte van het feit dat daar een camera hangt ? Indien niet dan ben je in overtreding en kan dat gevolgen hebben. Opletten dus met zomaar camera's te hangen.
Als je als baas niets nuttigers te doen hebt dan je mensen zo te controleren dat je de camerabeelden zit te bekijken en dat absoluut nodig acht, dan heb je m.i. een serieus probleem op meerdere niveausFakkel schreef: ↑23 augustus 2017, 08:45 Nu hangt er aan de inkom een camera. Als je daar bijvoorbeeld om 12u05 iemand ziet passeren met z'n brooddoos, en om pakweg 12u55 zie je die weer passeren met diezelfde brooddoos, dan weet je dat hij 50' in de cafetaria gezeten heeft. No problem, dat mag. Maar als die dan 'vergeet' te tikken, en manueel een tikking aanvraagt om 12u35, ja, sorry, dan pas ik dat aan voor ik dat goedkeur, naar 12u55. Dat was een dag dat ik zelf niet eens aanwezig was, dus ik denk dat die zich nog altijd afvraagt hoe ik dat in godsnaam weet, maar hij heeft het nooit durven vragen.
Maar voor mij moet niemand zich doodwerken. Alleen 'n beetje eerlijk zijn. En dan niet in december tegen mij komen jammeren dat het toch genen vetten is met den opslag, blablabla.

Het probleem is, om andere reden dan de lunchpauze, opgelost.
Sommige mensen lopen er gewoon de kantjes vanaf, en zijn er nog fier op ook, maar aan de andere kant zijn ze de eerste om te klagen, OF om schande te spreken over anderen hun be- of verloning.

Sommige mensen lopen er gewoon de kantjes vanaf, en zijn er nog fier op ook, maar aan de andere kant zijn ze de eerste om te klagen, OF om schande te spreken over anderen hun be- of verloning.
Als men in een bedrijf zijn werknemers alleen kan "motiveren" door het hanteren van zulke systemen (en er dan nog fier op is ook) kan alleen maar betekenen dat het probleem veel dieper zit (en de bedrijfsleiding dat zelfs niet doorheeft).
Vorm is dan waarschijnlijk belangrijker dan inhoud.
Ze zullen de kantjes er dan wel aflopen zodat jullie het niet merken.
Vorm is dan waarschijnlijk belangrijker dan inhoud.
Ze zullen de kantjes er dan wel aflopen zodat jullie het niet merken.
Ik heb gelukkig geen bazen. Ik beschouw die mensen gewoon als collega's die misschien iets meer verdienen omdat ze de boel wat coordineren. Ik ben geen bazenpoeper en zal het ook nooit worden. Met zulke systemen/baaskes zet je de mensen aan om de kantjes er af te lopen. Bij mij zou dit alleszins dit effect hebben. Het zijn gewoonlijk de kleine baaskes (de Verastenhovens van de firma) die zich zo gedragen. Een mens met klasse vertrouwt zijn mensen.
Maar nee, dat was één probleemgeval. En die is er van tussen. Heeft nog de eer aan zichzelf gehouden ook, dus nog goedkoop opgelost geraakt ook. Overigens wordt uiteraard die camera niet standaard bekeken, die hangt daar voor de veiligheid. Maar als er vermoedens van misbruik zijn, en collega's erover praten dat het zich steeds voordoet, etc, tja... Benieuwd of die nog ooit ergens aan de bak gaat komen want werkelijk niéts deed die met plezier, 't was altijd zuchten en klagen. En dan schuin over mij komen zitten zagen in de cafetaria over benzineprijzen en elke keer datzelfde riedeltje: "maar ja, die met hunnen firmawagen, die hebben daar geen last van". Maar wel 's avonds tot 18u blijven en dan rechtstreeks naar de hobby in de buurt van het werk vertrekken (en niet eerst over huis te moeten, 2x via de file). Oké, tot daar geen probleem, maar nog verwachten dat die uren als "overuren" meetellen ook. Mij geen probleem als iemand het efficiënter vindt op die manier z'n avond in te delen, maar als 't is om HLN te lezen moet je niet verwachten dat je die uren dan later kan opstapelen en bundelen tot een weekje verlof. Nu ik eraan denk, ook elk jaar dezelfde zever over "brugdagen"' als een feestdag op dinsdag of donderdag viel. Was daar mordicus tegen dat een "verlofdag" of feestdag die in het weekend viel, gebruikt werd om een brug te maken. Ha ja, geen kinderen thuis, dus liever een dag komen zitten slapen op zo'n maandag of vrijdag, en ook weer een extra dag om ergens vrij op te nemen als het goed uitkomt. Wist goed genoeg dat ik er die dag dan toch niet zou zijn (wel kinderen), dus dat was groot feest. Dan mopperen als zo'n dag, tegen z'n zin, toch vastgeklikt werd, over hoe weinig verlof hij vrij kon opnemen, terwijl hij verdomme 2 weken méér verlof heeft dan ik, en voor mij werd die brugdag evengoed vastgeklikt.
Ach ja, good riddance...
Ach ja, good riddance...
Je hebt wel gelijk op dat gebied hoor. Het zijn meestal inderdaad diegene die er de kantjes aflopen die het eerste klagen en zagen. Ik denk dat dit in elk bedrijf zo is. Maar is het is ook zo dat er veel leidinggevenden zijn die er de kantjes aflopen (boodschappen doen tijdens de werkuren, zelfs naar de kinesist of de tandarts gaan tijdens de diensturen, enz) maar die dan wel de eerste zijn om niets te kunnen verdragen van hun mensen en deze dan gaan beginnen controleren. Tsja, als je zelf niet in orde bent moet je ook niet zagen op een ander vind ik.
Ik heb gelukkig erg weinig contact met bazen. Ze zijn er wel maar ze laten mij gerust
. Ze weten dan ook wat ze aan mij hebben, maar ook wat ze aan mij niet hebben. Tijdens de werkuren mogen ze mij alles vragen, ik zal altijd in de bres springen maar ze moeten mij gerust laten als mijn uren gedaan zijn. Het is zoals Cronos zegt een mes dat aan twee kanten snijdt. Ze laten mij gerust, komen mij niet commanderen, controleren mij niet en ik mag werken zoals het mij het beste past. In ruil ben ik bereid af en toe eens iets te doen dat niet tot mijn takenpakket behoort, is mijn werk altijd op tijd klaar en zijn er nooit klachten over mijn werk.
We zijn ondertussen wel al ver afgeweken van het huishoudgeld topic
Ik heb gelukkig erg weinig contact met bazen. Ze zijn er wel maar ze laten mij gerust

We zijn ondertussen wel al ver afgeweken van het huishoudgeld topic

kunnen we misschien terug ON topic gaan? thx!